We hebben besloten dat we toch naar Boracay gaan, hopen dat de algen wegblijven!
In ieders geval kan ik jullie vertellen dat jullie met de Filipijnen een goede keuze hebben gemaakt maakt denk ik ook niet helemaal uit voor welke eilanden je kiest, geniet er in ieders geval van en zeker van het zwemmen met de walvishaaien, ik weet dat het een van de mooiste ervaringen uit mijn leven is geweest!!!
heel veel plezier geniet ervan het was mij een genoegen om wat tips te delen. gr. Marjo
Als je op Boracay ben moet je zeker Hobbit house bezoeken, een restaurant helemaal geinspireerd op de film Lord of the rings. En het meest bijzondere al het personeel bestaat uit dwergen. Ook voor alleen een biertje drinken kan je er terecht.
Tis een van de meest bijzondere horeca gelegenheden die ik ooit heb gezien.
En is bovendien een goed initiatief, in Filippijnen zijn immers geen sociale voorzieningen, dus anders zouden deze dwergen waarschijnlijk moeten bedelen om te kunnen overleven, omdat ze moeilijk aan een job komen.
http://www.hobbithousemanila.com/hobbit-house-boracay
Er is trouwens ook een vestiging in Manila
Goede tip! Daar gaan we zeker even langs!
idd een leuk kroegje!
Ik heb ook die dagtrip gedaan van Alona naar Moalboal voor de whalesharks. Ten eerste… iedereen zegt dat het 2 uur enkele reis is. Nou het is 3 uur enkele reis. Toen ik het deed was het erg slecht weer. Ik dacht serieus dat ik dood zou gaan. Het was de meeste vreselijke boottrip die ik ooit gehad heb.
Ik heb er dubbele gevoelens bij. Je moet weten dat de walvishaaien alleen maar naar Moalboal komen omdat ze daar gevoerd worden. En we weten allemaal dat dit niet ten goede komt van het natuurlijke gedrag. Duikscholen in Alona gaan expres al niet meer naar Moalboal omdat ze er walvishaaien zagen met verwondingen aan hun bek en tegen het voeren zijn. (Ik wist dit wel. Toch gegaan en toch voel ik me schuldig achteraf).
Je krijgt maar 30 minuten vanaf het moment dat de eerste walvishaai gespot wordt. Dus besef je wel dat je dus 6 uur op een boot zit voor 30 minuten walvishaaien spotten. En de boot vaart alleen uit als er genoeg animo voor is (wat niet betekent dat de prijs omlaag gaat, zo smerig zijn ze ook weer)
Voordelen: is dus in een dagtrip te doen. goed zicht onderwater. Niet zo druk in het water. En grote kans (bijna garantie) dat je walvishaaien ziet. Ik zag er 5. En jaaa het is een geweldige ervaring als zo’n beest langs je heen zwemt.
Heb je nog vragen, dan stel ze gerust.
Zie nu pas dat jullie naar Boracay gaan. Ook geweest. Een vriendin van mij was er twee weken eerder. Niks aan de hand. Toen ik er was, zag het eruit zoals op de foto van Korikong. Ik was toen al in Bohol geweest. Bohol heeft echt mooiere stranden is mijn mening. Ik vond Boracay White Beach een grote tegenvaller. Buiten de algen om, ligt het er gewoon bommetje vol met boten. Puka Beach is inderdaad erg mooi. Bulabog is niet geschikt om te zwemmen vanwege overdaad aan kitesurfers. Boracay is bar na bar na bar. Koreanen vond ik niet storend. Wel erg veel Russen daar. Die vond ik wat minder vriendelijk na wat drankjes…
Het is een heel klein eiland. Aanrader om een fiets te huren en het eiland rond te fietsen. Dan kan je van strand naar strand fietsen. Verder zekers naar de wetmarket gaan (als je van seafood houdt). Verse vis kopen en naar een restaurantje ernaast brengen. Dan bereiden ze het zoals jij wilt.
Ik heb ook een blog bijgehouden shirleyopreis.waarbenjij.nu. Daar kan je ook info uit halen en foto’s zien. Als je meer info wilt, vraag gerust.
Ga je blog bekijken!
Leuk om je blog te lezen, leuke schrijfstijl! Was zo te lezen en een topvakantie, afgezien van de ziektedagen denk ik. Letten ze echt zo streng op het gewicht als naar Boracay vliegt? Ik vrees dat het ons moeite zal kosten om onder de 10 kg te blijven. Wat moet je bijbetalen bij overgewicht??
Ja op dat overgewicht letten ze echt goed. Maar kosten zijn minimaal. Ik dacht 150 php per kg.Als ik het goed herinner. Als je landt op Caticlan snap je direct waarom ze dat vliegtuig niet overbeladen wouden…heb zelf nog nooit zo’n korte landingsbaan gezien. haha.
trouwens…je kunt ook via Kalibo naar Boracay. Ik ben op de rerugweg via Kalibo gegaan. Maar als je via Kalibo vliegt kan je wel meer bagage meenemen.
Kalibo heb ik overwogen, alleen dan waren we te laat om nog naar Boracay te gaan, dus vliegen we op Catlican, goede reden om niet zoveel bagage mee te nemen! Als je nog tips hebt over leuke kroegen, lekkere restaurants of andere aanraders dan hoor ik het graag! Waar vond jij het duiken het mooiste; Bohol, El Nido of Boracay?
*Uitgaan:
Zonsondergang kijken bij Red Pirates. Daarna naar Exit Bar (doe Jungleboy/ Nnoi de groetjes). Daarna Club Paraw om te dansen. En afterparty bij Summers Place.
*Eten:
Eten bij Smoke Resto. Echt heel erg lekker en erg goedkoop. En naar de Wet Market. Verse vis (en toetjes na) kopen en afgeven bij 1 van de restaurantjes er omheen. Daar bereiden ze het zoals jij het hebben wil.
*Duiken:
Heb ik in Boracay niet gedaan. De groepen waren toen te groot vond ik. (Maar ik arriveerde in de oud en nieuw drukte). Verder vond ik het prijzig (op Bohol bijv betaalde ik 1100 na wat zoeken en op Boracay was de goedkoopste 1650 per duik) en ik was erg lang verkouden op Boracay. In El Nido vond ik het duiken niet bijzonder. Voor mij was het toen prima omdat het mijn eerste “echte” duik was na mijn Padi in Nederland. Maar ik zag geen 1 vis die ik met snorkelen niet al gezien had. Sterker nog, toen ik ging snorkelen zag ik turtles die ik met het duiken niet had gezien. Het duiken op Bohol vond ik wel erg leuk. Dus antwoord op je vraag: absoluut Bohol.
We gaan het nog druk krijgen op vakantie met al die tips! Dank je!
Op whitebeach lopen tientallen mannetjes die je van alles willen aansmeren, waterscooter huren, parasailing, of een quad huren. Als je wil parasailen of op een waterscotter wil huur dan direkt van de shops op bulabog beach. Via de mannetje op het strand is het een stuk duurder want die krijgen commissie als ze klanten brengen.
Weet niet of het nog zo erg is met verkopers van zonnebrillen en horloges op het strand ? paar jaar terug werd ik er zowat gek van , om de 5 minuten , een verkoper die staat te zeuren bij me. Ook al heb je een horloge en zonnebril om, die verkopers zijn heel hardnekkig.
Dat zijn we gewend uit de rest van Azie. Gewoon negeren!
Hoi Greuf, als je met de walvishaai gaat zwemmen raden wij je ook aan om de Kawasan falls te bezoeken, ligt een half uurtje van Oslob vandaan.
Op Bohol heb je natuurlijk de loboc river, en Danao Adventure Park, zeer zeker een aanrader.
Hoi, Wij willen vanuit Bohol naar Oslob voor de whale sharks. Ik lees hier ook iets over Moalboal? Is dit een andere plek waar whalesharks zijn? Na Oslob willen we naar Malapasqua (eilandje boven Cebu). Hoe is dit het beste/snelste te doen, Bohol - Oslob - Malapasqua? Enig idee?
In Moalboal worden een hele enkele keer wilde walvishaaien gezien. Als je een excursie boekt dan ga je altijd naar Oslob.
Goede duikscholen die oog hebben voor het ecosysteem bieden de excursie niet meer aan. De beesten raken door het voeren uit hun natuurlijk evenwicht, en er zijn verschillende beesten met verwondingen door de boten. Daarnaast zijn er soms écht teveel mensen op een walvis, en sommige mensen houden hun handen niet thuis.
Uit belang van de dieren heb ik besloten niet naar Oslob te gaan toen ik vorig jaar in Dumaguete en Moalboal was…
Wij zijn net terug uit de Filippijnen, echt een fantastisch land, daar ga je geen spijt van krijgen. Wij zijn vanuit Bohol (Panglao Island, Alona Beach) naar Oslob gegaan voor de whalesharks. Om eerlijk te zijn: wij zouden het nooit meer doen. De overtocht is dramatisch, met 10 personen in een super klein, onveilig bootje. Het geluid van de motor is super hard, gelukkig hadden we oordoppen bij. We hadden wel het geluk dat we midden op zee een grote groep dolfijnen tegen kwamen (dat was eigenlijk mooier dan de whalesharks). Het zwemmen met de walvishaaien is commercieel, ze worden inderdaad gevoerd. Maar dat wisten we natuurlijk van tevoren. Vroeger werden ze gedood door de vissers, dus tsja … wat is beter … die keuze moet je zelf maken. Als je het toch wilt doen vanaf Bohol heb je 2 opties:
- Met de normale ferry van Tagbilaran (Bohol) naar Cebu en daarna een paar uur met de taxi naar Oslob, met die reis ben je een dag kwijt.
- Met een klein bootje 's ochtends vroeg van Alona Beach direct naar Olsob, dan ben je er in 2,5 (vreselijke) uren. Je tas kan gewoon mee in de boot. Deze tocht is te boeken bij de verkopers op het strand, wel goed afdingen!
Zoals ik zei, wij vonden de Filippijnen echt super maar zouden de whalesharks excursie nooit meer doen!