Botswana (3-landenreis) met verblijf in lodges 4x4 nodig?

Volgend jaar september vertrekken wij (4 personen) voor een 6-weekse reis van Kaapstad via Kgalagadi Park naar Namibië om vanuit daar via Caprivi naar Botswana te gaan en uiteindelijk te eindigen in Johannesburg.
De route ligt al zo goed als klaar maar wij twijfelen enorm of wij een 4x4 auto zullen huren of een Toyota Fortuner automaat (SUV).
We zullen niet gaan kamperen maar overal verblijven in B&B/Lodges.

Op websites lees ik verschillende berichten en ik om er niet echt meer uit. Iemand een tip hiervoor?

Bij voorbaat ontzettend bedankt! :slight_smile:

Groetjes,

Puck

Van Kaapstad naar Kgalagadi met een ‘gewone’ auto gaat nog wel lukken, maar daarna…ik betwijfel het. De wegen in ZA zijn prima, maar Namibie en Botswana is toch echt een heel ander verhaal. Wellicht kun je ook vanaf Namibie switchen naar een 4x4?

In November 2014 gereden van Maun naar Nata, en van Nata naar Kasane. Prima weg om te rijden, heel af en toe een dieper gat in wegdek dus waar je 120 mag…zeker niet aan te raden. Tevens overstekende zebra’s, olifanten, koeien, geiten zorgen ervoor dat je op je hoede moet blijven en tijdig snelheid moet minderen. Al met al…harde wegen in noord-oost Botswana goed te doen in normale auto. Succes!

Heb je al een beetje een route die je met ons kunt delen?
Aan de hand daarvan kunnen mensen je vast vertellen of dat met een gewone SUV te doen is of niet.
EN als je toch naar Botswana gaat, dan moet (voor zover ik dat woord mag gebruiken) je eigenlijk wel naat Chobe,Moremien Savuti. Daar kom je alleen met een 4x4.

Succes met de voorpret!

Pas terug uit Botswana. Makgadikgadi pans, Chobe, Moremi, Savuti, kun je echt niet door zonder een **goede **4x4. Grote verbindingswegen zijn soms niet meer dan een verhard zandpad. Bijna constant overstekend wild maakt dat je steeds alert moet zijn en gepast moet reageren. De meeste beesten dreigen alleen, maar af en toe gaan ze toch iets verder. Voor de rest is dit land een absolute aanrader voor elke natuurliefhebber en -fotograaf.

De vraag die je je moet stellen is: Wil je zelf rijden in ieder park, of wil je met een tourtje mee? Als je niet zelf hoeft te rijden, dan is een normale auto prima. Anders een 4x4.

Eens. Als je niet echt bovenstaande parken ingaat, dan kun je prima zonder 4x4. Echter, als je wel de parken in wilt met je eigen auto, dan is een 4x4 echt noodzakelijk. Ik weet niet wat Otter_8450 met “goede 4x4” bedoelt, maar wij hadden een Toyota Hillux (die zie je het meest) en die voldoet ook prima. We hebben als onervaren nooit vast gezeten (wel een paar keer bijna).

We zijn nu bijna een jaar verder sinds mijn laatste post en ons reisprogramma is vrijwel helemaal voor eind 2015 nog geboekt en gepland. Daar wij geen echte kampeerders zijn en reeds eerder in Namibië al nadelen hiervan ondervonden besloten we met ons reisgezelschap deze reis wat luxer te maken. We gaan nu 6 weken van Johannesburg via Botswana, Caprivi, Namibië naar Kgalagadi TP terug naar Johannesburg. Volgens menig advies van Afrika kenners hebben wij hier geen 4x4 voor nodig daar wij van lodge naar lodge zullen rijden en diverse tours hebben geboekt. In Moremi gaan wij met Drumbeat Safaris een mobiele safari van 5 dagen maken. Onze keuze voor de auto is dus een Toyota Fortuner geworden wat volgen Bidvest een all-wheel drive is. Wij hebben 3 weken Namibië gedaan met een 2WD sedan en ging perfect en geen één lekke band terwijl we sommige 4x4 gehavend terug zagen komen. Mocht iemand nog leuke tips hebben voor onze reis vertrek 22/9 dan is dat zeer welkom!

Voor Zuid-Afrika en Namibië heb je inderdaad niet echt een 4x4 nodig, zelfs niet in de parken, en is een auto met voldoende rijhoogte voldoende voor de meeste bestemmingen. Er zijn uitzonderingen, waaronder enkele specifieke 4x4 routes over onverharde bergpassen, maar dat is niet iets dat de doorsnee reiziger opzoekt, en je kan ook op zoek gaan naar 4x4 tracks natuurlijk (bestaan zelfs aparte roadatlassen voor).

Ook in Botswana zijn de grote doorgaande routes geen probleem, maar is de situatie in de Nationale Parken wel anders. Zelfs in Chobe is of was (mijn laatste reis naar ginder is al een tijd geleden), is er een piste van het zuidelijke gedeelte van het park naar het noordelijke gedeelte niet doenbaar zonder 4x4, en zelfs dan niet aan te raden met maar 1 terreinwagen. Hetzelfde geldt voor het hele Central Kalahari Game Reserve (het grootse wildlife park van Zuidelijk Afrika). Maar daar zijn er ook geen lodges in het park, zelfs de campings in dit park zijn gewoon een bordje met “camping” en een open plaats in de bush, geen sanitair of omheining of wat dan ook. Best wel spannend en avontuurlijk :zon02: De zoutpannen kan je in het regenseizoen zelfs met de 4x4 wel vergeten, dan moet je daar echt niet van het asfalt gaan… .

Bij mij is het geleden van 2003, maar heel erg veel zal er op dat niveau niet verandert zijn.

Yohani:wereld: