Huren auto met chauffeur

Wij gaan (twee volwassenen) in de zomervakantie met twee kinderen van 6 en 9 jaar een rondreis maken over Java en Bali. Weet iemand of het eenvoudig is om zelf een auto met chauffeur te regelen? Zo ja, wat zijn dan goede adressen? Of is het echt verstandiger op een georganiseerde reis te boeken ?
Help ons met tip en goede adviezen ?

Met vriendelijke groeten

Ronald en Mieke:dag:

Beste Ronald * Mieke.
In Jakarta kan je makkelijk een huurauto nemen.
Het stikt daar van RentalCar bedrijven.
Je hoeft alleen maar Rental Car Jakarta in te tikken , dan krijgt je een lijst van de beschikbare rental bedrijven.
Ik ken bijvoorbeeld Raratu in Jakarta , de bekende Taxi Blue Bird , Cipaganti (uit Bandung) die ook travel busjes inzette voor de passagiers uit Cengkareng (vliegveld) naar Bandung organiseert.Mitra Travel heb ik 2 keren gedaan , in Bandung gehuurd en 1x reisje gemaak van Semarang naar Bandung.
Gemakshalve kost je ong 50 euro perdag inclusief chauffeur , benzine en excl .tol en parkeer gelden . Waarschijnlijk minder i.v.m de koers van rupiah .
Vraag altijd naar de jongste auto.Je kan de auto en chauffeur voor 10-12 uren perdag krijgen.
Over het huren etc kan je ook bij Indahnesia forum lezen .
Is te keus en te keur.
Je kan ook via de receptie van het hotel laten regelen , of via een reisburo.

Als je meer info nodig heb , kan je mij persoonlijk mailen.
ik heb redelijk ervaring met huren van auto op Java en in het bijonder in Jakarta e.o.
Het beste en meeste mogelijkheden is in Jakarta , de concurentie tussen de Officieele Rental bedrijven is moordend.
Ze worden beconcureerd door particulieren die ook in die bisnis zitten.
Je gaat een auto huren , maak een mooie reis vanaff Jakarta -Bogor -Puncak -Cianjur -Bandung - Tasikmalya- Pangandaran -Baturaden -Jogya .
In yogya heb je de auto nodig om Borobudur , andere tempels te bezoeken.
Je kan daarna met de trein gaan naar Surabaya , alsje stad Batu bij Malang en de berroemde bergen niet wil zien (de kinderen). In Surabaya kan je ook met gemak auto huren . Heb ik 2 x gedaan .
De prijs bijna dezelfde of iets minder dan van Jakarta.
Met auto kan je overal stoppen , foto’ s maken .Nog ergens langer blijven.Terug gaande ga je terug met de vliegtuig naar jakarta -Amsterdam .
De auto gaat leeg terug , misschien moet je 1 dag extra huur kosten betalen.

Surya, moet je dan ook nog voor het eten en slapen chauffeur zorgen ?

Indesco

't is wel zo beleefd als je het aanbiedt! en biedt het vooral ook meer dan eens aan.

vaak prefereren de chauffeurs echter om in hun auto te slapen.

wat eten betreft: veel chauffeurs zullen niet met je aan tafel zitten, tenzij je er heel nadrukkelijk op aan dringt (in eerste instantie eten en drinken weigeren wordt sowieso in de Indonesische cultuur als beleefd gezien). vaak zal een chauffeur eten wanneer jij een bezienswaardigheid bezoekt, zodat je er als klant geen ‘last’ van hebt. soms laat een chauffeur zijn klanten echter eten bij een commissie restaurant, en hij krijgt dan in een achteraf hoekje van het restaurant een eigen (karig) maaltje.

zelf houd ik niet van commissie restaurants, ik vind het lokale eten lekkerder. ik koop ook altijd eten en drinken voor de chauffeur, zo’n maaltijd kost meestal niet meer dan 2 euro dus om daar nu moeilijk over te doen? maar zoals gezegd, dat is verre van gebruikelijk.

Batu en Selekta zijn makkelijk met een bemo te bezoeken. Zorg echter dat je op tijd aan de terugreis begint, na 2-3 uur in de middag is het lastig vervoer te vinden.

Volgens mij gaat men in Nederland ook niet met de “Boss” aan tafel zitten, tenzij HIJ er uitdrukkelijk om vraagt, Dan nog, let je vreselijk op je woorden. Als je daarbij optelt dat de Indonesische cultuur terughoudendheid voorschrijft als je met een hogere omgaat, dan is die chauffeur liever op zich zelf.

Het gebruik om de directeur Jan te noemen en de schoonmaker Meneer Mohamed heeft in Indonesia nog geen navolgers gevonden:biggrin: De chauffeur heet Jan (of Bambang) en de opdrachtgever Meneer/Mevrouw met daarbij een nederige blik. We kunnen niet onze populistische cultuur op Javanen gaan projecteren, zo zijn ze nou eenmaal niet opgevoed.

PS “Karig” is gezond

Daar heb je een punt. Maar meestal als ik een auto huur is het iemand uit mijn banjar (of een vriend daarvan), dus dat is net een iets informelere setting. Mogelijk verschuift voor sommigen van hen echter de machtverhouding wanneer ik hen als chauffeur vraag, zeker wanneer er nog een bule bij is. Nooit zo bij stil gestaan :confused:

Er is een ding waar je op Bali en Java niet om heen kan, dat is het bestaan van een kastensysteem. Op Bali is dat omdat ze Hindu zijn, op Java omdat ze ooit Hindu geweest zijn. Een van de reden dat Java eeuwen terug massaal op de Islam overging was het ontbreken van kasten bij dat geloof. Nou heb je daar als toerist weinig mee te maken, maar wel als je hiero (Java) voortdurend verblijft. Voor de reiziger die vaak naar Indonesië komt is het ook handig om te weten want dan kan deze allerlei “vreemde” situaties verklaren en zodoende de cultuur beter begrijpen.

Enkele voorbeelden:

Je hebt een pembantu in huis die is met iets bezig, je besluit zelf even een koffietje te maken. De pembantu kwaad, want zij gaat denken dat zij haar werk niet goed doet. Zij is aangesteld om koffie te maken en dan doe jij dat niet zelf. Doe je dat wel dan is dat een motie van wantrouwen. Zij is aangesteld voor het huishoudelijke werk, jij hebt alleen maar te bevelen (ja, zo werkt het)

Die kasten (ongelijkheid) zijn er in alle lagen van de bevolking:

Ik had eens een klusjesman ingehuurd om de zooi hier te renoveren, hij kwam met een hulp, een man die even oud was en hetzelfde werk deed. Ik betaalde Rp 50.000 per dag voor de twee. Plus allebei een pakkie rookwerk, koekjes bij de koffie en thee plus een lunch. De een hield 30,000 Rp voor zichzelf de ander kreeg 20.000 Rp want hij was de kuli.

De baas heeft altijd gelijk

Alles wat daar onder zweeft moet altijd ya en amin zeggen, zelfs als de baas voortdurend in de fout gaat. De baas zal in een grotere organisatie ook nooit rechtstreeks opdrachten verstrekken, dat gaat via de hiërarchieke weg naar beneden. Het laagste personeel schoonmakers, arbeiders, satpam buigen als knipmessen als de baas in zijn Mercedes 500 SEL het terrein opdraait, de baas doet net alsof hij ze niet ziet, alleen de satpam krijgt een minzame glimlach, want hij spioneert voor de baas. Het lagere management komt alleen maar met goed nieuws, slecht nieuws wordt achtergehouden. Dit heet ASB, asal Bapak senang - de baas tevreden houden.

Ik kan nog wel een half jaar doorgaan. Het zal in dit land dan ook heel moeilijk wezen om een democratie naar westers model te vestigen, gaat nog jaren kosten.

Als je op kantoren, of bij de politieke kopstukken kijkt zal het opvallen dat de huidskleur bijna altijd licht getint is. Bekijk je het straatbeeld op Java en Bali dan is het gemiddelde veel donkerder. Putih itu bersih, hitam kotor. Donker gekleurde mensen zijn vies en dom, zo wordt hier gedacht. Bekijk je de gezichten in het straatbeeld beter dan zijn die vaak witter dan de rest van het lichaam, dit komt niet doordat hun kop gebleekt is door de zon, nee door allerlei middeltjes (witmakers) die ze erop smeren.

Sekian

Nee , dat wordt door de baas van de rental(verhuurbedrijf) geregeld.
Als klant bemoeit men niet.
Ik heb in de afgelopen jaren x (tientallen) keren auto van officiele en semieofficiele rentalbedrijven gehuurd.

Men (de toeristen) moeten ook enigzins “afstand”: houden en niet zonodig te gaan " socialiseren" met je (“gehuurde”) personeel.
Er zijn altijd grenzen waar een Indonesier niet zo makkelijk zal overtreden.
Ik heb maar net 11 dagen " rondreis" gedaan in West en gedeeltelijk Nrd Sumatra , met auto en chauffeur.

De verhoudingen van tijdelijke" werkgever en werknemer " is duidelijk afgebakend , naar alle tevredenheid van beide kanten.
Zelfs mijn fototas wil de chauffeur voor mij dragen .

Ik moet soms glimlachen als ik zie dat een orang toeris , vaak nederlanders die amicaal met de chauffeur verkeren .
Zolang je correct gedraagt is er niks aan de hand , maar een (zekere) afstand moet je altijd bewaren.

Inmiddels zijn tijden varanderd. Heb in Jakarta tot nu toe niks kunnen vinden goedkoper dan ruim $100 per dag. Doe ik iets verkeerd?

Januari en Februari 2009 hebben 3 gezinnen uit onze groep auto gehuurd voor ophalen en wegbrengen (10 uren) voor ongeveer 400.000 rupiah.
Ik heb begin februarii zelf een huurauto met chauffeur uit Bandung naar Jakarta genomen voor 400.000 rupiah.

Er zijn vaak prijsverschillen tussen een kleine (vaak 1 mansbedrijf) of , halfproffesioneel of echt professionele Car Rental bedrijven zoals Avis , Hertz , Blue Bird etc .
Ook het soort en de leeftijd vh auto.
Een 2 of 3 jaar " oudere" auto is goedkoper.
Ook hoe lang men wil huren .

Een voorbeeld , zo geplukt uit het net , weet niet of de prijzen nog actueel is .

http://quincy-car-rental.blogspot.com/search?updated-max=2008-05-15T23%3A38%3A00%2B07%3A00&max-results=2
Ik ken het bedrijf niet.

ik heb al heel lang geen auto meer gehuurd op Java, maar meestal regel ik mijn auto met chauffeur gewoon te plekke en niet vanuit Nederland op het net. de auto’s die je daar vindt - als je al iets kan vinden - zijn vaak een stuk duurder.

zeker wanneer je genoegen neemt met een iets oudere bak, dan kun je ter plekke een hoop vinden. eventueel via je hotel, of gewoon op straat.

Je zal wel een witte kop hebben, dan rekenen die Javaanse oplichters zich meteen rijk. Orang bule banyak duit :smiley: Ze zijn zeer bedreven in discriminatie. Niet in trappen, gewoon door blijven zoeken, kan je binnen een uur geregeld hebben, het sterft in Jakarta van het goedkope vervoer. Je kan desnoods een taksi voor een klein prijsje voor de gehele dag huren, dat kan nooit $ 100 kosten.

Begin dit jaar in de omgeving van Bukittinggi kostte een auto met chauffeur Rp 400.000 per dag all in (van 08.00 uur tot 18.00 uur). Het is ook mogelijk een taxi (zonder meter) in te huren en dan ben je ongeveer de helft kwijt, afhankelijk van het aantal kilometers vraagt men dan ook benzinegeld.:wereld:

Ik denk dat Jakarta wel eens iets duurder zou kunnen zijn dan Bukittinggi. Maar 500,000 rp voor een dag zou denk ik moeten lukken.

In mei jl betaalde ik in Semarang voor een nieuwe Xenia 525.000 Rp inclusief alles en te Tasikmalaya voor een ouwe Panther diesel (1997) 400.000 Rp all in voor de hele dag. De eerste via het hotel geregeld, de tweede zelf.

Dat had ik altijd gedacht.
Totdat ik in Jan -febr die “Sumatra reis” heb gedaan.
De prijs van 400.000 is vaak een huurprijs voor 1 dag (10-12 uur) , binnen de stad of nabije omgeving.
In Medan is het iets duurder.
Buiten de stad kost het gemiddeld tussen 600-700.000 per dag .

In Jakarta ,op Bali zijn de huurprijzen relatief laag , in verband met te veel aanbod .

[quote=“surya_atmadja, post:18, topic:49354”]

Dat had ik altijd gedacht.
Totdat ik in Jan -febr die “Sumatra reis” heb gedaan.
De prijs van 400.000 is vaak een huurprijs voor 1 dag (10-12 uur) , binnen de stad of nabije omgeving.
In Medan is het iets duurder.
Buiten de stad kost het gemiddeld tussen 600-700.000 per dag .
/quote]
Wie gaat er nou 10 tot 12 uur in een stad rondrijden? Meestal heb je een doel in de omgeving, soms wel 100 kilometer van het uitgangspunt. Daar zijn ook de dagprijzen meestal op gebaseerd. Nogmaals: met het huren van een taxi voor een dag kun je soms tot de helft besparen. Als je een auto met chauffeur huurt hoef je je niet druk te maken om de chauffeur, die weet zijn weg wel te vinden. Het blijft natuurlijk altijd leuk om hem een drankje of een hapje aan te bieden.

Snap je dat niet Sumbar? Om geld uit te sparen natuurlijk, voor de meisjes of zo. :smiley: