Java & Bali

Hallo Allemaal,

In september willen mijn vriend en ik van 04.09 tot 03.10 naar Java en Bali gaan.
Nou heb ik een aantal vraagjes;

1. Wat voor budget zouden we moeten rekenen pppd? is 50 euro voldoende of is dat juist te weinig?

2. Is het makkelijk reizen in Indonesie? Wij zin vorige zomer naar Thailand gegaan en daar was alles goed te doen!

3. We willen ook nog echt naar een bounty-eiland gaan welke raden jullie mij aan?

Bedankt,

:vak02:

even een update. we gaan van 02 tm 26 juni naar indonesie.
iemand nog tips. we willen java bali en een paar dagen gili aandoen.
we landen op jakarta. en willen vanaf daar onze reis gaan doen.

In Indonesie kan je het zo duur maken als je zelf wilt. Even wat prijzen (ik neem Yogyakarta als voorbeeld). Een guesthouse in Prawirotaman is het goedkoopste.
Metro Guesthouse: ongeveer 20 euro per kamer (veel goedkoper zal je niet iets vinden)
Village Inn: ongeveer 75 euro, ontbijt (2 boterhammen met een gebakken ei) ongeveer 7,50 euro
Een suite in het Inna Garuda (ligt aan Jalan Malioboro): ongeveer 100 euro. (Garuda hotel is mooi maar wel vergane glorie).
Uiteraard kan je nog veel duurder overnachten.
Een bezoek aan de Borobudur kost USD 25 per persoon. Klein flesje Cola (425 cc) kost in de winkel (voor locals) zo’n 30 cent. Bij de Borobudur zal datzelfde flesje ongeveer 2,5 keer zo duur zijn.

Een budget van 50 euro per persoon is dus erg krap. Maar als je alleen in de budget guesthouses overnacht en lokaal eet bij bijv. een eetstalletje op straat (portie sate met rijst kost buiten de toeristische gebieden ongeveer een euro) dan is het te doen. Vervoer op Bali is gemakkelijker (maar duurder) dan op Java. Een auto met chauffeur kost ongeveer 45 a 50 euro per dag. Op Java wordt veel gebruik gemaakt van de trein. Zie ook onze website voor nog meer prijzen en informatie.

Yogya kan echt een stuk goedkoper hoor. Bij b.v. Hotel Seno heb je een 2-persoonskamer incl. ontbijt voor onder de 8 euro per nacht. Budgetacco’s heb je op de meeste plekken voor zo’n 10 euro. Budgetreizigers kunnen zich op Java, Bali en Lombok prima redden voor 25 euro per persoon per dag. Reizen met de bus is erg goedkoop.

Mocht je student zijn, dan krijg je met een ISIC forse korting bij o.a. de Borubodur.

Wanneer je in Indonesië gaat backpacken kun je echt wel rondkomen van minder dan 50 euro per persoon per dag.

Zelfs als je niet in de goedkoopste hostels verblijft vind je vaak een kamer van 15-20, dus voor 2 personen. Voor die prijs heb je echter niet altijd warm water en een AC. Aan jou de keus of je dat nodig hebt? Ik red me prima zonder!

Entree van de Borobudur is duur. Op Bali kom je echter voor een paar euro een tempel in. Soms gratis. Je kan een auto huren voor 40-50 euro per dag inclusief chauffeur en benzine (daar kun je met twee of meer man gebruik van maken), maar je kan ook reizen met het OV. Dat is langzamer en minder comfortabel, maar het heeft z’n charmes om tussen de locals te zitten. Een tussenoptie is een travel, een gedeelde taxi die je van A naar B brengt.

Eten op straat bij locals kan vanaf een paar euro, maar ook in een goedkoop restaurant kun je voor minder dan 10 euro eten en drinken. Alcohol is trouwens wel duur.

Zelf teken ik op een budget voor mezelf van ongeveer 25-30 euro per dag. En ik ben van mening dat het voor minder kan! Als ik ga duiken ben ik echter meer kwijt :wink:

bedankt voor de informatie.
we willen eigenlijk alles doen met het ov hebben dit in thailand en maleisie ook gedaan.
zullen vaak op straat eten denk ik aangezien ik dit wel leuk vind.

zijn nu een beetje aan het kijken voor een route.
aangezien we maar 3 weken hebben zullen we veel dingen overslaan.
willen zeker naar de borobuduur, bromo en ijen.
willen ook naar bali maar dat zien we daar denk ik wel wat we gaan doen allemaal. en gili voor 2-3 nachten.

Hoi Nicky,
Gili: bedenk dat het vervoer naar de Gili eilanden per snelboot prijzig is ca €100 pp. Dus als je er eenmaal bent, kun je net zo goed wat langer blijven, anders is het niet zo kosten-efficient. En schiet je dagbudget dus flink omhoog!

Ik boek altijd hier: Gili Fast Boat - Book Tickets Online.

Kost US$ 90, en als je een mailtje stuurt en probeer af te dingen kan het voor minder. (Dat is 68 euro)

1 like

okee ik kijk wel even!

is het ook aanteraden om de trein reis van jakarta naar Yogja alvast te regelen? we komen 3 juni aan en willen eigenlijk de volgende dag door.