Na vorig jaar een kleine 4 weken in Thailand doorgebracht te hebben (http://www.xs4all.nl/~phillo/2008%20vakantie%20thailand%20small2/), heb ik dit jaar op eens Indonesië in mn reisplan zitten. Na gelezen te hebben dat je redelijk goedkoop internationale (en binnenlandse) vluchten kan boeken via de budget vliegmaatschappijen vanuit Azië, ga ik nu ook (een stukje) Indonesië ontdekken.
Afgelopen week na veel prijsvergelijkingen mn vliegtickets geboekt bij Malaysia Airlines, een retourtje AMS-YOG-BKK-AMS voor 864,00 euro. 28 mei aanstaande zal ik vanuit Amsterdam vertrekken richting Kuala Lumpur, Maleisië om vervolgens door te vliegen naar Yogyakarta. In Indonesië wil ik denkelijk ongeveer 1,5 week verblijven om dan vervolgens door te reizen naar Hua Hin, Thailand en hier mn vakantie relaxed af te sluiten (AMS retour 26 juni).
Vele zullen nu zeggen dat 1,5 week te kort is om Indonesië te ontdekken, weet ik maar ik beperk me bij dit bezoek tot midden Java. Het is meer mn intentie om de geboorteplaats “Semarang” en oude woonplaats “Ungaran” van mn vader te bezichtigen. Daarbij wil ik dan ook de bezienswaardige plaatsen bekijken op de lijn Semarang – Yogyakarta (coast to coast). Om in Bangkok te komen zat ik eerst in een dubio dit te doen via Jakarta of Denpasar. Inmiddels dus besloten 2 a 3 daagjes Bali meepikken te pikken om wat te slenteren langs de witte stranden ipv van het drukke Jakarta.
Ik ben dus al volop bezig met het plannen van mn vakantie. Ik heb al een boel weblinks met info in mn favorieten opgeslagen, maar alle nuttige tips en informatie zijn zeer welkom. Voor alsnog is het plan Yogyakarta als mn uitvalsbasis te gebruiken en vanuit hier midden Java te ontdekken.
Praktische vragen aan de ervaren Indonesië gangers:
[ul]
[li]Auto huren: [/li]Is het verstandig zelf een auto te huren en deel te nemen aan het verkeer ipv een auto met chauffeur? (ik heb geen ervaring met rechts rijden, wel ervaren bestuurder). Ik wil graag zelf op mn gemakje wat rond tuffen om de omgeving te bekijken en foto’s te maken. Hoe zit het met de verzekering bij de huur van een auto en eventueel overige kosten (via yogyes.com had ik wat verhuur bedrijven gevonden);
[li]**Accommodatie: **[/li]Tips voor een budget hotel/gueshouse in Yogja en eventueel Bali (voorkeur met internet aansluiting of WIFI op de kamer). Prijs indicatie +/- 20,00 euro
[li]Telefoon: [/li]Welke aanbieder kiezen voor prepaid mobiel telefoneren en of het mogelijk is om via je mobiel te internetten (via laptop email checken en Skypen).
[li]**Vliegmaatschappij: **[/li]Welke vliegmaatschappij kiezen voor de binnenlandse vluchten. Na wat topics gelezen te hebben zouden Mandala en Lion Air voorkeur hebben boven Garuda en Air Asia. Vooraf online boeken (hoe ver vantevoren) of direct op het vliegveld.
[li]Do’s en do not do it’s: [/li]Tja noem ze maar op, wat wel en niet, waar wel en waar niet, moet je gedaan hebben of gezien enzovoorts.
[li]**Auto Tuning en Styling: **[/li]Een vraag waar denkelijk hier op het forum niet zo snel reacties op zullen komen. Ik ben een auto freak, heb zelf een aangepast geval met de nodige spoilers en te grote wielen ( www.phillostar.com )en ik heb 8 jaar een eigen autoclub gehad ( www.suzukituningclub.nl ). Ik ben dus wel nieuwsgierig naar de auto scene in Indonesië, ik weet dat er het nodige gedaan wordt in Indonesië (regelmatig zijn er autoshows die gesponsord worden door (Black)Djarum). Tips en info (winkels met verkoopwaar) zijn welkom, het zou leuk zijn als er toevallig in de tijd dat ik in Indonesië ben een event plaats vindt.
[/ul]Nou, kom maar op met alle info voor deze onervaren Indonesië ganger en stuur hem geïnformeerd en wel op zn wel verdiende vakantie:nod:.
Alvast bedankt!!
Philip