Budget 4 weken Bali

Ja. December is soms regen, soms droog. Het regent nooit/zelden een hele dag.

voor goedkopere tourtjes zou ik je wel een gids kunnen aanbevelen die samen met jouw kijkt naar de mogelijkheden.
Ik vond hem super goedkoop, en het is eigenlijk gewoon een vervoersmiddel die af en toe wat leuke dingen kan vertellen in het Nederlands

Als je contact met hem opneemt laat hij je zo snel mogelijk (meestal) een prijs weten en dan krijg je een beetje een idee van de kosten http://www.gids-bali.nl/

Ikzelf heb in 2 weken incl gids ongeveer 500 euro uitgegeven, maar volgens mij als je op een aantal dingen let kan het veel voordeliger. Ik heb 1x geprobeerd te bezuinigen op eten maar daar ben ik 1 week (lees nog nooit zo) ziek geweest dat was jammer maar kan overal ook in de beste restaurants gebeuren onze maagjes zijn nu eenmaal niks gewend :smiley:

suc6 ermee en het komst vast goed !

Net terug uit Bali. Alles daar zelf geregeld, en heb ongeveer 42/45 e per dag besteed. Wel in normale restaurants gegeten en niet in de lokale tentjes. Vaak betaal je voor een biertje net zoveel als je eten in een restaurant. Regio Ubud was qua eten duurder dan het westen en het noorden (lovina en pemuteran).

En dit dus met slaping in ? Is het echt zo makkelijk te regelen, want je staat daar wel met pak en zak hé… Ben nog steeds aan het twijfelen tussen een packet-reis of niet… Heb een heel goedkope gevonden…

Bij deze nog een keer: ja, je kan op Bali verblijven voor 40 euro per persoon inclusief overnachting.

Buiten het hoogseizoen lukt het makkelijk voor (nog) minder.

Zeker weten

en binnen 3weekjes is het dan zover :wink: al veel geleerd en ben er helemaal klaar voor ! alvast bedankt voor jullie reactie :wink:

En, wat is je plan geworden?

Sent from my GT-I9300 using Wereldwijzer

Late reactie, maar er is daar altijd wat te regelen! Meer dan een vliegticket heb je niet nodig als je die kant op gaat. Alle extra’s die je hier in NL bijboekt wordt je voor afgezet, zoals bij iedere gemiddelde touroperator/reisbureau overigens (is mijn mening). Probeer in de basis wat Indonesische woorden te leren, of probeer eentje te vinden daar die goed Engels spreekt waar je mee op trekt en kan vertalen voor je (al spreekt de jeugd veelal goed Engels) en boek vervolgens gewoon bij de locals. Reisbureaus daar is ook dikke shit, tenzij je voor het gemak kiest; en dat merk je dan ook meteen in de prijs, it’s that simple.

Onthoudt overigens wel dat locals het niet erg vinden om geld te ontvangen voor de diensten die ze aan je verlenen. Wees dan ook niet gierig (maar uiteraard niet te royaal) en beloon ze voor wat ze doen. Geef jou een goed gevoel en hen ook.

Ben dit jaar een maand op Java en Bali geweest, over 6 maandjes ga ik weer terug. Ditmaal in juni, want in april/mei heb ik daar teveel regen gezien nog. Moet er niet aan denken om daar nu dan te zitten. Wil alleen zon zien en sporadisch mag er een tropische bui vallen :slight_smile:

ik ga bijna ieder jaar naar Indonesie, Java, Bali en Sumatra en kan zeggen dat ik ieder jaar minder zin heb om groepen daar naar toe te nemen. Het is veeel duurder geworden, het begint te lijken op die stranden in Spanje. Mensen zijn niet eens meer geinteresseerd als je bij de kraampjes kijkt om iets te kopen. De files zijn oneindig. En de restaurants en kleine hotels zijn heel westers ingericht, echt voor de touristen gebouwd, op europese normen. Alle Balinese logement zijn verdwenen, omdat de toeristen het allemaal op europese confort rekenen.

Natuurlijk kun je de goedkopere logement nog vinden, maar daar moet je echt de tijd voor nemen om die te vinden of iemand moet het je hier doorgeven, die adressen. Voor culture moet je de ‘niet’ touristische gedeeltes ontdekken en met de balinezen gaan praten of vragen.

Ik ga liever naar Java en Sumatra waar je nog echt de Indonesiers kan vinden die zich niet richten op de toeristen. Bijvoorbeeld west-java, naar de The plantaties en kleine dorpen waar geen toeristen komen en de Noord-west stranden in plaats van Pangandaran of Pangtritis. Of Sumatra en niet alleen de orangs utans of Toba meer of TukTuk, maar ook Pangururan en de grootste markt van Samosir bezoeken, waar ik in 8 jaar tijd 2 toeristen heb gezien die foto’s maakten.

Wat vind je goedkoop? Als je in Kuta bent heb je heel veel goed betaalbare hotels op Jl. Legian en Poppies Lane 1 en 2, had weinig moeite om daar last minute iets goeds en betaalbaars te vinden. :slight_smile:

Vertrek morgen :wink: Heb ondertussen al heel wat adresjes verzameld, maar zal ter plaatse kijken, kan dan ook kiezen waar ik elke dag ga, en langer blijven als ik het leuk vind. Voor 1ste nacht heb ik hotel geboekt ( na toch lange vlucht …) via een Vlaming die daar woont en reisbureau heeft…goeie prijs als ik het vergelijk met bookingsites en prijs op site van het hotel zelf. ( 19euro by the way) Carpe diem, morgen ga ik vliegen ! Olei :wink: …1ste maal dat ik zo reis…wel met grote valies…zal wel zien hé als het bevalt :wink:

Gaaf! Veel plezier alvast! 19 euro is niet slecht, al is de koers van de Rp. de afgelopen maanden wel erg gedaald (vanuit Indonesie bekeken), voor ons gestegen (gunstig dus). Daarom zou ik hier ook niet teveel boeken, prijzen bij reisbureaus blijven gelijk en zelf profiteren ze van een koersverandering (ca. 30% de afgelopen maanden), boek je daar, dan ben jij diegene die profiteert van de koersveranderingen.

Als je ca. 300.000 Rp. betaald voor een hotelovernachting, dan zit je al redelijk prijzig voor Kuta en heb je echt een luxe plek, soms zelfs met eigen huisje (poppies lane). Malang is ook een leuke plek om heen te gaan op Java, zou daar verblijven in het hostel bij Kampung Toerist, echt een aanrader en voor backpackers. Ga daar eens op bezoek bij Henry (van de touroperator), kun je echt lol mee hebben en regel via hem een tour door Malang, vraag dan naar ‘Jantje’, he will know enough than :slight_smile: Als hij vraagt van wie je dit hebt, (mijn naam is Marc), of Mr Bintang :stuck_out_tongue:

Nusa Lembongan is ook een aanrader op Bali (eilandje ten zuiden ervan, via Sanur kun je met de boot daar naar toe, wel erg afgelegen, moet je dus van houden, leuk voor 1-2 dagen).

Goede reis alvast, hoe lang verblijf je in Indonesie?

Hey Marc, ja op reis ga ik niet zoveel online…was 3weken, terug van gisterennamiddag :frowning:
De koers was inderdaad wel héél gunstig ! Ben niet weggeweest van Bali,
vind het ook leuk als ik ergens zit om de plaats even te verkennen enzo en daar mijn tijd voor te nemen.
Na 1ste overnachting direct 3dagen naar Ubud geweest, dan dagtrip langs vanalles naar Pemuteran,
daar uiteindelijk 7nachten geweest (beviel me echt) dan dagtour langs ganse noord oostkust , om dan 6nachten in Amed
te verblijven. Dan naar crematie geweest dichter bij Ubud, dan nog 3nachten Ubud, en laatste avond visje gegeten op het strand van Jimbaran en 22u20
was het tijd om op het vliegtuig te stappen …:frowning: Vanuit Pemuteran 1 nachtje naar Java geweest, Ijen snachts beklommen, maar volgende dag direct terug… Bali was super !!Staat nu op mijn lijst van plaatsen die in aanmerking komen om te wonen…
Groetjes.

Tja… goedkoop is voor mij tussen de 10 en 20 euro, een schone kamer met goede matras en mandi (badkamer en toilet) en een ontbijt voor een twee personen kamer. Waar je eigenlijk nog met de eigenaren naast je logeert en je op z’n balinees leeft. Waar nog de vrouwen op het strand hun sarongs kunnen verkopen en je kunnen masseren. En als je het zat ben dat ze zo aan je hoofd zeuren je gewoon kan zeggen ‘‘Nee joh ik heb al sarongs gerkocht, kom maar gewoon lekker gezellig met me een manga eten en dan kunnen we even kletsen hoe jij eigenlijk jouw leven leidt hier. Blen ik wel benieuwd naar en het interesseert mij echt!!’’ En dan komen ze naast je zitten en is het afgelopen het verkopen van de sarongs of schelpen, of horloges. Dan kun je gewoon kontakt met ze hebben en veel leren van hun Balineese kultuur.

Daar waar ik nog van de eigenaren kan leren om Balinees eten te koken of een buddha beeldje van hout kan leren maken, of daar waar ik met een familie een ceremonie kan mee maken, maar dan geen toeristische opgezette ceremonie of dans, maar écht voor de familie of vrienden van hen.
Daar waar ik een repetitie kan meemaken voor een concert gamelan of daar waar de kids nog een les balinees dans doen voor een aankomende ceremonie en ik daarnaast gewoon kan kijken,luisteren en genieten.

Dit is de Bali die ik zoek voor mijn groep’ toeristen’ die ik meer als mijn vrienden/familie zie en aan wie ik zo graag die mooie Hindu gemeenschap zou willen voorstellen.

Dat is exact zoals ik leef als ik daar ben op vakantie en het is ontzettend gezellig altijd :slight_smile: Maar in de wat grotere steden/dorpen zie ik dat toch wat anders. Ben op Nusa Lembongan geweest, daar zit je letterlijk tussen de locals zonder enige toerist om je heen, heerlijk :slight_smile:

En dan met hen dingen ondernemen, leuk leuk, snorkelen, het eiland verkennen, dat soort zaken.

Enige beperking is toch wel mijn bahasa, daar ga ik het komende jaar meer in werken, spreek beetje basis bahasa nu, maar het is leuke als je goed uit de voeten kan. Dan kom je veel verder met de echte locals die geen Engels spreken.

Dat klinkt fantastisch! De ‘goedkope’, kleine dingen zijn het leukst. Zo werden wij gisteren in Bogor uitgenodigd om samen het diner te bereiden met een jong Indonesisch gezin. De kip van de barbecue heeft nog nooit zo lekker gemaakt :slight_smile:

Sent from my GT-I9300 using Wereldwijzer Reisforums mobile app

Ja dat is nou wat ik mijn ‘groep toeristen’ wil laten zien en laten meemaken van
Indonesie.
Ik vind het jammer dat Bali zo ‘verwesters’ is geworden. Alles is ingezet om de rijke
westerse toeristen aan te trekken. Het gaat meer om luxe dan cultuur.
En ik ben er niet van overtuigd dat de Balinezen hier van profiteren. Zolang ik nog
Balinezen op de vuilnisbelten vind en zij daar werken en wonen geloof ik niet dat
de Balinezen hier zo rijk van worden. Dat wat de grote restaurants en hotels willen
laten geloven. Zolang organisaties als de mijne de Balinezen filters moeten uitreiken
om voor te zorgen dat zij ook drinkwater of schoonwater om te douchen hebben, denk
ik niet dat de Balinezen daar zo veel baat bij hebben aan die rijke westerse toeristen.

Veel toeristen is goed, als de verworven ‘rijkdom’ verdeeld kan worden tussen de toeristen
en autochtone bewoners. Als de Balinezen zonder schoonwater moeten zitten, omdat die grote
hotels en restaurants en westerse immigranten met hun grote huizen, al het schoonwater moeten hebben
dan is die verdeling niet erg juist. Er wordt zo hard geschreeuwd door westerse mensen dat Indonesie aan
die corruptie moeten doen, maar als zij zelf hier aan meedoen wordt het anders gezien!!! Dan is het in eens
bussiness!!!

Jammer dat Bali op deze manier aan het verloederen is. Gelukkig behouden de Balinezen nog hun Hindu cultuur
en ik hoop dat dit nooit aangetast zal worden. Ik raad dus niet zo snel iemand aan om naar Bali te gaan, hoewel
het inderdaad ook nog vele mooie plekjes heeft. Gelukkig!!!

Wij gaan over een kleine week naar Bali Sylvie. Eerst naar Ubud, daarna naar Amed. Heb je tips?

Sent from my GT-I9300 using Wereldwijzer Reisforums mobile app

Je spreekt jezelf hier tegen :wink:

Hoewel niet alle Balinezen profiteren van het toerisme, zijn er zeker Balinezen die dit wel doen. Omdat het toerisme zorgt voor werk. Omdat dankzij het toerisme de infrastructuur op Bali de afgelopen tien jaar verbeterd is.

Maar inderdaad, niet iedereen profiteert mee. De toenemende droogte en het gebrek aan water is daar inderdaad een voorbeeld van. Toch zou ik niet van verloedering willen spreken, het is namelijk niet zo dat de gemiddelde Balinees armer wordt door het toerisme, er is over het algemeen geen verpaupering of verslonzing gaande. Natuurlijk zijn er mensen die bedelen, met name in het zuidelijke deel van Bali, maar dat vind je (helaas) ook in andere grote Indonesische steden. Juist omdat Bali zo in trek is bij westerse toeristen, wordt er redelijk veel aan ontwikkelingshulp en vrijwilligerswerk gedaan. Veel meer dan op de eilanden in het oosten, waar nooit iemand komt.

Maar later we het weer over het budget voor een reiziger hebben. Daar ging dit draadje immers over :wink: