Verblijf Namibie

Wij willen komend jaar naar Namibie. Wij twijfelen nog tussen twee varianten:
1, 4x4 Wagen met daktent of een 4x4 Camper en overnachten op campings
2, 4x4 auto en overnachten in lodges, hotels

Doorgaans boeken wij een ticket en huren een auto of camper en zien verder wel. Mijn vraag is of dat in Namibie goed te doen is, ‘op de bonnefooi’ reizen (voor zowel campings als hotels).

En, als Hollander, hoe liggen de prijzen? Ik las ergens dat hotels vrij duur zijn, maar wat is duur?

Iemand ervaring hiermee?

Namibië is uitstekend zelfstandig te doen, alhoewel je er wat tijd voor uit moet trekken. Een simpel antwoord op je vragen is er niet. Je kunt op onze niet comm. website www.bjusterbaarlik.nl kijken. We zijn 2 x geweest. Maar via de 2 reis-/routeverslagen en de ‘tiplijst’ (op alf. Volgorde) krijg je wel een aardige indruk van wat er allemaal mogelijk is. Advies: neem wel een 4x4. Een 2x4 is in theorie wel te doen, maar dat is ook afhankelijk van het (regen)seizoen en de route. Met een 2x4 ben je hoe dan ook dan verplicht om op de gebaande paden te blijven en even naar een dorpje rijden wat wat verder af ligt kan en mag dan niet, want zit je vast, auto kantelt of zoiets, dan dekt de verzekering niets! Dat kun je vooral in het noorden (zitten div. stammen zoals Himba, Zemba, bosjesmannen) nog wel eens te maken krijgen met wegen die zijn weggespoeld en kans dat je honderden km’s moet omrijden. Met een 4 x 4 zit je hoger en zie je dus meer. Bovendien zijn de banden breder en heb je betere grip op de gravel- en zandwegen. Zie maar of je inderdaad of je volgend jaar kunt gaan.

Beide keren (1 x in mei en 1x in april) op Kaapstad gevlogen en van daaruit naar boven gereden om vervolgens 4 weken Namibië te gaan verkennen. Beide keren met een 4x4 (Bushcamper + Trax). Voor Zuid-Afrika heb je geen 4x4 nodig. Wij kozen voor een 4x4 gewoon voor het geval dat… We hebben in april her en der wat hemelwater gehad en er lag nog water van de regenperiode (jan. febr. Maart) en dan is het handig als je van de gebaande wegen afgaat, niet vast komt te zitten. Op een goede wegenkaart of gps staat vermeld of het een gravel, asfalt, 4x4-weg is of alleen zandweg.

In de div. reisverslagen, vind je routes die mensen hebben gereden en hun ervaringen. Namibië is echter heel groot. Veel mensen vergissen zich in de afstanden.
Op onze site staan dus al 2 voorbeeldroutes gezien (mei 2007 en april 2009), maar er zijn natuurlijk meer routes mogelijk en/of combinatie, afhankelijk van de beschikbare tijd die je hebt om rond te reizen. Tips en ervaringen zijn meestal persoonlijk. De ene houdt van water, de ander alleen van cultuur. Of men gaat voor vogels, weer een ander gaat alleen voor de natuurparken en weer een ander wil ook veel zelf actief zijn en van een duin afrijden, parachute springen, ballon varen, met een boot de zee op, mensen kijken. … mensen zoals wij willen van alles wat. Op zich is Namibië wel een land waar gewoon heel veel mogelijk is. Te veel om in korte tijd te zien. Pffffff dan zul je hele moeilijke keuzes moeten maken.

Hou in ieder geval goed in je achterhoofd dat Namibië 22 groter is dan Nederland. Het is dus onmogelijk alles te zien in 1 keer. Zo ontzettend veel mensen hebben zich al verkeken op deze af te leggen afstanden. Koop als eerste goede wegenkaarten, waarop de km’s goed staan aangegeven. Ga dan een globale route maken en dan zit er niets anders op dan km’s gaan tellen. Het aantal km’s dat je per dag kunt afleggen hangt van veel dingen af. Rij je over asfalt, dan kun je 120 km/pu. Ga je over een gravelweg, dan mag je 80, maar adviessnelheid is 60, want het komt nog wel eens voor dat er kuilen in de weg zitten en je dus niet tijdig kunt remmen met alle gevolgen van dien. Je auto is heilig en heb je altijd nodig, dus zorg goed voor hem. Bovendien zie je onderweg zo ontzettend veel…, dus stop je vaak om foto’s te maken, of gewoon om stil te zijn en te luisteren naar de stilte, dierengeluiden, kijken naar de verbazingwekkende landschappen, gewone sanitaire stop, koffie/thee pauze, etenspauze… Ga er dus maar vanuit dat je gemiddelde aantal km’s per uur daardoor lager wordt. Verder moet je ook reservedagen in je route opnemen. Gaat bijv. je ruit stuk, dan staat de ANWB of Carglass niet langs de weg te wachten met een nieuwe ruit. Dit gaat je gemiddeld een hele dag kosten. Je moet naar de verhuurder van de auto bellen. Hij moet iemand in het land waar je op dat moment (Namibië of ZA) bent iemand zien te vinden die een passende ruit bij jou in de auto komt zetten. Idem dito met lekke banden. Het is ongelooflijk, maar wij hebben vorig jaar geen enkele lekke band gehad. (de 1e keer slechts 1 lekke band). Dit is echt een zeldzaamheid! Heb je een lekke band: direct laten maken. Er zijn ook genoeg mensen die 2 x per dag een lekke band hebben gehad. Wij hadden 2 reservebanden. Maar sommige auto’s hebben er slechts 1!
Er is nog ergens een bedrijf met wat voorbeeldroutes voor 1, 2,3 of 4 weken… Even zoeken……. Ja ik heb wat gevonden: http://www.explore-namibia.com/portal/content/view/19/38

**Autohuur. **
Wij hebben gehuurd bij http://www.driveafrica.co.za/index.html Maar als je op Winhoek vliegt, kun je in Namibië natuurlijk huren. Maar het hangt er helemaal vanaf wat voor soort auto je wilt. Wel of geen 4x4 of met of zonder daktent of pers. auto en logeren in lodges of gewoon kamperen in een tent of camper. Voor adressen kun je googlen op “autohuur Zuid-Afrika of Namibië”
Als je eenmaal weet welke auto je wilt en welke route je wilt doen kun je de verschillende aanbieders naast elkaar gaan leggen. Sommigen hanteren 1 prijs voor het hele jaar en anderen hanteren verschillende prijzen in div. periodes. (april, mei, juni zijn bij de meeste verhuurders het goedkoopst). Daarnaast verschilt het ook voor de tijdsduur dat je een auto wilt huren. Sommigen geven korting als je langer dan 3 weken huurt en anderen geven verhoudingsgewijs de meeste korting na 28 of 30 dagen autohuur. Een simpel antwoord is er dus niet.
Over het algemeen is een 4x4 waar in/op je slaapt (met daktent, trax, buscamper etc) + camping net zo duur als een pers. wagen met het slapen in logdes… Lodges zijn over het algemeen veel te duur.

Vliegen
Rechtstreeks naar Windhoek vliegen is duurder dan naar Kaapstad of Johannesburg in ZA. Daar staat tegenover dat je extra dagen nodig hebt om naar Namibië te rijden en terug en dus minimaal 2 extra dagen autohuur hebt.

Kosten
Kosten van levensonderhoud zijn een stuk goedkoper dan bij ons in Nederland. Zo ook de brandstof. Volgens mij de helft van wat we hier in Ned. betalen, maar dat weet ik niet meer precies. Diesel of benzine maakt niet veel verschil. De kosten zitten voornamelijk in de autohuur en vliegticket. In de vakantieperiodes zijn gewoon alle prijzen vreselijk duur. Net als voor autohuur zijn de maanden april, mei, juni voor ticketaanschaf het goedkoopst. Wij hebben voor de KLM gekozen omdat dit rechtstreekse vluchten zijn. (een dag- en een nachtvlucht) Tickets zijn soms goedkoper, maar dan moet je bijv. via Londen of Duitsland voor tussenlandingen. Reistijd wordt dan soms schrikbarend hoog. Hier zijn veel vertragingen, waardoor je een aansluiting kunt missen. Londen staat erom bekend dat de bagage nogal eens zoek raakt. En dan sta je dan in Afrika zonder bagage. Wij kiezen voor korte reistijd en wat meer zekerheid en daarom via KLM. Vroegboeking scheelt soms ook behoorlijk. Je kunt bijv. via de zoekmachines naar goedkoopste tickets zoeken. Hieronder nog een lijstje met een aantal zoekmachines:

http://www.cheaptickets.nl/index.cfm?id=inpakken
ttp://www.vliegticket.nl
http://www.vliegtickets.nl
http://www.ebookers.nl/
http://www.vliegticketszoeken.nl
http://www.vliegtarieven.nl
http://www.worldticketcenter.nl
http://www.vliegwinkel.nl
http://www.supersaver.nl
http://www.bijonsaltijdgoedkopervliegen.nl
http://www.whichbudget.com

www.vliegtickets.nl, www.worldticketcenter.nl, www.vliegtarieven.nl maken gebruik van de boekingsengine www.travelstreet.com
www.atp.nl, www.vliegticketskopen.nl maken weer gebruik van de boekingsengine van www.atp.nl met vliegticketskopen.nl welke maar 10 euro administratiekosten rekent in plaats van de 15 euro door ATP zelf…
Cheaptickets rekent in totaal 45 euro bovenop de ticketprijs als ‘kosten’ voor het boeken, goedkoopstevliegtickets maar 10 euro… (prijzen kunnen inmiddels gewijzigd zijn)

Er zit ook nog wel eens verschil in welke luchtvaartmaatschappijen er in het systeem zitten (waarschijnlijk als overblijfsel van de verschillende reserveringssystemen die er vroeger waren)… Maar als je travelstreet, atp, expedia en cheaptickets geprobeerd hebt, dan heb je vrijwel alle maatschappijen en aanbiedingen gehad.
Vergeet je nog www.d-reizen.nl, lowcostairlines.nl en skyscanner.net, die (ook) lowcost airlines meenemen in de vergelijking. Maar soms niet allemaal.

Ik hoop dat je met info weer wat verder kunt met je plannen.

Gr Maaike

1 like

En kijk ook hier:
http://namibie.startpagina.nl/prikbord/
Het is een forum alleen over Namibie.
Als je bij de zoekfunctie de div. trefwoorden invult, krijg je veel resultaten waardoor je een goede overweging kunt maken om antwoord op je vragen te krijgen.
Veel plezier bij de voorbereidingen!

1 like

“Heb je zo voldoende informatie”

Nou… je zou het moeten uitprinten en uitgeven als reisgids! :zon02:

Dankje voor de informatie, kunnen we weer mee aan de slag!

Bedankt voor je complimenten.
Uitgeven als reisgids…??? Tja, uhhhhh… Ach weet je, we hebben onze niet commerciele website www.bjusterbaarlik.nl al. Het begon als een site voor familie in het buitenland. Toen gingen we een keer naar een niet standaard land op vakantie en die foto’s zouden we ook plaatsen. En ineens was de gratis website ineens vol. Van het ene kwam het andere. We namen een betaalde site… En toen hadden we ineens een uit de hand gegroeide hobby. Van elk land of stedenreis maken we een reis-/routeverslag, foto’s en een lijst van vezamelde tips. In 1e instantie is dit voor onszelf. Als anderen ook wat aan de informatie hebben dan is dat gewoon gratis. Zo zijn we zelf ook vaak aan onze informatie gekomen. Bovendien is het gewoon leuk om reiservaringen met gelijkgestemden te delen. En zolang we leuke reacties krijgen, zal het nog wel een tijdje zo doorgaan. En we zijn nog steeds besmet met het reisvirus. Dit jaar gaan we bjiv. nog 29 dagen door Ethiopie. Eind van dit jaar zal dit ook op onze site te lezen en te zien zijn.

O ja nog even dit:
Koop de ‘Bradt Travelguide of Namibia’. Zorg dat je de laatste editie hebt. Hier staan richtprijzen in van lodges, hotels, B&B’s en campings die je op je route gaat tegenkomen. Campings vinden wij het leukst omdat je daar veel anderen tegenkomt. Je kunt dan ervaringen uitwisselen. En het kampeergevoel is natuurlijk heerlijk. De Afrikaanse geluiden zo door je tentdoek of camper horen is geweldig.
Lodges in de Nat. parken zijn de laatste 2 jaren schrikbarend duur geworden. Je hebt dan echt een goed gevulde portemonee nodig.

Ja, zoals het er naar uitziet word het een camper/campings. Dit is ons tijdens andere reizen altijd goed bevallen. We willen alleen altijd alle opties nagaan.

En het reisvirus… tja… hardnekkige ziekte hè! Het enige virus waartegen ze hopenlijk nooit een genezing vinden :wereld:

“Campings vinden wij het leukst omdat je daar veel anderen tegenkomt”

Maar het kan ook voor komen dat je alleen of maar met een paar mensen op de camping staat. De campings in de Nat. parken kunnen heel druk zijn. Vooral Etosha wil nog wel een ‘vol’ zitten en dan moet je lang van tevoren reserveren. Dit omdat de meeste mensen alle 3 de campings in Etosha aandoen. Meestal overal 1 nacht. Wij hebben de 1e keer een paar dagen van tevoren gebeld of er plaats was, aangezien wij ons niet van tevoren wilden vastleggen. Er werd toen welk moeilijk gedaan, maar het is gelukt. De 2e keer hebben we wel gereserveerd en toen bleek het vreemd genoeg iets rustiger te zijn. Maar over het algemeen krijg je als je lang van tevoeren gaat reserveren dat er geen plaats is. Dit komt omdat touroperaters ook al lang van te horen boeken om zeker te zijn van plaatsen. Blijkt later dat die touroperators hun reis niet vol hebben gekregen, dan annuleren ze de plaatsen en is er ineens weer volop plaats op de campings. De lodges in Etosha zijn peperduur!! Sommige zijn zelfs duurder dan Nederlandse prijzen.

Hier nog een link van een topic over Namibie waar veel vraag en antwoord staat:

Er zijn n.a.v. die topic al 7 pagina’s vol geschreven (om je lekker te maken en de voorpret verder te vergroten) :vak01:

Snotverdikkie, dat is nog eens een topic!

Ik heb hem helemaal gelezen en zal hem blijven volgen, aangezien hij nog steeds ´gaande´ is. Erg informatief.

Ik begrijp wel dat we echt serieus aan de slag moeten. We willen volgend jaar augustus of september gaan. Ik dacht dat ik wel erg vroeg was met het begin van de voorbereidingen, maar blijkbaar hoef ik me niet in te houden en kan los gaan (yes! reizen voorbereiden, altijd leuk!)

IK vroeg me nog af hoe ik me de campings moet voorstellen. Ik zie dat de hotels en lodges van ´gewoon netjes´ tot erg luxueus te vinden zijn. Maar hoe zit het met de campings? Zijn dat echte bushcampings zoals je ze bijvoorbeeld kunt vinden in Australie (Je zet je camper neer en dat is het wel zo´n beetje) of uitgebreide campings met toiletgebouwen, douches. (Het moet natuurlijk geen drukke familiecamping te zijn, maar een wc en douche is wel fijn) of zijn campings ook in alle soorten en maten te vinden?

De afstanden dat komt wel goed, we hebben wat ervaring in de outback van Australie en hoewel we ons beseffen dat Australie zeker geen Afrika is, leer je daar wel wat het begrip ´afstand´ kan inhouden

Ja hoor je kunt nu al op vakantie door met de voorbereidingen te beginnen. Tickets zijn in aug/sept wel duurder. De 2e keer zouden wij in eerste instantie sept/okt gaan. Reden: We vlogen op Kaapstad en in sept/okt staat het bekende Namaqualand (noordwesten van Zuid-Afrika) in bloei. http://www.google.nl/images?q=namaqualand&rls=com.microsoft:nl:IE-SearchBox&oe=UTF-8&rlz=1I7GGIH_nl&redir_esc=&um=1&ie=UTF-8&source=univ&ei=gI6OTMGeJcOmOJCWneYK&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=4&ved=0CDYQsAQwAw
Tickets zijn rond die tijd echt stervensduur, dus zijn we in april gegaan omdat het gewoon honderden euro’s scheelde. Ook de autohuur.
Campings in Namibie zijn niet te vergelijken met Nederland. De kampeerplekken zijn over het algemeen wel 2 x zo groot en soms heb je een plek waar in Ned. wel 10 plaatsen van zouden zijn gemaakt. Vrijwel overal heb je wc-/doucheblokken. Het is mij 200% mee gevallen. Als je foto’s wilt zien moet je onze site doorspitten. Foto’s genoeg van onze kampeerplaatsen. Wij hebben zelfs campings gehad waar we een eigen sanitairgebouwtje had met douche, wastafel en wc!!! En ook als er verder niemand op de camping staat heb je natuurlijk een groot sanitairgebouw helemaal voor jezelf. Je zult niet weten wat je af en toe overkomt.

Als de campings in namibie niet te vergelijken zijn met die in Nederland, dan is dat al het eerste voordeel…! :zon02:

Ik had al een beetje gezien dat we (weer eens) niet in een goedkope periode gaan, maar ja, een mens heeft het niet altijd voor het uitkiezen…

IK las dat in bijv Etosha het noodzakelijk is ruim vooraf te boeken, is dat overal het geval? of echt alleen in de populaire NP’s?

Ik ga nu trouwens eerst eens jullie site doorspitten want daar was ik nog niet aan toegekomen, eerste indruk toen ik snel keek was wel goed!

Die aroundtheglobe site is trouwens ook een mooie, die kende ik nog niet.

Wij zijn alleen een keer in mei en een keer in april geweest. Of het raadzaam is om in die periode ook moet reserveren weet ik niet. Dat kun je het beste even op het prikbord van Nam. vragen: namibie - namibie.startpagina.nl

Around The Globe is voornamelijk voor backpackers, maar het uitwisselen van ervaringen staat voorop en iedereen wordt in zijn waarde gelaten. Geen prikkers die de boel aan het verzieken zijn door vervelende opmerkingen ofzo wat je nog wel eens op de div. forums tegen komt. Het is een supersite met veel info.

Veel leesplezier (gaat je veel voorbereidingstijd kostenlol2)

Zo zit ik hier een fotoverslag van Ethiopie te bekijken, omdat we daar binnenkort naar toe gaan.
Ik sta dus al met 1 been in Ethiopie en ben helemaal in de Afrikaanse sferen.

Wat een mooie foto’s maken jullie zeg. Mooie site hoor, complimenten.

Nu ben ik helemaal niet meer te houden!

Ik zag dat jullie in 2007 een Britz Bushcamper hadden (ook al was een Trax geboekt) Hoe beviel die? Wij hebben in Australie zeer goede ervaringen opgedaan met Britz. In Nieuw Zeeland hebben we zelf niet met Britz gereisd maar wel veel Britz campers gezien en ook daar zagen ze er keurig uit. Ook de service en ondersteuning was erg goed. Bushcampers zijn wel krap maar ach, daar konden we in Australie goed mee leven, lekker knus

En in 2009 een KEA, was die keuze uit onvrede over Britz? En beviel de KEA Trax? Ik las dat de auto nieuw was en de opbouw een tweedehandsje leek? Ik vond de trax er wel heel mooi uitzien, ook qau layout

Welke keus tussen deze campers zou je nu maken (of een andere?)

De reis organiseren begint immers met vliegticket en Camper zoeken

Wij gaan zonder twijfel voor de Trax!
Bushcamper:
Is ook een kanjer, maar om te slapen is hij te krap en te benauwd boven. Manlief wilde dus niet boven slapen (kreeg accuut engtevrees) en ik sliep dus in mijn eentje boven (in de breedte wel veel ruimte). Alle twee beneden kon ook, maar dan heb je dus geen gangpad meer: Op bed of buiten omkleden. Tegelijk naar bed. En je kunt je wc-emmer nergens kwijt.
We hebben de hele vakantie dus gescheiden geslapen.

Trax:
Een supercamper. Zeker als je niet zo lenig bent, iets ouder en toch ook wat comfort wil. De opbouw die we bij de Trax hadden was wel oud. De nieuwe serie die er aan komt is dus nieuw. Voordeel veel loop- , zit- en slaapruimte. Als het regent kun je het slaapgedeeltje ook als tafel met 2 stoeltjes gebruiken. Ideaal als het regent, veel waait of koud is. Ook handig als je 's avonds nog wilt lezen. Buiten heb je gelijk allemaal vliegend spul wat op het licht afkomt. Alle tentdelen zitten horgaas in. Als het warm is kun je alles tegen elkaar openzetten (gratis airco). Als je onderweg wat wilt hebben of snel klaarmaken hoef je alleen maar het dak open te maken en je kunt datgene doen wat je wilt.
Velen waren jaloers op ons vanwege onze gratis airco en veel (opberg)ruimte en keukentje. Keuken binnen is ook handig met koken, want er komen dan geen vliegende beesten in. Als je buiten (bijv. daktent) moet koken ben je verzekerd van gratis vlees. We hebben veel bekijks gehad. Velen zeiden dan ook dat ze de volgende keer een trax zouden nemen ipv buscamper of 4x4 met daktent. Als je een trax wilt: zorg dat je zeker niet te laat bent met boeken, anders is hij verhuurd aan anderen.

Bushcamper is overigens duurder dan de Trax.

Hier een stukje over reserveren sept/okt:
http://namibie.startpagina.nl/prikbord/read.php?2728,12626858,12630415#msg-12630415

Wie zegt dat ik niet lenig ben, en wat ouder? :vak02:

Maar die Trax lijkt me inderdaad een mooi voertuig, zodra we een definitieve periode hebben (ruzie zoeken met twee werkgevers) boeken we hem zsm

Ik weet zeker niet of je jong, oud, stram of superlenig bent. Voor onszelf sprekend: Wij hebben de tijd gehad dat we kruipend uit een tentje moeten zien te komen. Voor gewoon kamperen in Europa hebben we al een tunneltent, waar we rechtop in kunnen staan. En enig comfort vinden we in een Afrikaans land best wel prettig. Bovendien houd ik er sowieso niet van om midden in de nacht uit een tentje te moeten kruipen, trapje af en dan div. ongedierte (schorpioenen, slangen etc.) in het nachtelijk duister of schemer te moeten ontwijken. Voor ons dus wel het tentgevoel zodat we alle geluiden en geuren kunnen opsnuiven, maar niet op de grond of op een dak. Wat ook prettig is dat je in die Trax lekker rechtop kunt staan. Ook in het dakgedeelte zit horgaas. Je zult zeker geen spijt krijgen van de Trax (ik heb geen aandelen).

Succes met jullie werkgevers! Daaruit merk ik op dat jullie in ieder geval nog niet met pensioen zijn. lol2

Ik maakte ook maar een grapje hoor!

Wij zijn jong en vitaal,

én houden van comfort! :zon02:

Zo mag ik het lezen :smile:
Het gaat volgens mij helemaal goed komen met jullie.

Ik wil ook graag nog wat mening toevoegen aan dit topic. Dat heb ik nu eenmaal in overvloed.

Ik ben het niet helemaal eens met de stelling: “Je kan Namibie prima met een 4x4 zelf ontdekken.“. Ik ben van mening dat je Namibie prima zelf kunt ontdekken, maar dan wel zonder 4x4. a. Omdat het onnodig veel geld kost, en b. je dan niet in de verleiding komt om routes te kiezen die alleen met een 4x4 te doen zijn.

Waarom moet je die routes niet nemen? Dat moet je nooit alleen doen, maar altijd in een konvooi. Met minimaal 2 auto’s. Liefst meer. Ja, ik weet het, je kan tegenwoordig relatief goedkoop een satelliet telefoon huren, om als je in problemen komt even de ‘wegenwacht’ te bellen. Ik heb dat zelf nooit meegemaakt, maar vraag me wel af wat er dan gebeurd. Wanneer komen ze als er niet van enige urgentie sprake is, en wie betaald die kosten? Als je met twee auto’s bent heb je een veel grotere kans om je probleem zelf op te lossen, en anders de probleemauto wel terug te slepen naar de dichtstbijzijnde garage, of hulp te halen met de auto die nog wel kan rijden.

Met een gewone auto kan je heel veel van Namibie zien. Ook Etosha, het grootste wildpark van Namibie. Met een gewone auto kan je misschien maximaal 5% van Namibie zien, maar in een land zo groot als Frankrijk en Duitsland samen is dat voor een eerste keer ruim voldoende. Tenzij je direct het avontuur aan wilt gaan.

En als je off road routes neemt, weet dan zeker dat je hele hele hele goeie kaarten bij je hebt. Niet kaarten die allerlei mooie routes suggereren, maar kaarten die zichzelf bewezen hebben. Ik weet wel een goeie source. Maar alleen als je niet alleen op pad gaat. Er zijn mensen omgekomen door die fout.

Juli en augustus zijn droog en zonnig in Namibie. Maar het kent in die maanden drie heel erg van elkaar verschillende regio’s. Dat zijn drie banen die lopen van noord naar zuid. De kust. Het laagland daarachter tot aan het escarpment gebergte en het hoge binnenland.

De smalle kuststrook is heel wisselvallig, door de extreem koude golfstroom die daar loopt. De temperatuur kan in die maanden slingeren tussen de 15 en 34 graden. En neigt meestal naar de 20. Je kan last hebben van hardnekkige en dichte mist, met zelfs een miezerige gevoel. Het voordeel is dat je hier zo weer weg kan zijn, het binnenland in. Maar meestal is het hier gelukkig zonnig en lekker.

Na een paar kilometer landinwaarts, en afhankelijk van het relief verdwijnt de invloed van de koude zee al snel. Hier heerst naar mijn mening een ideaal klimaat in die maanden. De nachten zijn vaak lang warm door de vele rotsen die de warmte van de dag nog lang uitstralen. Zeker als je in kloven, schluchten en canyon’s vertoeft. Echt ideaal.

Dit is echter ook maar een smalle strook, want al snel kom je het escarpment gebergte tegen, waarmee de hoogvlakte begint. Het grootste deel van Namibie ligt dan ook zo rond de 800-1000 meter. En die hoogte voel je vooral ’s avonds en ’s nachts. Geen zwoele avonden meer.

Mijn voorkeur gaat in deze periode qua weer dan ook uit naar Damaraland, met Kaokoveld. Echter net het gebied waar je een 4x4 nodig hebt.

Rond deze tijd heb je nauwelijks last van insecten. Je komt wel allerlei vreemde insecten tegen, maar nauwelijks vliegende bijtende of stekende beestjes. Alleen in de Caprivi zal je misschien muggen tegenkomen. Maar het blijft verstandig om altijd malariatabletten meenemen. Je weet het maar nooit. Een vreemd jaar, en het kan opeens barsten van de muggen op plekken waar je dat nooit eerder hebt gezien. Met de huidige tabletten kan je gaan slikken wanneer je muggen tegenkomt. Die werken dan direct.

Zelf maken wij elke avond een kampvuur waar we de avond aan doorbrengen. Wij vinden dat zelf de mannier waarop je Afrikaanse avonden beleeft. Een kampvuur noemt men dan ook wel de African television. En dankzij zo’n kampvuur heb je veel minder last van muggen. Naast het feit dat je voordat het af begint te koelen je lange broek, sokken en schoenen aan moet hebben en je vest bij de hand moet hebben. Laat je niet koud worden, want weer op temperatuur komen ’s avonds valt niet mee.

Dat kampvuur is ook voor het eten bereiden. Als het geen braai is, maken we wel een potjie maaltijd. Lekkerder bestaat volgens mij niet.

Daarom zie je mij dan ook nooit in een kamper al dan niet met off road kwaliteiten. In Afrika en zeker Namibie leven wij buiten.

Ik kan nog veel meer vertellen, maar dit is wel even genoeg.