Hoeveel geld per dag?

Van de zomer wil ik naar indonesie gaan met mijn beste vriend. we weten nog niet precies wanneer, maar het zal wel in het hoogseizoen worden. ik ben al 3 keer eerder geweest maar dat was steeds met mijn moeder en die.betaalde alles.
We willen naar Bali (1 nacht naar kuta, verder wat minder toeristische plekjes), Lombok en gili meno.
Nou heb ik een paar vragen over de kosten.
Hoeveel zouden we ongeveer kwijt zijn aan overnachten? Per nacht, 2 personen?
En hoeveel aan eten/drinken per dag?
We hoeven echt geen luxe en willen zeker niet in grote resorts. hebben jullie.nog tips qua overnachtingen?

Twee jaar geleden was mijn dagbudget voor Indonesië zo’n 30 euro per dag (in eind juli tot halverwege augustus). Dit is vrij ruim en een paar tourtjes hebben het ook flink omhoog geschroefd dus je kan hier zeker onder zitten!

Overnachtingen ligt er heel erg aan hoe veel luxe je inderdaad wilt hebben. Ik ben zelf alleen op Java en Bali geweest, dus niet op Lombok. Het goedkoopste (en meest spartaanse) was bij ons 4 euro en het duurste was 13 euro per nacht. We merkten wel dat Bali duurder is dan Java, maar ik denk dat Lombok wel weer iets goedkoper is. Als je rekent op 10 euro per persoon per nacht zit je denk ik wel goed. Dan kan je soms iets goedkoper zitten en soms weer iets duurder. Let er wel op dat plaatsen zoals Kuta wat duurder zijn.

Als je graag Indisch eet ben je vrij goedkoop uit. Voor 20.000 rupiah heb in een restaurant wel nasi goreng of sate. Eet je bij stalletjes is het nog goedkoper. Drinken was meestal 10.000 rupiah voor fris (in restaurants). Flesjes water haal je in de supermarkt wel voor 3000 tot 5000 rupiah. Als je rekent op 5 tot 8 euro per dag voor eten en drinken zit je denk ik ook wel goed, zeker als je regelmatig bij stalletjes eet, maar zo kan je ook een paar keer lekker in een restaurantje eten. Als je regelmatig een biertje drink of andere alcoholische versnaperingen moet je je eetbudget wel iets hoger stellen, want de prijzen voor alcohol zijn een stuk duurder (reken voor cocktails bijv. al gauw op 50.000 tot 60.000 rupiah).

Qua plekken vond ik het binnenland van Bali eigenlijk leuker en mooier dan de kust. In de bergen bij Munduk en Ubud en omgeving. Wij hebben zelf ook in Pandangbai gezeten. Vanaf hier vertrekt de boot naar de gili eilanden. Wij hebben vanaf pandangbai ook het oosten wat verkent (het waterpaleis van Tirtigangga, Amed en omgeving). Als je wat minder toeristische plekken wilt bezoeken van Bali dan kan ik het oosten zeker aanraden. Ubud is wellicht toeristischer, maar er zijn veel plekken in de omgeving waar je kan ‘ontsnappen’ aan het toerisme.

Veel plezier!

De prijzen in het hoogseizoen stijgen vrij hard. Zeker omdat ook deze zomer het suikerfeest weer in het hoogseizoen en de kamerprijzen daardoor nóg meer stijgen.

In Kuta was ik vorig jaar na goed afdingen 300.000 rp kwijt voor een kamer voor 2 personen met AC. Veel plekken gooiden er 100.000 rp Idul Fitri toeslag bovenop, maar omdat ik de kamer voor meer dan een week huurde hoefde ik die niet te betalen. In Amed was ik zonder AC 200.000 rp kwijt. Beide plekken met ontbijt.

De Gili eilanden zijn de afgelopen jaren ook erg in prijs gestegen. In 2006 sliep ik op Gili T. nog voor 50.000 rp, in 2012 was ik voor een vergelijkbare kamer (iets groter, maar nog steeds geen warm water en andere luxe) 300.000 rp kwijt. Was me tegenviel op de Gili’s is dat er in de supermarkten horeca-prijzen werden gevraagd voor drinken. Een fles water kost dan ineens 10.000 rp, terwijl je op Bali maximaal 2500 rp kwijt bent (meestal 1800 rp). Dat is nog steeds stukken minder dan in NL natuurlijk, maar de verhouding is gewoon een beetje zoek.