Advies 10 weken Zuid Afrika,Namibie en Botswana

>>> Hoi mijn naam is Angelique en ik ben aan het uitzoeken wat de beste, mooiste en leukste manier is om mijn reis van 10 weken door Botswana Namibie en Zuid Afrika in te delen. Zijn er goede tips? Ik stel me nu voor de eerste 6 weken van Joburg naar Botswana te reizen met een 4x4 met tent en dan door naar Noord Namibie tot Windhoek. Daar dan overstappen naar een gewone auto(is goedkoper) om de resterende 4 weken langs de kust Namibie en zo naar beneden naar Kaapstad eo en dan weer naar Joburg te rijden.
Is het bv leuk om de laatste 4 weken als ik dan met een gewone auto zou reizen zonder tent in b&b’s te slapen of is het leuker om die 4x4 met tent de hele reis te houden en vooral te kamperen? Zo nu en dan stap ik dan een leuk en comfortabel hotel binnen en de rest slapen we in de tent.
Ik kan me voorstellen dat Botswana en Namibie echt te gek is om te kamperen maar is dat in zuid afrika ook zo? Wie o wie weet meer? Alvast bedankt, groetjes.
ps ik reis samen met 12 jarige zoon en dit wordt onze eerste stop tijdens onze éénjarige wereldreis.

1 advies: Huur een gewone auto, je hebt geen 4x4 nodig.

Ik heb begrepen dat Botswana best lastig kan zijn. Kan je iets meer vertellen? Dank.

Aangezien je met je zoon gaat ga ik ervanuit dat je geen risicovolle dingen gaat doen, dat je gewoon de wegen volgt. Een 4x4 is dan niet perse nodig. De wegen in Botswana zijn hier en daar vrij slecht, maar te doen met een gewone auto. Het kan je een hoop geld schelen.

1 like

Hoi Martijn bedankt voor je reactie.
Ik ga zeker ook de gewone weg af dat is juist het leukste en aangezien dat best link kan zijn is het misschien ook niet de vraag met welke auto maar welke route. Ik krijg begeleiding off the road van iemand die de route uit het hoofd kent en zal op die manier echte risicovolle opstakels wel vermijden maar een beetje avontuur moet wel aan de orde zijn. Tevens heeft de 4x4 dan een tent en koelkast en genoeg ruimte voor extra opslag etc. Dat bespaart weer kosten met overnachtingen etc. Betaal dan 85 euro per dag all in dan alleen nog de campsites op +/- 25 euro pd.
groet, Angelique

Een 4x4 lijkt mij wel een aanrader; zeker met je twaalfjarige zoontje. Wij zijn pas naar Namibië en ZA geweest. We hadden een verkeerde afslag en kwamen op een onverharde weg met onze gewone auto. De onverharde weg werd steeds meer zandbak en we hebben veel stress gehad om daar niet stil te komen staan, want dan waren we er niet gauw weer weggekomen. In 1,5 uur hadden we één iemand gezien, maar geen andere auto’s. Daarbij hebben we een lammetje geraakt. We hadden wel geremd, maar konden niet stil gaan staan. Dat was een nare ervaring. Ik zou zeker een 4x4 regelen. Voor ZA heb je dat niet nodig.

Hoi Femke, Inderdaad je hebt gelijk met een 12 jarige mag ik zo min mogelijk risico nemen. Bedankt daarvoor. Angelique

Kijk eens op onze niet comm. site www.bjusterbaarlik.nl Hier staan 2 route-/reisverslagen, veel foto’s en een grote lijst met tips op alf. volgorde.
We zijn 2 x op eigen gelegenheid door Namibie getrokken (wel 4 x 4 voor het geval dat…) Als je bijv. net in het regenseizoen of vlak na het regenseizoen gaat, dan zou ik zeker een 4 x 4 nemen! Ik ken mensen die, omdat ze uit geldoverwegingen geen 4 x 4 hadden genomen, op 1 dag zelfs 700 km moesten omrijden, omdat ze met hun gewone auto niet door een rivier konden, plus dat ze heel veel modderwegen tegenkwamen waar geen doorkomen aan was. Voor Botswana zou ik beslist een 4 x 4 nemen. Neem al helemaal geen enkel risico als je een kind bij je hebt!

1 like

Dat zal ik ook zeker niet doen na deze tips. Het is toch ook wel fijn om nu overtuigd te zijn het goede te doen en die extra investering in 4x4 voor lief te nemen.

Ook ik ben van mening dat je beter een 4x4 kunt huren voor je reis met tent. Je kunt inderdaad voor verrassingen komen te staan en met je sedan is er dan geen doorkomen aan.
De lodges die je onderweg tegenkomt hebben meestal ook een campsite je mag van alle gemakken die zij hebben gebruik maken, is ook wel even relaxed 2 nachtjes bijkomen met zwembad (leuk ook voor je 12j. zoon) een bar en een restaurant.
Fantastisch dat je dit onderneemt met je zoon wat een rijke ervaringen zullen jullie opdoen machtig mooi!
Goede reis en veel plezier.

1 like

Hoi Angelique,

Ik heb zelf een half jaar in Zuid Afrika gestudeerd (2007) en heel veel rond gereden. Daar hadden we idd geen 4x4 voor nodig, zelfs de meeste wildparken konden we baas met een VW golf 1 (niet de 4x4 tracks in het park natuurlijk). Ik sliep vaak in Backpackers, en ook regelmatig in B&B’s. Ik vond het allemaal goed betaalbaar, maar voor mij waren het wel vaak korte vakanties of weekendjes. Als je continue in B&B’s verblijft tikt het natuurlijk wel aan.

Vergeet vanuit Kaapstad naar Joburg niet de Garden route en de Drakensbergen, schitterend. Rondom Joburg vond ik de rondavels (en het hele gebied eromheen) in Mpumalanga echt enorm indrukwekkend. Maar waarschijnlijk ben je hier al van op de hoogte :wink:

Veel succes iig,

Erik

1 like

Hoi angelique,

Ik ben zelf twee keer in Afrika geweest, de eerste keer drie weken in Zuid-Afrika en de tweede keer in vier weken door Botswana, Zambia, Zimbabwe en Mozambique getrokken. Aangezien je tien weken de tijd hebt, zou ik zeker overwegen om een wat grotere route te nemen. De afstanden lijken groot maar je kunt een groot aantal km rijden op een dag en Mozambique is zo ontzettend mooi! Ook voor je 12jarig zoon lijkt het me leuk een paar dagen aan het prachtige strand van Mozambique door te brengen, een stuk toegankelijker dan de ruige kust van Namibie volgens mij.
Daarnaast wil ik je zeker aanraden naar Hluhluwe te gaan, een wat kleiner wildpark in Zuid-Afrika met een prachtige natuur, een stuk mooier dan het overpopulaire Krugerpark!

Heel veel plezier! Heel gaaf dat je dit gaan doen met je zoon, welke landen zijn jullie nog meer van plan te bezoeken? En gaan jullie een jaar aaneengesloten of tussendoor terug naar nederland?

Ha Judith,
Bedankt voor je enthousiaste reactie; Ik heb idd al mijn bedenkingen bij Kruger (erg toeristisch?) en zou misschien beter wat sneller erdoorheen kunnen rijden want wilhet toch wel even proeven om dan een stukje Mozambique te pakken. Ik ga er eens wat dieper op in en een ander uit zoeken.

Zoals het er nu uitziet en wat ook al is geboekt gaan we samen een jaar achtereenvolgens reizen (als we het volhouden samen ;-); van Adam naar Joburg om dan van Z Afrika naar Mozambique! , Botswana en een paar dagen Victoria Falls naar Namibie en dan weer langs de Kaap naar Johannesburg. 10 weken totaal met 4x4 +daktent… Zo exiting!!!
Dan vliegen we van Johannesburg naar Antananarivo om 1 maand Madagascar te ontdekken :zon02: om vandaar via Reunion Island (5 dagen) naar Mahe vliegen en daar ben ik nu geeindigd. Ik weet nog niet wat een juiste periode zal zijn voor de Seychellen maar dat zal niet langer dan een week of 10 dagen zijn. Van Mahe vliegen we vervolgens naarChennai en zullen vandaar van Zuid India naar Noord India trekken merendeels overland. Als we dan bij Varanasi zijn geweest en Agra reizen we via Nepal of Buthan naar Laos, Cambodja en Vietnam. Dan Indonesie weet nog niet wat precies maar wil Bali toch wel even zien en Borneo ook en en en hahaha keuzes keuzes. We eindigen dan na Australie in Nieuw Zeeland en vliegen van daar terug via east of west met een paar dagen tussen stop als fdat gunstig is. We beginnen 25 juni 2011 en willen max 13 maanden later weer terug zijn. Zucht … Nog maar 5,5 maand te gaan en nog zoveel te doen

Kruger overslaan vind ik onzinnig, je bent al in de buurt en het is een prima park. Veel mooie landschappen en er zit gewoon veel wild dus je ziet veel. De faciliteiten en wegen zijn erg goed, hierdoor is het mogelijk het meest interessante deel van het park in 1-2 dagen te zien. Je verliest er dus amper tijd mee. Ik vind het een gemiste kans als je het overslaat.
Het toeristische, het valt best mee, niet meer of minder dan andere grote parken. Ook in Kruger kan je uren rondrijden zonder iemand tegen te komen. En daarbij, je gaat in een gehuurde 4x4 met daktent voornamelijk asfaltwegen rijden dus de übertoerist ben je al :slight_smile:

1 like