Van de zomer ga ik misschien rondreizen in Indonesie, nu ben ik een beetje aan het kijken kwa budget. Maar ik heb geen idee hoe duur Indonesie is om rond te reizen, met slapen/eten/vervoer etc erbij.
We willen binnenland, java, maar ook relaxen op Bali. Wat zouden jullie hiervoor ong. rekenen voor ong. 4weken?
Je kan in Indonesie zoveel geld uitgeven als je zelf wilt, je dagelijkse uitgaven zullen dus heel erg van je manier van reizen afhangen.
Wil je het goedkoop en basic houden:
voor minder dan 5 euro per nacht kun je vaak wel een tweepersoonskamer vinden. verwacht niet te veel dan een dergelijke kamer, de bedden zijn vaak slecht, de muren dun, je hebt meestal een gezamelijke mandi (geen douche) en geen warm water.
voor minder dan een euro kun je een maaltje krijgen bij de lokale warung. eten op straat dus, erg lekker! (maar de magen van sommige reizigers schijnen er niet niet zo goed tegen te kunnen :))
openbaar vervoer kan ook goedkoop, je reist dan per bemo of per hobbelende bus zonder luxe als AC. je zitplaats zou een stoel kunnen zijn, maar ook een zak rijst.
Wanneer je echter iets meer luxe wilt, bv een eigen badkamertje en eten in een restaurant voor westerlingen met af en toe een biertje bij het eten, dan denk ik dat 20 euro pppd een heel net budget is. (Ik doe het zelf voor minder…)
Een dagje auto met chauffeur en benzine kan vanaf 25 euro, al hangt dit natuurlijk ook van de staat van de auto af, de afstand en hoe goed je kan afdingen.
Een dagje duiken kan vanaf 40 euro, incl lunch en drankjes.