Het district Karangasam bestaat nog steeds. En de Balinezen hebben het nog altijd over het palace of justice in Klunkung. Hetgeen wat Semarapura wordt genoemd, ligt weer net iets meer richting zuidwesten, richting Gyanjar (en Ubud).
Misschien incorrect, maar zo begrijpt iedere chauffeur tenminste wat je bedoelt
Slijmen ?
Het is gewoon een aanvulling voor wat een medelid heeft geplaats .
We zitten in een reisforum , waar leden van elkaar kan leren en elkaar informeren.
Jouw berichten zijn geen aanvulling, niet meer dan ego-tripperij van “Surya Atmadja”, de Indonesier hiero. Eigenlijk gewoon een Nederlander maar die zich niet wenst aan te passen aan onze maatschappij, reeds 40 jaar een profiterende buitenstaander. Ik krijg er een beetje een vieze smaak van in me mond, rasa tahi, hoewel ik niet weet hoe dat smaakt, zeker niet lekker.
@ Loaded .
Als je een paar dagen in Ubud zit kan je informeren bij de receptie van je hotel over de mogelijkheden.
Meestal wordt je ook aangesproken door mensen die hun auto willen verhuren .
Ik heb in Ubud (2004) 2 nachten gelogeerd en ben de 3de dag met een officiele huurauto richting Padangbai , Amlapura en Pura Besakih gegaan . Heb ook Candidasa bekeken .
Het was een dagtour geweest voordat ik verder reis naar Den Pasar.
Een officiele huurauto herken je door hun afwijkende nummerplaat.
Dat betekent dat je auto niet door (“bijverdienende”) verkeerspolitie wordt aangehouden.
De gewone huurauto (dus de meeste) rijden namelijk illegaal , zonder vergunning , dat is ook de reden dat ze gecontroleerd worden , en als ze in een verkeersfuik terechtkwam , moeten ze bepaalde bedrag dokken.
Als passagiers heb je persoonlijk geen last .
Iedereen mag mensen vervoeren met een auto waarop een plat hitam zit. Het is iets anders als je officiele routes van angkot gaat rijden, of met je auto op officiele taxistandplaatsen passagiers gaat zoeken. Ach SA wil weer eens pintar overkomen dus lult ie maar wat in de hoop dat niemand het merkt Alweer dwars door de mand…:dag:
Dat had ik ook gedacht.
Ben 3 X aan het "crossen"geweest (de eerste van 1979 tel niet mee), West Bali ben ik nog niet geweest. En nog andere kleinere plekken .
Heb verschillende keren een wegcontrole meegmaakt , meestal begin de supir al te kreunen zodra hij zo’n wegcontrole ziet.
Vraag ik altijd , was is er.
Antwoord , upeti pak. Biasa deh.
Dus weet ik hoe laat het is . Ook omdat die speciale vergunning ook al op Java werd ingevoerd , omstreeks jaren 80 heb ik zo’n wegcontrole meegemaakt .
1 keer heb ik met een officiele auto(spec.kenteken) uit Ubud gereisd , kreeg die man laaiende ruzie met de agenten.
Zijn papieren zijn compleet. Hij heeft ook geen cents rupie betaald.
1 keer werden wij vastgehouden in de buurt van Kintamani , omdat ik het te lang von d ben ik uitgestapt en naar die smoezende chauffeur en agent gelopen en gevraagd waarom we vastgehouden werden.
De chaufeur werd zenuwachtig en vroeg of ik terug wil naar de auto , en later vertelde hij hoe de zaak in elkaar zat
In totaal heb ik 4x wegcontrole meegemaakt , waarvan de chauffeurs 3x heeft gedokt.
Bij Pura Besakih , werden we ooit aangehouden door de DLLJR , nou dat zijn echt struikrovers , voor** mijn kop** betaalde de chauffeur 5000 rupiah .
Reden , hij is in overtreding omdat hij personen vervoerde .
5000 rupiah is niks , hij kan meer boete krijgen .
Ik kan de wetteksten voor je opzoeken.
Jenny , er zijn veel geschreven regels die de gewone toeristen (nog) niet weten .
En die weet jij allemaal. Jilatlah pantatku sia. Je lijkt wel een Sanksi Jehova die zijn poot hier tussen de deur zet, afknellen is mijn advies.
Ik ben ooit eens aangehouden met een auto vol handel komende van Tanjung Priok op weg naar Tasikmalaya, dat was op de Jln. Soekarno Hatta Bandung. Ook een agent die op zoek naar bijverdienste was. Die wilde geld hebben van de chauffeur, die had geen rijbewijs bij zich. Ik zei gaat niet want die chauffeur heeft nog niets verdiend. Hij bleef voet bij stuk houden moest geld zien. Heb ik gezegd dat ik wel aan de kant van de weg ging staan met al mijn handel wachten tot dat ik een auto kon scoren en moest hij de chauffeur maar meenemen. Hij liet ons op een gegeven moment gaan, je moet in Indonesia gewoon een beetje kunnen kletsen, en in geval van uiterste nood wat geld geven, zo werkt de "wet "daaro. De politie kletst over een overtreding omdat ze geld nodig hebben, vooral op de tanggal tua, einde van de maand, als het salaris al opgemaakt is.
Aanvulling :
Bij de Kintamani verhaal , kwam de agent ook bij mij langs om te vragen of ik de familie(saudara) van de chauffeur ben.
Heb ook ya geantwoord , maar de agent geloof dat niet.
Vandaar dat ze aan het onderhandelen zijn .
Ik heb de chauffeur(een “neef/vriend”) van de receptie ook aangesproken , hoe hij in zijn kop haalt om mij als familie / saudara voor te stellen terwijl in zijn auto een grote dikke samsonite koffer , plus trekkertje plus foto tas apparatuur open en bloot staan.
En ik lijk ook niet op een Balinees qua uiterlijk.
Ik ben duidelijk orang turis.
Pasal 38
(1) Pengangkutan orang dengan** kendaraan umum untuk keperluan pariwisata**, dilakukan dengan memperhatikan ketentuan Undang-undang ini.
(2) Persyaratan (de eisen) dan tata cara (de procedures) memperoleh izin (vergunning) sebagaimana dimaksud dalam ayat (1), diatur lebih lanjut dengan Peraturan Pemerintah.
Vertaling van deze nonsense natuurlijk wel menir de wannabee jurist. Je kent trouwens je eigen volk niet, die verzinnen ter plekke regels om aan poen te komen. Ik denk altijd krijg de koelere maar, nog nooit een boete voor een “verkeersovertreding” betaald.
Een paar jaar geleden hebben ze op Java of in ieder geval in Jakarta *(mijn kampung) een zogenaamde Surat Biru.
Dat is de officieele schikking / transactie die je bij de bekeurende agent kan eisen .
Of verzoeken , moet ook rekening houden dat je een ambtenaar in functie niet beledigt. :hihi:
Mits je goed gebekt ben (wel subtiel en niet grof) , “vloeibaar” indonesisch spreekt en iets weet van de regels.
Je betaalt de boete (een paar eurie) , hoef je ook niet naar de politieburo te gaan (kost tijd) en je krijg keurig een kwitantie .
Heb je ook geen slechte geweten omdat je niet aan KKN meedoet , en weet dat je de Indonesische schatkist heb helpen spekken.
2 vliegen in een klap.
Ik mag aannemen dat een Verkeersreglementen in Jakarta ook in andere provincies zal gelden.
Enigzins aangepast door de PerDa (Peraturan Daerah).
Ik zou toch wel graag meer over dat wetsartikel willen weten dat hier zomaar uit de lucht komt vallen.
Ik vraag me af uit welke wet dit artikel 38 komt, een slordige fout om dit niet te noemen, zelfs voor een Amatir Mester in de Rechten.
“Pengangkutan orang dengan** kendaraan umum untuk keperluan pariwisata…”**
Volgens mijn bescheiden kennis van het bahasa Indonesia betekent dit zoiets als “Het vervoeren van personen met transportmiddelen ingericht voor openbaar vervoer ten behoeve van het toerisme…”
We hadden het toch over het huren van een gewone auto met chauffeur. Als je wilt kan je jezelf nader verklaren, ik vermoed echter dat je weer vreselijk slap aan het lullen ben, je speldt ons iets op de mouw erop vertrouwend dat wij het bahasa Indonesia niet machig zijn. Nou aan mij heb je een verkeerde ik laat me niet neppen door een Javaan. Zeker niet eentje die al 40 jaar in NL woont en helemaal vergeten is hoe het daar aan toe gaat en daarboven op ook niet zo slim is.
“Pengangkutan orang dengan** kendaraan umum untuk keperluan pariwisata…”**
Personenvervoer met “particuliere” vervoermiddel ten behoeve van toerisme.
Precies zoals in Amsterdam (waarschijnlijk in Nederland).
Ik mag mijn buurman of familie vervoeren met mijn Lada naar en van Schiphol , rondreis maken in Nederland , Madura Dam . de Zaansche Schans etc bekijken.
Als ik geld vraagt en als een taxibedrijf speel dan ben ik een snorder .
In overtreding volgens artikel ------ hoepeldepoep :hihi:
Doen ze ook niet.
Ze staan voor je hotels , krijg je aangeboden door de receptie , obers etc die toevallig een vriend of neef hebben.
Ik heb hier over formeel illegale huurauto zonder vergunning om tegen betaling personen te vervoeren.
Zo te zien** X** roepie waard voor de chauffeurs en de corrupte ambtenaar.
In Bandung heb je de bekende C travel , een groot bedrijf.
Hun **officiele **auto hebben vergunningen , ze moeten ook betalen voor de vergunningen en moeten voldoen aan de eisen.
Bij de travels wordt je ook soms verzekerd (Jasa Raharja) .
Als het te druk is werken ze met “ondervervoerder” , de vrije eigen rijders.
Een tijdje geleden , vorig jaar of zo werden de vrije rijders bij bosjes gepakt tijdens een razzia (wegblokkade).
Bron Pikiran Rakyat (Krant van Bandung e.o)
Op Bali heb ik ook een officieele rental genomen , bleek dat mijn auto een auto van een eigen rijder en heeft ook geen vergunning om personen/toeristen te vervoeren.
Ik betaal wel de duurdere officiele rental prijs.
Ja zoals gebruikelijk erover heen lullen. Ik wil graag een verklaring voor deze Javaanse nep:
Pengangkutan vervoeren orang mensen denganmet kendaraan transportmiddel umum openbaar untuk voor keperluan benodigd pariwisata toerisme
Waar staat nou dat “Particulier” meneer de Penipu ? Je legt de leden hier te besodemieteren met je zogenaamde kennis, je weet niets over Indonesia wist je dat
Trouwens in hoeveel Indonesiche plaatsen, zelfs steden zijn er helemaal geen taxi’s. Maar daar kom jij niet, je hebt nog nooit echt gereisd in Indonesie daarom weet je er ook helemaal niets vanaf. Je bent een schande voor je eigen volk, door jou gaat men denken dat Indonesiers allemaal zo dom zijn, echt te erreh dese.