Daktent nodig? 4x4

Dag allemaal,

Wij willen een reis maken sept dit jaar van 4,5 week kaapstad, fish river, sossosvlei, swakupmund, Etosha, Vic falls, chobe, okavanga delta (tips wbt Botswana?) en terug naar Johannesburg.
Nu willen we natuurlijk 4x4 huren, maar met daktent is zoveel duurder merk ik. Zou in Botswana kamperen met een koepeltentje ook kunnen? In Namibië is t niet zo’n probleem volgens mij maar in Botswana lees ik overal dat t wild rondom de tent loopt, dan is op t dak beter wellicht… ervaringen? :slight_smile:

Als je geen eten in de tent hebt kan je normaal gerust in een koepeltentje op de grond slapen. Als een leeuw wil binnenkomen, kan hij evengoed op de auto springen. Zo hoog is dat niet voor zo een beest. Zoals gezegd, als je geen eten in de tent hebt heeft een dier geen reden om binnen te komen. Wilde dieren hebben een natuurlijke angst voor mensen.

Zou je een koepeltentje meenemen vanuit Nederland of ter plaatse aanschaffen? Let wel dat hij stevig is want vooral in Namibia kan er een serieuze wind waaien. Ik zou me eerder daarvoor zorgen maken, dat hij niet scheurt, want vaak zijn de campings niet beschut tegen de stevige wind.

Goed punt ook qua stevigheid. Maar hoe werkt t überhaupt met dieren op de campsites in Okavango, kan je tent gewoon aangevallen worden staat er geen beveiliging of iets? Las ergens ook over mannen met geweren (verdoving?) maar dat is kennelijk niet overal?

Veel campings zijn gewoon open. Je slaapt bij wijze van in de dieren hun leefomgeving. Dat is net het mooie eraan. De regel is, zie dat je niet rondloopt na het donker, want dan is het dat de dieren “normaal gezien” door de camping kunnen lopen. Dus zie dat je gegeten hebt en het toilet gebruikt hebt als het nog licht is en dan je tent inkruipt.

En zorg dat je eten goed afgesloten in de auto is, zeker niet in de tent laten liggen. Dieren hebben geen reden om een tent binnen te komen, behalve als ze er eten kunnen ruiken, en dan nog.

Ik weet niet als er mannen met geweren op de campings zijn. Ik heb al vaker in de Okavango geslapen (in een dome tent en zelfs met eten in mijn tent) en daar had niemand ooit een wapen bij, noch werd er 's avonds gewaakt. Ik zou zeggen, gewoon genieten van 1 te zijn met de natuur.

Als dieren hun natuurlijk instinct volgen komen ze niet in een tent. Probleem is dat wij mensen denken dat we dieren iets te eten moeten geven, of etensresten buiten moeten laten liggen, of afval, en daar komen dieren op af en verliezen ze stilaan hun angst voor mensen.

Maar ik denk dat de Okavango nog ok is op dat gebied.

Heb je alles al wat uitgezocht voor je route? Op mijn website (in handtekening) staat wat info over Zuidelijk Afrika. Moest je nog vragen hebben kan je me altijd daar ook nog contacteren.

Flinke afstand in 4,5 week moet ik zeggen, zou dit persoonlijk eerder in 6 weken doen maar in theorie is het wel haalbaar. In mijn herinnering was het verschil tussen een 4x4 en een 4x4 met daktent niet zo groot waardoor het juist aantrekkelijk was om de uitvoering met daktent te nemen, zo weinig scheelde het. Zeker omdat je dan geen gebruik hoeft te maken van de vaak dure lodges. Maar als een koepeltentje echt veel geld scheelt dan is het zeker mogelijk in Botswana. Groot voordeel hiervan is dat je minder vaak met de tent hoeft bezig te zijn, zeker als je ergens meerdere nachten blijft. Met de daktent ben je elke dag minimaal 2x bezig met dat ding.

Een daktent daarentegen kan je wel een veiliger gevoel geven, een hyena klimt niet zomaar even op een auto…

In ieder geval een geweldig avontuur!!

Groetjes, Michel

Sta nu op t punt om 4x4 met daktent te huren: 3,5 week voor 2900 euro (incl crossborder en one way fee) maar echt wat een geld zeg… halve reisbudget bijna… maar heb niet t idee dat t ergens goedkoper kan, (en ach doe je 1x, zo’n huwelijksreis;) ) het is de duurste tijd vh jaar. Of denk jij wel dat t goedkoper kan?

Ik ga zeker de website bekijken :slight_smile: we hebben het redelijk uitgestippeld. Willen na Namibië in Kasane 4 nachten (Vic falls en chobe, dat laatste: is park duur? Lees zoveel tegenstrijdigheden van 20€ tot 80€ pd!) en daarna okavanga delta, 1 nacht erin en 3 nachten Old bridge Backpackers (dan kun je ook delen zonder gids met auto ipv alleen dure bootjes). Verder misschien nog richting kalahari en dan Johannesburg. Of heb je nog een niet te missen plek? :slight_smile:

Klopt, maar langer vrij was helaas geen optie. Maar we houden van camperen en van autoreizen dus dat scheelt:) In Google maps is het 5200km alleen de reis, dan zul je op vrije dagen ook nog wel wat rijden natuurlijk. Alleen qua reis is het 64 uur op Google maps, daar tel je flink wat bij op natuurlijk (alhoewel, hij berekent op de kleine wegen ook echt maar 25km per uur, maar proberen zoveel mogelijk snellere wegen te doen onderweg, hoe kloppend is Google maps, ervaringen?) dus stel dat je 25/30% extra rekent kom je nog op 3-4 uur gemiddeld per dag. Dat is best te doen toch? Of reken ik te makkelijk?

Ik denk dat het gemiddelde om een 4x4 met daktent een 100 Euro per dag is, dus veel goedkoper zal je het niet vinden. Jullie huren toch vanuit Kaapstad? Dat is in principe al goedkoper dan in Windhoek. Gaan jullie toch voor de daktent? Of zelf een tentje meenemen? Het voordeel van een 4x4 met daktent is dat je al het materiaal erbij hebt, wat toch weer scheelt (zoals stoelen, potten, pannen,…).

Willen jullie van Kasane naar Maun rijden door het Chobe park? Of dagtrips vanuit Kasane in Chobe doen? Ik vind ook niet direct terug hoeveel de inkom fee is. Ik kan me niet herinneren dat het zoveel was. De laatste keer dat ik er was is al van 2 jaar geleden. Ook goed om te weten, als je een boatcruise zou doen en die dag ben je al in het park geweest, best even melden. Dan moet je niet nog eens parkfees betalen. Dat scheelt toch ook.

Willen jullie van Maun door de Central Kalahari naar Joburg? Het is nog al een moeilijk park om te rijden en je zal er wat tijd kwijt zijn. Wat anders de moeite is, als je van Kaapstad naar Namibie rijdt, om via het Kgalagadi Transfrontier park te gaan. Prachtig gewoon, maar het is wat omrijden om dan terug naar Fish River te gaan. En, vaak al 9 maanden vooraf volgeboekt. Kijk eens op de website van sanparks.org

Als je me een eerste route voorstel doorstuurt, kan ik daar op wat aanpassingen en hoogtepunten op aanduiden. Dan weet ik wat jullie interesse is in eerste instantie.

Super dat je de route wil meekijken:)

We vliegen inderdaad op Kaapstad, daar 5 nachten. Cape point, Tafelberg beklimmen, Hermanus (walvissen) en pinguïns, evt Robbeneiland. En verder de (kunstenaars)wijken verkennen.
Dag 6: Rijden naar Springbok
7: rijden naar hobas
8: dag fishriver canyon
9: rijden naar sesriem
10: dag sososvlei
11: rijden naar swakupmund, wellicht lunch in walvisbaai
12: dagje zeehonden/flamingo’s/swakup
13: rijden naar Etosha vlakbij Ombika
14: dag (oost) Etosha
15: rijden door park naar westkant vlakbij onguma
16: dag (zuidwest) Etosha
17: rijden naar Rundu
18: rijden naar Kasane (flink stuk dus vroeg rijden) daar mooie camping blijven 3 nachten
19: dag Vic falls
20: dag chobe
21: stuk door chobe rijden en overnachting in chobe
22: (klein stuk) rijden naar xakanaxa daar overnachten
23: rijden naar old bridge Backpackers
24: vanuit daar okavanga weer in
25: idem
26: rijden naar jo’burg met stops
28: aankomst joburg, auto inleveren en nachtje daar hotel
29: terugvliegen

Heb nu niet kalahari gedaan, ben bang dat t teveel haasten wordt. Maar miss toch overwegen. Overigens is t 30 dagen totaal dus ergens heb ik nog een dag Haha (reisschema nu uit m’n hoofd, thuis klopt het wel :wink: )

En denk dat ik inderdaad toch graag de daktent wil, al die spullen (tent, stoelen, tafel, dekens, kussens, koelkast en kookgerei) toch wel heel fijn :slight_smile:

Zijn boodschappen (in de stadjes) te doen qua kosten?

De route ziet er wel goed uit. Ik heb geen ervaring om vanuit Chobe door het park naar Maun te rijden, dus daar kan ik geen advies geven. Wij reden altijd via de weg van Kasane naar Maun (via Nata), maar als je een 4x4 hebt zou door het park rijden wel de moeite zijn.

1 volledige dag uittrekken voor Fish River is misschien wat veel, behalve als je wat dingen in de buurt wil bezoeken, zoals AiAis of Canyon Road house (in het geval jullie in Hobas willen overnachten).
Wat je ook kan doen is na Kaapstad 1 nacht in de Cederbergen blijven, wat een supermooie omgeving is. De dag nadien doorrijden tot net voor of net na de grens en overnachten langs de Orange River. Op de Orange river kan je een korte kano tocht maken. De dag daarna doorrijden tot aan de Fish River Canyon en in de namiddag / avond een korte wandeling maken aan de viewpoints.

De rest van de route ziet er wel ok uit.

Betreffende boodschappen, probeer vooral in Namibia goed te plannen. Je kan niet overal verse producten kopen. In de meeste dorpjes (als je deze al tegenkomt) kan je wel brood en conserven vinden, maar niet echt vers fruit en groenten.
Qua prijs, Zuid Afrika is wat goedkoper dan Namibia en Botswana. Reken op dezelfde prijzen als in Nederland / Belgie. Enkel het vlees is een stuk goedkoper.

Als je nog vragen hebt, shoot :slight_smile:

Super, dank! We hebben de 4x4 geboekt, uiteindelijk met losse verzekering dat scheelde toch weer 300€.
Heb nog een kleine verandering in Botswana gedaan, via planet boabab naar Johannesburg. Lijkt me heel gaaf ook daar.
We hebben nu bijna alles geboekt, maar wel lastig in de parken hoor! Linyanti hebben we nu, savuti zat vol net als xakanaxa… nu maar gewoon alles aangeschreven anders wordt t toch erbuiten camperen voor de rest.

Zou je aanraden de excursies ook al te boeken? We willen graag in een vliegtuigje boven de delta (wel duur) en keer georganiseerde safari, een keer in bootje over de delta etc.

Planet Baobab is een heel leuke camping. Volledig omringd met baobabs (what’s in a name) en een hele toffe ingerichte bar en groot zwembad. Er komen ook heel wat “overland trucks” die er kamperen. Maar normaal hebben zij een aparte camping. Zie dat je zeker navraagd om op de gewone camping te gaan staan (anders kan er nog al wat lawaai zijn).

Betreffende de excursies, het lijkt me niet echt nodig om deze vooraf te boeken. Er zijn nogal wat aanbieders, dus ik denk niet dat alles vol zal zitten. Voor het vliegtuigje, om de prijs wat te drukken, kan je rechtstreeks naar het vliegveld gaan en proberen daar te onderhandelen. Maar dan zal je wel anderen moeten vinden, met 2 zal het wat duurder zijn. Anders zal je best via de camping of een lokale touroperator boeken.

Het zal alleszins een enorm leuke trip worden. Ook al moet je buiten het park slapen, dan nog is de Okavango Delta een geweldige belevenis en mooie ervaring!

Wij gaan ook in september naar Namibie en Botswana. Wij betalen minder dan €1400 voor onze 4x4 met daktent voor 21 dagen. Zo te lezen zijn we dan een stuk goedkoper uit. Wij huren vanaf Windhoek.
Veel plezier met je reis, het klinkt fantastisch!

Rijden van Kasane via Chobe naar Maun is gewoon te doen. Ik heb het 3x andersom gereden (2001 / 2007 / 2012). Je moet alleen wel echt de tijd nemen en het niet in 1 dag willen proppen (dan kan je beter niet door chobe rijden). Je rijd in de parken door het zand, je moet dan ook een 4x4 hebben met een hoge bodemplaat. Kom elke keer wel een type als de land rover Freelander (? uit m’n hoofd) tegen met die bodemplaat kom je in het zand vast te zitten (banden raken dan de grond niet meer). Als je 30 km per uur rijd ga je hard, en mis je een hoop dieren. Voor mij is deze route wel echt de rede om Botswana in te gaan. Je kampeert midden in de bush en onderweg kan je zomaar een groep leeuwen op de weg zien liggen. Een van mijn mooiste herinneringen is in Third Bridge Camp na het eten gingen we de roof top tentjes in en op het moment dat wij omhoog klommen kwam er een hyena uit het riet (zat daar blijkbaar al een tijdje te wachten) en kwam kijken of er nog wat te halen viel bij ons vuur. Vanuit de tent, liggend op de buik keken we toe hoe de hyena de smaak van de traptree uit probeerde.

Als de campsites vol zitten kan je het ook nog proberen bij een van de luxe Kampen (mits je het budget hebt) daar kan je ook gewoon met de auto heen. Al zal je een van de weinige zijn, het kan wel.

Wij zijn juist van Botswana terug. Voor de Chobe entrance fee betaalden we 120 Pula per persoon en 50 Pula voor de auto, 290 pula dus (2 personen) is gelijk aan 26 €. Dit bedrag betaalden we ook voor Moremi, Nxai Pans en Makgadikgadi Pans.
Wij hebben de excursies niet op voorhand geregeld, gewoon ter plaatse.
Bootje op de delta is wel duur, probeer met andere samen te gaan om de kosten iets te drukken. Hetzelfde voor het vliegtuigje (hebben wij niet gedaan)

Astrixx

Onze reisverhalen
www.astrixx.be

Hoi Suuz, wij willen ook een 4x4 met daktent huren voor ongeveer 3 weken (volgend jaar). De prijs valt erg mee die jij hebt gevonden. Waar heb je de wagen geboekt en beviel het goed? Was september een fijne reistijd?

Sent from my SM-G920F using Wereldwijzer mobile app

Via www.autohuurnamibie.nl. Daar kun je kiezen voor een iets oudere auto, die reed perfect. Zou t zo weer doen. September was goed om wild te spotten en de wegen waren goed begaanbaar (einde vh droge seizoen). Succes met plannen!

Oke super. Ga daar eens kijken. Fijn om te horen dat september een goede tijd was! Dankjewel!

Sent from my SM-G920F using Wereldwijzer mobile app

Hallo,

Sorry ik heb niet alle posts gelezen, zijn er een beetje te veel :stuck_out_tongue:
Maar een daktent is echt geweldig :slight_smile:

Zelf hebben we een trip gedaan van Belgie naar Zuid Afrika met de wagen en hebben onlangs een boek gepubliceerd hierover met allerhande info over visa, malaria, campings, do’s en don’ts,…
Mocht je interesse hebben, hij is te koop via Amazon

of rechtstreeks via ons daar er helaas geen Amazon in Belgie of Nederland is…

In ieder geval, super veel plezier op jullie trip!

Mocht je meer verhalen of foto’s willen zien, kijk gerust op onze website http://www.waarisworteltje.be
Of met meer vragen mail je maar gerust!

Groetjes,
Eef en Dries