Ik kom juist terug van Bali, 1 nacht seminyak,3dagen Ubud, dan Pemuteran 7nachten, 6dagen Amed, en terug 3dagen Ubud voor vertrek.
Wat willen jullie doen(rusten, bezichtigen,duiken,vissen), wat zijn je verlangens en hoe hoog is je budget ?
Is toch belangrijk om tips te geven. Ik vond Amed trouwens super !
Hoi Chantal en Stefan,
Ja ik vind Ubud heel leuk. In Ubud kan je nog wel
leuke Balinese logement vinden. Een idee misschien
Teba House II. of Hutama Accomodation
Jalan Jembawan No.29, Padang Tegal, Ubud Bali, Indonésie
Suly Resort & Spa
Jl. Cok Rai Pudak Br. Yangloni, Peliatan Ubud , Bali
Indraprastha Home Stay
Hanoman street No.40, Ubud
Rumah Madechra
Jl. Raya Andong, 80361 Ubud
Sinar Bali 1 Bungalows
Amed - Bunutan Street
Bayu Cottages Hotel & Restaurant
Amed - Lipah, Bunutan
Jukung Bali Bungalow
Jl. Raya Amed, Karangasem Amed
Bon voyage.
Sorry Jenny, maar ik vind dat je een beetje dat ‘mooie’ verhaal vertel van
de grote hotels eigenaren die zeggen dat ze werk bezorgen, maar die vragen
dus mensen die drie talen spreekt om een goede baan in zijn hotel te kunnen krijgen.
En de vrouwen die leefden van de massages, mogen niet eens meer op hun eigen
strand omdat de rijke toeriste ze vervelend vinden, omdat ze werk zoeken.
Ik zie toch achter die grote 4 en 5 sterren hotels de Balinezen, die in de kampungs wonen
en op de vuilnisbelten. Zou je eens moeten bezoeken!
Natuurlijk profiteren ook Balinezen van de toerisme, maar niet zoveel als dat jij denkt of wilt
laten geloven. Ga maar eens naar het noorden van Bali, of inderdaad wat rondneuzen in Denpasar,
of in de kampungs van Sanur, Kuta etc etc.
Ik vind dat we het hier ook over de levensomstandigheden en cultuur van de Indonesiers mogen hebben
en niet alleen maar over de mooie publiciteits berichten. Dat is ook een vorm van vrijwilligerswerk verrichten toch!
Men gaat toch niet alleen maar voor de mooie blanke stranden en palmbomen naar Indonesie?! Of wel?!!
Ik ken geen rijke hoteleigenaren. Ik ken wel Balinezen die soms in hotels begonnen zijn, en uiteindelijk werken in één van de vele tourist information counters. Die op den duur door hard werken een eigen bedrijf hebben weten op te zetten. Die geld verdienen en naar hun dorp brengen, zodat broertjes en zussen en andere familieleden naar school kunnen.
Als je op de link onder mijn posts klikt, of gewoon andere berichten van me leest, dan zou je weten dat ik al jaren op Bali kom, dat ik er gewoond heb en vrijwiligerswerk heb gedaan. Ik heb onder meer les gegeven in Tabanan, Yeh Gangga en Desa Tajen. Ik heb verschillende kampongs en desa bezocht in de omgeving van Kuta, Tabanan, Singaraja en Denpasar.
Ik kom echter nooit in een 4 of 5 sterrenhotel. Jij blijkbaar wel? Verblijf eens in een goedkoper hotel en praat ook eens met de mensen daar zou ik zeggen. Die hoeven geen 2-3 talen te spreken, en zijn vaak blij met het werk wat ze hebben. Ook hebben veel van mijn leerlingen de wens gehad in het toerisme te werken, en velen werken daar inmiddels.
Ik vind het jammer dat je jouw waarheid als enige waarheid verkoopt.
Beste Jenny,
Het spijt mij als ik de indruk geef dat mijn waarheid de enige waarheid is.
Blijkbaar is het bij jou niet goed overgekomen wat ik wil zeggen.
En nee ik logeer niet in 4 of 5 sterren hotels, ik logeer heel vaak bij mijn familie en
vrienden en in hele kleine hotels en dit doe ik al vele vele jaren. Ik doe dit zelfs
met mijn groepen met wie ik twee keer per jaar naar indonesie kom. En dit doe ik in java,
bali en sumatra. En met mijn groepen ga ik altijd de kampungs in en zeker niet in die
4 of 5 sterren hotels, niet in java, niet in bali en niet in Sumatra.
En inderdaad praat ik veel met de indonesiers omdat ik perfect indonesisch spreek en van Indonesisch
afkomst ben.
Ik wil hiermee nogmaals niet zeggen dat mijn waarheid de enige waarheid is, maar dat er vele verschillende
meningen zijn omtrent de vraag of ‘toerisme’ zo goed is en welke soort ‘toerisme’ de autochtone bewoners werkelijk helpt?
En in dit optiek ben ik niet van overtuigd dat Bali zo enorm baat heeft van de massale toerisme die de afgelopen jaren gaande is.
En ja ik managed een weeshuis in Sumatra sinds 9 jaar en helpt de kinderen met hun studie en ben op de hoogte van het feit dat de kids in Indonesie
niet alleen voor zichzelf studeren of werken maar daar achter een heel familie van leeft. Ik ben daar elke dag mee bezig. Dat is ook waarom ik met mijn groepen liever naar Sumatra of Java ga in plaats van Bali. Om hen nog het échte Indonesie zonder massale toeristen te laten zien en velen van hen beslissen dan daarna om ons te helpen op de manier dat de bewoners werkelijk er baat bij hebben en op de lange duur er baat bij hebben.
Waar ik altijd zo bang voor ben is dat wij zo snel praten over vrijwilligerswerk en wat voor goeds ze gedaan hebben, terwijl het vaak is dat ze hun geweten sussen door te kunnen zeggen: Zie je ik heb toch vrijwilligerswerk gedaan, of zie je ik heb toch geld gegeven en dus geholpen!!
Maar zo vaak wil men helpen op onze eigen manier zonder erbij na te denken wat het voor consequenties het heeft voor de hulpvrager.
Bijvoorbeeld: 250 huizen bouwen voor vissers, 10 km van het strand af, of een immens weeshuis bouwen zonder een betaalde manager achter te laten, inboedel van de japanners die nog in de hangar onuitgepakt staat, geen schoon water uit de leidingen, of een mobiele ambulance geven zonder betaalde verpleegster of dokter, geen geld voor benzine, terwijl er hangars vol zitten met medicijnen. Maar al deze organisatie hebben kunnen zeggen. Zie je we hebben toch geholpen, we hebben geld uitgegeven!!
en dit zijn maar enkel voorbeelden.
En ik praat hier niet over de échte vrijwilligers die hun eigen vluchten, hotelkosten en eten zelf betalen om inderdaad werk te verrichten voor de autochtone bewoners.
Ik krijg zoveel aanvraag om vrijwilligerswerk te mogen verrichten bij ons, maar zodra ik zeg dat er niets vergoed wordt dan haken 90 % van de mensen af!!! Het enige wat mensen bij ons krijgen is : Dank je wel dat je dit hebt willen doen voor ons!!! En een dikke knuffel. Dat is je salaris en je voldoening dat je een bijdrage hebt geleverd aan het welzijn van onze weeskinderen en thats it!!! Hoeveel mensen zouden dit werkelijk willen doen denk je? van die 7 à 8 miljard mensen die we hebben op deze aarde?
We zitten weer op één lijn ![]()
En dat van die vrijwilligers herken ik… Hoewel ik van mening ben dat sommige organisaties veel inschrijfgeld vragen (het is de keus van de vrijwilliger of hij/zij daar aan meedoet), vind ik het niet meer dan logisch dat iemand zelf een ticket betaalt, en eventueel een kleine bijdrage voor kost en inwoning. Vrijwilligerswerk is geen goedkope vakantie. En vrijwilligerswerk is zeker niet vrijblijvend.
Nou zie je leuk toch zo’n discussie!
Ik wens je nog een mooie dag en veel zon.
Hier in het zuiden van Frankrijk kijk ik in ieder geval naar een blauwe lucht met
mooie bergen.
Sylvia
Hoe komen wij aan de adressen en info over deze homestays?
Bali is de laatste jaren steeds commerciëler aan het worden, voor al in de toeristische area’s, heel erg jammer, ook prijzen van eten, drinken en accommodatie worden bijna elk jaar hoger.
Ver buiten die toeristische plaatsen is het leven nog eenvoudig, vind je de echte cultuur en zijn de prijzen ook laag.
Als je graag de toeristische area’s helemaal wilt vermijden en je wilt het leven van de Balinezen beter leren kennen, hun hindoebeleving, hun cultuur, hun gezinsleven of te zien hoe hun dag er uit ziet, ga dan naar het eilandje Nusa Penida (provincie van Bali). Hier vind je geen hotels/restaurants, geen lastige handelaren, geen commercie, enz. Hier vind je nog de oorspronkelijke wijze van leven. Lees er maar iets over op mijn site Actief in de Tropen.
Hans
Hans,
Bedankt voor jouw reactie! Ik zal de site zeker bezoeken.
Groet,
Els
Nusa Penida is geen provincie van Bali maar, hoort bij Kabupaten Klungkung, maar dit terzijde , volgens mijn Balineze buren en vrienden , gaan ze er alleen naar toe voor een ceremonie als het niet anders kan. schijnt iets met die magie te maken hebben…ben er zelf niet geweest ivm mijn honden, die daar wel /niet welkom zijn .
De meningen daarover zijn verdeeld.
Paulana,
Bedankt voor jouw reactie. Stel het zeer op prijs en neem het in de overweging mee!
Els
Ja inderdaad december is moeilijk wat betreft regentijd. Wil je niet ontmoedigen maar ben met kerst en oud en nieuw geweest 3 weken waarvan ik zeker de helft regen heb gehad.
Ook een week met 4 hele dagen regen.
3 jaar geleden ook geweest en toen geeb drup wil maar zeggen dat je er niets van kan zeggen.
Bedankt Sylvie voor dit lijstje erg handig en egt het soort accommodaties wat ik zoek ![]()