BUDGET 4X4 self drive -> Is dat haalbaar?

Hallo allemaal,

Ik ben van plan in oktober-november naar zuid/oost-Afrika te gaan.
Ik en mijn vriendin hebben tot nu toe altijd zelfstandig gereisd (Costa Rica, Australië, Indonesië) waarbij we een eigen wagen hadden. Deze reis zouden we Namibië willen combineren met Botswana in 20-30 dagen.

Nu word ik nogal snel ontmoedigd door de hoge prijzen voor het huren van een 4X4 jeep. Liefst zou ik er eentje willen met een tent op het dak (veiligheidsgevoel), maar des noods doen we het wel met een traditioneel tentje.

Hebben jullie tips om dit te doen op een budget manier?

De duurdere maatschappijen bieden een reis aan waar volgende zaken inclusief zijn:

  • professioneel safari reis advies & support
  • gebruik GPS met Tracks4Africa software en voorgeprogrammeerde Selfdrive4x4 route.
  • complete verzekering zonder eigen risico en inclusief dekking voor glas, banden en off-road, 100% zekerheid.
  • gegarandeerde campsite boekingen in de wildparken (Moremi & Chobe).
  • een perfect uitgestippelde reisroute met optimale reisafstanden.

Welke bovenstaande zaken kan je ZEKER zelf regelen?/Welke posten bespaar je geld?

Richtprijs: 5700 Euro(2 personen) voor 24 dagen! Dit is ver boven mijn budget, want daar moet je natuurlijk nog alle kosten voor de vlucht, eten, bezine en camping- en NP toegangsgelden bijtellen. :smoke:

Alvast bedankt voor de TIPS :slight_smile:

Francky

5700 euro??? en dat is alleen voor de 4x4, een garming en een paar campingboekingen als ik je goed begrijp? Ik denk dat het voor minder dan de helft van het geld ook heel goed mogelijk is als je geen 4x4 huurt maar een gewone auto. Ligt er natuurlijk aan wat je wensen zijn. Als je perse overal zelf wil rijden dan moet je wel een 4x4 hebben. Als je het niet erg vind om met een gamedrive mee te gaan in de parken in Botswana, dan heb je geen 4x4 nodig. Scheelt je behoorlijk. Een daktent vind ik persoonlijk vooral een hipster item dat je nergens voor nodig hebt. Zo ook een garmin. Als je een paar kaarten koopt kom je er ook wel. Als je toch perse navigatie wil: Koop gewoon een garmin. Als je 20-30 dagen zo’n ding huurt dan heb je em al helemaal afbetaald. En wat betreft die perfect uitgestippelde route: Er zijn genoeg mensen hier op dit forum en andere plekken die je verder kunnen helpen. En het voorwerk zelf doen, is dat niet voorpret?

Hey Martijn bedankt voor de info!

Jip, ik vind het zelf ook buitensporige prijzen :-P. Wat ze ook voor je regelen is alle campings/lodges voor je vast leggen.
De touroperator waarover ik het over heb is trouwens selfdrive4X4.com (een van de duurdere). Ik neem deze maar als referentie om met jullie af te toetsen wat de pro’s en con’s zijn.

Ik zou het eventueel wel overwegen voor een gewone auto te huren; maar ben je zeker dat je daar overal met heen kan in Namibië en Botswana? Ik wil in Namibië wel in alle uithoekjes geraken:

  • Cape Cross (tot bij de robben)
  • Dune 45
  • Deadvlei
  • Sossusvlei
  • Etosha (incl. zoutvlakte)
  • Kunene regio & Himba volkeren
  • Arches
  • Spitzkoppe

-> Geraak je op deze plekken met een gewone auto?
Ik ga in Oktober/November, gezien het dan erg droog is verwacht ik veel losliggend zand.

Misschien kan ik de prijs ook eens bezien van een goedkoop stadsjeepje (type ‘Daihatsu Bego’/ ‘Toyota Rav4’), die heeft toch al een hogere ophanging en betere grip. In de NP’s kan ik inderdaad een georganiseerde game-drive met een professionele jeep doen.

Zijn de campings steeds gemakkelijk te bemachtigen/reserveren? Vb: die in Botswana Chobe en Moremi? Namibië Etosha?
Wat trouwens wel gemakkelijk is aan die gehuurde 4X4 jeeps; dat je een heel camping set mee kan huren en je op die manier wel comfortabel kan picknicken en koken (dubbele gaspit, frigootje, tafel en stoelen,…).
Kan je deze spullen misschien ook ergens appart in huur nemen?

Ik heb ook al gelezen dat als je een gewone auto huurt en steeds in lodges moet slapen de kosten even hoog zullen zijn als een 4X4 Jeep met tent / Trax (camper jeep)… Klopt dat?

ALVAST BEDANKT!

PS: Ik hou er ook van om alles voor te bereiden, klopt het is al wat genieten vooraf. Maar wat ik wel wil vermeiden is op het einde van de rit (vb: 2 maand later) tot de constatatie komen dat alles samen toch iets te duur is geworden. Dan moet je weer opnieuw beginnen :wink: Het zou de bedoeling zijn om per persoon (de hele reis ALLES in) maximaal 3000 euro kwijt te zijn…

Das inderdaad veel geld voor dingen die je zelf ook kunt doen qua voorbereiding! Je hoeft alleen een auto (4x4) te huren en de rest zou je alleen (met mss wat hulp van anderen) zelf kunnen zoals campsite’s boeken, route uitzetten enz.
Als ik een ticket stel op plm €850 zou je €90 per persoon per dag te besteden hebben over die 24 dagen. Wordt wel low budget maar moet te doen zijn!
Uit jouw verhaal blijkt niet echt waar je allemaal naar toe wil buiten Namibië maar kan je wel vertellen dat je bij de duinen in Namibië al begint met een heel eind te lopen naar Deathvlei als je geen 4x4 hebt ivm diep zand. Mocht je ook nog naar Botswana gaan raad ik je zeker een 4x4 aan omdat je met een andere auto niet ver zult komen, zelfs niet in Moremi!
africamper.com of andere sites al eens bekeken?

Nee, je kan niet overal zelf heen zonder 4x4. De gangbare toeristische dingen zijn geen probleem, bij de camping kan je wel meegaan op een toertje, maar de robben en de spitzkoppe volgens mij niet. De spitzkoppe ligt aan D wegen en die kunnen aardig zanderig zijn, zou ik niet nemen zonder 4x4. Ethosha is dan weer prima te doen met een gewone auto. Ik weet niet hoe je campings in parken kunt reserveren en of dit nodig is, ik weet wel dat net buiten parken genoeg campings zijn waar je zo terecht kunt. Deze zijn doorgaans een stuk goedkoper. Ik zag op het namibie forum dat iemand al een goedkope hilux had gevonden, misschien is dat bedrijf ook iets voor jou…

In Namibie kan je veel boeken via cardboard box en verdere gegevens/info heb je of kan je ws wel op het Namibie forum krijgen (en al hebt zo te zien). Tenzij je natuurlijk ook naar Botswana gaat want dan moet je op andere plaatsen boeken maar dat horen we dan wel :slight_smile:

Dag Franzie,
Dag Martijn,

Bedankt nog voor de tips. Ik heb ondertussen eens gekeken op de alternatieve sites om een camper/jeep te vinden die in ons budget past. Ik wacht nog op bevestiging welke voertuigen beschikbaar zijn.

Of ik er Botswana ga bijnemen is nog niet zeker. Ik heb zoiets van, als ik voldoende dieren kan zien in Namibië dan hoef ik niet meer persée naar Botswana (Ik dacht daar aan de NP’s als Moremi en Chobe).
De tactiek die ik mij nu had voorgenomen is om voldoende dagen te verblijven in Etosha (4-5 dagen) en ook enkele dagen rond Damaraland te vertoeven. Ik zou daar de kans moeten hebben om zebra’s neushoorns, olifanten, giraffen en leeuwen te zien.
Ik veronderstel dat deze redenering klopt?

Bedankt nog voor de info!

Ik denk het wel maar om zeker te zijn kan je dat beter op het Namibië-forum navragen. Overigens is er een wereld van verschil tussen Etosha en Botswana