Zoveel aanbieders...waar de 4x4 huren & zwemtip gevraagd

Hoi allemaal,

Nadat we vorig jaar vijf weken door Zuid-Afrika hebben getrokken, zijn we nu onze reis voor volgend jaar aan het plannen: Namibie & Botswana wordt het! Na het doorstruinen van dit forum zijn we er al uit dat het sowieso een 4x4 moet worden. Liefst met daktent. En dat we het liefst vanuit Windhoek of Maun vertrekken ivm het aantal kilometers wat dat scheelt. Maar wat is nu echt het minimum per dag wat zo`n auto kost? 80 euro per dag? 100 euro? Ik snap dat het ook afhangt van de huurvoorwaarden, maar jemig wat zijn het er veel. We hebben al verschillende offertes opgevraagd, maar die komen uit op wel 100 per dag. En ik denk dat het nu als met tickets is…als je maar goed genoeg zoekt… :slight_smile: Of zit ik er naast? Zie door de bomen het bos niet meer.

We hebben vorig jaar aardig relaxed gedaan, meestal twee a drie nachten per plek. Zijn we nu weer van plan. Hebben ongeveer 4,5 week de tijd dus dat moet wel lukken. We zijn alleen echte zwemfanaten, maar geloof niet dat er ergens in Namibie of Botswana een fijn zwem meer is of wel?

Verder nog iemand tips voor een mooie paardrijsafari?

Alvast heel erg bedankt!

Hi, ik kan jullie niet helpen. Maar wellicht is dit leuk om te lezen. Namibia’s secret lakes | SWimMinG WitH ScorPionS Als je tenminste zelf nog niet had gezocht op ‘Swimming in Namibia’. En ik weet niet of je maken krijgt met hoge kosten voor overal zogenaamd dure extra verzekeringen maar www.huurautopolis.nl, onderdeel van de Europeesche Reisverzekeringen claimt dat ze wereldwijd het eigen risico afkopen voor 7 euro ofzo per dag.

Leuk, dankjewel!

Hoi, wat betreft het zwemmen kan ik je geen tips geven. Wel mbt huurauto. November 2014 zijn wij 3 weken in Botswana geweest als beginnende 4x4 rijders en hebben via goingafrica.com daar een 4x4 landcruiser gehuurd en waren er zeer tevreden over. Een hillux was toen niet meer verkrijgbaar. Achteraf zijn we blij dat we als beginner toch de landcruiser hebben gehuurd want die heeft ons enkele malen “gered” uit de modder in Nxai Phan en rivercrossings bij Kwai en third Bridge. Deze had een sterkere motor kregen we ter plekke in Maun te horen. Wij zaten in het begin van het regenseizoen en het rijden in de bush van Botswana vergt gezond verstand, liefst ook stuk zelfredzaamheid wb autotechniek. Dus af en toe flinke plensbuien waardoor je de ondergelopen olifantenkuilen niet meer kon onderscheiden van de waterpoeltjes, diepzandwegen en modderwegen. Wij zijn toen gestart in Maun (2 nachten) - Nxai Phan (2 nachten)- Nata (1 nacht)- Kasane (3 nachten)- Chobe river front, Ihaha (2 nachten)- Savuti (2 nachten) - Kwai (2 nachten) - third Bridge (2 nachten) - Maun (2 nachten).
Een prachtige trip, vooral omdat je tussendoor veel gamedrives kunt doen. Onze ervaring was dat je dan meer zag dan tijdens de rit van plek naar plek. Maar goed dit kan een andere keer ook heel anders zijn. Wild kun je niet dirigeren.
Wij hadden een 4x4 met een snorkel erop, je kunt in de situatie terecht komen dat je ineens heel diep gaat als je water oversteekt. (looppad van nijlpaarden onder water maakt een diepere sleuf) Tevens hebben we gekozen voor Maun omdat we dan sneller hulp konden krijgen tijdens ons laatste traject van Kasane naar Maun door de bush dan als we bijvoorbeeld in Johannesburg hadden gehuurd.
Om een lang verhaal korter te maken. Het huren van een auto met volledige uitrusting (inclusief gps, airjack ipv high-jack EN satelliet telefoon) is het begin maar hoe zit het ook met de eventuele uitleg, service, afwikkeling zaken etc? Laat goedkoop niet duurkoop worden tijdens jullie vakantie. De vrijheid in de Botswaanse Bush hebben wij als prachtig ervaren, voornamelijk ook omdat de zaken rondom huurauto allemaal goed waren geregeld.
ps: ik had een simkaart gekocht in Botswana van breed gedragen telefoonnetwerk. Deze in mijn oude nokia gestopt. Werkte perfect om contact te houden met Nederland maar…in de bush, zelden voldoende bereik.

Hoi,

Dankje voor je uitgebreide antwoord! We hebben nu wel een mooie deal gevonden (75 eu per dag incl daktent, kampeeruitrusting en verzekering).

Hallo Krista,

Bereken ook eens goed hoeveel verzekering je betaalt voor 4,5 week en vergelijk dat eens met het eigen risico dat je hebt wanneer je je niet uitgebreid verzekert. Bij ons was het in 2013 ni ieder geval zo, dat de verzekering uiteindelijk duurder was dan het eigen risico mocht er wat gebeurd zijn.
Daarnaast kun je je ook afvragen hoe zinvol een hele uitgebreide dekking is, maar dat moet iedereen voor zich bepalen. Als je gewoon met gezond verstand op pad gaat en geen roekeloze dingen doet dan valt het denk ik allemaal wel mee. Daarnaast is de onderkant van de auto alsmede banden en ruiten vaak niet gedekt, terwijl je daar vaak het meeste risico mee loopt.
Wij hebben gehuurd bij ASCO in Windhoek en dat is ons prima bevallen.

Succes met de voorbereidingen in ieder geval!

Kistaah, de meeste campings in Botswana en Namibia hebben een zwembad, dus daar kunnen jullie je zwemtijd wat inhalen. Voor de rest, is er niet echt iets dat ik weet waar je rustig kan zwemmen (als er al water is). Als je een mokoro tocht doet in de Okavango Delta, kan je meestal ook wel ergens zwemmen (ze zoeken dan een stukje uit zonder hippos en krokodillen). Maar je kan daar wat in het water plonsen en niet echt baantjes trekken. Dus de zwembaden zijn de beste deal, zou ik zeggen :slight_smile:

Leuk, ik kan echt niet wachten!! Nu druk bezig met kijken wat we leuk vinden :))