4x4 huren Zuid-Afrika

Wij willen in juli / augustus voor 1,5 maand gaan reizen in Namibie/Botswana/ZA en willen dit graag doen met een 4x4 auto. Als voorbereiding om later eens voor langere tijd een overland route te gaan doen.

Wie weet een goede plek om zo’n auto te huren, of heeft misschien een overlander zo’n auto beschikbaar in die periode die hij eventueel wel wil verhuren.

Hoor het graag

Wat is het vertrekpunt/eindpunt van je reis?

Hoi,
Leuk idee. Al jaren veel ervaring met het maken en plannen van rondreizen door zuidelijk afrika. Huren van een 4x4 hangt mn af van waar jullie vertrekken en eindigen, verder is het belangrijk te weten waar jullie naar toe willen gaan en wanneer. De weers- en seizoensomstandigheden zijn ook erg bepalend voor het type wagen. Mochten jullie verdere info willen dan hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,

Pepijn

wij vragen ons af of je een 4x4 nodig hebt als je naar Namibie / Zuid Afrika / Botswana / Mozambique gaat of dat een 2x4 ook goed genoeg is. Welke landen moeten persé met 4x4?
Marjolein

Geen, al is het wel fijn een wat hogere auto te hebben, soort suv ofzo.

Hoi Marjolein,
Bijzonder dat mensen durven reageren dat je geen 4x4 nodig zou hebben in namibie en botswana. Met name in Botswana is het niet mogelijk om met eigen vervoer de mooiste plekjes van het land te bereiken (Nxia pan, Moremi, Chobe, Kgalagadi, Kubu island, central kalahari game reserve etc) zonder 4wd. Alles is dus afhankelijk van jullie wensen. Namibie is voor een groot deel goed te bereizen met een 2wd, afhankelijk van de weersomstandigheden. Op het moment dat je botswana wil gaan verkennen is een 4wd (bijna) essentieel. wat zuid afrika betreft is een 4 wd weer niet echt nodig. Wij zijn tijdens de planning van onze voorgaande reizen door zuidelijk afrika ook vaak tegen goed bedoelde adviezen aangelopen van mensen die eigenlijk niet zo goed weten waar ze over praten. Een groepsreis of een georganiseerde reis door bijvoorbeeld namibie of zuidafrika met een bezoek aan de vic falls is heel wat anders dan met z’n 2-en door de kalahari rijden. Zo werd ons ooit ook geadviseerd om dit maar zonder gps te doen, is zo lekker avontuurlijk (advies van zuidafrikaonline). Wij huren in Johannesburg vaak bij Bushlore (www.bushlore.com). Goede auto’s met goede uitrusting. Verder is het goed om de kleine lettertjes van de contracten goed te lezen. Zo zijn er sommige verhuurbedrijven die geen back-up verzorgen in bepaalde gebieden in Botswana en ben je ook standaard verantwoordelijk voor alles wat er mis kan gaan in dat gebied met je auto onafhankelijk van welke verzekering je hebt afgesloten op de auto.
Nogmaals mocht je meer info willen dan hoor ik dat graag. We hebben veel ervaring binnen namibie, botswana en zuidafrika. We zijn nu net zelf een trip door mozambique en zimbabwe aan het uitstippelen

Pepijn, je eerdere post over dat de autokeuze afhankelijk is van wat je wil doen en wanneer je waar bent, dat is 100% waar. Dat je een 4x4 nodig hebt in Namibie of Botswana, daar kopieer ik even jouw post bij: Een goedbedoeld advies van iemand die geen verstand van zaken heeft. Of gewoon niet kan rijden. Het zal het laatste wel zijn. lol2

1 like

Hallo Martijn,
nog even doorvragen hoor… zijn de wegen in Botswana allemaal onverhard? Zo ja dan kunnen we inderdaad best met een gewone auto maar het is wel minder comfortabel. Ik denk dan aan een SUV-achtige auto (goedkoper dan een Yaris en veel minder duur dan een 4wd). Daar kan dan ook een tent in nl. Wat is jouw advies? Wij hebben de Prince Alfred en Swartberg pas met een piepklein Micra’tje gedaan. ging prima.

Nou mijn laatste post was natuurlijk om Pepijn te vrekken maar waar hij absoluut een punt heeft voordat je een echt goed advies hierbij kan geven: Wat wil je precies gaan doen, in welke periode en hoe avontuurlijk ben je zelf ingesteld? En ook vrij belangrijk: Heb je wel eens met een 4x4 gereden? De bestuurder zelf is minstens zo belangrijk als de aandrijving van de auto. Wat Pepijn zegt: Een simpele reis is heel wat anders dan door de kalahari zien te komen. Maar wat ga je doen?
Als je een beetje de standaard toerist bent dan heb je geen 4x4 nodig. Dan kan je prima van punt naar punt rijden en daar, als je bijvoorbeeld een gamedrive wil maken, meegaan met een safaribedrijfje. Dan hoef je geen dure wagen te huren en je kan toch zien waarvoor je gekomen bent. Overigens is bijvoorbeeld Etosha heel goed te doen zonder 4x4, maar Chobe of Okavanga weer niet. Als je wél overal zelf wil rijden, dan moet je dus toch wel een 4x4 huren. De hoofdwegen in Botswana zijn vrij vaak wel verhard maar regelmatig in (erg) slechte staat. De hoofdwegen in Namibie zijn veelal onverhard maar doorgaans in goede staat. Niks waarvoor je een 4x4 nodig hebt, maar zeker voordeel van een hoge wagen. In ZuidAfrika is een 4x4 complete onzin, voor Mozambique geldt hetzelfde als Botswana.

Ha Pepijn,

Ook jij bedankt voor je reactie. Blijft een moeilijke vraag dus. We willen zeker wel naar Chobe en de Vic Falls, maar dat laatste vanuit Chobe met een tour. Voor de rest hoeven we niet elke bergtop of duin te beklimmen met een auto en ook niet in elk park alles te rijden. Ik heb een Daihatsu gezien voor een redelijke huurprijs. Enige ervaring daarmee? Ik vind een 4wd echt te duur. Mijn man is zeer ervaren 4wd rijder dus dat is geen probleem.

oh ja we gaan in oktober / november

Wij hebben Botswana doorgereisd. We hadden een Toyota 4x4 (alhoewel aanvankelijk een defender gedacht) We hebben niet veel de 4/4 gebruikt maar indien we die niet gehad , dan zaten we in de puree. Soms heb je het maar nodig voor 100 m maar dan is er ook geen andere uitweg. Dus als het geen 4/4 is kan het zuur opbreken.
Lut

wij hebben in alle hiervoor genoemde landen een 2w drive gereden. Gaat prima, al kan je natuurlijk niet overal rijden, maar met een 4w kan je zonder lier ook niet overal rijden. En zonder de lier elders te kunnen bevestigen geeft ook beperking. Dan zou vliegen (brefet en een klein vliegtuigje)wel handig zijn. Ja, en zo kan je wel van alles bedenken. GEZOND VERSTAND MEENEMEN (das pas belangrijk!!)