Met eigen 4x4 door Namibie , Zambia , Zimbabwe, Zuid Afrika en Botswana

Wij willen in januari , februari 2015 een rondrit maken door Namibië , naar de Vic Falls , door Zimbabwe naar het Kruger Park in Zuid -Afrika en dan via Botswana terug naar Namibië. Wij zijn een Belgisch koppel van 50 jaar .
Onze eigen Toyota Landcruiser staat na onze vorige rondritten in Namibië nog altijd bij onze neef die een guesthouse heeft in Henties Baai Namibië. Vooraleer we de Toyota met Belgische nummerplaat naar België terugsturen , willen we nog een grote rit maken.
We rekenen ongeveer 17 à 18 dagen onderweg te zijn , maar plannen ook nog een verblijf voor en na om haaien te vissen in Henties Bay.
We zoeken een reisgezelschap met een eigen of gehuurde wagen om daar dezelfde route , of een deel er van , min of meer samen te rijden. Met minstens twee wagens reizen heeft immers een aantal voordelen , vooral ivm veiligheid en backup bij pannes of lekke banden.
Alle suggesties welkom.

Op 18 dagen een rondrit door Namibië, Vic falls, Zimbabwe, Kruger park en Botswana… Daar stel ik me vragen bij.

Beste Walter,

Misschien heb ik mij verkeerd uitgedrukt of heb je niet helemaal goed gelezen, of beide. We rijden van Henties Bay naar Vic Falls in 3 dagen ( Rundu - Katima Mulillo via Zambia naar Vic Falls) Van Vic Falls naar Kruger park ( Noord ) door Zimbabwe dus , in drie dagen. Zuid-Afrika dwarsen naar Botswana in drie dagen , door Botswana naar Windhoek in alweer drie dagen , maakt 12 dagen rijden over grofweg 4000 km. 6 dagen voorzien om onderweg naar believen te blijven hangen. 1 week in Henties Bay voorzien voor ons vertrek naar Vic Falls , 1 week extra na terugkeer in Windhoek.
Zo onrealistisch is dat niet , denk ik. Een “rondrit” in Namibië is dit inderdaad niet , maar dit hebben we al meermaals bij eerdere gelegenheden gedaan.
Met een Landcruiser is dit geen probleem , met een Defender is dat misschien wel een probleem , remember : A Land Rover is to get in the desert , a Landcruiser is to get out of the desert :):slight_smile:

Ja, dat lijkt me al heel wat realistischer, alvast veel succes gewenst. En wat je opmerking over Landcruiser/Land Rover betreft: volledig mee eens - voor dit soort werk is Toyota “simply the best.” :vak01:

Volledig mee eens landcruiser het beste voor alle vervoer in Afrika wij hebben 12 landen hiermee gedaan zonder pech!!!

Dit lijkt me een heel interressante reis. 4 jaar geleden heb ik met een aantal vrienden met een gehuurde Hilux door Zuid-Afrika en Botswana getrokken.
Reisgenoten heb momenteel niet in de aanbieding, maar als er op deze reis een plekje vrij is dan zou ik graag mee willen.

Jammer, plan zelf een reis door de door u genoemde landen en plaatsen. Reken er wel minstens 60 dagen voor en +/- 11.000 km om het traject te rijden.
Januari, februari, is wel regenseizoen in het noorden van Namibië en Botswana en ik ga dus in de 2de helft van 2015.

Hallo,

Wij zijn van plan om in 2016 met onze Landcruiser (Nederlands kenteken) een soortgelijke reis te maken.

Kunnen jullie vertellen hoe jullie auto in Africa is gekomen?
Wij willen onze auto graag verschepen vanuit Europa naar Kaapstad en mogelijk hebben jullie hier al ervaring mee, die jullie met ons willen delen.

Verder zijn we erg benieuwd hoe jullie de auto verzekerd hebben.

Groeten, Gert en Irma

Ik heb navraag gedaan om mijn camper naar Zuid Afrika te laten overvaren, maar in mijn geval is dit veel duurder dan ter plaatse een 4x4 camper te huren voor 60 dagen. Ook zou ik dan enkel maar op goede en verharde wegen kunnen rijden. Heb een 4x4 camper met een verzekering bij het voertuig CDW-Maxi (0 € zelf te betalen) +/- R 330 / dag.

Voertuig over laten brengen kan eventueel met tussenkomst van SeaBridge, e-mail: info@sea-bridge.de
Voertuig kan geladen worden vb. Antwerpen en word ontladen in Port Elisabeth. Waarschijnlijk zijn er ook nog andere havens mogelijk.
Kostprijs is volgens volume van het voertuig.

Hallo

Bedankt voor je reactie.

Wij hebben ervaring met auto’s huren in Afrika.
We willen nu erg graag enkele maanden met onze eigen auto met Nederlands kenteken gaan rondtoeren.
Je zult dan lokaal de auto moeten verzekeren en we zijn benieuwd hoe dat in zijn werk gaat.

Enig idee wat transport van een Landcruiser HJ60 (met daktent en complete uitrusting) van Europa naar Zuid-Afrika gaat kosten?

Nogmaals bedankt, Gert en Irma

Kostprijs wordt berekend volgens het aantal m³ dat je wil transporteren. L x B x H. Navragen kan bij: info@sea-bridge.de

Dit is inderdaad een goede site!

Bedankt!

Via Wereldwijzer app

Wij hebben onze route ondertussen al wat aangepast op basis van alle info die we her en der hebben ontvangen. We zullen hoogstwaarschijnlijk in Namibië blijven in Februari 2015 , en deze route Vic Falls ,Lake Kariba ,Okavango delta , pas in juni of juli 2015 , wegens mogelijke problemen ivm regenseizoen. Blijkbaar zijn de wegen rond Lake Kariba , zowel in Zambia als in Zimbabwe geen probleem in februari ( volgens de exploitant van de ferrydienst) , maar Botswana kan moeilijker blijken. Het risico lijkt mij ook groot om dit slechts met 1 wagen te doen.

Wij zijn bijna rond met het uitstippelen van onze te volgen route van +/- 2 maanden door Zuid-Afrika, Namibië, Botwana, Vic Falls en terug Zuid-Afrika. Zitten alleen met de vraag hoe we best naar De Vic Falls gaan. Onze nu geplande camping vóór de Vic Falls is Kasane in Botsawana.

Vraag is:

• Waar is het het beste om naartoe te gaan voor een bezoek aan de watervallen, alleen maar in Zimbabwe of is het beter om naar Zambia te rijden?
  • Of is er mogelijkheid om een uitstap naar de Falls te regelen vanuit Kanane?
  • Hoeveel dagen minimum te voorzien voor het bezoek aan de Falls?

In dit gebied ben ik nooit geweest en heb geen idee waar het de beste plaats is om de watervallen te bekijken. Misschien kennen jullie de omgeving al wel en daarom mijn vraag.

De Zimbawekant is de mooiste , vanuit Kasane zijn er verschillende mogelijkheden om georganiseerd naar de Falls te gaan, o.a. vanuit de Chobe Safari Lodge. Als ja alleen voor de Falls naar Zimbawe gaat is één dag ruim voldoende.

Wij hebben onze Landcruiser verscheept vanuit Antwerpen naar Walvis Bay Namibië via Algeciras Spanje. Een vrachtwagen met container is onze wagen komen ophalen bij een bevriend bedrijf dat over een laadkaai beschikt , zodat we de Toyota probleemloos in de container konden rijden , zelfs met het dakrek (zonder tent) erop. In de container zijn haken voorzien om de wagen met spanbanden vast te sjorren , makkelijk. Wij hebben een neef die in Namibië woont ( Fishermans Guesthouse in Henties Baai) , er was zelfs nog wat extra ruimte om een koelcel en heel wat ander gerief mee te sturen. Container werd dan naar Antwerpen gebracht voor verscheping naar Walvis Bay. Voorziene aankomst was drie weken met ms Maersk Lirquin , maar de rederij heeft beslist om de container in Algeciras op een ander schip naar Walvis bay te sturen. Toch is de container op de voorziene dag aangekomen in Walvis Bay. Daar is alles met een speciale containervrachtwagen naar Henties gereden , omdat de container moest kunnen afgezet worden om de Toyota eruit te rijden. Alles vlot verlopen en heeft totaal -deur tot deur- ongeveer 3500 euro gekost ( juni 2013).
Onze Toyota staat nog steeds in Namibië en we gaan er zoveel mogelijk naar toe om periodes rond te toeren. we zijn verzekerd enkel in Namibië voor schade aan derden , maar eigen schade en / of brand diefstal bleek onmogelijk of extreem duur. Onze Belgische verzekering loopt ook door , omdat wij deze slechts kunnen opzeggen mits de Belgische nummerplaat in te sturen , hoewel er vanuit deze verzekering geen dekking is in Afrika , behalve rechtsbijstand. De Toyota is nog steeds in Namibië , met een tweede CPD , die we jaarlijks wisselen. De oplossing om te verschepen in een container is duurder maar naar het schijnt veiliger dan roro ivm diefstal inhoud en toebehoren en schade. De verplichte jaarlijkse autokeuring moeten we dus noodgedwongen overslaan , maar is niet vereist in Afrika ( gelukkig maar voor veel “auto’s” die daar rondbollen), ook niet voor de plaatselijke verzekering.

Hallo,

Hartelijk bedankt voor jullie uitgebreide reactie.
De optie van namibia2015 om de auto te verschepen lijkt veelbelovend.
We komen dan uit op een bedrag van ongeveer €1500.

Veel plezier met jullie reis en nogmaals bedankt!

Gert en Irma

Heel hartelijk bedankt voor deze nuttige informatie.

hallo gertenirma

wij gaan ook dit jaar weer op pad. we hebben in 2010 met onze hj60 van nijmegen naar kaapstad gereden via de oost kant.

nu willen via de west kant, maar we weten inmiddels dat er erg veel kosten aan visa bij gaan komen , zodat we beter de auto kunnen verschepen net als jullie.

uiteidnelijk willen we onze auto in tanzania neerzetten, omdat we daar regelmatig heen gaan en we dan ieder jaar heerlijk kunnen reizen.

weten jullie al meer over verschepen en de totale kosten?? ik zie op de site van seabridge dat ze alleen verschepen van antwerpen of bremen naar port elisabet.

liefst zouden wij in namibie starten.

een andere vraag: ik lees dat jullie ook een hj60 met daktent hebben. wij dus ook. onze auto is ook wat verhoogd door extra bladveren. Onze auto staat momenteel in malaga omdat hij daar minder staat weg te roesten dan in nederland en we verschillende keren naar marokko zijn geweest en dan is malaga een [prima plek om te starten.

maar goed omdat hij nu niet voor de deur staat weet ik de afmetingen niet meer precies.

wat is de afmeting van die van jullie met daktent?? ivm container aanvraag welke maat we nodig hebben.

ben benieuwd naar jullie reisplannen

groetjes mariet

Hallo Mariet,
Wij hebben destijds inderdaad navraag gedaan om onze camper (geen 4X4 met daktent) te laten overbrengen per boot. Daar de prijs voor onze camper veel te hoog lag, hij bijna met zekerheid op de “gravel roads” beschadigd zou worden in Namibië, hebben wij afgezien van een verscheping naar zuidelijk Afrika. Wij hebben uiteindelijk een kleine 4X4 camper gehuurd in Zuid Afrika en hebben hiermee Zuid Afrika, Naminbië, de Vic watervallen bezocht en zo via Botswana terug naar Zuid Afrika gereden. Totaal 15.752 Km.
Dus ik kan jullie jammer genoeg niet verder helpen.
Armand alias Namibia 2015