Namibië is uitstekend zelfstandig te doen, alhoewel je er wat tijd voor uit moet trekken. Een simpel antwoord op je vragen is er niet. Je kunt op onze niet comm. website www.bjusterbaarlik.nl kijken. We zijn 2 x geweest. Maar via de 2 reis-/routeverslagen en de ‘tiplijst’ (op alf. Volgorde) krijg je wel een aardige indruk van wat er allemaal mogelijk is. Advies: neem wel een 4x4. Een 2x4 is in theorie wel te doen, maar dat is ook afhankelijk van het (regen)seizoen en de route. Met een 2x4 ben je hoe dan ook dan verplicht om op de gebaande paden te blijven en even naar een dorpje rijden wat wat verder af ligt kan en mag dan niet, want zit je vast, auto kantelt of zoiets, dan dekt de verzekering niets! Dat kun je vooral in het noorden (zitten div. stammen zoals Himba, Zemba, bosjesmannen) nog wel eens te maken krijgen met wegen die zijn weggespoeld en kans dat je honderden km’s moet omrijden. Met een 4 x 4 zit je hoger en zie je dus meer. Bovendien zijn de banden breder en heb je betere grip op de gravel- en zandwegen. Zie maar of je inderdaad of je volgend jaar kunt gaan.
Beide keren (1 x in mei en 1x in april) op Kaapstad gevlogen en van daaruit naar boven gereden om vervolgens 4 weken Namibië te gaan verkennen. Beide keren met een 4x4 (Bushcamper + Trax). Voor Zuid-Afrika heb je geen 4x4 nodig. Wij kozen voor een 4x4 gewoon voor het geval dat… We hebben in april her en der wat hemelwater gehad en er lag nog water van de regenperiode (jan. febr. Maart) en dan is het handig als je van de gebaande wegen afgaat, niet vast komt te zitten. Op een goede wegenkaart of gps staat vermeld of het een gravel, asfalt, 4x4-weg is of alleen zandweg.
In de div. reisverslagen, vind je routes die mensen hebben gereden en hun ervaringen. Namibië is echter heel groot. Veel mensen vergissen zich in de afstanden.
Op onze site staan dus al 2 voorbeeldroutes gezien (mei 2007 en april 2009), maar er zijn natuurlijk meer routes mogelijk en/of combinatie, afhankelijk van de beschikbare tijd die je hebt om rond te reizen. Tips en ervaringen zijn meestal persoonlijk. De ene houdt van water, de ander alleen van cultuur. Of men gaat voor vogels, weer een ander gaat alleen voor de natuurparken en weer een ander wil ook veel zelf actief zijn en van een duin afrijden, parachute springen, ballon varen, met een boot de zee op, mensen kijken. … mensen zoals wij willen van alles wat. Op zich is Namibië wel een land waar gewoon heel veel mogelijk is. Te veel om in korte tijd te zien. Pffffff dan zul je hele moeilijke keuzes moeten maken.
Hou in ieder geval goed in je achterhoofd dat Namibië 22 groter is dan Nederland. Het is dus onmogelijk alles te zien in 1 keer. Zo ontzettend veel mensen hebben zich al verkeken op deze af te leggen afstanden. Koop als eerste goede wegenkaarten, waarop de km’s goed staan aangegeven. Ga dan een globale route maken en dan zit er niets anders op dan km’s gaan tellen. Het aantal km’s dat je per dag kunt afleggen hangt van veel dingen af. Rij je over asfalt, dan kun je 120 km/pu. Ga je over een gravelweg, dan mag je 80, maar adviessnelheid is 60, want het komt nog wel eens voor dat er kuilen in de weg zitten en je dus niet tijdig kunt remmen met alle gevolgen van dien. Je auto is heilig en heb je altijd nodig, dus zorg goed voor hem. Bovendien zie je onderweg zo ontzettend veel…, dus stop je vaak om foto’s te maken, of gewoon om stil te zijn en te luisteren naar de stilte, dierengeluiden, kijken naar de verbazingwekkende landschappen, gewone sanitaire stop, koffie/thee pauze, etenspauze… Ga er dus maar vanuit dat je gemiddelde aantal km’s per uur daardoor lager wordt. Verder moet je ook reservedagen in je route opnemen. Gaat bijv. je ruit stuk, dan staat de ANWB of Carglass niet langs de weg te wachten met een nieuwe ruit. Dit gaat je gemiddeld een hele dag kosten. Je moet naar de verhuurder van de auto bellen. Hij moet iemand in het land waar je op dat moment (Namibië of ZA) bent iemand zien te vinden die een passende ruit bij jou in de auto komt zetten. Idem dito met lekke banden. Het is ongelooflijk, maar wij hebben vorig jaar geen enkele lekke band gehad. (de 1e keer slechts 1 lekke band). Dit is echt een zeldzaamheid! Heb je een lekke band: direct laten maken. Er zijn ook genoeg mensen die 2 x per dag een lekke band hebben gehad. Wij hadden 2 reservebanden. Maar sommige auto’s hebben er slechts 1!
Er is nog ergens een bedrijf met wat voorbeeldroutes voor 1, 2,3 of 4 weken… Even zoeken……. Ja ik heb wat gevonden: http://www.explore-namibia.com/portal/content/view/19/38
**Autohuur. **
Wij hebben gehuurd bij http://www.driveafrica.co.za/index.html Maar als je op Winhoek vliegt, kun je in Namibië natuurlijk huren. Maar het hangt er helemaal vanaf wat voor soort auto je wilt. Wel of geen 4x4 of met of zonder daktent of pers. auto en logeren in lodges of gewoon kamperen in een tent of camper. Voor adressen kun je googlen op “autohuur Zuid-Afrika of Namibië”
Als je eenmaal weet welke auto je wilt en welke route je wilt doen kun je de verschillende aanbieders naast elkaar gaan leggen. Sommigen hanteren 1 prijs voor het hele jaar en anderen hanteren verschillende prijzen in div. periodes. (april, mei, juni zijn bij de meeste verhuurders het goedkoopst). Daarnaast verschilt het ook voor de tijdsduur dat je een auto wilt huren. Sommigen geven korting als je langer dan 3 weken huurt en anderen geven verhoudingsgewijs de meeste korting na 28 of 30 dagen autohuur. Een simpel antwoord is er dus niet.
Over het algemeen is een 4x4 waar in/op je slaapt (met daktent, trax, buscamper etc) + camping net zo duur als een pers. wagen met het slapen in logdes… Lodges zijn over het algemeen veel te duur.
Vliegen
Rechtstreeks naar Windhoek vliegen is duurder dan naar Kaapstad of Johannesburg in ZA. Daar staat tegenover dat je extra dagen nodig hebt om naar Namibië te rijden en terug en dus minimaal 2 extra dagen autohuur hebt.
Kosten
Kosten van levensonderhoud zijn een stuk goedkoper dan bij ons in Nederland. Zo ook de brandstof. Volgens mij de helft van wat we hier in Ned. betalen, maar dat weet ik niet meer precies. Diesel of benzine maakt niet veel verschil. De kosten zitten voornamelijk in de autohuur en vliegticket. In de vakantieperiodes zijn gewoon alle prijzen vreselijk duur. Net als voor autohuur zijn de maanden april, mei, juni voor ticketaanschaf het goedkoopst. Wij hebben voor de KLM gekozen omdat dit rechtstreekse vluchten zijn. (een dag- en een nachtvlucht) Tickets zijn soms goedkoper, maar dan moet je bijv. via Londen of Duitsland voor tussenlandingen. Reistijd wordt dan soms schrikbarend hoog. Hier zijn veel vertragingen, waardoor je een aansluiting kunt missen. Londen staat erom bekend dat de bagage nogal eens zoek raakt. En dan sta je dan in Afrika zonder bagage. Wij kiezen voor korte reistijd en wat meer zekerheid en daarom via KLM. Vroegboeking scheelt soms ook behoorlijk. Je kunt bijv. via de zoekmachines naar goedkoopste tickets zoeken. Hieronder nog een lijstje met een aantal zoekmachines:
http://www.cheaptickets.nl/index.cfm?id=inpakken
ttp://www.vliegticket.nl
http://www.vliegtickets.nl
http://www.ebookers.nl/
http://www.vliegticketszoeken.nl
http://www.vliegtarieven.nl
http://www.worldticketcenter.nl
http://www.vliegwinkel.nl
http://www.supersaver.nl
http://www.bijonsaltijdgoedkopervliegen.nl
http://www.whichbudget.com
www.vliegtickets.nl, www.worldticketcenter.nl, www.vliegtarieven.nl maken gebruik van de boekingsengine www.travelstreet.com
www.atp.nl, www.vliegticketskopen.nl maken weer gebruik van de boekingsengine van www.atp.nl met vliegticketskopen.nl welke maar 10 euro administratiekosten rekent in plaats van de 15 euro door ATP zelf…
Cheaptickets rekent in totaal 45 euro bovenop de ticketprijs als ‘kosten’ voor het boeken, goedkoopstevliegtickets maar 10 euro… (prijzen kunnen inmiddels gewijzigd zijn)
Er zit ook nog wel eens verschil in welke luchtvaartmaatschappijen er in het systeem zitten (waarschijnlijk als overblijfsel van de verschillende reserveringssystemen die er vroeger waren)… Maar als je travelstreet, atp, expedia en cheaptickets geprobeerd hebt, dan heb je vrijwel alle maatschappijen en aanbiedingen gehad.
Vergeet je nog www.d-reizen.nl, lowcostairlines.nl en skyscanner.net, die (ook) lowcost airlines meenemen in de vergelijking. Maar soms niet allemaal.
Ik hoop dat je met info weer wat verder kunt met je plannen.
Gr Maaike