Bali: eten en prijs van eten.

Hallo,
Wij (2 pers.) gaan deze zomer 2 weken naar Bali, Sanur.
Nu lees ik veel over de eetkraampjes. Is het nu wel of niet veilig om hiervan te eten? (en fruitkraampjes?)
Kan iemand mij ook meedelen hoeveel een maaltijd en drank ongeveer kost in Bali?
(in die eetkraampjes of plaatselijke eetgelegenheden)
Dit om mijn budget een beetje samen te stellen. (zou niet graag te weinig mee hebben)
Vriendelijk bedankt.

Ik eet vak bij kraampjes. Of het veilig is hangt ook af van je eigen gezondheid: de een kan meer hebben dan de ander.

Het eten op Bali kun je zo goedkoop en zo duur maken als je zelf wilt. uiteraard hangt het ook af van de plek waar je bent: hoe meer toeristen hoe duurder. Maaltijden starten voor 1-1,5 euro (zonder drank), en je kan het zo duur maken las je zelf wilt. Een biertje uit de supermarkt kost minder dan een euro, in een hippe bar kost zo’n zelfde biertje een paar euro. Alcohol is sowieso redelijk duur… Zelf ben ik meer van de verse sapjes (helemaal niet veilig volgens velen!), deze beginnen bij ongeveer een halve euro.

Op bali hebben wij alleen bij warungs en op straat gegeten. Vooral de plekken waar taxichauffeurs eten bleken erg goedkoop en fantastisch lekker te zijn. M’n zoon eet ook al vanaf heel klein vanalles wat er op straat klarrgemaakt wordt en hij is nog nooit ziek geworden. Ik heb tijdens het reizen één keer een voedselvergiftiging opgelopen, maar dat was van een pizza op de luchthaven van Rome!

Bedankt.
Wij zijn een pas getrouwd koppeltje, en we gaan voor onze huwelijksreis naar daar.
Ons budget is dus eerder beperkt.
Zou ik dan met 25€ toe komen per dag (voor 2 personen) of is dit te weinig?

Eten en drinken voor 25 euro voor 2 personen is geen enkel probleem (mits niet te veel alcohol).

Als je voor die 25 euro ook nog accommodatie, vervoer en entreegelden moet betalen dan is het erg krap. In het hoogseizoen zou ik dan eerder rekenen op 25-30 euro per persoon per dag.

Wat aktuele prijzen voor diverse manieren van eten en drinken (in Sanur): 1 Euro is vandaag ca. Rp. 13,000,- waard Bakso campur ( vleesballen soep) met rijst, gegeten “aan de wagen / op straat”, met rijst: Rp. 9,000,- per portie. 8 stokjes kip-sate met rijst en pinda-ketjap saus, op straat gegeten, Rp. 9,000,- Nasi campur Bali = Witte rijst met stukje kip, pittige geraspte kip, 2 stokjes kip-sate, stukje gebakken vis, half gekookt / pittig ei, groente (urap), pinda’s, sambal, etc.: In de warung aan het strand Rp. 8,000,- per portie, zelfde eten maar dan in een restaurant opgediend Rp. 45,000,-. Eten bij de Masakan Padang: Rijst met groente (singkong), 2 stukken rundvlees (daging rendang), 1 stuk gebakken kip, 1 sambal ei (telor balado), 1 perkedel (aardappel-pannekoekje), 1 perkedel jagung, kroepoek, en drinken “es teh manis”: bij elkaar Rp. 26,000,- Pizza’s, grootte vanaf 30 centimeter doornede: Vanaf ca. Rp. 45,000,- tot Rp. 80,000,- per stuk. 250 gr. Prime Australian Fillet Beef (Imported) , met groenten (wortel, boontjes, mais), frietjes, mayonaise, gegeten in een restaurant: Vanaf Rp. 155,000,- 150 gr. Fillet Beef (local) , met groenten (wortel, boontjes, mais), frietjes, mayonaise, gegeten in een restaurant: Vanaf Rp. 85,000,- Club sandwich: triple decker bruin of wit brood, met gebakken ei, spek, ham, tomaat, komkommer, saus, geserveerd met frietjes erbij: Vanaf Rp. 35,000,- in een restaurant Kleine rijsttafel, voor 2 personen: Uitgebreide keuze aan veel kleine Indonesische gerechten, met nasi, vlees, groentes, sauzen, etc., in een restaurant vanaf Rp. 55,000,- per persoon Flesje Bir Bintang, klein, in een restaurant: Vanaf Rp. 16,000,- tot 24,000,-Fles Bir Bintang, groot, in een restaurant: Vanaf Rp. 25,000,- tot 35,000,-Coca Cola, blikje 330ml: Vanaf Rp. 8,000,- in de warung tot Rp. 18,000,- in een restaurantGlas “balinese koffie”: In de warung Rp. 2,000,-Cappuchino (vers gemaakt, niet uit een sachet), in een cafe / restaurant: Vanaf Rp. 18,000,-.

aanrader: elke avond kun je o.a heerlijk eten op de Sindhu Market in Sanur. a la minuut klaargemaakte nasi goreng of mie goreng met spiegelei slechts Rp. 10.000 (nog geen 80 cent). een groot bord babi kecap (één van de lekkerste die ik Bali heb gegeten) Rp. 35.000. prima sate van kip, varken of geit van Rp. 10.000 tot 30.000. flesje cola Rp. 5.000 en es teh manis (soort ice tea) Rp. 2.500-3.000. echt vertrouwd en superlekker allemaal. selamat makan!

Hoi allemaal,

Pfffff, jammer dat het bij Nederlanders altijd weer over geld moet gaan!
Wat kost dit, wat kost dat?
Als je zo’n verre reis boekt dan moet je niet lopen zeuren over een paar euro meer op een dag vindt ik, maar dat
is mijn persoonlijke mening.

Daarom hebben Nl-ers in het buitenland zo’n slechte naam als het om geld gaat, kijken kijken maar niet kopen.

Een prettige vakantie alsnog toegewenst.

Hormat,
A.

Ik wil iedereen bedanken om zijn reacties.
Nu heb ik een globaal beeld over hoeveel zeker mee te nemen.
@ANDARINYO: Ik ben geen Nederlander, maar een Belg :slight_smile:
En het is niet dat ik zo weinig mogelijk wil meenemen, maar juist genoeg zodat ik niets tekort kom op reis! :slight_smile:
Groetjes.

Je kan op Bali overal pinnen, dus je hoeft echt niet te doppen hoeveel cash je mee moet nemen. Een goed gevulde bankrekening volstaat :wink: (Wel even controleren bij de bank of je buiten Europa kan pinnen.)

Het meeste geld op Bali geef je echter niet uit aan eten en drinken, maar aan vervoer, excursies en overnachtingen.

1 like

Bovenstaande is ook mijn mening !! Waar zijn de goedkoopste slaapplaatsen-eetgelegenheden- kost een VoA nou 20 USD of 25 USD.
Qwa vervoer is zwemmen aan te raden

Als je een low budget vakantie wil/moet (vieren) lees je dan in op het forum, zelfde voor een luxe 5 sterren vakantie.
Er staat een schat aan info : voor ieder wat hij wil en /of kan.

Moet je onverhoopt boodschappen doen in een Supermarkt als Carrefour benje meer kwijt als AH in NL was gisteren mijn ervaring…5.5 juta zonder frisdranken- brood…sigaretten
dat komt er extra nog bij!!!

Yang Terhormat ,
Andarinyo,itu klop. De nederlander staat bekend om zijn zogenaamde zuinigheid en durven zelfs,
nog vragen over geld te stellen in landen als Indonesia.Wel geld hebben voor vliegtickets,en het liefst,
voor niks in een luxe hotel logeren.Orang belanda is geboren met moraliseren en bemoeien.Sudah.
salam
siri

Ik ben allang opgehouden om op zulke zinloze discussies te reageren, heeft geen nut en wordt op dit forum niet gewaardeerd, maar nu kan ik het toch niet laten en ga toch wat tegengas geven

Beste Andarinyo en Berantas,

Ook ik wordt weleens moe van de vragen hier op het forum die altijd maar over geld lijken te gaan, hoe duur kost dit, hoe duur kost dat en of het nu Belgen of Nederlanders dat maakt echt geen verschil, ze willen allebei hun vakantie tot in de puntjes geregeld hebben. Maar of dat te maken heeft met zuinigheid, voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, dat weet ik niet, ik denk dat de meeste mensen zo voorbereid mogelijk op vakantie willen gaan met zo weinig mogelijk verrassingen, omdat de meeste nu eenmaal slecht met verrassingen kunnen omgaan.

Maar stel dat jullie wel gelijk hebben, jullie weten ook wel dat Indonesiërs zelf ook graag voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, gerust met zijn zessen in een “luxe” hotelkamer zitten en bij een ontbijt buffet alles voor je neus weg graaien zonder te denken aan hun medemens. Lopen met zijn allen een souvenirwinkel binnen en kopen een shirtje voor Rp 35.000, maar hebben ondertussen wel alles overhoop gehaald. En terwijl de gemiddelde toerist op een terrasje zijn 3de flesje bier besteld zit de Indonesische toerist nog steeds aan zijn eerste ijsthee of es Jeruk met zijn mobieltje te spelen. Ik durf hier zelfs te beweren dat de gemiddelde restaurant of hotel eigenaar liever buitenlandse dan domestic toeristen zien komen.

Jullie doen net of Belgen en Nederlanders alleen denken aan geld, maar jullie (vooral Berantas) weten net zo goed als ik dat, dat in Indonesië veel erger is. Geld en jalousie spelen hier een grote rol, de ogen uitsteken van je buren, gengsi heet dat (veel erger nog dan in Nederland of België). ik heb een groter mobieltje, motor of auto dan jullie, terwijl ze thuis achter gesloten deuren, enkel een droog bordje nasi of een zakje indomie zitten te eten, omdat ze tot over de oren in schulden zitten.

Betreft dat kijken, kijken niet kopen, ik kom al 11 jaar niet meer op Bali, maar ik kan mij best voorstellen dat als een Belg of een Nederlander voor de 10de keer een slecht uitgesneden maskertje aangeboden krijgt, ze op een gegeven moment denken, rot maar op met je maskertje. Ook Belgen en Nederlanders kunnen hun geld maar 1 keer uitgeven, Als men dan al 800 euro heeft uitgegeven aan een vliegticket, en 28 dagen elke dag 30 euro aan een hotel kan ik mij toch best wel voorstellen dat ze willen weten wat het eten, souvenirs, vervoer en dergelijke kost. Ik begin dan nog niet eens over het bezoeken van bijvoorbeeld de Borobudur op Pramabanan op Java waar buitenlandse toeristen het 10 voudige moeten betalen van de domestic toerist, ik neem aan dat dat op Bali niet anders is.

Mvg

Butoijo

Yogyakarta

Beste butoijo,
Terimah kasih di muka berita.Ook wij ,mijn man en ik ,reageren niet meer op berichten waarin het altyd maar weer over geld gaat.
Toch ,zijn er nog wel eens momenten dat het moelek is om niet te reageren.Wij vonden jouw reactie positief en willen,toch nog maar eens zeggen dat wij als indonesiers,een goede studie tyd hebben gehad in leiden in begin 70 jaren.Wij kunnen als mensen die intussen 60 en ouder zyn,dankbaar zyn voor wat belanda voor ons betekent heeft gedurende de tyd dat we daar waren (8 jr).
Elke cultuur heeft zyn goede en minder goede eigensch.Je begrijpt dat wij natuurlijk goed weten wat de trekjes zyn van onze eigen bangsa.,maar “geld” heeft hier,zoals je weet,een andere betekenis dan in belanda.Soms hier op o-jawa komen we wel eens mensen tegen uit belanda tydens ons werk en dat is over het algemeen een ander soort dan die naar bali gaan
Cukup
Siri

Hoi Berantas,

En dat was juist de reden van mijn reactie, westerse mensen gaan over het algemeen anders om met geld dan jullie Indonesiërs, geld uitgeven met verstand tegenover jullie met het hart. Daar is niets mis mee, maar een klein beetje begrip zou dan wel op zijn plaats zijn en vind ik dat uw opmerking “Orang belanda is geboren met moraliseren en bemoeien” net zo goed op u van toepassing kan zijn.

Mvg
Butoijo

Ben het helemaal met bovenstaande schrijver eens, altijd weer dat gek…r op Orang Belanda.
Wij schelden ook niet op Orang Jawa of Orang Bali , wij zijn GASTEN in dit mooie land…en vergeten dat na 12 jaar Bali echt niet.

Groet Paulien