Voor wat betreft de vlucht zou ik gewoon even goed rondkijken o.a. Singapore Airlines of Malaysian Airlines. Ik heb zelf hele goede ervaringen met Singapore Airlines naar Jakarta.
Ik zou niet te veel tijd doorbrengen in Jakarta (erg druk). Wat je zou kunnen doen is van Jakarta de trein nemen naar Yogya. Dit is een mooie route en in Yogya is er genoeg te zien. eventueel van daaruit zou je nog naar Bali kunnen. Ik adviseer je niet zelf te gaan rijden. Neem een taxi of neem een auto met chauffeur. Het verkeer is te chaotisch.
Voor wat betreft de prijzen zijn uiteraard de grote (toeristische) steden een stuk duurder. Een redelijk goed hotel is er wel te vinden voor een 20 euro per nacht (2 pers. kamer). Kijk goed rond en loop neit direct naar de grote hotels, deze hanteren namelijk westerse prijzen.
Bereid je goed voor en denk aan je inentingen en je zal de tijd van je leven hebben. Hou ons op de hoogte van de vorderingen.
Hallo allemaal,
Ik ga regelmatig naar Bali. De KLM heeft nu een actie vliegreis retour € 708 retour ook voor langer dan 3 maanden. Een hostel met zwembad inclusief ontbijt kan voor 100.000 rp. ongeveer € 7,20 per nacht. Er zijn nog wel redelijk goede goedkopere hostels te vinden voor 500.000 rp € 3,60 maar dan weer zonder ontbijt. Eten in een warung kan je voor 25.000 RP €1,80 en in een goedkoop restaurant 80.000 € 5.- p.p inclusief een Bintang biertje. Kuta Legian Jalan Padma zijn deze hostels en warungs en restaurants te vinden. Wij waren voor twee personen 1.000.000 ( een juta) rp € 72.- per 5 dagen kwijt dus € 216.- per maand is mogelijk. Dus overwinteren kan goedkoper zijn dan in Nederland blijven, maar je kan het zo duur maken als je zelf wilt natuurlijk. Een hostelkamer voor twee personen is praktisch net zo duur als een hostelkamer voor 1 persoon je betaalt iets meer voor het inclusieve ontbijt.
en je woont in Madurodam? (in zo’n klein huisje) dan zijn de prijsjes ook kleintjes.
Zoals al met vb-en aangetonnd: Indo is spotgoedkoop-duiudelijk nog goedkoper (op zelfde nivo vergeleken) als Thaild/Malaysia etc. en daar is het al niet duur. Maar het is muslim (vooral) en dus is alcohol=bir Bintang in vergelijk wat prijziger-maar niet meer als Malaysia.
Goedkoopste is vaak vliegen met goedkoopste naar BKK en dan AirAsia bijboeken-bvb heen naar JKT en terug vanaf DPS=Bali. Ook MAS heeft in low-season vaak goedkope aanbiedingen
Lekker krentenkakkersdraadje wordt dit zo, naar Indonesia omdat het zo goedkoop is daaro :D. Ik ga de laatste jaren veel naar Oost-Indonesia en geef pakken geld uit aan transport, dat vraagt meer dan de helft van mijn budget vooral vliegtickets en bootjes huren hakt er in. Tip voor de kruideniers: ga naar Midden-Java daar is het leven het goedkoopst van heel Indonesia. Je kan eten voor 3000 Rp, huis huren voor 3 miljoen per jaar.
Even nog reageren op de reacties. Natuurlijk kan je altijd nog goedkoper maar je moet ook nog lekker kunnen genieten wat het land en de natuur te bieden heeft. Dit zijn gewoon de basis kosten als je erg weinig geld te besteden hebt. Natuurlijk kan je meer geld uitgeven maar men wil uiteraard aan een toerist verdienen, en dat is hun goed recht. Maar als je Indonesische vrienden hebt en je verdiept je in de cultuur en hangt niet de tuan besar (grote meneer) uit dan kan je daar heel goed en goedkoop verblijven. En reizen op Java in de trein is ook goedkoop en een belevenis op zich maar neem dan derde klas. Maak er vrienden en die wijzen je de weg. Het is geen streven op zich om zo zuinig mogelijk daar te verblijven, maar om nou die grote hotelketens vet te mesten van mijn centen daar heb ik geen trek in ik geef liever het hotelpersoneel een fooi. Een gemiddelde hotelmedewerker verdient daar slechts 300.000 rp = € 21.- (incl. logies en eten) als je wat langer blijft en je geeft ze een keer 150.000 rp = € 10.- dan maak je de mensen die zwaar uitgebuit worden nog een beetje blij. Het is dus geen streven op zich om zo weinig mogelijk geld uit te geven. Voor jongeren en sommige ouderen is het goed te weten dat je er goedkoop en ook langdurig kunt verblijven.
Mijn ervaring met mensen die het begrip “goedkoop” aanbidden is dat zij meestal erg gierig zijn. Ze slaan belastingvrije rookwaar en drank in, alleen voor hun zelf, en hebben op de een of andere luchthaven ook nog eens een goedkope dure camera gekocht. Overal voelen zij zich afgezet en geript, maken stennis om 1000 Rupiah. Men komt deze types veel op Java en Bali tegen.
Als je een grote afstand in een derde klas trein reist kom je wel behoorlijk gebroken op je bestemming aan, afrader als je ook nog eens in een slecht bed in een heel goedkoop losmen moet uitrusten, dan lijkt het wel een trip naar Sparta.
Uitbuiten ? Je kan gangbare salarissen toch geen uitbuiten gaan noemen, zo ijverig is een Indonesiër die in loondienst werkt meestal niet, die probeert slapend het eind van de maand te halen.
Er is nog iets anders dat het leven in Indonesië duurder maakt, een Nederlander die voor het eerst naar Indonesië komt is niet gewend om iedere dag rijst te eten, ook veel cabe gaat er bij veel mensen slecht in. Dan nog de geringe hoeveelheden vlees die er gegeten worden terwijl dit in het westen belangrijk schijnt te zijn. De westerling wil variatie en een afwijkend menu van wat er plaatselijk gegeten wordt, dat is een kostenverhogende factor, vlees en “westers” eten is relatief erg duur in Indonesië. Ik ken mensen die er al jaren wonen en komen en bijna nooit rijst eten, komt erg veel voor.
Ook al die vrienden die je kunt maken, het grootste gedeelte daarvan heeft maar een ding in gedachten en dat is geld. Als je de Javaan en Balinees hoort praten gaat het gesprek in de meeste gevallen over geld, dat ze niet hebben.
Bedankt voor je positieve tips. Ik kom al meer dan 30 jaar regelmatig in Indonesia met name op de Molukken en Papua, Sulawesi enz. en ik werk al meer dan 30 jaar voor de Molukse samenleving, en woon al meer dan 30 jaar samen met een Indonesische partner. Mijn tips zijn dus niet voor zulke ervaren reizigers als u bedoeld maar voor een backpacker met weinig geld voor echte wereldreizigers en niet voor Arke Neckerman reizigers enz.
Selamat
Is juist goed dat mensen die Indonesië echt kennen hier tips geven, dat is nou net de bedoeling van dit forum. Je moet je echter wel verplaatsen in de denkwereld van iemand die voor het eerst naar Indonesië wil gaan. Er komen hier veel dilettanten, mensen die drie weekjes in dat land zijn geweest en denken dat ze alles weten, we hebben er eentje, een koninklijk achter-, achter-, achterkleinkind. die in “Betawi” geboren is, maar in de – tig keren dat hij er geweest is alleen maar toeristische highlights op Java en Bali bezocht heeft., maar zich het recht toeeigent alles te weten. Plus de figuren die kamers of huisjes verhuren en daarbij de maklar spelen om komisi te vangen voor zogenaamde toeristische tips.
Zelf vertrek ik over ruim een week om drie maanden op de Molukken door te brengen, mijn blik is vooral gericht op West Seram. Dan gelden al die tips niet. Soms moet je een boot huren die even veel kost als een maand eten. Of je geeft de eigenaar van het huis waar je zo lekker hebt gegeten en geslapen en zoveel over de locale cultuur te weet bent gekomen een bedrag waarvan je een luxe hotel had kunnen betalen. Wat je er voor terug krijgt is spannender dan de mooiste documentaire op TV.