Handige en nuttige tips voor mijn vakantie 28mei t/m 26juni

Na vorig jaar een kleine 4 weken in Thailand doorgebracht te hebben (http://www.xs4all.nl/~phillo/2008%20vakantie%20thailand%20small2/), heb ik dit jaar op eens Indonesië in mn reisplan zitten. Na gelezen te hebben dat je redelijk goedkoop internationale (en binnenlandse) vluchten kan boeken via de budget vliegmaatschappijen vanuit Azië, ga ik nu ook (een stukje) Indonesië ontdekken.

Afgelopen week na veel prijsvergelijkingen mn vliegtickets geboekt bij Malaysia Airlines, een retourtje AMS-YOG-BKK-AMS voor 864,00 euro. 28 mei aanstaande zal ik vanuit Amsterdam vertrekken richting Kuala Lumpur, Maleisië om vervolgens door te vliegen naar Yogyakarta. In Indonesië wil ik denkelijk ongeveer 1,5 week verblijven om dan vervolgens door te reizen naar Hua Hin, Thailand en hier mn vakantie relaxed af te sluiten (AMS retour 26 juni).

Vele zullen nu zeggen dat 1,5 week te kort is om Indonesië te ontdekken, weet ik maar ik beperk me bij dit bezoek tot midden Java. Het is meer mn intentie om de geboorteplaats “Semarang” en oude woonplaats “Ungaran” van mn vader te bezichtigen. Daarbij wil ik dan ook de bezienswaardige plaatsen bekijken op de lijn Semarang – Yogyakarta (coast to coast). Om in Bangkok te komen zat ik eerst in een dubio dit te doen via Jakarta of Denpasar. Inmiddels dus besloten 2 a 3 daagjes Bali meepikken te pikken om wat te slenteren langs de witte stranden ipv van het drukke Jakarta.

Ik ben dus al volop bezig met het plannen van mn vakantie. Ik heb al een boel weblinks met info in mn favorieten opgeslagen, maar alle nuttige tips en informatie zijn zeer welkom. Voor alsnog is het plan Yogyakarta als mn uitvalsbasis te gebruiken en vanuit hier midden Java te ontdekken.

Praktische vragen aan de ervaren Indonesië gangers:
[ul]
[li]Auto huren: [/li]Is het verstandig zelf een auto te huren en deel te nemen aan het verkeer ipv een auto met chauffeur? (ik heb geen ervaring met rechts rijden, wel ervaren bestuurder). Ik wil graag zelf op mn gemakje wat rond tuffen om de omgeving te bekijken en foto’s te maken. Hoe zit het met de verzekering bij de huur van een auto en eventueel overige kosten (via yogyes.com had ik wat verhuur bedrijven gevonden);
[li]**Accommodatie: **[/li]Tips voor een budget hotel/gueshouse in Yogja en eventueel Bali (voorkeur met internet aansluiting of WIFI op de kamer). Prijs indicatie +/- 20,00 euro
[li]Telefoon: [/li]Welke aanbieder kiezen voor prepaid mobiel telefoneren en of het mogelijk is om via je mobiel te internetten (via laptop email checken en Skypen).
[li]**Vliegmaatschappij: **[/li]Welke vliegmaatschappij kiezen voor de binnenlandse vluchten. Na wat topics gelezen te hebben zouden Mandala en Lion Air voorkeur hebben boven Garuda en Air Asia. Vooraf online boeken (hoe ver vantevoren) of direct op het vliegveld.
[li]Do’s en do not do it’s: [/li]Tja noem ze maar op, wat wel en niet, waar wel en waar niet, moet je gedaan hebben of gezien enzovoorts.
[li]**Auto Tuning en Styling: **[/li]Een vraag waar denkelijk hier op het forum niet zo snel reacties op zullen komen. Ik ben een auto freak, heb zelf een aangepast geval met de nodige spoilers en te grote wielen ( www.phillostar.com )en ik heb 8 jaar een eigen autoclub gehad ( www.suzukituningclub.nl ). Ik ben dus wel nieuwsgierig naar de auto scene in Indonesië, ik weet dat er het nodige gedaan wordt in Indonesië (regelmatig zijn er autoshows die gesponsord worden door (Black)Djarum). Tips en info (winkels met verkoopwaar) zijn welkom, het zou leuk zijn als er toevallig in de tijd dat ik in Indonesië ben een event plaats vindt.
[/ul]Nou, kom maar op met alle info voor deze onervaren Indonesië ganger en stuur hem geïnformeerd en wel op zn wel verdiende vakantie:nod:.

Alvast bedankt!!
Philip

Hallo,

1 Auto huren
Zou ik niet doen aangezien die indonesiers zelf niet goed kunnen rijden. Ze hoeven van tevoren niet eens rijlessen te nemen ze kunnen een straatje keren en krijgen dan hun rijbewijs.

1. Accomodatie
    Wifi zal wel lastig worden om voor die prijs te krijgen maar ik heb er geen ervaring mee verblijf altijd in 4 en 5 sterren hotels.

2. telefoon
    Je kan als je internet heb met skype bellen je kunt ook prepay kopen kost niet veel.

3. vliegtuigmaatschappij
    Wij hebben met Lion Air gevlogen wat een drama en kan niet via internet boeken ze accepteren alleen indonesische creditcard en mandala werkt ook zo.
    Garuda kun je ook niet op internet boeken maar heeft veel kantoren erg netjes wel wat duurder en ze denken goed met je mee ook met beenruimte wat ik nodig heb.
    Airasia vliegt niet overal naar toe binnen Indonesie en je mag maar 15 kilo.

4. wat wel wat niet
    Ik zou zeker in yogya naar de borobodur en de pramadan gaan erg mooi en indrukwekkend.
    Jakarta vonden wij te druk en niet echt mooi als je er toch bent er is nog wat oude Nederlandse historie te vinden.

gr van Moira

Hey Phillip,

1. Een auto huren in Indonesie niet is handig als je de weg niet kent. Er zijn geen borden die de weg aangeven, en de wegen zijn niet altijd even goed. Nog los van het feit dat je nooit links gereden hebt (ik neem aan dat je dat bedoelt) en Indonesiers het idd niet zo nauw nemen met de verkeersregels.

2. Om voor 20 euro een kamer te vinden met warm water en AC is over het algemeen geen probleem. Om voor die prijs ook internet en/of WiFi te hebben is iets lastiger, dit is nl nog niet zo ingeburgerd in hotels in Indonesie. Voor minder dan een euro per uur kun je echter ook terecht in internetcafe’s, en soms ook in (luxere/westerse) bars/restaurants.

Rondom de Jl Malioboro in Yogya zit voldoende accomodatie voor die prijs, en ook in Semarang moet je wat kunnen vinden. Tijdens mijn laatste bezoek aan die regio logeerde ik echter bij vrienden, dus ik kan je geen hotelnaam geven. Wanneer je op Bali in Kuta wil verblijven is AP inn aan Jl Poppies I een aanrader. Zij hebben kamers vanaf 10 euro.

1. Ik heb meestal in Indonesie een SIMpati kaart. In principe kan je hier ook mee internetten, maar ik denk dat de verbinding veelal te traag is voor Skype. Gewoon naar een internetcafe gaan dus! (Geen probleem op Bali, en in Yogya/Semarang.)

2. Persoonlijk vind ik Air Asia beter dan de andere maatschappijen die je noemt. Air Aisa vliegt echter niet van Yogya naar Bali, Lion Air doet dat wel. Wanneer je bij aankomst in Yogya meteen je ticket naar Bali boekt, ben je ruim op tijd. Je vliegt nl niet rondom een belangrijke Moslim of Hundu feestdag.

3. Wat te doen?

• In Yogya moet je natuurlijk de Kraton en het waterpaleis zijn. Niet te missen zijn natuurlijk ook de batik werkplaatsen en de gezellige markten/Jl Malioboro.
  • Rondom Yogya natuurlijk de Borobudur en de Prambanan.
  • Als je tijd over hebt, zou ik ook genieten van de uitzichten over/vanaf de Merapi, en mss een dagje strand meepakken in Parangtritis. Niet om te zwemmen, maar het is wel leuk om uit te waaien. De zilversmeden in Kota Gede zijn ook leuk om te bezichtigen.
  • Een dagje Solo is ook leuk.
  • Tussen Yogya en Semarang zou ik ook het Dieng Plateau bezoeken. Oude tempels, maar ook prachtige landschappen met bergen en vulkanen. En stinkend zwavel :wink:
  • Semarang zelf heeft niet veel speciaals. De Chinese tempel, natuurlijk hun beroemde winkelcentrum, maar daar houdt het mee op. De wijk van je pa bezichtingen zal vast bijzonder genoeg zijn.
  1. In Indonesie is men heel creatief met flikkerende lichten en plakfolie. Ik heb echter het idee dat het oppimpen van auto’s de afgelopen jaren iets minder geworden is. Maar er zijn vast voldoende garages (bengkel) waar je het een en ander kan vinden. En soms slaag je al bij een grote supermarkt als de Matahari.

Zie ook:

Groet,

Jenny

Als je wilt zien hoe de Javanen tempels slopen dan moet je zeker naar het Dieng Plateau gaan, de tempels zijn helemaal kaalgeplukt ten behoeve van de handel in antiquiteiten. Semarang daarentegen heeft nog een vrij goed bewaard oud centrum, met bijvoorbeeld de Gereja Bleduk uit 1753 en nog een groot aantal schitterende oude Nederlandse kantoren, zoals het hoofdkantoor van de v/h Nederlands Indische spoorwegmaatschappij Gedung Lawu Sewu, een van de mooiste, zoniet het mooiste voorbeelden, van Nederlands Indische architectuur. Semarang is een ruim opgezette stad, niet dat bekrompene van bijv. Yogya en ook niet zoveel van die gierende en stinkende motorfietsjes. Heb je nog Candi Baru in de bergen met ook nog vele oude huizen, twee mooie oude stations Stasiun Poncol en Stasiun Tawang, Vlakbij heb je Ambarawa met het spoorwegmuseum, en als je tempels wilt zien ga dan naar Gedong Songo, allemaal gemakkelijk te bereiken vanuit Semarang. Het meer Rawa Pening bij Tuntang is ook mooi.

Mijn bril is een andere bril dan die Jenny, ik koop ze altijd bij “Orbita Optikal” in Tasikmalaya, drie tegelijk, ver-, lees- en zonnebril, misschien heb ik in Nederland wel een blindengeleidehond nodig. Willen jullie de melkdoppen en het zilverpapier opzij leggen ?

Dames en heer boomaap :lol: bedankt voor jullie info, Jenny vooral jouw reisverslagen van midden Java waren leuk en informatie om te lezen. En wat betreft verschil in inzicht, waarnemningen of visie op het land, cultuur, architectuur enz, iedereen bekijkt het weer door een andere of latente bril, venster, glazenbol of youtube. Zoals ik al vermelde zijn alle tips en informatie zeer welkom.

Inmiddels na weer een hoop uren internetsites bekeken te hebben en google earth afgetuurd te hebben, heb ik voor mn bezoek aan Java een globale reisroute. Vanuit Yogyakarta zal ik eerst een dagje naar de zuid-kust gaan van Java, om de omgeving van Parangtritis te bekijken. Dan nog een dag in Yogja wat rondkijken om vervolgens naar Magelang (Borobudur, Mendut) te gaan.

Vanuit Magelang naar Ambarawa om daar het Spoorweg Museum, Fort Willem II te bezichtigen en een bezoek te brengen aan de plek waar vroeger een van de vrouwengevangenissen heeft gestaan (ben ik nog aan het uitzoeken).

Vanuit Ambarawa naar Samarang zal ik een tussenstop maken in Ungaran om daar de omgeving te bekijken waar mijn vader vroeger gewoond heeft. Voor de avond wil ik dan mijzelf gesetteld hebben in een hotelletje in Samarang. In Samarang wil ik dan 2 dagen verblijven om de stad en de kust te bezichtigen, daarna misschien via route Salatiga-Solo route terug naar Yogyakarta.

In Yogyakarta sluit ik mn bezoek aan Java af om de volgende dag met het vliegtuig naar Kuta op Bali te gaan. Op Bali wil ik dan 3 dagen genieten van wat zon en strandwandelingen voordat ik richting Thailand vertek om mn vakantie voort te zetten. Een goedkoop verblijf in Kuta heb ik denkelijk ook al gevonden, http://www.hotelsorga.com/

En tja ik ben toch eigenwijs, want mn intentie is toch om een auto te huren en zelf te rijden. Het zal het nodige aanpassen zijn aan het chaotische verkeer maar ik denk dat dat ook gewenning is. Wat betreft de weg kwijt raken maak ik mij daar niet zo een zorgen over, ik heb o.a. de map van Indonesie op mn navigatie(telefoon) staan en ik ben vaker met de auto op vakantie geweest in het buitenland (Tsjechie).

Maar ik heb nog een lange tijd te gaan voordat ik daadwerkelijk vertrek en plannen kunnen wijzigen, het is in ieder geval leuk die voorpret van uitzoeken en plannen (Google earth en internet zijn mn beste vriendjes hierin:lol:).

In mijn ogen is eigenwijs zijn een goede eigenschap, er zijn echter dingen die je wel en niet doet. Bij het niet zou ik het zelf besturen van een auto in Indonesië willen noemen. Het verkeer wen je wel aan, wat betreft die navigatie, zoveel wegen zijn er niet, iemand met een beetje kijk op navigatie kan zelfs op Java niet verdwalen. Er is echter 1 ding waar je ernstig rekening mee dient te houden en dat is de aansprakelijkheid als er eventueel iets gebeurd. Nou de bule is altijd verantwoordelijk, een schuldvraag wordt op Java anders beantwoord dan in NL. Mocht je een geit dood rijden, dan ga je 10x de prijs van die geit betalen. Mocht je een kind aanrijden in een kampung met een stelletje primitievelingen als inwoner dan is het het beste om plankgas naar het eerste de beste politiebureau te rijden en daar om bescherming te vragen en natuurlijk ook je “fout” te melden. Als je dat allemaal redt dan kom je er met een gigantische betaling wel van af, je wordt, in de cel zittend, leeg getrokken. Maar ben je begaan met het lot van het kind en stapt je auto uit om je mededogen te bewijzen dan zal je zien dat de plek des onheils zich binnen een seconde met luid kakelende Javanen heeft gevuld. Een verkeerd woord kan leiden tot een afranseling met stenen en stokken. Dan moet je wel even een schietgebedje doen, tot Allah, want die heerst hiero, en hem vragen of je dit alsjeblieft mag overleven. Ik zal je verdere gruwelijke details maar besparen…

Eind deze week ga ik weer eens (voor de zoveelste keer) op vakantie naar Java en Bali en ter voorbereiding heb ik de afgelopen periode nogal eens op dit forum rond gekeken. Je treft er veel nuttige informatie aan; iedereen vanuit zijn eigen perspectief, verwachtingen en ervaringen. Als je goed leest zijn krijg je veel waardevolle info. Onze trip is langs de plat getreden paden en alles een beetje luxe/comfortabel, qua vervoer, hotel en eten. Kortom een relaxte vakantie.
Nu komt mijn advies:
Ik sluit mij volledig aan bij Boomaap. Ga nooit zelf in een auto rijden. De redenen geeft Boomaap glashelder aan. Zelfs bij een kleine aanrijding zal men er alles aan doen om aan te tonen dat alles wat al mis was met de auto van het ‘slachtoffer’ komt door jouw schuld. De kosten van een chauffeur zijn voor onze begrippen aan de lage kant. Bezuinig liever op een hotel dan op een goede chauffeur. Nogmaals, wees niet eigenwijs en ga niet zelf rijden.

**Hallo,

ik ga zelf dit jaar ook voor het eerst naar Indonesie (Java/Bali/Lombok), dus wil je ook je info delen met mijn (onder je favorieten), graag zelfs, hoe meer info, hoe beter. **
Auto huren:
dit heb ik ook al vaker gelezen om het niet te doen, hooguit een brommertje/fiets op Bali :wink:Accommodatie: **
wat een leuke tip v.w.b. het hotel op Kuta; ziet er goed uit
Telefoon:**
ik heb al diverse malen gelezen dat je op Kuta wel makkelijk kunt internetten/telefoneren maar een internetcafe is natuurlijk ook een optieVliegmaatschappij: **
over Asia Air hoor ik goede verhalen en het schijnt dat Garuda ook alweer van de zwarte lijst af is, kun je in goede hotels boeken of op een vliegveld navragen v.w.b. de goedkope vluchten, die of dezelfde dag of een dag/paar dagen later gaan
Do’s en do not do it’s:**
do’s: vooral genieten denk ik en dont’s geen auto huren/rijden dus**Auto Tuning en Styling: **
ben ik niet bekend mee

De tips van de anderen (Boomaap/Jenny) kun je beter in acht nemen, denk ik, wat zij weten er toch wat meer van dan wij.

Veel plezier en ik zie graag wat tips retour. Indesco

Hmmmmmmm, poef! weg plan om zelf automobiel te besturen in Indonesie. Dan maar aanpassen en proberen te wennen aan de capriolen van een Javaan die zijn rijbewijs gehaald heeft met straatje keren.
In Thailand vond ik het al behoorlijk naar als bagage te zitten in een taxi van punt A naar punt B, en net toevallig niet mn oogkleppen mee te hebben.

Kan iemand mij nog info geven/ervaring vermelden mbt het huren van auto met bestuurder voor 12 of 24 uur en hoe de gang van zaken dan is (opgeven route, meerdere stops om de omgeving te bezichtigen, maximum aantal km’s enz.).

En dan ook meteen maar wat vragen mbt taxi’s op midden Java:
[ul]
[li]Rijden er officiele taxi op midden Java (uit ervaring van mn vakantie in Thailand waren er bijna geen officiele taxi’s in midden zuid Thailand).[/li][li]Wat zal de ritprijs voor Yogyakarta - Samarang (+/- 130km) ongeveer zijn.[/li][li]Is het gemakkelijk tussen Yogyakarta en Samarang (via Magelang en Ambarawa) een taxi te krijgen.[/li][/ul]

Er is in Midden-Java een overaanbod aan taxi’s. Solo, Semarang, Yogya zijn de steden met officiele taxi’s. De tarieven te Yogya zijn hoger dan in Solo en Semarang, omdat dat twee verschillende provincies zijn, de tarieven worden door de locale overheid vastgesteld. Tarief Solo & Semarang eerste km 4500 Rp daarna elke km 2500 Rp, wachten op de " boss" 10.000 Rp per uur. Voor buiten de stad gelden vaste tarieven. Solo - Semarang ong. 300.000 Rp. De taxi’s in Solo en Semarang zijn vaak zeer OK (Kosti is in beide plaatsen mijn favoriet) In Yogya kom je nog wel eens rippers tegen of chaufeeurs die met de meter hebben geknoeid (argo kuda) Je kan met een chauffeur meestal wel een dealtje maken. Auto met chauffeur heb ik nauwelijks ervaring mee, ik neem altijd taxi’s. Yogya - Smg zal hoogstens 400.000 Rp zijn, maar als je onderweg andere plaatsen wilt zien kan je beter een auto met chauffeur huren.

Voor wat je wens tot rijden betreft, kan je natuurlijk altijd een auto met chauffeur huren en vragen of je zelf een stukkie mag, belajar stir mobil toh.

Ik denk dat je dan aan prive chauffeur moet gaan denken maar waarom doe je die ritten niet met de trein die erg mooi en luxe is. Ik denk dat je voor hetzelfde geld kunt vliegen dat kost daar geen drol.

gr van Moira

Zeker wanneer je met meerdere personen een auto huurt, dan is rijden goedkoper dan vliegen. Bovendien zie je zo meer van de omgeving.

Vliegen is niet zo mijn ding, zeker niet na gisteren 7 uur vastgezeten te hebben op een vliegveld…

Ik denk laat ik mn Handige en nuttige tips topic even omturnen tot een klein reisverslagje. Onderstaand een mailtje die ik naar familie vrienden en collega’s had gestuurd over mn bevindingen en eerste ervaringen met indonesie.

Selamat siang,

Hier Flippie vanuit het snik hete Yogyakarta die jullie de groeten doet.
Inmiddels zitten er alweer 4 daagjes van mn vakantie op maar er komen er
nog vele :slight_smile:

De nassi goring met telor en overheerlijke gegrilde sate ayam met
kruidige pindasauce smaken fantastisch en kosten bijna niets (nog geen 2
euro). Ook heb ik voor het eerst baupau’s gegeten die gevuld waren met
chocolade(pasta), yum yummmmmm overheerlijk. Ja, ik zit jullie even lekker
te maken, want ik heb het goed naar mn zin hiero.

Okay tot gisteren was ik niet zo tevreden over Yogyakarta, omdat mn kleine hotel niet echt in het centrum ligt en er geen winkeltjes of restaurants in de omgeving zijn. Ja een kilometer verderop, maar een kilometer in de hitte hier lopen betekend bij terukomst douchen en schone kleren aantrekken.
Ook ergerde ik me er aan dat er maar weinig toeristen zijn want nu ben je
meteen het mikpunt van alle sjacheraars en becak “fiets je rot” gasten die
je iets willen aansmeren/rondleiden of een ritje bezorgen. Je kan dus niet
ongestoord rondlopen en foto’s maken want dan wordt je wel weer benaderd of vanuit alle ooghoeken gevolgd.

Maar gisteren (maandag) maakte alles goed doordat ik een hele dag een auto met chauffeur had gehuurd en met deze naar de Borobudur en Prambanan temple ben geweest. Onderweg bij het doorkruizen van de stad heb ik toen interessante plekken gezien die ik nog wil gaan bezoeken. Van de week wil ik nogmaals een auto huren en me dan o.a. naar Ungaran (mn pap’s geboorteplaats) laten rijden om wat rond te kijken. Ook zal ik nog een dagje strand moeten doen aan de zuidkust van Java, want ik heb momenteel een wit t-shirtje en broek aan (in vergelijk dan met mn bruine kop, armen en benen). En ik heb me inmiddels aangepast aan alle verkooplui met de standaard zin “tidak, terima kasie” wegwuif gebaar met de hand en blijven doorlopen of negeren. En owhja, ik kan 's avonds dus mn tafeltje dekje laten bezorgen, gisteren had ik dus een overheerlijk maaltje voor 2 euro.

Ik blijf in Yogyakarta nog tot en met aanstaande zondag en als alles naar
plan verloopt zal ik dan 's avonds op het vliegtuig stappen richting Bali
voor het vervolg van mn vakantie. Op Bali zal ik eerst 3 dagen in Kuta
verblijven “het Mallorca van Bali” en dan naar Ubud een
plaatsje in het binnenland met rustieke omgeving en bezienswaardigheden.
Op Bali zal ik denkelijk bij elkaar een week verblijven om vervolgens naar
Thailand af te reizen.

Ik vermaak me dus nog wel de komende tijd en als ik weer een leuke update heb met foto’s laat ik het jullie weten.

Hier wat impressie pix van eerste dagen in RI.
http://www.flickr.com/photos/phillostar/sets/72157619016171409

Leuk om je verslag te lezen.

Heb je de autmo met chauffeur gewoon op straat geregeld? Of via het hotel?
Wij willen ook vanuit Yogya dezelfde Borobudur en Prambanan bezoeken…