Ik zit er over te denken om met mijn vriendin in september naar Bali te gaan en ben mij nu een beetje aan het orienteren.
We willen wel een vakantie naar 1 plek boeken en van daaruit mooie dingen gaan bekijken. Mij lijkt een hotel in Sanur of Tuban wel iets. Over Sanur lees ik zo ie zo veel positieve berichten, maar over Tuban twijfel ik nog een beetje vanwege de drukte in Kuta.
Nu las ik op BBI reizen iets over feestdagen van 31 augustus tot en met 6 september en dat het hierdoor wel eens heel druk kan zijn. Mijn vraag is of iemand hier ervaringen mee heeft en of het wel verstandig is om dan naar Bali te gaan.
Daarnaast lees ik dat het prijsniveau de afgelopen jaren gestegen is. Wat is nu de gemiddelde prijs voor een etentje. En wat kost het gemiddeld om bijvoorbeeld een taxi/chauffeur te nemen van Sanur naar Ubud.
Andere tips en weetjes zijn natuurlijk altijd welkom.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik heb op dit forum en andere forums al veel gelezen over de drukte na het suikerfeest (einde van de ramadan, 30 augustus). Geen vervoer te krijgen, vluchten vol, drukte op de wegen en ferries. De ene kant van Indonesië gaat naar de andere kant van Indonesië op vakantie/familiebezoek. Klinkt niet zo aantrekkelijk als je het mij vraagt!
Eten verschilt heel erg. Kan vanaf een paar euro tot 50-100 euro (in Seminyak ed). Ik denk dat je gemiddeld genomen, bij ‘normale’ restaurantjes, voor voor/hoofd/na en paar drankjes (cola/bintang) rond de 10-15 euro per persoon kwijt bent. Maar goedkoper is zeer zeker mogelijk!
Wij gaan in mei/juni naar Lovina/Ubud/Lembongan/Tuban. We zijn eerder in Sanur geweest, maar het was mij wat te ‘slaperig’, dus het wordt toch weer Kuta (Tuban), ik hou wel van wat drukte. De eerste week zitten we heerlijk rustig in Lovina (villa gehuurd), daarna een paar dagen in een mooie hotel in Ubud en dan nog twee weken in Tuban, met tussendoor een uitstapje van twee dagen naar Lembongan. Tussen verschillende plaatsen reizen en in verschillende hotels slapen is echt heel goed te doen. ‘Transport’ is overal te vinden (ook via je hotel), zijn over het algemeen busjes met airco. Dus ook voor de toerist die op wat meer ‘luxe’ is gesteld en met een volle koffer reist (that’s me!) is het prima te doen.
Bedankt voor je reactie! Voor ons erg nuttig.
Heb in de tussentijd ook een beetje gaan zoeken en las inderdaad veel over extreme drukte. Zou zonde zijn als dat onze eerste keer bali negatief zou beinvloeden. We hebben besloten om er na te gaan.
Wij houden ook wel van drukte en gezelligheid, was alleen bang dat het wat aan de extreme kant zou zijn in regio kuta. Denk dat we wel voor tuban gaan.
Is het national park in het westen trouwens een aanrader? Wel een aardig stukje rijden vermoed ik.
Ik ben nog niet in het nationale park geweest, maar dat het een eind rijden is weet ik wel. Dan kan je het beste daar ergens overnachten denk ik…
Je zou ook aan de andere kant van Kuta kunnen verblijven, in Legian. Mooie hotels, breed zandstrand en dat ligt tussen Kuta en Seminyak in. Dat wij dit jaar naar Tuban gaan is een kostenoverweging: duurdere accomodaties de eerste anderhalve week en de prijzen van Legian Beach Hotel waren 35% gestegen t.o.v. de zelfde periode vorig jaar, dat vond ik echt te bizar!
Wij kunnen Sanur wel weer aanraden, het is inderdaad wel rustig, maar op zich is er genoeg te doen en met de taxi zit je zo in Kuta tussen alle Aussies en de enorme drukte. Vanuit Sanur kun je redelijk snel alle kanten van het eiland op zonder eerst last te hebben van de ergste drukte in het verkeer rond Kuta. Maar dat is echt voor iedereen persoonlijk.
Qua eten… Dat kun je zo goedkoop/duur maken als je zelf wilt. Wij hebben met 2-en in een Warung gegeten voor nog geen €7,- in totaal. In een restaurant waar ze ook meer westers eten serveren, ben je voor ongeveer € 10,- p.p. kwijt. Maar hou er rekening mee dat alcohol verhoudingsgewijs duur is en zodra je dat bij je teen neemt dan is het al snel duurder.