Net een week terug van een fantastische, 4weekse rondreis in Zuid-Afrika, zijn we al weer plannen aan het maken voor de volgende reis.
We willen nu graag naar Botswana en Namibie en net als in ZA willen we kamperen (geen groepsreis) en daar heb ik wat vragen over:
De doorgaande wegen in Botswana zijn tegenwoordig supergoed en zelfs namibia’s onverharde wegen zijn beter dan menig ander afrikaans asfalt , dus mogelijk is het zeker om alles met 4x2 te doen.
4x4 is dus niet noodzakelijk maar beperkt je natuurlijk wel in je route en sommige (vaak de meest mooie)plekjes kun je beter vermijden óf je moet je voorbereiden op een wel erg avcontuurlijke reis…
Zoals oa.Moremi en de directe weg naar Chobe (Botswana) of het prachtige noordwesten van Namibia, maar vooral ook bij het zoeken naar een bushcamplekje voor de nacht heb ik de 4Wd wel nodig gehad.
OP doorgaande routes zijn wel campings te vinden (zeker Namibia) maar in het wild camperen , zelfs gewoon langs de weg als het moet(vanwege veel afrasteringen) heeft me door de jaren heen nooit één enkel probleem opgeleverd.
Het is heel goed te doen om zelfstand door afrika te reizen. Het is zelfs een stuk leuker, mede omdat je niet gebonden bent aan de wetten van de organisatie.
Afgelopen zomer hebben wij van j,burg naar narobie gereden met eigen auto. Dit was heel goed te doen. In Botswana zijn veel en goede campings. Ook de wegen zijn erg goed en heb je eigenlijk geen 4x4 nodig op de doorgaande wegen. Maar als je echt spannende dingen wil beleven is het wel een pre.
Je komt makkelijker op plekken met een 4x4, zoals chobe! (ps: reserveer voor de parken de campings, als je in de zomervakantie gaat)
4 weken is denk ik wel genoeg, maar ik zou zelf denk ik langer gaan. Hoe meer tijd hoe meer je kan zien.
Wat je niet mag missen is moremi natoinal park. (zit ook een goede camping) Wat ook heel gaaf schijnt te zijn is met een kano de okavanga in te gaan, maar op het moment is de waterstand daar te laag voor. zelf hebben we met een klein vliegtuigje boven okavanga gevloven, dat was zeker de moeite waard.
Bereid je verder goed voor, neem goede tenten mee.
Hoe gaan jullie het regelen met vervoer? Voor ons was dit een groot probleem!
als je nog meer wil weten lees ik het wel
Met vriendelijk groet
Bedankt voor jullie berichtjes!
Ik zou nog wel even willen weten wat de beste reistijd is (wat betreft de dieren en wat betreft de drukte)
Wij hebben in Zuid-Afrika steeds een 4x4 met complete kampeeruitrusting gehuurd bij www.sanirentals.co.za Was allemaal prima geregeld. (alles aanwezig: koelkastje, bbq, gasfles, extra dieseltank, slaapzakken etc) Denk dat we dat nu weer gaan doen, want je mag dan ook in de buurlanden van Z-Afrika rijden. Bovendien staat de tent boven op het dak van de auto, zodat ik me zeer veilig voelde wat betreft insekten. Bovendien was de tent vrij ruim en volkomen winddicht en waterdicht. Echt een aanrader!
Daktent is super inderdaad, maar toch geen garantie dat insecten niet naar binnen kunnen hoor. Heb miereninvasies gehad waar geen muskietennet of zelfs Baygon aan kon helpen; ze klommen via de banden-wielassen-schokbrekers-carroserie binnen de kortste keren gewoon omhoog!!Maar dit is een regenseizoen probleem en je zult toch wel het droge seizoen uitzoeken neem ik aan.
Hoe later in het droge seizoen hoe beter ( geen blad, dus makkelijker om t wild te spotten en daarbij, ze concentreren zich rond de weinige waterholes). September tot november zijn dan ook prima periodes om naar Botswana en Namibia te gaan. Echter, november is wel heter dan September.
Welke plekken je niet mag missen??
Voor mij was de Okavango Delta in Botswana een onvergetelijke ervaring. Wat we hebben gedaan is met een gewone auto naar het plaatsje Sepopa gereden. Dit ligt aan de andere kant van de delta waar nauwelijks toeristen komen, dus niet naar Maun. Vanuit de camping Swamp Stop hebben we een 3-daagse reis in de Delta geboekt via de lokale “polers organisatie”. Ik heb overigens wel gehoord dat de prijzen daarvan behoorlijk zijn gestegen, maar nog steeds ongetwijfeld goedkoper dan een vliegtuig en verblijf in een luxe resort. Je moet je eigen tent meenemen en kampeert 2 nachten op een onbewoond eiland in de delta ( nijlpaarden die 's nachts rond je tent lopen). Echt een aanrader voor iedereen die de delta wil beleven maar niet vanuit een luxe hotel.
Verder: camping Thakadu bij Ghanzi. Als je toch een 4*4 hebt is die makkelijk te bereiken. Voor deze camping hoef je niet heel ver de Kalahari in te rijden om toch het gevoel te hebben dat je er midden in zit.
Lekker een beetje luxe? Chobe lodge in Kasane en Nata lodge bij Nata. Volgens mij van dezelfde eigenaar: leuke huisjes voor een betaalbare prijs.
Namibie is ook zonder 4WD prima te doen; voor bijv. Skeleton Coast verruil je dan reguliere auto tijdelijk voor 4WD in Walvisbaai of Swakopmund. Lijkt me per saldo goedkoper. De weg Windhoek-Grootfontein-Rundu is erg goed; de weg Grootfontein-Ondangwa/grens Angola (langs Etosha National Park) eveneens.
Tja, als je vooral voor het avontuurlijke rijden naar Afrika gaat dan zou het inderdaad saai kunnen zijn, die goed geasfalteerde wegen. Maar als je maar een beperkt aantal weken hebt, niet genoeg geld om een 4wd te huren, en vooral veel wilt zien, dan zijn goede wegen niet heel erg vervelend…
hebben we het over hetzelfde continent…??
De mooiste plaatsen liggen echt van het asfalt weg.
Als je het vanwege de financiën doet, is het in mijn ogen een geheel verkeerde bezuiniging en zou ik je echt aanraden het een jaartje uit te stellen , en met wat meer pegels in de knip gaan zodat je echt wat van afrika ziet.
Hoi Landcruiser!
Dus eigenlijk moet je vooral veel geld hebben om Afrika te zien? Ik vond het echt goed te doen om met een gewone auto veel van Botswana te zien. Zimbabwe en Zuid-Afrika zijn met zo’n auto ook prima te bezoeken, Namibie ben ik niet geweest dus dat kan ik niet beoordelen. Natuurlijk is een 4wd helemaal perfect, maar ik zou zeer zeker zo’n reis niet uitstellen omdat je niet genoeg geld bij elkaar gespaard hebt voor een 4wd. En in je eentje met een 4wd de woestijn in trekken is ook niet altijd aan te raden toch?
Ik moet zeggen dat ik het erg jammer vond dat ik Tsodilo Hills niet heb kunnen bereiken met de auto die ik had, maar voor de rest heb ik een fantastische vakantie gehad. Welke plekken had je me aangeraden als ik wel die 4wd had gehad, zodat ik het echte afrika zou kunnen zien???
Allereerst is namibia niet te vergelijken met Botswana en nog veel minder met Zimbabwe en nog veel minder met zuid afrika.
Botswana is trouwens wel het duurste land van de regio om op Safari te gaan.
Maar of je veel geld moet hebben om een goede indruk op te doen van Afrika? Dat ligt grotendeels aan jezelf, ik heb zeker geen geldboompje in mijn achtertuin staan maar toch wel heel wat moois kunnen zien.
In Namibia kun je zowat overal zonder problemen in het wild overnachten op vaak prachtige plekjes waar je soms wel een 4x4 voor moet hebben…maar daar spaar je dan weer overnachtingskosten mee uit…Highlights van Namibia na het geeikte als Sossuvlei vind ik oa zeker Khaudom (onmogelijk met een 2WD), en het hele gebied ten noorden/westen van Etosha tot Himbaland(enkel met heel veel mazzel én doorzettingsvermogen te doen met gewone 2WD). Daar staan geen afrasteringen zoals in het zuiden van het land , zie je wildleven zonder dat je er voor een park in moet, zijn traditionele afrikaanse bevolking die nog neit door massatoerisme overspoeld is
Ik heb niet gezegd dat je avontuur op moet zoeken in afrika, in de zin van gevaar. Maar als je niet met een beetje avontuurlijke instelling gaat dan vraag ik me wel af waarom je dan voor Afrika kiest.
En wat je opmerking over in je eentje niet door de woestijn gaan, tja ik vrees dat je het dan tegen de verkeerde hebt…
Namibie en Botswana zijn prachtige landen, de Okavango Delta mag je inderdaad echt niet missen, maar 1 tip: zwem niet in dat water! De bevolking zegt dat het water hartstikke schoon is en dat je het kan drinken etc. Zij zijn er echter aan gewend en jij niet. Ik heb er een jaar lang (omdat ze er niet achter waren wat het was) bilharzia (larve die door je huid kruipt en in je bloedbaan beland) aan overgehouden, omdat ik met mijn voeten in het water heb gezeten. Schrik hier niet van (ik had mijn voeten hartstikke kapot gelopen, dus ze konden dus makkelijk mijn lichaam binnenkomen), kijk gewoon goed uit en geniet! Je mag het niet missen. Tevens is Etoshia (Namibie) een must als je dieren wilt zien, je kunt daar in drie kampen overnachten, waarbij een watergat aanwezig is en daar komen snachts echt superveel beesten water drinken! We hoorden leeuwen brullen toen we in ons tentje lagen, echt enorm!
Hee Loesje,
Wat een pech zeg van die Bilharia. Ik heb er al eerder van gehoord ja, zit in stilstaand water he. Hopelijk heb je er niets aan over gehouden. Verder bedankt voor de tips Okavango en Etosha gaan we zeker niet missen.
groetjes
tamara
bilharzia zit in bijna elk water in Afrika. Daar waar het still staat, in de buurt waar mensen wonen én dan nog als er gras of riet in het water staat dan is het de meest ideale habitat voor Bilharzia.
Met rotsondergrond en stromend water is de kans al veel kleiner maar bestaat altijd nog.
Inderdaad met een open wond kun je veel sneller besmet raken.
Maar er zijn ook nog gelukkigen die gewoon in t water kunnen zwemmen en niks krijgen
Eerste verschijnselen zijn (meestal…) binnen 3 maanden na besmetting: chronische vermoeidheid.
Laat je testen en als je besmet bent dan slik je 3 pilletjes en je bent er van af (tot een tien jaar geleden was er geen medicijn en was het dodelijk!)
als je echter toch doorloopt kan of de darmwand of de blaas geperforeerd worden en zul je bloed in je ontlasting of urine zien…