Rondreis Namibië en Botswana mei 2019

Hoi allemaal,

Na een prachtige reis van 4 weken door Zuid Afrika afgelopen november zijn we alweer aan het dromen over onze volgende bestemming, en we zijn eruit: we willen rond mei/juni 4 weken lang rondreizen door Namibië en Botswana. :vak01:

Ik ben al een tijdje flink aan het lezen en probeer me wat te verdiepen in de mogelijkheden, maar goede tips en adviezen van de ervaren bezoekers van deze landen zijn altijd erg welkom.

Allereerst: we denken in principe aan de gehele maand mei om de reis te maken? Ik lees dat dit een goede maand is, rustiger, droger, goedkoper… Is dat ook jullie ervaring?

Verder denken we aan kamperen. (zit niet echt in mijn genen maar mijn vriend wil het heel graag, en tja, je moet hem ook wat gunnen he… :nadenken: ). We zouden graag een Toyota land cruiser of een landrover huren (een hillux lijkt ook ok, maar we vinden een land cruiser gewoon supergaaf dus ja…) Liefst in camperversie -yup, that’s me- of evt met daktent -yup, that’s him- . We willen graag wat prijzen vergelijken. Ik heb een eerste offerte opgevraagd bij selfdrive4x4, nog niets ontvangen. Verder is er volgens mij heel veel aanbod dus wellicht hebben jullie ervaringen? Bij een daktent, moet ik dan denken aan een megadun matje wat er in ligt? Ik ben van nature een slechte slaper dus een beetje 'bed’gevoel is voor mij wel een pré !

En dan krijg je nog de route he… de grootste voorpret!

Wij zijn vooral echte natuur- en dierliefhebbers en vriendlief is fotograaf, daar richten we dan ook het liefste onze reis op in. Ik moet natuurlijk nog volop gaan puzzelen en schuiven, maar ik wil graag mijn eerste ‘idee’ delen voor de route om te zien of dat überhaupt haalbaar is in de tijd die we hebben:

Windhoek
Sossusvlei e.o.
Spitzkuppe National Park
Cape Cross
Damaraland
Skeleton Coast
Etosha National Park
(caprivi game park?)
Chobe National Park
Moremi Game Reserve
makgadikgadi zoutvlaktes

Windhoek

Het is een allereerste ruwe opzet, hopelijk kunnen jullie erop schieten om te kijken of dit enigszins realistisch is… Het liefst blijven we in de game parken echt wel 4 a 5 dagen zodat we er zoveel mogelijk van kunnen genieten zonder het haastige gevoel.

Dit zijn voor nu even de eerste vragen, er komen er vast nog veel meer! :wink:

Groetjes :zon02::zon02::zon02: Zonnepit :zon02::zon02::zon02:

Hoi Zonnepit!

Wat een super vooruitzicht! De combinatie Namibië/Botswana is zeker mogelijk alleen zou 4 weken voor mij persoonlijk iets teveel racen zijn, ik zou er liever 6 weken voor uittrekken of kiezen tussen 1 van de 2 landen en het andere land in 2020 bezoeken… :wink: Tenzij je genoegen neemt met 1 of 2 nachtjes op 1 plek en dan weer doorgaat maar ik heb gemerkt dat 3 nachten op 1 plek je heel veel rust geeft en de plek echt goed te ervaren. Op de dag van aankomst ben je toch vaak wat vermoeid na een (lange) rit, vervolgens heb je 1 volle dag en de dag van vertrek ga je meestal ook weer vroeg op pad omdat er vaak toch weer een flink stuk gereden moet worden. Als je dit zelf geen probleem vind dan is de 2 landen combineren in 4 weken zeker te doen. Op plekken als Spitzkoppe en Cape Cross is 1 nacht wel weer voldoende trouwens.

Mei lijkt me in ieder geval een prima periode om de redenen die je al noemt en bovendien is het in mei nog niet zo heel erg koud 's nachts. Ik zou prijs/technisch gezien kiezen voor een Hilux met daktent en dat combineren met af en toe een lodge voor het comfort, de matrasjes in een daktent zijn immers inderdaad niet enorm dik… Dan heb jij toch je 4x4 en af en toe het comfort van een lodge en je vriend het kamperen in de daktent. Dat is namelijk wel een gave ervaring, wakker worden in Moremi, je daktentje open ritsen en naar de dieren om je heen kijken. En met die lodges tussendoor heb je ook iets om naar uit te kijken. Ik heb zelf goede ervaringen met zowel selfdrive4x4 als met Discover Namibia, zij kunnen je helpen met de kampeerplekken in Chobe en Moremi wat nogal problematisch is als je dit zelf wilt doen. Agenten hebben dit veel sneller voor elkaar. Discover Namibia heb ik mijn Namibië trip laten regelen en Selfdrive4x4 mijn Botswana trip.

Je ruwe opzet ziet er op zich redelijk logisch uit, ik zou alleen Cape Cross en de Skeleton Coast skippen als je ook naar Botswana gaat. 5 Nachten voor Etosha is prima denk ik maar voor Chobe, Moremi en Savuti zou ik zeker langer uittrekken. Bijvoorbeeld 5 nachten Moremi, 2 nachten Savuti en 3 nachten Chobe.Mijn vrouw en ik zijn nu 5 keer in Zuidelijk Afrika geweest maar het kamperen in Moremi en Chobe is zo’n unieke ervaring, dat is haast niet te overtreffen in Zuidelijk Afrika. 's Nachts hadden we hyena’s en leeuwen rond onze auto en in de morgen werden we gewekt door een olifant vlak naast ons die tegen een boom stond aan te schuren, dat vergeet je nooit meer…

Veel succes met de planning, je bent in ieder geval op tijd begonnen met plannen.

Gr. Michel

Ter info: ik had mijn post in 2 landenforums geplaatst, en in het Botswana forum is deze eigenlijk verder gegaan, dus voor iedereen die wil meedenken of ervaringen wilt delen (altijd erg welkom!) kan dat heir beter om alles op 1 plek te houden:

https://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=212295

:zon02: :zon02: :zon02: groetjes Zonnepit :zon02: :zon02: :zon02: