Rondreis Namibië en Botswana mei 2019

Hoi allemaal,

Na een prachtige reis van 4 weken door Zuid Afrika afgelopen november zijn we alweer aan het dromen over onze volgende bestemming, en we zijn eruit: we willen rond mei/juni 4 weken lang rondreizen door Namibië en Botswana. :vak01:

Ik ben al een tijdje flink aan het lezen en probeer me wat te verdiepen in de mogelijkheden, maar goede tips en adviezen van de ervaren bezoekers van deze landen zijn altijd erg welkom.

Allereerst: we denken in principe aan de gehele maand mei om de reis te maken? Ik lees dat dit een goede maand is, rustiger, droger, goedkoper… Is dat ook jullie ervaring?

Verder denken we aan kamperen. (zit niet echt in mijn genen maar mijn vriend wil het heel graag, en tja, je moet hem ook wat gunnen he… :nadenken: ). We zouden graag een Toyota land cruiser of een landrover huren (een hillux lijkt ook ok, maar we vinden een land cruiser gewoon supergaaf dus ja…) Liefst in camperversie -yup, that’s me- of evt met daktent -yup, that’s him- . We willen graag wat prijzen vergelijken. Ik heb een eerste offerte opgevraagd bij selfdrive4x4, nog niets ontvangen. Verder is er volgens mij heel veel aanbod dus wellicht hebben jullie ervaringen? Bij een daktent, moet ik dan denken aan een megadun matje wat er in ligt? Ik ben van nature een slechte slaper dus een beetje 'bed’gevoel is voor mij wel een pré !

En dan krijg je nog de route he… de grootste voorpret!

Wij zijn vooral echte natuur- en dierliefhebbers en vriendlief is fotograaf, daar richten we dan ook het liefste onze reis op in. Ik moet natuurlijk nog volop gaan puzzelen en schuiven, maar ik wil graag mijn eerste ‘idee’ delen voor de route om te zien of dat überhaupt haalbaar is in de tijd die we hebben:

Windhoek
Sossusvlei e.o.
Spitzkuppe National Park
Cape Cross
Damaraland
Skeleton Coast
Etosha National Park
(caprivi game park?)
Chobe National Park
Moremi Game Reserve
makgadikgadi zoutvlaktes

Windhoek

Het is een allereerste ruwe opzet, hopelijk kunnen jullie erop schieten om te kijken of dit enigszins realistisch is… Het liefst blijven we in de game parken echt wel 4 a 5 dagen zodat we er zoveel mogelijk van kunnen genieten zonder het haastige gevoel.

Dit zijn voor nu even de eerste vragen, er komen er vast nog veel meer! :wink:

Groetjes :zon02::zon02::zon02: Zonnepit :zon02::zon02::zon02:

Hoi Zonnepit!

Wat een super vooruitzicht! De combinatie Namibië/Botswana is zeker mogelijk alleen zou 4 weken voor mij persoonlijk iets teveel racen zijn, ik zou er liever 6 weken voor uittrekken of kiezen tussen 1 van de 2 landen en het andere land in 2020 bezoeken… :wink: Tenzij je genoegen neemt met 1 of 2 nachtjes op 1 plek en dan weer doorgaat maar ik heb gemerkt dat 3 nachten op 1 plek je heel veel rust geeft en de plek echt goed te ervaren. Op de dag van aankomst ben je toch vaak wat vermoeid na een (lange) rit, vervolgens heb je 1 volle dag en de dag van vertrek ga je meestal ook weer vroeg op pad omdat er vaak toch weer een flink stuk gereden moet worden. Als je dit zelf geen probleem vind dan is de 2 landen combineren in 4 weken zeker te doen. Op plekken als Spitzkoppe en Cape Cross is 1 nacht wel weer voldoende trouwens.

Mei lijkt me in ieder geval een prima periode om de redenen die je al noemt en bovendien is het in mei nog niet zo heel erg koud 's nachts. Ik zou prijs/technisch gezien kiezen voor een Hilux met daktent en dat combineren met af en toe een lodge voor het comfort, de matrasjes in een daktent zijn immers inderdaad niet enorm dik… Dan heb jij toch je 4x4 en af en toe het comfort van een lodge en je vriend het kamperen in de daktent. Dat is namelijk wel een gave ervaring, wakker worden in Moremi, je daktentje open ritsen en naar de dieren om je heen kijken. En met die lodges tussendoor heb je ook iets om naar uit te kijken. Ik heb zelf goede ervaringen met zowel selfdrive4x4 als met Discover Namibia, zij kunnen je helpen met de kampeerplekken in Chobe en Moremi wat nogal problematisch is als je dit zelf wilt doen. Agenten hebben dit veel sneller voor elkaar. Discover Namibia heb ik mijn Namibië trip laten regelen en Selfdrive4x4 mijn Botswana trip.

Je ruwe opzet ziet er op zich redelijk logisch uit, ik zou alleen Cape Cross en de Skeleton Coast skippen als je ook naar Botswana gaat. 5 Nachten voor Etosha is prima denk ik maar voor Chobe, Moremi en Savuti zou ik zeker langer uittrekken. Bijvoorbeeld 5 nachten Moremi, 2 nachten Savuti en 3 nachten Chobe.Mijn vrouw en ik zijn nu 5 keer in Zuidelijk Afrika geweest maar het kamperen in Moremi en Chobe is zo’n unieke ervaring, dat is haast niet te overtreffen in Zuidelijk Afrika. 's Nachts hadden we hyena’s en leeuwen rond onze auto en in de morgen werden we gewekt door een olifant vlak naast ons die tegen een boom stond aan te schuren, dat vergeet je nooit meer…

Veel succes met de planning, je bent in ieder geval op tijd begonnen met plannen.

Gr. Michel

Dank je wel voor je uitvoerige reactie! Wat betreft je advies om het bij 1 land te houden : dat snap ik heb ik ook zeker overwogen ( en hou het ook nog als optie in mn achterhoofd ). Echter hoor ik toch van veel mensen dat de combinatie wel zorgt voor een geweldige combinatie van dramatische landschappen (Namibië) en de mooiste wildparken (Botswana) eigenlijk precies wat wij zoeken. Steden willen we mijden of enkel ’ gebruiken ’ voor inkopen :slight_smile: dus het is wel inderdaad goed puzzelen met de tijd die we hebben en de plekken die we willen aan doen… We houden wel van mooie lange ritten dus dat kunnen we af en toe best handelen!!

Inderdaad van self drive 4x4 wat handige informatie ontvangen… neig toch nog steeds naar een bushcamper of trax haha maar ik overweeg inmiddels ook de daktent. Scheelt aanzienlijk in de kosten en als ik de filmpjes op YouTube enzo zie dan heeft het wel iets magisch… (misschien extra matrasje kopen :wink: ).

Andere verhuurder gaf aan dat je met bushcamper de parken van Botswana niet inkomt maar self drive 4x4 geeft aan van wel. Alle opties even goed uitzoeken. Je verhaal over de dieren rond de tent: Wow !! Wat klinkt dat spannend! ( en gaaf… ) .

Alvast bedankt tot dusver!!

Groetjes :sunny::sunny::sunny:Zonnepit :sunny::sunny::sunny:

Wij hebben afgelopen jaar voor het eerst gekampeerd (was er ook niet zo van) met een landcruiser met daktent in Australie. Echt de vakantie van ons leven gehad, en we hebben best al veel gezien. Wij vonden het matje dus niet te dun. Mijn man is echt een rugklant maar had nergens last van. Het is wel het ultieme kamperen vonden wij. We gaan dit jaar in september naar Botswana ook met daktent maar nu met een hillux want de landcruises werd wel heel erg duur.

Ik heb inmiddels een aantal verhuurders benaderd voor offertes voor 4x4’s bushcampers én ook met daktenten…! Erg benieuwd naar de tarieven… jullie ervaringen maken ons erg enthousiast! Zodra wij goedkeuring hebben voor verlof weet ik het exact aantal dagen en kan ik echt de route uitvogelen ( mijn ultieme voorpret! ) ik zal me dan sowieso absoluut weer hier melden. .

Wat een mooi vooruitzicht! Wij hebben ook 4 weken door Namibië en noord Botswana gereisd. Was inderdaad een erg mooie combinatie en wij hebben echt nergens het gevoel gehad dat we moesten haasten. Ik denk dat het ook te maken heeft met je verwachtingen, wij zagen de reisdagen ook echt als vakantiedag. Geniet van de voorbereidingen, de reis wordt ongetwijfeld bijzonder mooi.

Nice! ASCO car hire hebben wij hele goede ervaringen mee. Was niet al te duur en prima nieuwe wagens.
Wat betreft Etosha, ik zou er persoonlijk 2 nachten blijven. Als je het vergelijkt met Moremi, Savuti en Chobe is Etosha echt een beetje Beekse Bergen, maar wel degelijk de moeite waard.
Wij hebben ook in een maand Namibie en Botswana bezocht en dat was prima te doen vonden wij.

In dit filmpje kun je onze route ongeveer zien. Afrika 2013 BerndNienke - YouTube

Denk wel aan het reserveren van de campsites in de nationale parken, doe dat zo vroeg mogelijk, zeker als je in juni gaat. Dat alles in Botswana al vol zit in november is niet vreemd.

Wat ons ook echt goed is bevallen is een navigatie met Tracks4Afrika. Bijna elk zandweggetje staat er op.
Nog een paar tips: neem een satelliettelefoon mee, denk aan de koude nachten (in juni soms rond het vriespunt), zorg voor een visa creditcard. Bij ons werkte mastercard niet altijd.

Geniet van de voorpret!

Hoi Zonnepit,

Inmiddels zijn jullie geweest en ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen! Wij gaan de hele maand augustus met onze kinderen en zijn nog opzoek naar een mooie route.

Hoi Zonnepit,

Ik zie nu pas dat jullie nog moeten gaan, ik ben benieuwd waar jullie op uit zijn gekomen met de auto en bij welke maatschappij. Ook wij hebben offertes aangevraagd, wachten nog op antwoord.

Hoi allemaal,

Sorry voor mijn zeer late reactie, erg drukke roerige tijd achter de rug dus het lag even stil, maar inmiddels pak ik de voorbereidingen weer op… @Bernd1980 ik had jullie filmpje al een tijdje geleden gezien en ook laten zien aan vriendlief, echt heel erg gaaf! Wel wat inspiratie door opgedaan hoor! Gave trip is dat geweest: Willen wij ook ! En je tips neem ik absoluut mee en staan al genoteerd :slight_smile: @Achanhty02 ik ga nu weer volop zoeken naar een 4x4 etc, zodra ik concreet meer heb, laat ik het hier weten.

Ik heb wel een vraag voor jullie, hopelijk kan iemand hier op antwoorden, wij willen een dezer dagen ons verlof voor de reis in 2019 gaan aanvragen, we denken nu aan april omdat dat qua vrijvragen waarschijnlijk makkelijker zal gaan, met name voor mijn vriend, hij hoeft dan niet tijdens de mei vakantie vrij te vragen, waarin veel collega’s met kinderen altijd vrij willen. Ik heb op internet een en ander opgezocht over de voor- en nadelen van april. Qua voordelen lees ik: warm, minder koude nachten, groen, goedkoper, rustiger… Nadelen lees ik: iets lastiger wild spotten doordat er nog meer water is, sommige camps nog gesloten, en mogelijk moeilijker begaanbare wegen wanneer er regen valt.

Ik vraag me af of jullie ervaring/kennis hebben over Namibië en Botswana in de maand april, maakt dit erg veel verschil met mei? We neigen nu dus naar de maand april 2019 om de reis te gaan boeken, mits dit goed te doen is! Op internet lees ik over het algemeen positieve verhalen maar ben ook zeker benieuwd naar eventuele ervaringen op dit forum!

Alvast bedankt en ik zal in het vervolg sneller/actiever reageren hoor! :wink:

:zon02::zon02::zon02: Groetjes Zonnepit :zon02::zon02::zon02:

Hi zonnepit,

Mooie plannen. Leuk he, al die voorpret alleen al!

April is wat warmer inderdaad en afhankelijk van de regenval kan het zijn dat bepaalde wegen (nog) niet begaanbaar zijn. Zelfs niet met de grote 4x4’s. Maar dat moet je dan ter plekke gewoon goed informeren voordat je weer op pad gaat. En de regen laat zich absoluut niet voorspellen; niet qua hoeveelheid en ook niet qua exacte periode, dus dat blijft sowieso een gok.

Qua auto’s zou ik voor april dan zeker kiezen voor de grootste klasse, en dan de Toyota Landcruiser. Er zijn diverse autoverhuurders die de Landrover Defenders helemaal uit hun assortiment gooien. Teveel en tevaak gedoe mee. De Toyota Landcruiser is lekker betrouwbaar. Een Hilux is een klasse lager en die auto is ook echt nét iets lager wat betekent dat je minder grondspeling hebt. Wij willen daarom altijd de Landcruisers, met de minste kans op vastzitten in zand of water.

En verder sluit ik me bij de eerdere opmerkingen en adviezen aan: boek zo vroeg mogelijk je campings. Vooral in de wildparken in Botswana gaan de boekingen ongelofelijk hard en het zijn allemaal maar kleine campings. Wat gaaf is, maar wat je dus ook voor de voeten kan lopen als je laat boekt :wink:

Alvast heel veel plezier.
Met warme groet vanuit de bush,
Natascha Snelder
ZaZoe Xperience

Beste ZaZoe (Natascha),

Bedankt voor de goede tips. Ik heb nu inmiddels enkele offertes opgevraagd voor een Ford Ranger bushcamper, maar ik begrijp dat een Landcruiser toch wel echt het verschil maakt? Ik heb dan ook meteen een offerte hiervoor opgevraagd bij Avis. Mochten jullie nog goede aanbieders weten hoor ik het graag, tot nu toe komt Avis met alles erop (volledige verzekering zonder eigen risico etc) het goedkoopst uit. Ik besef dat een bushcamper uiteraard duurder gaat zijn, maar ik kies toch (vooralsnog) voor het comfort daarvan! :slapen:

Sowieso is dan ook wel het plan om een dag cursus te volgen met het rijden met een dergelijke auto, lijkt me wel een handig plan! We wachten nu nog de goedkeuring voor ons verlof aan (25 maart - 25 april 2019) en zodra het groene licht er is wil ik z.s.m alles echt gaan uitstippelen en inderdaad de campings vastleggen.

We hebben toch voor deze periode gekozen omdat dan de kans op verlof voor mijn vriend het grootst is (weer terug voor de meivakantie zeg maar). En naar wat ik lees op internet moet het te doen zijn?!

Bij de eerst ontvangen offerte van Avis kreeg ik direct een aanbod voor oa ook het vastleggen van de campsites (in de prijs inclusief zeg maar).

Vriendelijke groetjes,

:zon02::zon02::zon02:Zonnepit :zon02::zon02::zon02:

Dag Zonnepit,

Wij vertrekken 25 mei 2018 voor 4 weken Namibië en Botswana :slight_smile:

Aan andere volgers, wanneer is ‘‘zo vroeg mogelijk de campings boeken’’?
Wij houden niet van strakke schema’s en zien graag waar we uitkomen… :s

Oh wow dat is al bijna; wat gaaf! Benieuwd naar jullie ervaringen :slight_smile: Hebben jullie nog niets vooruit geboekt? Ik lees namelijk op veel forums en websites dat met name de campsites in Botswana al ver van te voren volgeboekt zijn. Ik weet natuurlijk niet of dat ook in mei zo is? Ik lees in elk geval graag mee :wink:

Nee, er ligt nog niets vast… Dat wist ik niet!
Wel schema uitgewerkt maar, deze is redelijk flexibel bij ons. Weten namelijk ook niet wat we op welke plaats mogen verwachten.

Misschien dan toch beter uitkijken en navraag doen… :s

Hi Zonnepit,

Jullie plannen klinken mooi. Dat Avis een autohuur aanbiedt inclusief nul eigen risico én alle campings lijkt te mooi om waar te zijn maar klinkt fantastisch. Ik zou daar nog wel even wat dingen bij checken. De autoverhuurders die ik namelijk ken, hanteren over het algemeen voor een grote 4x4 namelijk altijd wel een bepaald eigen risico. Omdat anders huurders toch wat lakser met hun auto’s omgaan. En veel reisverzekeringen dekken trouwens dat eigen risico weer af! Dus het kan maar zo zijn, dat een eigen risico niet eens zo heel verkeerd is (als daarmee de totale huurkosten weer iets lager uitkomen).

Enfin, ik zou bij Avis dus nog maar wel checken wat er nu allemaal wel en niet inbegrepen is bij een offerte. En als zij de campings voor je boeken én in de huurprijs incalculeren én dan ook nog zeer concurrerend zijn, klinkt dat als een topdeal. Wij doen persoonlijk veel zaken met Bushlore en Britz. Ook altijd goede ervaringen mee.

Groetjes en heel veel voorpret,
Natascha Snelder
ZaZoe Xperience

Hoi Zazoe !

Het klopt dat er in bepaalde situaties nog steeds eigen risico geldt ( aanrijding dieren, enkelvoudig ongeval over de kop etc ) en het extra bedrag wat we er bovenop moeten betalen is niet mis dus we overwegen nu toch ook om evt met een normale verzekering akkoord te gaan. Ik heb nu ook bushlore offerte opgevraagd lijkt nog wat voordeliger maar net niet helemaal de auto die we het liefst hebben dus even goed afwegen. Britz zal ik ook nog even navragen !! Bedankt voor de tip… ps ik voel me nu best dom maar wist niet dat eigen risico evt ook gedekt kan worden middels je reisverzekering… goed om eens na te zoeken we hebben een goede uitgebreide doorlopende wereld dekkende reisverzekering

Het aanbod van het boeken nog eens nagelezen. Staat niet helemaal duidelijk omschreven maar hij geeft wel aan dat via hem alle campings boeken net zoveel kost als het zelf boeken ( maar inderdaad hij zal daar vast een bedrag op willen verdienen )

Groetjes :sunny::sunny::sunny: Zonnepit :sunny::sunny::sunny:

Hoi dag iedereen,

We hebben vorige week last-minute beslist om in juli en augustus 3 weken te gaan rondreizen in Namibië. Aangezien we niet zo veel tijd meer hebben om alles voor te bereiden vroeg ik me af of er iemand reeds een gelijkaardige reis heeft gedaan en misschien nog een roadbook of informatie zou liggen hebben die ze kunnen delen. Alles is welkom uiteraard, hieronder kun je onze ruwe planning vinden.

We hebben reeds alle lodges geboekt die we nodig zullen hebben voor dit programma, heb even wat gespiekt bij enkel touroperators. 4x4 en vluchten zijn ook reeds geboekt.

Ons programma tot dusver in grote lijnen:

Windhoek
Waterberg Plateau
Etosha
Damaraland
Skeleton Coast
Swakopmund
Sossusvlei
Aus
Fish river canyon
Kalahari
Windhoek

Alvast bedankt voor jullie reacties!!