Daar hebben we onze Djongos voor hiero, zijn naam is SAWA ![]()
Ik vrees dat je die Londoh niet goed kent. Hij is een persoonlijke vriend van mij. Hij zou het liefst met een jerikan bensin en een pakkie lucifers naar Amsterdam Noord fietsen en een drastisch einde aan de berichtgeving van SAWA alhier maken, disatekan aja
Hij is nog steeds zeer verbolgen over het feit dat die SAWA met behulp van Oyibo de hulpdictator op Mooinesia, onder de naam Bule456 hiero hem zaten te fokken.
Dat bedoel ik dus.! Ik geef mijn geld ook liever uit “aan mensen in het land zelf” in plaats van een of ander duur reisburo.
We hebben de eerste overnachting wel geregeld omdat we pas laat landen op Jakarta, maar verder niets. Het is juist níet de bedoeling om alles vooraf te plannen. Mijn vrouw heeft tijdens haar studie 2 maanden stage gelopen op een school in Yogya, dus we gaan de mensen daar bezoeken en veel bekijken vanuit daar. We willen daar per trein naartoe vanuit Bandung ofzo, maar eerst een paar dagen west-Java bekijken. Daarvoor wilde ik eventueel wel een gids regelen.
Na een week of twee dan de overstap naar Bali en weer alles ter plekke regelen.
Maar om weer op mijn vraag terug te komen, aan wat voor bedrag moet ik denken als we een paar dagen in west-Java rond willen kijken? We hopen daar iets van het minder toeristische Java te zien. Naar mijn idee is bijna €300,- (all in) voor een 3 daags arrangement voor 2 personen toch echt niet conform Indonesische begrippen.
En nogmaals, het gaat mij er niet om dat het te duur zou zijn, maar ik heb liever dat de lokale bevolking er beter van wordt dan dat een of andere reisburodirecteur er een grotere auto van kan rijden… ![]()
Welke soort gids wil je dan hebben ?
Iemand die echt gaat gidsen , met jou mee en alles kan vertellen zoals een (“europese”)beroepsgids of alleen een chauffeur die je van A naar B kan brengen zonder te verdwalen?
De meeste chauffeurs zijn vaak ook gidsen tegelijk , alleen heb je mss weinig aan hun omdat ze alleen maar een paar woorden engels spreken.
Als ik een prijsberekening moet maken dan kom je op zijn minst op 40 euro voor auto/chauffeur perdag, excl ongeveer 10 euro voor parkeer en eet/sigarettengeld.
En dan kom nog een hotel , ongeveer 20-25 euro perdag voor een eenvoudige hotel (melati klasse 1-2 ) . Daarnaast komt het eten en drinken 20 euro per dag ? .
Hier kom ik al op ongeveer 95 euro per dag.
Mss kan je vrijblijven info vragen bij 1 van de grote touroperator in Jakarta.
Panorama Tour , in hert verre vrerleden heb ik goede ervaringen met hun gehad toen ik een paar maanden bij een Amsterdamse Indonesische Reisburo heb gewerkt.
Nu zijn ze echt groot , maar dan kan je ongeveer schatten hoeveel een aparte gids moet kosten.
Kijk dat is nuttige informatie. Als je deze bedragen bekijkt, dan lijkt het aanbod inderdaad zo slecht nog niet.
Als je sommige threads of gidsen leest dan klinkt alles zo goedkoop (van centen tot enkele euro’s), dat het lastig is om een reëel beeld te krijgen.
Wat de gids betreft, het is natuurlijk wel prettig als iemand wat “toelichting” kan geven en als je in ieder geval een beetje met iemand kan praten waar je toch enkele dagen mee optrekt.
Dan zijn wel gelijk hele drastische maatregelen….
Ik zou eerst eens ze internet onklaar maken, daar zou hij heel wat mensen blij mee kunnen maken.