Na 2 keer naar zuid-afrika te zijn geweest willen we nu volgend jaar naar Botswana omdat we toch iets meer de natuur in willen .
Na hier wat rondgelezen te hebben zou ik graag wat vragen beantwoord willen hebben .
wij vliegen 15 maart 2013 naar johannesburg,is het daar vandaan mogelijk en verstandig zelf met een auto door botswana te rijden ? willen naar okavanga,vicfalls maar vooral veel dieren zien .
Het liefst overnachten wij in lodges ipv campings.
Of doen we er verstandiger aan vanaf jo’burg een georganiseerde rondreis te maken ?
Wij zijn overigens 52 en 58 jaar…dus nog jong!
alle ideeën en tips zijn welkom!
alvast bedankt! Judith
Vanuit J’burg is het goed te doen om Botswana in te rijden. Wij hebben dat in sept ook gedaan. Ook wij zijn naar Vic Falls geweest en zelf vond ik dat het minste van de hele reis, maar dat kan erg persoonlijk zijn. Hou er rekening mee dat je flink moet betalen als je naar Zimbabwe gaat. Totaal moesten wij 210 usd betalen, 2 pers met ZA Hilux auto. De TAP kost nu ook 75USD en is niet meer gratis.
Mijn advies lekker rondrijden in Botswana, schitterend land en veel te zien!!!
Dit klinkt toch wel positief! eigenlijk willen wij niet kamperen (denk ik) is het ook mogelijk om van de ene naar de
andere lodge te rijden met een 4x4 ? of zijn er niet zoveel?
of is het zo dat als je van de 1 naar de andere camping rijdt dan je meer wild ziet ??
Hoi Judith, het zal vast mogelijk zijn om alleen maar in lodges te verblijven, maar als je het echte Botswana wil zien raad ik je toch de “campingsites” aan. Daarnaast bespaart je dat ook veel geld. Lodges in Botswana zijn niet goedkoop.
Veel lodges bieden ook camping aan, dan heb je wel de luxe van het restaurant en zwembad etc, en het blijft te betalen. Als je in een park wil overnachten is camperen zo ver ik weet de enige optie. Wanneer je niet zelf gaat rijden in parken heb je geen 4x4 nodig.
Er zijn op Third Bridge, Xakanaxa, Khwai & Savuti ook tented camps/Lodges. Alleen aardig aan de prijs…
wij willen eigenlijk zelf van de ene naar de andere plaats rijden ,in een park vinden we het geen probleem dat we dat niet kunnen .
maar zijn er genoeg lodges te vinden ? en wat is duur??
In de Parken kun je ook zelf rijden. bv naar deze: Chobe Game Lodge, Sango Camp, Camp Linyanti & Camp Savuti.
Prijzen? Laagseizoen vanaf 350 tot 400 USD p.p.p.dag
Wij, 63 en 58 jaar gaan ein december vanuit Windhoek met een 4x4 Botswana in en vliegen in Maun naar de Ogavanga, Dan gaan we naar Kasane en door de caprivi naar Namibie. We verblijven in lodges, vanuit Nederland geregeld.
Dat klinkt goed! Ik zou graag wat meer weten…
Is het mogelijk om in maart zelf te rijden van francistown naar maun??? Om naar de okavango te gaan?
Er ligt daar een prima asfaltweg dus niets staat je in de weg.
Wij hebben de loges geboekt bij PANGEA Travel, zij hebben via hun agency voorstellen gedaan en ik heb alles op triadvisor onderzocht en zonodig gewijzigd. Nog 2 weke en we gaan!
Wij landen in Windhoek rijden dan 250 km naar zelda’quest farm ( kalahari. Dag 2 450 km. Naar Maun, dit omdat er op oudejaarsavond niets onderweg open was. In Maun slapen we in Thamalakane safari logde. De volgende dag vliegen we voor 3 nachten de Okavanga in, dit is 900 euro incl. Verblijf inSango Safari camp, een luxe camp in een kleinschalig complex. Weer terug in Maun gaan we 220 km. Verder naar Nata en blijven 2 nachten in Nata Lodge. Dan richting Chobe 410 km. Tot Kasane naar Toronto Safari Lodge.vandaar kan je naar de Vic fallus maar daar hoef ik persoonlijk niet naar toe, en vertrekken wij richting Namibië. Nog 2 weken, 25 Jan. Zijn we weer teru en kunnen we je alles vertellen succes met de voorbereiding en gewoon gaan en naar kleinschalige loges, geniet van het leven, je leeft nu!
Ik ben superblij met deze informatie! ik heb tot nu toe alleen een lodge in vaalwater geboekt.
nu kan ik vanavond verder puzzelen .Josee met wat voor auto gaan jullie??
Toyota 4x4
Ik heb nog veel vragen,wij willen van jo’burg naar vaalwater naar francistown,naar maun dan naar kasane…(linksom of rechtsom) tja en dan ?? we hebben 22 dagen de tijd .wil graag in kleine lodges overnachten en niet al teveel haast hebben
misschien wil ik wel teveel …liever niet vliegen behalve als dit veel toevoegt .
het lijkt me allemaal veel ingewikkelder dan zuid-afrika!
Judith, Botswana is inderdaad heel anders dan ZA. Tip: globale planning oké, veel lezen goed. Maar durf ook een uitdaging aan te gaan en niet alles teveel te plannen. Go!!!
dat lezen zorgt bij ons ook voor een hoop onduidelijkheden ,wegen die onder water staan en dus onbegaanbaar zijn .
mensen die strandden in de blubber…daar word ik niet vrolijk van omdat we maar met z’n tweeën reizen.
het inschatten van reistijden lijkt bijna onmogelijk .
ik wil niet dat we na 3 weken thuiskomen en alleen maar in de auto gezeten hebben om van de ene naar de ander plaats te komen
we huren in ieder geval een 4x4 maar rijden het liefst over redelijk begaanbare wegen .
Sommige wegen zijn heel erg slecht. Zorg sowieso dat je een satelliettelefoon bij je hebt, twee reservebanden en ga nooit ergens het water in zonder het zelf geprobeerd te hebben. Het kan soms veel dieper zijn dan je zelf denkt. Op zich lijkt maart me wel een veilige periode (redelijk droog), maar in sommige gebieden zal je dan ook ondergelopen “wegen” hebben.
Laat bij de zogenoemde “golfjeswegen” je banden een klein beetje leeglopen, dit neemt ontzettend veel frustraties weg.