Iets als Bali?

Sinds Eat, Pray, Love wordt Bali helemaal overlopen door gretige toeristen. Het lijkt me er nog altijd prachtig, maar naar ik begrepen heb, zijn de watervoorzieningsproblemen er nu helemaal niet meer te overzien. Zijn er nog eilanden/landen die er qua kalmte, natuurschoon etc. iets vergelijkbaars te bieden hebben?

ik weet neit helemaal precies wat je zoekt (ben nooit op bali geweest) maar de dingen die je opnoemt zijn allemaal te vinden op sri lanka alleen moet je voor rust wel buiten de steden verblijven want daar is het nou niet echt rustig

1 like

[Was 6weken op Bali ,de laatste keer dat ik er was is zo n 10jaar geleden .Had een huisje gehuurd in Sanur …wist niet wat ik zag …een enorme verandering heeft er plaats gevonden ,en dat niet echt ten goede massa toerisme. Alles hangt van corruptie aan elkaar ieder maakt zijn eigen prijzen tot aan het absurde toe, vergeet niet dat het gemiddelde inkomen van een Balinees rond de 600rp per maand ligt. Maak niet de fout om te kijken wat het allemaal bij ons kost …hier is de levensstandaard veel hoger en daar 10 tot 20 keer lager. Op het strand heb je geen rust meer, elk moment wordt je aangesproken door een Balinese ,massage? pedicure? kom in mijn winkel. Er is ook een groot probleem met de tijgermug …die veel slachtoffers maakt . Er wordt lustig op los gespoten met gif in buiten ruimtes met name waar de vacantie gangers verblijven .Zelf kreeg ik 2maal te maken met zoiets…de mensen die dit moeten doen hebben geen enkele bescherming…en voor ons ook geen pretje …misselijk …last van je ogen Voor mij was het toch Ubud waar ik steeds mijn heil zocht …een mooie plek veel kunstenaars en prachtige tempels …schitterende natuur…maar geen strand.Daar kwam ik ook niet echt voor . Ja en aangezien er heel slecht openbaar vervoer is ,ben je aangewezen op dure prive bussen of taxi s …een dagje met een taxi om toch iets te kunnen zien en te bekijken kost al gauw (zonder entre kaartjes ) zo n 400 rp. Kortom voor een budget reiziger zoals ik en niet meer piepjong is het daar veels te duur geworden.

Bali heeft volop stranden die bijna verlaten zijn. Maar die moet je inderdaad niet in het zuiden van Bali zijn. Wat de prijzen betreft: een dagjes taxi kost inderdaad meestal rond de 350,000 - 400,000 rp. Dat is zonder entree gelden. Wanneer je echter een tourtjes boekt, deze kosten ongeveer 200,000 rp per persoon, dan zitten hier WEL de entreegelden bij in.

Op Bali kun je prima fietsen en wandelen, dat is een stuk goedkoper dan je overal heen laten rijden.

Kijk eens naar Guadeloupe (Franse antillen) of zo. Prachtige natuur (geen rijstvelden natuurlijk, maar wel heel mooi) en volgens mij nog steeds rustig.

Het maand-salaris / inkomen van de gemiddelde Balinees ligt tussen de 1,5 en 2 miljoen Roepia, veel hoger dan die Rp. 600,000,- die jij meldt.

In de afgelopen 5 jaar zijn veel kosten verdubbeld, door allerlei omstandigheden. Dat vertaalt zich weer naar hogere prijzen in onder meer de horeca, de detailhandel, de service branche, etc., etc.

Combineer de bovenstaande prijsverhoging alhier met een waardevermindering (dankzij de Grieken, Ieren, Portugezen, Spanjaarden en Italianen) van de Euro met zo 20 - 25% en voila, het resultaat. En dat laatste is niet de schuld van de Indonesiers of de Balinezen maar van jullie regeringen.

Toch, nog altijd is Bali een relatief goedkoop eiland voor Westerlingen. Eenmaal hier is accommodatie, eten, drinken, transport, etc. in verhouding nog altijd goedkoop
Ben je echter een wijn, sterke drank, etc. innemer dan moet je een andere bestemming (dan Indonesie) kiezen. Da’s hier schrikbarend duur geworden de afgelopen 2,5 jaar (prijs / belastingverhogingen van ca. 250% !)

Heb best wel medelijden met je als je een bedrag van Rp. 400,000,- voor een dag / 10 uur rondrijden (incl. chauffeurs-salaris, de brandstof, etc.) al teveel vindt. Voor die Rp. 40,000,- / Euro 3,- per uur mag je in NL niet eens de deurhendel van een taxi vastpakken! Wat veel niet meer zo “piepjonge” budgetreizigers - we hebben er legio die verblijven in ons hotel - dus doen is “vrienden maken” met andere reizigers en zo de kosten van het transport / de dag-trip delen.

Leg mij dat eens uit mp… een waardevermindering ten opzichte waarvan dan? Een jaar geleden was een euro rp12.500 en nu rp12.100. :chin:

Helaas geen antwoord want de prijsverhogingen hebben niets te maken met de economische problemen in Europa. :dag:

Met precies een jaar terugkijken is die Euro inderdaad niet (verder) gezakt in waarde, maar iemand / de Europeaan die iets langer / een paar jaar geleden naar Indonesie / Bali kwam en die toen iets van Rp. 14.000 / 14.500,- voor een Euro kreeg, die merkt e.e.a. goed in zijn portemonnee.

Da’s onder meer een reden dat veel van de Europeanen die met vaste inkomens (pensioen, uitkeringen) hier in Indonesie verblijven, momenteel massaal de handdoek in de ring werpen. Ze krijgen minder Roepias voor hun Euro, hebben te maken met sterk stijgende kosten in Roepias ter plekke, dus men vertrekt naar andere (goedkopere) locaties.

1. De Rupiah is altijd gekoppeld geweest aan de USdollar en als je de geschiedenis bekijkt sinds de invoering van de Euro is het de USdollar die steeds minder waard is geworden en niet de Euro. 2002: 1 Euro = $0,85, 2005: 1€ = $0,74, 2009: 1€ = $0,70 2011: 1€ = $0,69.
2. Nog steeds is voor een Europeaan Indonesië een zeer goedkoop land, Bali is wel degelijk een uitzondering, door het massatoerisme zijn er de prijzen veel hoger dan bijvoorbeeld op Sumatra.
Het is inderdaad zo dat men de hoofdprijs (? voor Indonesische begrippen dan) betaalt voor een een glas bier of een glas wijn. 1 Mei 2010 betaalde ik voor een blikje Bintang Rp8000 (+/- €0,60) in de winkel en +/- Rp12000 (€1,00) in een restaurant. 1 Mei 2011 Rp12000 respectievelijk Rp18000, in Nederland betaalt men in een café €2,20 voor een fluitje (Rp 25000). De benzine is ook fors gestegen in prijs en is nu per liter Rp4500, nog steeds een lachertje voor een Europeaan met AOW en pensioen.
Zo kan ik nog even doorgaan…

Kort en goed, ik kan mij niet voorstellen dat een Europeaan (Nederlander) voor een verschil van Rp2000 (RP14.000 2 jaar geleden tegen Rp12.000 nu t.o.v. de Euro), massaal aan hun stutten gaan trekken en naar waar dan?

Kom nog even terug op jou standpunt, wat betreft het inkomen…een meisje in een supermarkt werkt 6dagen per week zo n 60uur voor rp 350.000 per maand… een tandartsassistente verdiend per maand 600.000rp…een lerares op een basisschool heeft 1,7mil rp per maand. De meeste mensen hebben een pover salaris en worden uitgebuit door hun werkgevers. Mijn dagje met een taxi 7uur rijden koste mij incl ook lunch voor de chauffeur 50euro.Een kop koffie aan het strand 2.20 euro. Ga elk jaar naar India voor zo n 4maanden dan reis ik toch zo n 5 a 6oookm door het land…dan kost mij dat 450 euro aan verblijf per maand ,incl hotel of appartementen…treinen…bussen… eten…kleding …en projecten die ik onderweg ondersteund…en dat is dan ook de reden dat ik daar naartoe kan reizen voor zo n lange tijd. Dat is ook een land in
ontwikkeling maar geen absurde prijzen. Want, zodra dat ook daar zou gaan gebeuren te hoge prijzen, gaan de westerlingen daar echt niet meer heen .Bali heeft al behoorlijk wat afvallers in verband met de te hoge prijzen . Wat betreft het geheel van mijn ervaring hoor ik niets over de gifbestuiving …preventieve maatregelen oa klamboe s…horren wat betreft de bescherming tegen de tijgermug die veelvuldig wordt waargenomen op Bali die de gevaarlijke denghe (hersenvliesontsteking ) kan veroorzaken.Mijn meelij gaat uit naar de arme mensen op Bali.Einde discussie.