BUDGET 4X4 self drive -> Is dat haalbaar?

Hallo allemaal,

Ik ben van plan in oktober-november naar zuid/oost-Afrika te gaan.
Ik en mijn vriendin hebben tot nu toe altijd zelfstandig gereisd (Costa Rica, Australië, Indonesië) waarbij we een eigen wagen hadden. Deze reis zouden we Namibië willen combineren met Botswana in 20-30 dagen.

Nu word ik nogal snel ontmoedigd door de hoge prijzen voor het huren van een 4X4 jeep. Liefst zou ik er eentje willen met een tent op het dak (veiligheidsgevoel), maar des noods doen we het wel met een traditioneel tentje.

Hebben jullie tips om dit te doen op een budget manier?

De duurdere maatschappijen bieden een reis aan waar volgende zaken inclusief zijn:

• professioneel safari reis advies & support
  • gebruik GPS met Tracks4Africa software en voorgeprogrammeerde Selfdrive4x4 route.
  • complete verzekering zonder eigen risico en inclusief dekking voor glas, banden en off-road, 100% zekerheid.
  • gegarandeerde campsite boekingen in de wildparken (Moremi & Chobe).
  • een perfect uitgestippelde reisroute met optimale reisafstanden.

Welke bovenstaande zaken kan je ZEKER zelf regelen?/Welke posten bespaar je geld?

Richtprijs: 5700 Euro(twee personen) voor 24 dagen! Dit is ver boven ons budget, want daar moet je natuurlijk nog alle kosten voor de vlucht, eten, bezine en camping- en NP toegangsgelden bijtellen. :smoke:

Alvast bedankt voor de TIPS :slight_smile:

Francky

Hey Francky,

wij gaan 3 weken naar Namibië in juli en regelen alles zelf. We betaalden ongeveer € 1100,- voor een Toyota Hilux met daktent en € 1700,- voor de vluchten (2 pers.). Ik heb ook al campings geboekt in Etosha NP en aan de Sossusvlei en de duurste was € 33,- per nacht. Als ik dit door reken kom ik dus op een totaal van € 3500,- voor 2 personen (exclusief benzine, inkopen supermarkt, extra’s). Zelf regelen lijkt mij dus de boodschap.

Dag Frederik,

Bedankt al voor je post. De prijzen en het budget staat me wel aan ;-). Waar hebben jullie de jeep gebooked?

Ondertussen zijn we al helemaal overtuigd dat we het zelf kunnen organiseren en ook ons routeplan is gewijzigd. We gaan Botswana links laten liggen. We gaan net zoals jij 3 weken namibië doen, en dan na de desert-trip even het stof laten uitwaaien in Kaapstad (gewoon een strand vakantietje). Dit om het simpel te houden, meer te genieten + om extra kosten te besparen zoals de drop-off kost voor het laten ophalen van de wagen in Botswana…

welke campings gaan jullie doen in Etosha en Sossus?

Groeten,
Francky (per ongeluk aangelogd onder mijn andere account…:ninja: )

De auto hebben we geboekt bij Value Car Rental. Vliegen doen we met South African vanaf Frankfurt. Campings die we op voorhand hebben gereserveerd zijn 2 nachten Sesriem, 1 nacht Okaukuejo; 1 nacht Halali en een nacht Namutoni via NWR totaal N$ 1530,-

De rest zien we daar wel.

Groetjes!

Dag Frederik,

Value Car Rental heeft wel voordelige prijzen! Echter wij zouden toch voor een camper 4X4 gaan (±type mobile home).
We zijn bang dat 18 dagen in het tentje liggen gaat tegen steken en zijn ook bang dat zo’n daktent redelijk wat wind zal vangen :-S.
Misschien is het een misvatting? Heb je er al ervaring mee?

Bedankt voor de tip ook eens naar de vluchten van South African airways te kijken. Het is wel interessant als je heen en terug Namibië doet, maar met dat wij nog eens langs Kaapstad passeren (2X extra binnenvluchten) komt het ons niet direct voordeliger uit. We gaan waarschijnlijk met Egypt-air vliegen, al geloof ik dat South African airways wel luxueuzer is.

Iemand ervaringen met Egypt-air? (goeie maaltijden, verzorgde vliegtuigen…)

Alvast bedankt!

Ikzelf heb daan nog geen ervaring mee maar een vriend van mij heeft deze reis al eens gemaakt en ik heb hem daar niet over horen klagen. Wel gaan we warme slaapzakken moeten meenemen want 's nachts zou het wel eens stevig kunnen afkoelen in juli. Ook een thermisch onderlijfke voor onder de pyama gaat mee :wink:

Hallo

Verstandig dat je je alleen richt op NAM. 2 jaar terug hebben we 1 maand gereisd in NAM met een camper. We waren blij dat we op een aantal plaatsen meerdere dagen verbleven, anders ben je alleen maar aan het rijden. Lange afstanden en op sommige onverharde wegen kan je niet harder dan 60-80 km p uur. Dit jaar gaan we terug om NAM te combineren met Botswana. Ook nu weer ruim drie weken nodig voor die trip.

GJ

Hey Vilavolta,

Misschien kan je mij al wat tips geven aangaande ons reisschema?
Ik vind het wel nog moeilijk om in te schatten op welke plaatsen je best langer blijft en waar je het wel op een uurtje gezien hebt…

Dit is hoe ik het nu heb voorzien:

ROUTE VERSIE 1: WINDHOEK - KEETMANSHOOP

DAG 1: van Windhoek naar Sesriem rijden: S’avonds de zonsondergang meepikken
DAG 2: (RUSTDAG) Vroeg op voor de zonsopgang op Deadvlei & HiddenVlei - S’middags en S’avonds ???
DAG 3: Van Sesriem naar Spitzkoppe: onderweg stoppen bij Walvisbaai (Flamingo en zoutpan)
DAG 4: Spitzkoppe -> Damaraland; tussenstop in Cape Cross en overnachten in Hentiesbaai ??
DAG 5: Hentiesbaai - Damaraland
DAG 6: (RUSTDAG) Damaraland verkennen
DAG 7: Damaraland - Etosha WEST
DAG 8: (RUSTDAG)Etosha WEST: game view
DAG 9: (RUSTDAG)Etosha WEST: game view
DAG 10: Etosha verlaten -> Opuwo: langs sesfontein & Skeleton coast NP
DAG 11: Opuwe - Etosha WEST (enkel overnachten zonder NP te bezoeken)
DAG 12: Etosha W - Etosha Oost: route langs rand van het NP
DAG 13: (RUSTDAG)Etosha OOST: game view
DAG 14: (RUSTDAG)Etosha OOST: game view
DAG 15: Etosha O -> Waterberg Plateau
DAG 16: (RUSTDAG) Waterberg Plateau: Hiking
DAG 17: Waterberg -> Fish River Canyon: Ergens overnachten tussen de 2; Marniental ???
Dag 18: Mariental - Fish river Canyon: Bezoek aan Fish River Canyon
DAG 19: FRC - Keetmanshoop: Inleveren Jeep.

In Keetmanshoop zouden we de Jeep achterlaten en daar een bus nemen naar Kaapstad.
Dit om de Drop-off kosten te vermeiden (400 Euro bij onze verhuurmaatschappij!!)

Alvast bedankt voor de opmerkingen en tips bij deze route!
Kan je misschien ook even controleren of de afstanden te doen zijn?

Gr

Dit even ter illustratie

Hoi Francky,

Je hebt een 4WD auto toch?

Paar opmerkingen:

• heb je bij elke dag de km genoteerd? Dat hebben wij wel gedaan om idee te krijgen hoe ver iets is. Denk er aan veel wegen zijn niet verhard, hebben soms kuilen en dan doe je over 400 km zomaar een kleine dag. Bovendien is er onderweg vaak wel wat te zien, als is het alleen maar de afwisseling in de mooie natuur.
  • Dag 2 hebben we 's ochtends dune nr x beklommen en daarna verder het gebied in om met een tour jeep naar deadvlei te gaan. Terug op camping is er niet zo veel. Even rusten niet verkeerd
  • Walvisbaai (Flamingo en zoutpan) Walvisbay vonden we niks aan. 1 flamingo gezien. Swakopmund vonden we leuker, leuk stadje met mooie huizen en groter centrum. Bij Walvis bay in de buurt op weg vanaf Sessriem kan je ook fun maken in de duinen. Er af met een board, etc. Ik zou eerder een nacht slapen in Swakupmund dan in Walvisbay
  • De bus wat kost die? Ik weet dat ticket Windhoek - CPT ook niet heel duur hoeft te zijn. Met een bus ben je zo een dag onderweg.
  • Waterberg is gaaf om dag te hiken. Je kan naar boven lopen en je kan ook met een tour op het plateau rijden. De hike vonden we super.
  • je bent niet in windhoek een dag? Wij hebben daar een tour gemaakt door township en bezoek gebracht aan opvanghuis weeskinderen en local pub. Super was dat!!!
  • Dag 17 t/m 19 zit nog niet goed in elkaar. Waterberg - FRC is te ver. En die verharde weg is niks aan vonden we.
    Waarom ga je niet van windhoek naar noorden waterberg en dan etosha enzo…dan langs de kust terug swakopmund zo naar sessriem…Van sessiem is er een mooie weg naar zuiden naar de B4 en vandaar is er mooie weg naar FRC en vandaar ben je redelijk snel in Keetmanshoop ca 150… FRC canyon vroeg opstaan en van camp site kan je er heen rijden… aan de rand kan je lopen en kijken maar met paar uur ben je er klaar…Tenzij je 4 dagen wil lopen in de canyon zelf:-)
  • Deze volgorde scheelt heel stuk rijden van windhoek naar sessriem (je gaat dan behoorlijk naar zuid westen en dan weer naar noord westen richting Walvisbay.
  • In etosha is het leuk om alle campings een keer te proberen. Bij elke camping is een nightview plek, daar zie je s avonds de wilde dieren vlakbij.
  • De zonsondergangen zijn de mooiste in de wereld vonden we en de sterrenhemel woohhh.
  • Ik zie Ludertiz niet op je planning erg leuk vonden we daar het spookdorp.
  • in damaraland de mensen vooral, pertified forest er is een NP was indrukwekkend.

groet

GJ

Hey GJ,

We gaan inderdaad met een 4WD rijden.

Bedankt voor het uitgebreide verslag! Zeker nuttige tips die je me geeft!
Ik ga eens kijken om die route te herleggen zoals jij ze omschrijft, dit om een kortere reisweg te bekomen naar FRC. De afstanden bij noteren heb ik nog niet gedaan, ik was van plan mij eerst een Tracks4afrika kaart aan te schaffen zodat ik ook meteen de juiste reistijden kan inschatten.

Die vlucht van Windhoek naar Kaapstad is erg duur toch? Een 210 Euro ENKEL :-/
Namibia Airways/ South African Airways. Dat zijn de goedkoopste maatschappijen volgens de “Skyscanner”-site (toch op de dag dat wij vliegen…) Welke maatschappij gebruiken jullie voor de tussenvluchten?

In windhoek die township doen zetten we zeker op ons programma! Is dat via een lokaal bureautje dat je dan een gids hebt mee gekregen? Of gewoon zelf wat rondlopen?

Bedankt nog,
Groeten.

Hoi

Katutura - Wikipedia is de township in windhoek. We zijn toen een vrouw op straat tegen gekomen, Katrina heet ze die een weeshuis runt en een vriend van haar, die bij een tourbedrijf werkt heeft ons katutura en dat weeshuis laten zien. Indrukwekkend. Run Away tours mail: garesisk@yahoo.com. Zelf rondlopen nee is veel te groot en je ziet niet de leuke plekken!

Vliegen doen we niet in SA of NAM!

Afstanden kan je ook vinden op google.com. Je kiest dan voor maps. De locaties kan je ingeven en de kms en afstand krijg je dan te zien.

qua kosten is het inderdaad een afweging van kosten, verloren tijd en meer dingen die je belangrijk vindt.

Succes

Groet

GJ

Self drive erg goed te doen. Als ik jouw route zie dan is het goed te doen met een gewone huurauto en tentje (zelf ook op die manier gedaan). Ook in etosha kan je goed met een tent kamperen. Hoofdwegen (veel gravel wegen) zijn in het algemeen goed. Als je meer off-road wil of in natuurparken wil overnachten zonder omheining is een 4wheel drive met daktent aan te bevelen. Ook dat heb ik gedaan op bijv. de Caprivi strip en in Botswana.
Savannah car hire in Windhoek is ook een goed adres.

Succes en mogelijk kom ik je in juli tegen in Namibie. RdJ

Misschien ben je al helemaal gek van alle goede adviezen hier, maar je zou ook nog op onze niet comm. site www.bjusterbaarlik.nl kunnen kijken. Wij zijninmiddels 2 x op eigen gelegenheid door Namibië getrokken. Beide keren (1 x in mei en 1x in april) op Kaapstad gevlogen en van daaruit naar boven gereden omvervolgens 4 weken Namibië te gaan verkennen. Beide keren met een 4 x 4 (Bushcamper + Trax). Voor Zuid-Afrika heb je geen 4 x 4 nodig. In principe heb je voor Namibië ook geen 4 x 4 nodig. Is eigenlijk alleen nodig voor Sossosvlei als je persé zelf wilt rijden, maar je kunt ook daar met een truck verder. Wij kozen voor een 4 x 4 gewoon voor het geval dat… We hebben in april her ender wat hemelwater gehad en dan is het handig als je wel van de gebaande wegen afgaat, niet vast komt te zitten. Op een goede wegenkaart of routeplanner staat vermeld of het een 4 x 4 weg is of alleen zandweg. Zolang je daar niet op gaat heb je die 4 x 4 niet nodig.
Namibië is echter heel groot. Veel mensen vergissen zich in deafstanden. Op onze site staan dus al 2 voorbeeldroutes gezien (mei 2007 en april 2009),maar er zijn natuurlijk meer routes mogelijk en/of combinatie, afhankelijk vande beschikbare tijd die je hebt om rond te reizen. Walvisbaai kun je inderdaad beter overslaan en naar Swakopmund gaan. Bovendien heb je daar een aantal winkels en supermarkten zodat je je voorraad weer goed kunt aanvullen. En alle 3 de campings in Etosha minstens 1 nacht is ook een goed advies. Zeker als je voor de 1e keer in Nam. bent (daarna ook hoor) kom je ogen en oren te kort. Vergis je niet in de afstanden want Nam. is ongeveer 22 keer groter dan Ned.
Het aantal km’s dat je per dag kunt afleggen hangt van veel dingen af. Rij je overasfalt, dan kun je 120 km/pu. Ga je over een gravelweg, dan mag je 80, maar adviessnelheid is 60, want het komt nog wel eens voor dat er kuilen in de wegzitten en je dus niet tijdig kunt remmen met alle gevolgen van dien. Je auto is heilig en heb je altijd nodig, dus zorg goed voor hem. Bovendien zie je onderweg zo ontzettend veel… Gevolg: je stopt vaak om foto’s te maken, of gewoon om stil te zijn en te luisteren naar de stilte, dierengeluiden, kijken naar de verbazingwekkende landschappen, gewoone sanitaire stop, koffie/thee pauze, etenspauze… Ga er dus maar vanuit dat je gemiddeldea antal km’s per uur daardoor aanzienlijk lager wordt. Verder moet je ook reservedagen in je route opnemen. Gaat bijv. je ruit stuk, dan staat de ANWB of Carglass nietlangs de weg te wachten met een nieuwe ruit. Dit gaat je gemiddeld een hele dag kosten. Je moet naar de verhuurder van de auto bellen. Hij moet iemand in het land waar je op dat moment (Namibië of ZA) bent iemand zien te vinden die een passende ruit bij jou in de auto komt zetten. Idem dito met lekke banden. Het is ongelooflijk, maar wij hebben de laatste keer geen enkele lekke band gehad.Dit is echt een zeldzaamheid! Heb je een lekke band: direct laten maken. Er zijn ook genoeg mensen die 2 x per dag een lekke band hebben gehad (vaak zijn dit 2 x 4’s, maar ook 4 x 4 komt geregeld voor). Wij hadden 2 reservebanden. Maar sommige auto’s hebben er slechts 1!
Heel veel plezier met de voorbereidingen.

1 like

Hallo allemaal,

Bedankt voor de extra tips, ik begin me een goed beeld te vormen van de zaken waaraan ik mij kan verwachten.
Echter, ik zit nog met één dilemma:
ROUTE met extra NOORD / ROUTE met extra ZUID

NOORD: Roundtrip Windhoek-Windhoek
Himba dorpen bezoeken bij Opuwe + doorrijden naar grens met Angola: Epupa waterfalls (en Ruacana)

ZUID: Windhoek-Keetmanshoop
Himba dorpen bezoeken bij Kamanjab; uiterste noorden links laten liggen en in plaats verder afzakken naar het zuiden.
In het zuiden volgende zaken doen: Luderitz, Fish River Canyon.

Mijn eigen motivaties om voor het noorden te gaan:

• Meer afwisseling, door een groener landschap tegen de grens van Angola; waterpartijen aan Epupa.
  • Grotere dorpen rond Opuwe (??)

-> Tell me if I’m wrong :wink:
Ik heb de keuze dus al enigzinds voor mezelf uitgemaakt, maar graag nog even een bevestiging van jullie experts!

Alvast bedankt!
Groetjes

Misschien al meteen een vraagje, is iemand al bij de Epupa/Ruacana falls geweest tweede helft van Oktober? (de periode dat wij gaan :slight_smile:

Dit om te weten of er dan wel voldoende water vloeit. Ik kan me inbeelden dat het een teleurstelling is als de valei droog straat…:disgust:
THANKS!

@Frederik:

Heb jij je campings gebooked via NWR-site ( http://www.nwr.com.na/booking_request.php ) of via CARDBOARD BOX ? (Namutoni, Safari2Go ) ?
Weet jij of je bij één van de twee op voorhand betaald?

Thanks!

Hoi

Volgens mij zijn beide hoeken prachtige ervaringen… Wij zijn wat langer in zuiden gebleven. Fish River Canyon erg indrukwekkend, maar de Grand Canyon is mooier. En Luderitz is niet veel aan vonden we alleen het spookdorp daar “Kolmanskop” was erg boeiend en interessant.
Succes met je keuze!

Groet

GJ

Hey GJ,

Thanks nog voor de reply! Dan blijf ik bij mijn eerste gedacht en dan doen we het uiterste noorden. De grand Canyon hebben we inmiddels gedaan, dus als deze niet te overtreffen valt dan moeten we er niet van wakker liggen dat we Fish River Canyon hebben overgeslaan :wink:

Bye!