Zuid Afrika & Botswana: 4x4?

Hoi allemaal,

Wij hebben het idee om in oktober voor 3 weken naar Botswana & Zuid Afrika te gaan. We zijn enkele jaren geleden al eens naar Zuid Afrika gegaan (o.a. Kruger, Kwazulu-Natal, Addo) en dat is ons toen heel goed bevallen. Vooral het zelf rijden en het zelf op safari gaan vonden we erg gaaf. We zijn niet erg grote avonturiers, maar houden wel van de vrijheid van het zelf rijden.

Ik lees overal dat je in Botswana een 4x4 nodig hebt om zelf door de parken te rijden, maar hier hebben wij geen enkele ervaring mee. Is dit een probleem? Ook als je niet de echte moeilijke routes opzoekt in de parken? Zijn er parken in Botswana waar je wel met een gewone auto zou kunnen rijden? We zouden er ook voor kunnen kiezen om een gewone auto te huren en dan in ZA zelf op safari te gaan en in Botswana georganiseerd.

Overigens hebben we ook Namibie overwogen, maar hebben hier iets meer twijfel over de hoeveelheid wild en de hoeveelheid wildparken.

Hoor graag jullie reacties!
Alvast bedankt!

Hallo Arjan,

Ik ben afgelopen zomer 4 weken in Namibië en Botswana geweest. Namibië hebben we niet eens helemaal gezien dus persoonlijk zou ik je voor drie weken aanraden om het bij Botswana alleen te houden. In die vier weken vonden wij dat we regelmatig erg lange stukken moesten rijden en dat zouden we een volgende keer wat willen beperken.
Wat betreft een 4x4: die heb je in de nationale parken in Botswana 100% nodig. De mooiste parken zijn Chobe, Savuti en Moremi, waar het wemelt van het wild, maar zonder 4x4 zit je binnen een uur vast. Wat ook belangrijk is, is om de campsites in die parken ver vooruit vast te leggen. Er is weinig beschikbaarheid en zonder bewijs van reservering kun je ook niet overal komen. Dit omdat het soms meer dan een dag rijden is van de ene naar de andere kant van het park.
Namibië is veel beter begaanbaar dan Botswana. Hoewel een groot deel van de wegen bestaat uit gravel, zijn deze wegen over het algemeen goed onderhouden en kun je wel met een gewone auto rijden. Dat geldt ook voor bijvoorbeeld Etosha national park. Ook hier kom je gegarandeerd enorm veel wild tegen.
Wij vonden dat buiten Etosha de hoeveelheid wild niet erg groot was, maar dat wordt weer goedgemaakt door een enorme diversiteit aan landschappen in Namibië.
Kortom: ik zou je aanraden om je in drie weken te beperken tot 1 land en daar meer op het gemak rond te rijden.
Mocht je meer willen weten, vraag gerust en succes met de voorbereiding!
Als je het leuk vindt: onze reisfilm kun je terugvinden op youtube: BerndNienkeAfrika.

Gr Bernd

Dag Arjann en Bernd,

Ik breek even ordinair in de vraag van Arjann:

Bernd, zou je ook nog het een en ander kunnen vertellen over het volgende:

• had jij (serieuze) ervaring met 4x4 rijden alvorens je aan je reis begon. Maw, kan je als groentje ook veilig met een 4x4 door de parken heen of is dat vragen om problemen?

• hoe heb je jouw reis aanpakt? Ben je op de bonnefooi gegaan en heb je alles zelf geregeld? Hoe reserveer je de campsites in de np’s (vanuit Nederland)? Of heb je gereisd via een reisbureau die alles hadden uitgestippeld en geboekt qua overnachtingen ed?

• ik las in een van je andere reacties dat het al aan de late kant is ivm reserveringen voor campsites in de np als je in oktober wil gaan? Dat is, net als Arjann dus, de periode dat wij ook willen gaan, Moet ik mij echt al zorgen maken?

• had jij een sat-phone?

• in het geval je alles zelf hebt geregeld: bij welk bedrijf heb je jouw 4x4 gehuurd?

Mooie film heb je gemaakt! Welke camera heb je gebruikt?

Dank!

Vriendelijke groet, Joachim

Hallo Joachim en Anne,

Ik ben zelf in juni naar Botswana en Namibië geweest. Dat is nog net voor het hoogseizoen en toen hebben we se route behoorlijk aan moeten passen om nog in Chobe, Moremi, en Savuti te kunnen kamperen. Dit terwijl we eind februari al bezig waren met boeken.

Wij hebben de campsites inderdaad via een organisatie geboekt, in ons geval Grandioos Afrika. Je kunt ook ter plekke een overnachting boeken bij enkele kantoren van de DNWP, maar dat gaat alleen als je daar ook fysiek aanwezig bent en dus niet vanuit Nederland. De organisatiebureaus hebben daar mensen die, als je vooraf wilt boeken, de boekingen ter plaatse regelen.
Ik zou zelf zeggen: bel eens een organisatie op en vraag hoe het met de beschikbaarheid staat op het moment voor oktober. Zelf heb ik geen ervaring met die maand.

Dan de auto: wij hebben die bij Asco gehuurd in Windhoek. In eerste instantie wilden we ook vanaf Zuid Afrika reizen, maar uiteindelijk bleek de afstand voor vier weken te groot voor ons. 4 weken Namibië en Botswana was al krap vonden we.
Uiteindelijk heeft Grandioos Afrika de auto ook voor ons geboekt en de huurprijs, die je gemakkelijk op de site van Asco kunt vinden, 1op1 aan ons doorberekend.
Ervaring met 4x4 rijden hadden wij ook niet, maar wij vonden het goed te doen. Veel wegen zijn gravelwegen en die kun je ook met een normale auto rijden en daarnaast kwamen we in Botswana vooral veel zandwegen tegen, de ene wat dieper dan de andere. Zelf hebben we geen enkele keer vastgezeten, maar dat kan mazzel zijn. Er zijn ook nog wat 4x4 trails, maar die kun je inslaan als je je zelfverzekerd genoeg voelt en anders lekker overslaan.

Een satelliettelefoon hadden we ook, gehuurd via Asco. Dit omdat we vooraf ook al van plan waren om wat afgelegen plaatsen op te zoeken. Als je niet te ver van de gebaande paden af wilt wijken kun je dat ook gerust achterwege laten, maar wij vonden dat het toch al een dure vakantie werd en dat beetje extra geld voor wat zekerheid …

Wat de camera betreft: de foto’s zijn veelal met een canon 60D en een 500mm lens gemaakt en de filmpjes met een GoPro Hero en een zuignap voor op de auto.

Wat wij trouwens ook nog hadden is Tracks 4 Africa: wat ons betreft helemaal te gek. De kleinste zandweggetjes staan er in.

Mocht je nog meer vragen hebben, stuur me gerust een berichtje en in ieder geval veel plezier met se voorbereidingen!

Groeten,

Bernd

Dag Bernd,

Dank je wel voor je enthousiaste reactie!

Echt gerustgesteld ben ik niet ivm het boeken van de campsites maar we hopen dat het kamperen in de NP’s toch nog gaat lukken. We gaan in ieder geval kijken of een reisbureau ons hier kan helpen met het boeken.

Toen jullie door de NP’s aan het reizen waren lieten jullie je toen bijstaan door gidsen of gingen jullie op eigen houtje op zoek naar de dieren? En wat kost zo’n gids gemiddeld? En kon je dat regelen bij de ingang van het park?

Dank!

Joachim en Anne

Hallo Joachim en Anne,

Zoals ik al zei, ik ben in juni/juli geweest dus ik kan niet oordelen over andere maanden, maar ik zou het zeker navragen bij een reisorganisatie in Nederland om te kijken of het inderdaad nodig is vooraf te reserveren of dat je dat ter plekke nog kunt doen.

Wij hebben twee keer een gids gebruikt. Één keer voor een nachtsafari, omdat het verplicht was en je zelf na zonsondergang niet mocht rijden.
De andere keer was in Savuti en dat konden we op de campsite zelf regelen. Was wel vrij prijzig, ik geloof zo’n 150 euro voor een halve dag. De rest hebben we zelf dagelijks rondgereden.
Ik moet je zeggen: ik zou het een volgende keer allemaal zelf doen. Een gids ziet wel veel van veraf, maar wanneer je rondrijdt kom je vanzelf ook een hoop tegen. Daarnaast merk je snel genoeg wanneer er wat te zien is, want dan staan er meerdere auto’s stil bij elkaar. Gidsen waren ook vaak wel zo aardig om ons te vertellen waar ze wat gezien hadden.

Blijf gerust vragen, ik was altijd erg blij met tips op een forum.

Groeten,

Bernd Blom

Dag bernd

mooie video hebben jullie gemaakt , bij ons is botswana volgend jaar gepland in mei voor 3 weken, mede door jouw prachtige video kijken we er al enorm naar uit

groeten Peter

Hallo Peter,

Leuk om te horen. Ik kan je een GoPro camera aanbevelen. Vele uren lol mee gehad.
Geniet van de voorbereidingen!

Hoi allemaal. Wij gaan deze zomer met drie een selfmade drive doen. De zaak is bijna rond en we zien er naar uit. Vanaf Johannesburg tot de Victoria falls.
We vroegen ons af of die satelliettelefoon echt nodig is en zo ook de gps.
Grts Roberta

Hallo Roberta,

Een satelliettelefoon is op heel veel plaatsen niet nodig, daar heb je gewoon bereik. Maar ik denk vooral: Op een reis die toch al duur wordt, waarom niet gewoon dat kleine beetje investeren in een beetje extra zekerheid. Het hangt er natuurlijk ook vanaf waar je precies naar toe gaat en in welk seizoen. Soms kom je genoeg mensen tegen, soms ook helemaal niemand.
Wat betreft de GPS: Tracks4Africa is vooral enorm handig en makkelijk. Ieder zandweggetje staat er zo’n beetje op. Daarnaast vonden wij het altijd erg prettig, als we een gamedrive gingen maken, om te weten hoe lang het nog rijden was terug naar de campsite. Zo kon je met de GPS een beetje plannen wanneer terug te gaan.

Veel plezier met de voorbereidingen!

Gr Bernd

Hoi bernd

Dank je wel voor je reactie. Wij gaan in juli, dus hoogseizoen. Dan misschien die telefoon toch maar skippen. Bedankt voor de tips. Dat wordt een vet reisje!!
Grts