Gemiddelde kosten op Java & Bali?

:dag:Hallo beste mensen,:dag:

Wij gaan dit jaar ( najaar 2008) naar ons grote avontuur en hartewens nl. Java en Bali, helaas door negatief reisadvies betreffende binnenlandse vluchten werd Sumatra geen optie, daar dit door de reisbureau`s uit het pakket was gehaald.

We zijn wel benieuwd wat de gemiddelde uitgaven zijn:confused: per persoon per dag, het gaat dan alleen om eten, drinken, fooien (gebruikelijk?), rekening houdend dat dit zowel in een hotel kan zijn en ook langs de weg eethuisjes bezoeken.

Ook zou ik graag willen weten betreft de excursieprijs van Bromo Krater(Java).

Alvast bedankt voor eventuele reactie`s:zon02:

Cor Langenkamp

Hoi Cor

Ik heb maand rond gereisd en niet echt buget gedaan. Ik zat in een georganiseerde reis. Dat was erg leuk maar leuker is als je alles zelf gaat doen. Maar antwoord op je vraag is eten 3 euro per dag(ontbijt, lunch en diner) Niet te veel fooi als je 5 euro zou geven dan zou je bijna een week loon geven aan de locals. Ligt wel aan waar je eet, local is alles goedkoop. En heel lekker…:chin:
Het ligt aan welke toeristische plaatsen je naar toe zal gaan natuurlijk hoe mee toeristisch hoe duurder. Maar dan wel relatief…duurder want alles is goed koop. Ik heb in 4 weken nog geen 200 uit gegeven en heb gedoken, jet-ski en alles dat je moet doen.

Ferry

:dag:Hallo Ferry,

erg bedankt voor je bericht, het is inderdaad erg goedkoop dan als we dachten als ik dat zo lees.

Betekent dat we ruim overhouden aan ons budget voor de 3 weken.
Dat houd ook in dat we in elk geval niet op de centen hoeven te passen en niet als een zoals gezegd wordt van de :NETHERLAN** ders** :biggrin::hihi:, daar met de knip dicht rond te lopen

met vriendelijke groet
Cor Langenkamp

dan heb je waarschijnlijk niet veel gedoken want ik betaal voor 25 duiken en dan neem ik mijn eigen apparatuur mee ca800 euro
ben wel benieuwd waar je overnacht hebt op java
groetjes

Vrienden , ik ben vaak terug gegaan naar mijn geboorteplaats .
In de meeste gevallen logeer ik bij mijn ouders , dus heb ik gratis eten , drinken en slaaplaats.
De meeste kosten is uitgegeven aan taxikosten , gemiddeld geef ik maximaal 40.000 rp uit( per rit stand 2007) .Dat is in Jakarta , van Centrum (de Monument National naar alle richtingen (zuid - noord .Je kan ook de Transway bus nemen , kost 3.500 rupiah per persoon.
De taxi vind ik goedkoop , en zeker als je met zijn 4 ben (een gezin) .
In kleinere steden betaal je ongeveer 2000 rupiah om met de AngKot te reizen , de kleine bustaxi , de openbaarvervoer . In bandung zou de taxi kosten goedkoper zijn , Bandung is ook een kleine stad vergeleken met Jakarta ,de afstanden zijn niet groot.
Voor eten en drinken kan je voor ongeveer 5 euro (koers 13.000 rp) per dag uittrekken , dan kan eten bij diverse foodcourts in de vele malls .
Daar heb je verschillende kleine restaurants , met Mac Donalds en KFC (elke dag rijst eten is ook niet lekker).
bij kleine warung makans (eetstalletjes) is het goedkoper , voor nog geen 10.000 rp (75 euro cents) kan je al lekker eten. Zou ik voorlopig niet doen als je maag nog niet gewend is .
Fooien in hotels is genoeg als je 5000 geeft .
Bij de kleine restaurants kan je het te betalen bedrag ook afronden , gemiddeld zou het onder de 5000 rp zijn (30 euro cents).
In de grote steden moet je ook geen "almoes"geven aan de bedelaars , als je dat doet moet je discreet doen.
Sinds kort is het bij de wet verrboden om almoezen te geven , je kan hoge boete krijgen.
Tenminste dat staat op papier.

Aan Cor Langenkamp :
Voor mensen die voor de eerste keer naar Indonresia gaan is het niet verstandig om bij de warung (eetstalletjes) te eten , ook niet bij de de zogenaamde Rumah Makan Padang , waar je de rendangs kan eten.
Je kan last kriijgen van MUNTABER(Muntah -Berak= overgeven en accute diarree).
Met soms nare gevolgen krijgen , zoals ziekenhuis opname.
Dus dan zou je niet onder de 10 euro komen per persoon perdag.
Ga geen verse salade eten , verse fruit op straat , ijsblokjes in je tee of cola.
Levens gevaarlijk , ik die al tig keer geweest ben ga ook niet in kleine eetstalletjes eten , durf geen risico te nemen.
De 1ste paar jaar van mijn reizen heb ik ook vaak last van diaree , terwijl ik thuis eet en in goede restaurant eet. Begin jaren 80 heb je nog geen Mac Donalds , KFC , Boka Bento etc(lekker en schoon) en allerlei moderne fastfood ketens.
Bij de Grand Old Lady Sarinah department store ,de eerste "bijenkorf"van Indonesia in Jakarta kan je al in de basement diverse indonesische gerechten eten.
Tegenwoordig heb je bij elke malls , departmenst stores ook foodcourts , daar kan je relatief veilig eten. En ook nog betaalbaar (ongeveer 30.000 rupiah voor een bijna complete maaltijd).