Kosten van een gids

Wij gaan in Augustus 4 weken naar Indonesië. Vanuit west Java naar Bali en misschien nog enkele dagen naar de Gili eilanden en/of Lombok (als we tijd ‘over’ hebben).

Ik kom op hier op wereldwijzer wel informatie tegen omtrent kosten voor bijvoorbeeld een chauffeur of hotel, maar ik ben eigenlijk benieuwd wat mensen betaald hebben voor een gids voor enkele dagen.

Je komt op Internet namelijk gidsen tegen die bijvoorbeeld een x-daags programma inclusief overnachtingen, eten en dergelijke.

Ik snap dat e.e.a. afhankelijk is van de overnachtingslocaties, toegangsgelden e.d. maar zou toch graag een indicatie hebben.

prive chauffeur en gids nederlandstalig perfect
psebo@hotmail.com

Ik was niet direct op zoek naar een gids, maar meer naar wat mensen daar voor betaald hebben zodat ik een inschatting kan gaan maken van de kosten van onze vakantie.

Op Sumatra heb ik voor de chauffeur die tegelijk als gids speelt Rp 100.000 per dag betaald .
Volgens ingewijden te duur .
In Jan 2009 nog niet eens 7 euro per dag.
Die man spreekt ook een paar woorden engels , rijdt ook voor orang luar (buitenlanders) .
Ik zelf spreek vloeiend Indonesisch.

Waarschijnlijk heb je een Engelssprekende chauffeur/gids nodig.
Als je geluk hebt kan je die combinatie krijgen.Hoef je geen extra gids meenemen.
Op Java zijn de prijzen iets goedkoper.
En meestal al all in prijs.

Anders moet je extra betalen voor een aparte gids , en daar heb ik geen ervaring in.
Ik schat in de buurt van 10 euro (of iets meer) , de hotelkosten schat ik op 250.000 rupiah pernacht per kamer voor 2 personen inclusief ontbijt . (Melati hotel klasse 2 of 3 ) .Kan de chauffeur ook daar slapen.

Als je alleen maar een chauffeur nodig hebt die de wegen goed kent , goed kan sturen en weet waar de Borobudur of kraton staat is een steenkool engels sprekende chauffeur ook al goed genoeg.
Een Lonely Planet (27.50 euro) of Insight Reisboekje kan ook wonderen doen.
Daar heb ik ook meegelopen , weeg niet op tegen een goede chauffeur gids .
Die weet veel verborgen plekken , sluiproute’ s die niet in LP staan.

Ik heb inmiddels contact gehad met een gids die een trip van enkele dagen Java aanbied voor meer dan €100,- per persoon. Dat lijken meer prijzen voor een reisorganisatie dan van een lokale gids naar mijn idee, ook al is dat all in (2 overnachtingen en eten).

Nog even verder kijken dan maar?

Wat zijn we weer lekker Hollands bezig ! Voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en dan na afloop in het thuisland klagen dat ze zo’n slecht hotel hebben gehad en dat de gids ook al niets heeft toe te voegen.
Denk nou eens logisch na, als je gewoon een goede gids wilt hebben en behoorlijk wilt slapen en eten dan kost dat ook in Indonesië gewoon de nodige Roepia’s . Een reis naar Java kost toch een behoorlijke som geld en laat zo’n mooie reis dan nooit verknallen door een slechte gids door te bezuinigen op een paar Euro’s. Een goede gids is gecertificeerd door de overheid en beschikt over een auto met chauffeur en airco. En jij denkt dat dat kan voor 7 a 8 euro ? Droom lekker verder.

Harry :wereld:

poeh !!! Harry ben ik blij dat ik alleen een mail adres geplaats heb.
Ik was wel tevreden zo en weet niet waarover ik zou moeten klegen…
Wij waren super tevreden met onze chauffeur / gids

Helaas is de prijs die je voor een trip betaalt geen garantie voor een goede kwaliteit. Ik heb fantastische rondleidingen gehad voor slechts een paar euro (vrijwillige bijdrage). De beste gidsen zijn nl de mensen die je ter plekke tegen komt, en die met passie over hun land spreken. Mensen die dit niet doen omdat het hun beroep is, of voor het geld. Mensen die zelfs geld weigeren, ja, ze bestaan nog!

En wat weten betreft: geef mij maar een nasi campur van een kaki lima voor nog geen 5,000 rp, vele malen lekkerder van zo’n rijsttafel in een of ander touristisch restaurant voor 50,000. Gierigheid? Nee, gewoon een keuze die ik maak. Een keuze om Indonesie en Indonesiers te zien, en niet een spiegel die me wordt voor gehouden door een duur reisbureau. Droom maar lekker verder… :vak01:

Er zijn natuurlijk verschillende soorten van gidsen.
Een “gelegenheidsgids” die je toevallig ontmoette voor de locatie , denk aan een Aziaat die toevallig een Amsterdamse inwoner ontmoet voor de Rijksmuseum .
Die toevallig Engels spreekt en het leuk vindt om “gratis” te gidsen en mss ook s’avonds meegaat op Amsterdamse kroegentocht.

Een “beroepsgids” heeft zeker bepaalde prijskaartje , en dat zal in Indonesia ook zo zijn .
En zeker als hij een paar dagen of weken moeten gidsen .

Mijn tussenoplossing is , stap naar een (semi) proffesionele Rental (autoverhuurbedrijf) en vraagt een chauffeur die ook redelijk Engels kan.
Je heb hem alleen nodig om voor je te rijden en een de weg weet.
Meer niet .

Die gidsen zijn meestal verbonden bij een touroperators , doe ook bemiddelingskosten zullen vragen.

Of je moet toevallig een student vinden die vrij is , geen college (meer) loopt .
Die zal voor een habbekrats mee willen toeren en als gids spelen.
Aangenomen dat hij/zij ervaring hebben in het gidsen.

Ach, ik heb ook wel eens (illegaal) gegids in Bali… Moet je ervaring met gidsen hebben? Nee, je hoeft alleen maar voldoende over het eiland te weten, over de cultuur en over de attracties die je gaat bezoeken. En leuk kunnen vertellen.

Was het de bedoeling dat ik ging gidsen? Nee, totaal niet. Maar de eigenaar van de auto vroeg of ik zin had mee te gaan naar een bepaalde tempel (hij ging zelf niet mee, iemand anders reed), en voordat ik het door had was ik zo enthousiat verhalen aan het vertellen dat ik meteen het etiket ‘gids’ opgeplakt kreeg. Was best grappig!

Studenten zijn buiten Java nauwelijks te vinden.

Ik ben binnen Indonesie zeer weinig goede officele gidsen tegen gekomen. Wel voldoende spontane en leerzame ontmoetingen.

Het feit dat ik graag wil weten wat een redelijke prijs is voor een gids heeft naar mijn idee weinig te maken met voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Maar bij een reis van 4 weken is het wel prettig om een inschatting te kunnen maken zodat ik enig idee heb wat mijn kosten gaan zijn. Ook mijn budget is helaas niet onbeperkt :frowning:

Je hebt mij niet horen zeggen dat ik denk dat dat kan voor 7 a 8 euro, maar vroeg juist voor welke bedragen dat wél kon. Daar is zo’n berg frustratie niet voor nodig hoor :wink:

Ik heb nooit eerder een dergelijke reis gemaakt en ben dan graag goed voorbereid.

Jenny, kan ik uit jouw reactie de conclusie trekken dat we beter ter plaatse een gids te regelen i.p.v. op voorhand? We landen namelijk pas aan het eind van de middag in Jakarta en hebben enkel de 1e overnachting geregeld.

Ik heb nog nooit gebruik gemaakt van een gids, dat zijn meestal van die robots die vertellen wat je wilt horen. Neem lokale mensen zoals Jenny zegt, meestal bieden ze zichzelf aan en is geld niet belangrijk. Ik ben door dit soort mensen naar zeer bijzondere plekken gebracht. Het zijn lokale mensen die meestal overal toegang toe hebben. Op die manier ben ik op Leihitu (Ambon) zeer goed bevriend geraakt met een gepensioneerd leraar die werkelijk iederen kent op dat schiereiland en ook nog eens op Seram waar hij vandaan komt

Eten, vanochtend weer eens een nasi liwet voor ontbijt genomen, daar loop je de hele dag op. :smiley: :smiley: Door de santen die erin zit blijft je maag de hele dag een voldaan gevoel geven.

Ik zou inderdaad ter plekke een gids regelen (of gewoon geen gids).

Als je eind van de middag in Jakarta landt, dan loop je gewoon het vliegveld uit en neemt een taxi naar het hotel. De naam van het hotel volstaat meestal, maar ik zou ook het adres ff meenemen voor de zekerheid. Er zijn meter taxi’s vanaf het vliegveld, maar de meeste taxi’s hanteren een vaste prijsn van ongeveer 10 euro.

Voor deze eerste stad heb je dus geen gids nodig :stuck_out_tongue:

De receptie van het hotel kan je vast aanbevelingen geven voor plaatsen waar je 's avonds een hapje kan eten, maar je kan ook gewoon zelf op onderzoek uit gaan. In sommige gevallen kun je ook in het hotel eten.

Wat de volgende dag betreft: je kan overwegen een guidebook (gids) uit Nederland mee te nemen met een kaart van Jakarta, maar de meeste hotels hebben ook gratis kaarten. Zoek uit wat je wilt, en loop er naar toe of neem een taxi.

Zelf maak ik alleen gebruik van de diensten van een gids, wanneer ik zelf niet in staat ben de weg te vinden. Denk hierbij aan een trekking door de jungle. Ik maak gebruik van een chauffeur voor een dag (liefst eentje die ook iets van de omgeving weet) wanneer ik verschillende attracties wil zien die niet met het openbaar vervoer te bezoeken zijn.

Wanneer ik van A naar B reis, neem ik gewoon de bus/trein. Ik vind een gids op reisdagen niks toevoegen. Het wordt natuurlijk een ander verhaal wanneer je tusseendoor een paar keer wilt stoppen om dingen te bekijken, dan kun je beter een auto met chauffeur nemen, maar ook dat kun je makkelijk ter plekke regelen.

Er zijn veel tour bureautjes die je evt kunnen helpen. Je hotel kan het ook. Het zou toch zonde zijn wanneer je je hier in NL al vast legt voor een paar weken, en je komt dan ter plekke er achter dat de gehuurde gids in Indonesie om wat voor een reden dan niet bevalt? Elke dag een andere gids leidt tot spreiding van het risico op een slechte gids, en je leert uiteindelijk meer omdat je met meer mensen in aanraking komt. :vak01:

Zodra een toerist de Immigratiepoort en de kofferband verlaten heeft zal hij bijna gelijk de kraampjes van hotel-auto verhuurbedrijven zien , ik dacht a/d rechterkrant.En vlak voor de uitgang.
Zoiets zoals op Schiphol , met verschil dat je in Jakarta bijna “besprongen” wordt door de “aanbieders”.
Je kan daar hotels , auto , en waarschijnlijk de “gidsen” boeken.
De vraag is of je tijd en zin hebt om na een lange vlucht nog te gaan uitzoeken cq onderhandelen.
Dus van te voren regelen is wel aan te bevelen .

En zeker als je soortgelijke reis (in Indonesia) nog nooit gedaan hebt.
Ik zou niet gaan experimenteren door een gids te zoeken bij de toeristische plek.
Of betaald je vaak te duur , of je heb geen tijd om een "goede"gids te zoeken .Dat risico moet je mijden .

Ik zou via de receptie van het hotel(of bij de aankomsthal) , of via een bonafide reisburo’s in Jakarta laat regelen.
Kan je ook jou eigen wensen neerleggen.

Ik zou ook in etappe’s doen.
Auto/ chauffeur die tegelijk gids kan spelen in West Java .
Vertrekpunt Jakarta .

Daarna een auto/chauffeur-gids in Midden Java met standplaats Yogya .
Kan je ook gebruiken tot Surabaya .
En daarna een andere nemen die je kan begeleiden t/m Bali .

Ik heb vaak gereisd met huurauto/chauffeur op Java , en vaak in ettapes.
Of je moet een chauffeur/gids nemen die alle delen van je route kent .

Een hotel van te voren regelen kan handig zijn, maar ik zie dus echt niet het nut van het regelen van een gids. Gewoon lekker naar het hotel gaan, douchen, je jetlag uitslapen. Soms voel je je zo moe na een lange reis dat je niet meteen zin hebt in een stampvol programma en een gids. Ter plekke regelen levert flexibiliteit op. Kom op, het is vakantie! :wereld:

Dat met die stappen ben ik wel met je eens (alleen de indeling mag wat minder strak): iedere gids weet het meest van zijn regio.

Gidsen in Indonesia zijn in het algemeen niet meer dan commissiejagers…en dus alleen maar een bron van ergernissen tijdens de reis. Bovendien, is het niet veel avontuurlijker om lekker zonder een gids te reizen…

Logisch , dat is ook de hoofdreden waarom ik mijn reizen in diverse etappes verdeeld.
Ondanks mijn “goede” voorbereiding is het handiger om de plaatselijke chauffeur/gids zaken voor je te laten regelen.
Maar ya , ik ben een oudere reiziger die ook niet wil denken en zelf regelen , tenslotte is het vakantie.
Voor ons die geen strakke programma’s hebben is het makelijker , voor een gewone toerist met weinig ervaring in Indonesia is het anders.

Ervaring moet je opdoen, daar heb je geen gids bij nodig, alles is in het land aanwezig om er iets leuks van te maken. Jij hebt de centen. Een beetje lezen van te voren, en niet alleen maar de Lonely Planet. Bijvoorbeeld het blog van die Londoh en om de berichten van SAWA lachen, behalve als hij het over auto’s met chauffeur en *** hotels heeft.

http://blog.londoh.com

Dat blog van die “Londoh” ken ik ook. Erg interessant om te lezen. Trouwens jammer dat die schrijver weer terug naar Nederland is, ben bang dat we straks allemaal van die mijmer verhaaltjes krijgen over Indonesia en we een soort tweede Surya krijgen…

Is het zo ?
Nu je dat zegt .

De wijze Google kan men nog steeds raadplegen , toch ?