1 maand ZA/Namibië/Botswana

Hallo,

Mijn vriendin en ik zijn van plan om in oktober een reis te maken door het westen van Zuidelijk Afrika. Meest interessant vinden we het gebied rond Kaapstad, Namibië en Botswana. Is dit allemaal te doen in één maand of kunnen we beter de keuze ZA+Namibië of Namibië+Botswana maken??

Het eerste idee was om te gaan rijden, maar nu lees ik dat je bij rijden in Namibië toch wel moet denken aan lange stukken in onbewoond gebied en dat je sowieso een 4WD nodig hebt. Is het ook haalbaar en leuk om met OV rond te reizen in deze landen of komen we dan echt bij georganiseerde tours uit? Naar dat laatste zijn we in principe niet op zoek…

Misschien dat er hier mensen met ervaring zijn die ons advies kunnen geven?

Groeten,

Mattijs

Beste Mattijs,

Als ik jullie was zou ik me beperken tot max. 2 landen.
Het grootste deel van Namibië is goed te berijden met een gewone auto, wel vaak onverhard en soms niet echt plezierig ( golfplaat-wegen ). Het is goedkoper om een auto in Z-Afrika te huren.
In Namibië reizen heel veel toeristen met een gehuurde 4x4 met een daktent.
Jullie krijgen op zeker geen spijt van deze reisbestemming ( tenzij er natuurlijk iets echt onaangenaams gebeurt ).
Willen jullie meer info, mail naar martinlangeweg@hotmail.com
Groeten,

Martin.

Hoi Martin,

Dank voor je reactie! Ja, ik denk dat we ons in een maand inderdaad op 2 landen moeten focussen. Met een 4x4 reizen vind ik op zich prima, alleen zijn we niet erg technisch en vraag ik me af of we bijvoorbeeld in staat zijn om een band te verwisselen als dat nodig is… :S Of zou dat niet echt een issue moeten zijn?

Groet,

Mattijs

Beste Mattijs,
Overal, maar zeker in Namibië heb je kans op een lekke band.
Ik zou hier al een keertje oefenen in het verwisselen van een wiel, is niet zo moeilijk.
Wel moet je bij een huurauto eigenlijk al heel snel testen of je de wielmoeren zelf los kunt krijgen.
Soms zitten die door de moderne elektrische aandraaimachines echt heel strak.
Wel is in Afrika vrijwel iedereen erg behulpzaam.
Een 4x4 huren is behoorlijk veel duurder dan een gewone auto, zou ik alleen doen als jullie echt van plan zijn de bush in te gaan.
Groeten, Martin.

Ha Martin,

Dank voor de tips! Het is dus niet heel gek om vanaf bijvoorbeeld Kaapstad naar het noorden te rijden met een normale auto begrijp ik? En ik neem aan dat je een gehuurde auto in Kaapstad bij de grote organisaties dan ook in Namibië kunt afleveren?

Groeten,

Mattijs

Beste Mattijs,

Misschien beetje je late reactie, was op skivakantie.
Inderdaad is huren vanuit Kaapstad een goede optie en ik denk dat je de auto in Windhoek bij de meeste verhuurders wel mag inleven.
Wel moet je rekenen op een extra bedrag, vanwege wat zij zoiets als one way.....noemen.
Je zou ook kunnen denken over een ronde met vertrek en eind in Kaapstad. worden wel al snel veel kilometers. B.v. een westelijke heenroute ( Cederbergen, Augrabies Falls, in Namibië Fishriver Canyon, de rode duinen van Sossusvlei, Etosha N.P. en dan over Windhoek via Mata Mata het Z-Afrikaanse het Kgalagadi T.P. in en er bij Twee Rivieren weer uit, moet je wel minimaal 2 nachten doorbrengen in dit park, dan via Uppington weer via de Cederbergen of een oostelijker route terug naar Kaapstad ).
De verhuurders hebben veel contact-mogelijkheden. In jullie geval zou ik zeker kiezen voor onbeperkte kilometers.
Om te overleggen mogen jullie natuurlijk best een keer bij me langs komen, weet niet waar jullie wonen; ik woon in Naaldwijk.

Groeten,

Martin.

Soms wordt dat extra bedrag niet in rekening gebracht als je de auto wel in hetzelfde land achterlaat. Je zou bijvoorbeeld, in een normale auto, van Kaapstad naar Springbok (bv.) kunnen rijden en daar de auto achterlaten. Dan met het OV naar Keetmanshoop of Windhoek en daar een 4x4 huren en dan en rondje maken.

Eventueel wel georganiseerd maar met kleine groep of leuke lokatie voor overnachting; Chameleon Safaris & Backpackers in windhoek, Namibië. Erg leuk, wij hebben hier een tour meegemaakt Door Namibië. Ook voor ideeën voor reis, kilometers zie nomadtours
;

Bedankt voor de reacties allemaal! Een erg late reactie van mijn kant, excuus… we hebben uiteindelijk besloten voor de volgende combinatie te gaan:

• Start in Victoria Falls
  • Van daaruit met een groepsreis (Nomad Tours) in acht dagen door Botswana (Okavango, Chobe) naar Windhoek
  • Vanuit Windhoek een selfdrive van 12 dagen door Namibië
  • Terug in Windhoek per trein/bus naar Keetmanshoop en vervolgens door naar Kaapstad
  • Afsluitend een week Kaapstad en omgeving

Dit lijkt ons een prima combinatie van alleen en in groepsverband reizen zo en zo hoeven we ook geen enorme afstanden zelf te rijden!

Groet,

Mattijs

Matthijs,

weet niet of dit topic nog actief is maar mbt de lekke banden, als je een 4x4 kiest en de banden vooral niet te hard oppompt heb je geringe kans op lekke banden. Let goed op de weg en stuur om grotere scherpe stenen heen. Wij hebben er 10000+ km door Australië en Namibië opzitten, onverhard en geen enkele lekke band gehad.

toch is het uiteraard niet onmogelijk, ik had immers zelf vorige maand hier NL op het asfalt nog een lekke band :wink:

Oa ANWB maar ook meerdere andere organisaties geven workshops om eenvoudige pech gevallen zelf op te lossen, zoals lekke band verwisselen. Even googlen en je vindt wel wat. Geeft net wat meer rust en vertrouwen vooraf misschien.

en een (dag)basiscursus 4x4 rijden is ook altijd nuttig (en leuk!) niet per se noodzakelijk maar zonder meer wel veiliger.

1 like

Hoi Matthijs,

Ik kwam dit bericht tegen en heb wat vragen. Wat zullen jullie een mooie reis hebben gemaakt! Is het goed bevallen?

Wij zijn dit jaar naar zuid Afrika gegaan en willen volgend jaar graag naar Namibië en Botwana. De reis is alleen erg duur dus ik denk dat wij een keuze zouden moeten maken tussen Namibië en botwana. Hoe is de reis jullie bevallen? En heb je de kosten wat kunnen beperken door met een groepsreis mee te gaan? Misschien is dit ook wat voor mij :slight_smile:

Ik ben erg benieuwd.

Groeten,

Eva

Als je kamperen leuk vind, dan zou dat een flinke kostenbesparing zijn. Kampeerspullen mee, autotje huren, klaar. Wellicht passen zo wel beide landen in je budget. Moet je wel ruim de tijd hebben. 3-4 weken is toch wel het minimum.

Kamperen is niet echt mijn ding maar ik lees overal dat het een stuk goedkoper is en misschien moet ik me er maar overheen zetten… Bedankt voor het advies!

Hoi Eva,

Onze reis was zeker top! Bezoek Mattijs & Isabelle: There And Back Eventually ... | Off Exploring voor onze blogs, met name het op 2 (Botswana) en 1 (Namibië) na laatste blog zijn denk ik interessant om te lezen!

Zo’n groepsreis via Nomad (http://nomadtours.co.za, er zijn ontzettend veel mogelijkheden, wij hebben de Delta&Chobe Trail gedaan) is inderdaad goedkoper dan zelf rijden en is bovendien ook gezellig. Bij die reis heb je de keuze uit kamperen of accommodatie. We kunnen kamperen zeker aanraden, de tenten zijn heel ruim (je kunt staan) en heb je binnen no time opgezet en opgeruimd. In onze groep zaten ook mensen die accommodatie gebruikten, daarover waren de meningen soms wisselend begrepen we.

We moeten wel zeggen dat het hierna lekker was zelf te gaan rijden en onze eigen gang te gaan in Namibië. We hebben een 4x4 en campingplekken (met ook een paar accommodaties) geregeld via Explore Namibia (http://www.explore-namibia.nl) en zijn daar zeer tevreden over. Ook hier kun je kiezen voor alleen accommodaties ipv kamperen voor een meerprijs. Een 4x4 is sowieso aan te raden wat ons betreft wanneer je zelf gaat rijden.

Zelf zijn we echt een fan van kamperen en minder van accommodatie, je hebt dan veel meer het gevoel dat je midden in de natuur zit!

Groeten,

Mattijs