Gelukkig ben ik eindelijk op het moment aanbeland dat ik serieus kan gaan kijken naar vliegtickets. Resten mij wel nog wat vragen, en gezien de vele en uitbundige reacties op andere posts geloof ik dat er wel wat kenners tussen zitten die me zouden kunnen helpen.
Wij willen in januari/februari gaan. Wat zijn hiervan de voor- en nadelen?
Wij hebben eigenlijk maar 2 weken de tijd. Is dit nog de moeite waard als je wel wat van het land wil zien? En wat is de beste plaats om op te vliegen, Havana of Varadero (en/of terug te vliegen)?
Ons idee is (uiteraard) om een auto te huren en een leuke roadtrip te maken.
In twee weken kun je veel zien en veel meemaken…
Twee maanden is natuurlijk beter…
Voordeel van januari/februari ?
Het eerste wat mij te binnen schiet is: vanuit een (soms ijs-)koud, winterig Nederland kom je, letterlijk en figuurlijk, in een warm land.
Het weer in jan/febr: ± 28 C, dus lekker warm en niet te heet.
Vervolgens: weinig toeristen in die periode op Cuba.
Waarschijnlijk, maar dat weet ik niet zeker: lagere prijzen voor een auto huren, dan in juli, augustus.
Voordeel: geen hurricanes. Tenzij je natuurlijk een keer een hurricane wilt meemaken (?)
Kun je me vervolgens nog vertellen of Havana of Varadero een goede aanvlieghaven is, of maakt dit eigenlijk niet zo veel uit. Of is een combinatie het beste?
En wat zijn de absolute ‘must-sees’ in die schamele 2 weken? Omdat dit aan subjectiviteit onderhevig is, zal ik je mijn grootste interesses weergeven:
Beste Anacondor,
Als je maar 2 weken hebt om Cuba rond te reizen, waarom vlieg je niet eerst op Havana, (of Varadero) en vertrek je richting Nederland vanaf Holguin? Op deze manier kun je het meest effectief je tijd benutten door van west naar oost te rijden, zodat je niet meer uren terug hoeft te reizen? Heb ik de eerste keer in ieder geval wel gedaan!
Tja, must see plekken? Ach, Viñales, Pinar del Rio, Soroa, en uiteraard Havana, Trinidad, Sierra Maestra, Santiago de Cuba en een leuke stop-over voor je weer terug naar huis vliegt : Baracoa.
Heel veel plezier!
Groetjes, Daphne
Leuk dat je nu eindelijk ook naar Cuba gaat! Ben erg benieuwd wat je ervan gaat vinden! Ik ga er vanuit dat je ons hier wel op de hoogte houdt!
Dat is een erg goede tip van Daphne! Veel reisorganisaties bieden deze mogelijkheid: bij vertrek vliegen op Havana en de terugvlucht vanaf Holguin of andersom. Dat is een hele leuke manier om zoveel mogelijk van Cuba te zien te krijgen, zeker als je maar 2 weken hebt.
Uitgaande van deze mogelijkheid kun je prachtig de plaatsen Santiago de Cuba, Camaguey, Santa Clara, Trinidad en Havana aandoen. Persoonlijk zou ik Varadero niet aanraden, daar je naar mijn idee op dat schiereiland niets van Cuba ziet. Hoogstens het Cuba zoals het zou kunnen worden, als Amerika het geheel in z’n macht krijgt… Santiago is ook goed te doen, met een goede auto (en dat zijn de huurauto’s zeker) vanuit Holguin een ritje van een kleine 2 uur.
Januari/februari is een perfecte tijd voor een Cuba bezoek. Het klimaat is dan zeer aangenaam, er is geen orkaangevaar en zoals Arturo al opmerkte, het is geen hoogseizoen qua toerisme. Dat heeft Cuba eerlijk gezegd geheel nog niet, maar in die periode zeker niet.
Als het kan, zou ik je aanraden geen hotels te boeken (hoogstens de eerste nacht), maar je nachten door te brengen in de zogenoemde Casa Particulares. Die kun je van te voren niet echt boeken (of je moet al adresjes weten/kennen), maar die zijn werkelijk de moeite waard. Ik heb het op dit forum al vaker vermeld: de hotels zijn staatseigendom en daarom gewoon niet “Cubaans” te noemen. Wil je het land echt leren kennen, kun je dat het beste in casas.
Ik hoop dat je zo wat antwoorden hebt, mocht je nog vragen hebben, dan horen (lezen) we het hier wel weer!
U schreef: “Kun je me vervolgens nog vertellen of Havana of Varadero een goede aanvlieghaven is, of maakt dit eigenlijk niet zo veel uit. Of is een combinatie het beste?”
Een combinatie is veruit het beste en ik kan alleen maar bevestigen wat o.a Daphne en cara Caroline al over een combinatie van twee vliegvelden geschreven hebben.
Ach wat moet je zeker gezien hebben ? Ik weet het echt niet. Voor mij geldt maar één ding: ik moet caro Fidel een keer zien en spreken, als het kan…,maar of dat lukt…?
Zoals Caroline al opmerkte: “Als het kan, zou ik je aanraden geen hotels te boeken (hoogstens de eerste nacht), maar je nachten door te brengen in de zogenoemde Casa Particulares.” etc.
Mijn dankbetuiging aan Daphne en Caroline, en aan de heer Arturo (hij zei ‘u’ tegen me :))! Ik ga me er de komende weken eens flink op storten en kijken of er in het voorjaar twee weken kunnen worden vrijgehouden…!
Zoals ik al eerder uitgelegd heb in een ander topic, is 2 weken niet voldoende om heel veel Cuba te zien. De belangrijkste plaatsen zou ik zeker aandoen zoals Havana, Pinar del Rio, Trinidad (als het kan ook Cienfuegos), Santa Clara (eigenlijk alleen voor het Che Guevara museum) en in het oosten Holguin, Santiago en Baracoa en hoewel ik er nooit geweest ben schijnt het uiterste oosten ook schitterend te zijn qua natuur.
Wat ik me afvraag is hoe je zelf de reis gepland hebt qua transport. De meerderheid van de mensen die ik spreek weet van de kosten van een auto en kiezen vaak voor de bus of de trein wat een uitstekend alternatief is…… om meer Cuba te zien in korte tijd is een auto ideaal, maar hou rekening met de kosten. Ik weet niet of je alleen gaat of met meer personen, maar de combinatie huurauto´s, casas particulares of hotels (buiten Havana en Varadero zijn de hotels vaak niet duurder dan een casa), benzine, eten en drinken, souvenirs en cadeautjes voor de cubanen zorgen voor een ruime 1500 euro vakantiegeldbesteding in die 2 weken.
Aankomen in 1 stad en vertrekken van het andere is een goed alternatief. Tijd-technisch zou aankomen in Havana, terug vanuit Holguin of andersom een goed idee zijn.Je kunt dan Cuba bekijken en de laatste paar dagen jouw vierde punt van interesse volbrengen aan het strand van Varadero of in Guardalavaca (Holguin). Zoals Carolina ook zegt is Varadero ook niet mijn favoriete plaats om te bezichtigen, maar het kan een welkome afsluiting zijn van de 2 weken Cuba om ´s goed uit te rusten en je laten verwennen in een resort.
Veel succes met het uitvogelen, voor vragen zijn we hier altijd bereid te antwoorden!
Nou, gelukkig heb ik niet zelf gereden, ik was met een groepsreis met SNP. Cubaanse chauffeurs die exact de weg weten, dus dat scheelt een hoop “uitzoek- en verkeerdrij” tijd. Oké het was in 18 dagen, maar we hebben toch nog zelfs een 2 daagse trekking door de Sierra Maestra en hetzelfde door de Viñales gedaan, en voor de grote steden hadden we meestal 2 volle dagen om rond te kijken. Maar eerlijk is eerlijk, als je je niet hoeft te bekommeren om slaapplaatsen te zoeken, of de juiste weg uit te pluizen, scheelt dat beduidend.
Mijn 2e reis ben ik dan ook lekker 2 weken in Santiago de Cuba gebleven, om spaanse en salsa lessen te nemen en te overnachten in casas particulares. Op die manier kun je veel beter aan Cuba snuffelen. Maar de groepsreis heeft me wel een duidelijker beeld gegeven over de plekken die voor mij het interessantst zijn om naar terug te keren. En tuurlijk, het liefst ga je 4 weken (of langer), maar ja het geld, hè…:tssk:
Groetjes, Daphne
hallo allemaal.
Ik vertrek woensdag voor drie weken in m’n eentje naar cuba. Een toestel van Martinair zet me af en komt me weer halen in Varadero. Voorlopig heb ik enkel de eerste nacht geboekt in een hotel in Varadero. Graag zou ik een beetje van’t land zien. In Havana wil ik een vijftal dagen blijven en in Baracoa ook zoiets, of is dat te lang om daar te zijn? Santiago staat ook op m’n lijstje.
Ik wil graag een tabaksboerderij bezoeken, maar ik weet niet of ik de tijd heb om helemaal naar Pinar del Rio te gaan reizen.
Reizen ga ik doen per bus en trein, een huurauto voor mij alleen is te duur.
'k had graag bij mensen thuis gelogeerd, maar 'k heb nu gelezen dat de casa’s per kamer verhuren… Kost het voor mij alleen evenveel als voor een koppel? 'k begin een beetje te panikkeren dat ik te weinig centjes zal hebben! Jammer dat er weinig campings zijn en dat ze met het openbaar vervoer niet te bereiken zijn, anders was dat wel een mooie optie geweest voor me. Niet dat ik de Cubanen geen geld gun, maar’k heb er zelf niet zo ongeloofelijk veel op overschot… Misschien probeer ik met een medereiziger een kamer te gaan huren, 'k moet dan natuurlijk wel nog iemand tegenkomen met wie dat lukt!
Heeft er iemand tips om m’n reis toch nog 'n beetje betaalbaar te houden?
Of een tip over iets wat ik zeker niet mag vergeten naartoe gaan?
Ik ben er ook op 5/10 en 7/10, blijkbaar twee feestdagen… weet iemand op welke plek het dan leuk is?
Tof dat je binnenkort naar Cuba gaat, 3 weken is een mooie tijd maar je zal zien dat de tijd vliegt. Van Havana naar Baracoa is een flinke trip, volgens mij ga je heel veel Cuba zien in die 3 weken… uiteraard moet je Santiago ook gezien hebben en als ik Carolina mag geloven dan kun je in Santiago ook gerust 5 dagen blijven.
Zelf ken ik Santiago niet goed (1 keer geweest) maar vraag even aan Carolina wat je daar allemaal kan zien en doen. Baracoa ken ik helemaal niet, dus jouw vraag of 5 dagen niet te lang is, kan ik geen antwoord op geven.
Ik ben zelf meer bekend in Havana en ik denk dat je daar gerust 5 dagen kan bivakkeren :nod:
De casas particulares verhuren inderdaad de kamers per nacht en dan maakt het niet uit of er 1 of 2 personen slapen. Alleen het ontbijt of eventuele andere maaltijden worden per persoon afgerekend. Probeer bij de casas particulares een leuke prijs te bedingen als je zegt dat je er 4 of 5 nachten achtereen wilt slapen, kan zijn dat ze iets aan de prijs doen. Je moet dan waarschijnlijk wel alles op voorhand betalen, want er zijn ook gevallen bekend dat mensen 4 nachten bleven, de laatste dag alles zouden betalen, maar in hun 4e nacht de benen hadden genomen. Een normale prijs in hartje Havana kan 30 dollar zijn, buiten het centrum 25 dollar en buiten de grote steden is 20 dollar een normale prijs.
Inderdaad tof dat je voor drie weken naar Cuba gaat en dan meteen ook alleen, heel stoer hoor! Geloof me, er is geen veiliger land dan Cuba om te reizen, ook niet om alleen te reizen. En in drie weken kun je veel zien van Cuba, heel veel! Een goede eerste indruk, lijkt me zo.
Santiago is zeker een must en daar mag je best een dag of wat voor uit trekken. Voor een eerste indruk hoeft 5 dagen misschien niet gelijk (hoewel, houd er rekening mee dat als je er eenmaal bent geweest, je misschien niet meer weg wilt…), maar toch zeker een dag of wat (lees 3 a 4). Zeker om te beginnen.
Baracoa… Tja, heel eerlijk, ik ben er nog niet geweest. Ben zo verknocht aan Santiago geraakt, dat het me veel moeite kost om die plek te verlaten. Heb al 2 keer op het punt gestaan om naar Baracoa te gaan, maar uit eindelijk is het er nog niet van gekomen.
Van wat ik gehoord heb: Het moet een super mooie plek zijn, of er zoveel te doen is om 5 dagen te vullen, dat geloof ik niet. De meeste mensen gaan een weekendje of een dag of 3 (4 nachten). Niet meer in ieder geval. Het moet in ieder geval wel de moeite van het bezoeken waard zijn.
Wat betreft de casas, ja, zoals Igor al bevestigde, je betaalt per kamer en niet per persoon. Havana is wat dat betreft wel de duurste stad. Mijn ervaring is (in ieder geval in Santiago, maar toch ook in andere plaatsen), dat je zeker voor 15 tot 20 dollar kan overnachten. Soms is dat zelfs MET ontbijt EN avondeten. Niet altijd dus. Het is een beetje zoeken misschien, maar het is er zeker!
Voor Santiago heb ik alleen contact met een goede vriendin van me die zelf niet verhuurt. Ik kan haar wel vragen of ze iets voor je weet. Maar dan moet ik wel de data weten dat je verwacht in Santiago te zijn en de prijs die je ongeveer zou willen.
Per bus is prima te doen in Cuba. Er gaat een trein van Matanzas bij Varadero die bekend staat om het mooi uitzicht maar hij doet er vier uur over:)
Het beste kun je het boekje van Lonely Planet kopen. Alle busverbindingen staan er exact in (wel de dag voor vertrek even navragen ter plaatse) De beste casas particulares per stad staan er ook in. Kom je bij zo iemand en het huis is vol, dan neemt hij of zij je graag mee naar een collega. Let in dit geval wel op de prijs, er wordt natuurlijk provisie betaald:). Het is raadzaam om het boekje van Lonely Planet van te voren goed door te lezen. Er staan een hoop practische tips in, maar ook cultuur geschiedenis enz. Het is ook heel grappig geschreven.
Baracoa -lange reis!- pension Andres bij het zwarte zandstrandje. Je loopt vanaf “het terras” het strand op. Leuke gast ,goed eten -neem de inktvis Pulpa". Als je erheen gaat, kun je hem de groeten doen van Bart, vriend van Alfrdeo Fromito. Ook meerdere palladares en twee casas de musica (“Barracoa Rocks” )
Verder betaal je hier 1 dollar voor de entree tegen in Havana 20 dollar, terwijl de muziek echt niet minder is.
Fotos Barracoa hier: http://public.fotki.com/drbart/archive/2004/cuba_november_trip/page2.html
Een goede tussenstop op de reis naar het oosten is Camaquai. De beste muziekclub van Cuba is hier. De pensions van Lonely Planet zijn Ok. Op de markt bij de rivier een te gek broodje beenham voor drie locale pesos. Hele lieve mensen. Doe ze de groeten.
Verder La Mandarina (eveneens locale pesos) Je kunt hier dus voor enkele dollars per dag eten:)
hey Caroline, ik weet de exacte data niet… omdat ik’t de eerste dagen een beetje op m’n gemak wil doen in Havana zelf: beetje acclimatiseren en dan rustig zien welke bus of trein ik neem. 't komt niet op een dag aan voor mij, maar daarmee kan ik ook geen rpeciese data zeggen… jammer!
Bart, dank je voor de info! morgen neem ik een beetje meer tijd om naar je foto’s te kijken (heb een beetje te veel stress nu, want morgen moet ik nog vanalles regelen: nog 'n rugzak gaan kopen, naar’t gemeentehuis gaan want ik ben niet hier voor de lokale verkiezingen en moet da gaan zeggen, naar de dokter voor m’n hepatitisaspuit enz… pffff al die zenuwen!)
'k heb nog een vraagje hoor… ik neem een reisapotheek mee. Overal lees ik dat medicijnen in hun verpakking meemoeten. Bedoelt men gewoon dat ze in de blisters moeten zitten (en geen losse pillen) of moet daar ook nog het doosje en bijsluiter enz bij? Op de blisters staan ook de stofnamen van de medicamenten, en die zijn universeel.
Ben vanuit Europa nog nooit uitgebreid gecontroleerd geweest, mijn bagage trouwens ook niet ;). De vluchten vanuit Europa worden normaal niet zo overdreven gecontroleerd als de vluchten vanuit Centraal-Amerika, waar ze nog steeds de schrik hebben dat je drugs meeneemt.
Op de blister staat ook gewoon de naam op zoals je zelf al aangeeft en ik voorzie geen enkel probleem als je medicijnen meeneemt.
Over de casas: Als je langs Holguin reist kan ik je daar wel een goede casa aanbieden, maar ik weet niet of je daar stopt of langsvliegt :evil:
ik weet het ook nog niet, kolbike… als dat geen grote moeite voor je is, ben ik wel zeer blij met’t adres, ik schrijf dat dan bij in m’n trotter! (toch leuk, hé, als ik die dan ooit aan iemand doorgeef, gaat die dat adres ook hebben)