Mag ik wel mee met een ojek zonder doodgeschoten te worden? Wat zegt de UULL&AJ1992 daar eigenlijk over? Ben ook wel benieuwd naar het antwoord op Boomaaps vraag (zie vorige pagina)
Sori Jaak77, SA lacht zich rot om idioten die zichzelf met de ojeg laten verplaatsen, dat is echt kampungan. Hij is zelf te vet om achterop een ojeg te kruipen, schiet het voorwiel omhoog ![]()
Oh is dat kampungan. Jammer, dan zullen die bontkraagjes uit jouw stadsdeel die diensten wel nooit hier gaan aanbieden. Leek me zo’n goed alternatief voor “vrije rijders” met ingetrokken vergunning.
De juiste vertaling van kendaraan umum is vervoers/transport middel die gebruikt wordt voor vervoeren voor toeristiche doeleinden.
Dat staat in artikel 38 .1
Zulke auto’s moeten een vergunning hebben .art 38.2
De transportmiddel (huurauto’s van particulieren ) op Bali en ook elders hebben niet allemaal een vergunning , het zijn particuliere autos die gebruikt worden als openbaarvervoer.
Vandaar dat ze af en toe in de fuik van de verkeerspolitie komen.
En moeten dokken .
Dat is namelijk de verschil tussen beide transportmiddelen , van de particuliere(prive) autos zonder vergunning en particuliere autos van priveperzonen met een vergunning zoals een Rental-Travel .Hun armada (wagenpark) bestaat uit eigen auto en van particulieren die het in bruikleen geven tegen vergoeding.
Ik kan ook als particulier mijn prive auto gebruiken voor vervoeren van toeristen , met of zonder vergunning.
Met vergunning hoef mijn chauffeurs niet te dokken , zonder vergunning moeten ze X bedrag dokken bij xzo’n wegcontrolle.
Its all in the game.
Staat ook in de betreffende UULL&AJ 1992.
Als je het van google plukt en een Kamus B.I neemt kan je de juiste vertaling geven.
Mss hebben ze een engelse versie of nederlandse versie , Opa Google is heel wijs.
Leuk dat je ook verder kijkt dan je neus lang is (een compliment) en de moeite neemt om de betreffende UU op te zoeken.
Veel buitenlanders denken vaak dat er geen regels of wetten zijn in Indonesia.
@ Jenny en Ome Jaak
Pasal 66
Barangsiapa melakukan usaha angkutan wisata sebagaimana dimaksud dalam Pasal 38, atau melakukan usaha angkutan orang dan atau barang sebagaimana dimaksud dalam Pasal 41 ayat (2)** tanpa izin** dipidana dengan pidana kurungan paling lama 3 (tiga) bulan atau denda setinggi-tingginya Rp. 3.000.000,00 (tiga juta rupiah).
Dus iemand zonder vergunning toeristen vervoeren (angkutan wisata) kan bepaalde sanctie krijgen volgens artikel 66.
oh ik was pas bij art. 27. Staat daar echt dat je mag doorrijden als je een ongeluk hebt veroorzaakt?
Mits ----
Staat in artikel 27.2
Wat een theoretisch geleuter in dit draadje!
Als gezegd: in de praktijk MAG een orang asli bule transporteren. Ik heb de vergunning gezien waar touristenbureaus aan zouden moeten voldoen (doen ze vast niet allemaal), maar daar hoort die voor vervoer niet bij…
Hmm mr. Surya wat denk jij ervan…
Kunnen we Jenny laten arresteren op grond van art. 27 lid 3 van de UU ITE? (cf. kasus Ibu Prita)
Het wordt steeds maffer met die SA, hij citeert allerlei wetsartikelen maar waarom eigenlijk en wie heeft er iets aan ? De wetsartikelen zijn in het bahasa Indonesia en wordt er geen vertaling gegeven of een vertaling waar niets van klopt. Als er leden zijn die toevallig minstens even goed het bahasa Indonesia als die “salah cetak” beheersen dan worden deze angstig genegeerd. Het gebeurd vaak dat ambtenaren die je willen toespreken ineens met een wetboek voor hun neus gaan zitten en dan allerlei artikelen gaan citeren om aan te tonen dat jij fout zit. Als de angst er dan goed in zit eisen ze geld. Zo wordt de wet gebruikt in Indonesia. Nou vind ik het wel vreemd dat een ex-verzekeringskantoorpik die zich de gehele dag de kalere verveeld ineens met allerlei wetsartikelen gaat strooien, wat weet die man van de wet af ? Hij kent bahasa Indonesia maar dat is wat anders dan de wet kennen en interpreteren. Daarvoor moet iemand gestudeerd hebben en een vergunning bezitten. Hij doet in feite precies hetzelfde als wat hij die chauffeurs verwijt. Daarbij beschuldigt hij nog eens indirect vele forumgangers van illegale praktijken, wat een miesgasser is het toch. Hetgeen hij schrijft roept zoals te doen gebruikelijk meer vragen op dan dat het antwoorden geeft. De Javaanse haan doet alles om te imponeren, ik krijg ineens zo een zin in “Coq au Vin” als ik al die onzin van m lees.
x
Ik ben verschillende keren in Ubud geweest - dat is wel lang geleden.
zonder woorden: tips van reizigers, want toen had ik geen camera bij me en ik ben ook geen schrijver. Vergeet ook het museum puri lukisan niet.
<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“Oc9S2MwlfRU” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>
<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“txwlk4P1CyI” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>
Dat Indonesia lijkt wel een overgereguleerd land, niet erg aantrekkelijk voor de toerist, ik denk niet dat ik er naar toe zou willen. ![]()
SA is een man van de stricte regeltjes, een echte nederlandse ambtenaar.
From 9 till 5. Niet omkoopbaar. Elk “verloren moment” moet gevuld worden.
Hij wijkt niet af van het normale patroon, rijdt en loopt niet door rood licht, houdt zich aan de toegestane snelheid. Met dat idee in zijn hoofd crosst hij door Indonesie met zijn kitab undang en kijang.
Een keurige en plichtsgetrouwe man. Niets op aan te merken.
Hier is een Indonesiër aan het woord, maar al 40 jaar van zijn asal afgedreven.
Het woord Kendaraan, dat is Indonesisch voor voertuig komt van Kendara wat “rijden” betekent. Umum betekent algemeen openbaar, zodat Kendaraan Umum de betekenis “openbaar vervoer” heeft. Dat “toeristiche doeleinden” is een verzinsel van Surya Atmadja Weet Alles alias SAWA.
Kweeniet .![]()
Trouwens ik vertel alleen de** bestaande U.U **, zoals het af en toe toegepast kan worden.
Zoals het voorbeeld in Bandung (Bron : Pikiran rakyat) waar bosjes uitgeleende particuliere wagens bij een grote rentalbedrijven in de fuik lopen . Dus vervoeren van passagiers/toeristen met het doel om inkomen te verwerven.
Dat mag alleen een vervoerberdrijf/rental / priverijders met een vergunning.
Mooier of slechter kan ik niet maken.
Trouwens Jenny is de onschuldige passagiers en zeker als ze **met familie / vrienden **(dorpsgenoten van haar balinese ibu) meerijdt.
Ik rij ook mee sinds 1979 met mijn bule vrouw (dus we zijn orang turis) met familie en vrienden.
Ik heb ook zoals ik vertelde 3-4 maal in zo’ n verkeersfuik terechtgekomen (op Bali) , waarvan de chauffeur 3x hebben gedokt.
De tarief was toen tussen 20.000-50.000 .
Op Java heb ik nooit last , en meestal huur ik ook van een proffesionele rentalbedrijven (dus met vergunning).
Voor de rest interesseer mij niet .
Doei :dag:
Geleuter ???
Jenny , je denkt zeker dat Bali niet tot Indonesia behoort.
De wetten van Indonesia (de U.U) is ook van toepassing op Bali .
Dat sommige Balinesen andere mening hebben en niet aan de wet houden is hun eigen zaak , maar de wet bestaat wel.
Is ook te merken bij de verkoop van grond / onr. goed aan buitenlanders, ook aan bosjes Nederlanders .
Dat weggetje (mainstreet) tussen de voetbalveld en de centrum , met de grote plein aan het einde van de weg ?.
Daar zit ik ook geregeld als ik in Ubud ben , kijken kijken naar orang turis in zo’ n resaturant met visvijvers .
Herinner je je ook nog dat riviertje. Dat was toen drooggevallen (2003-2004) en zat vol afval.
Fraai, toeristisch Ubud.