Wij willen in juni voor drie weken op reis gaan naar Namibie. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Is het goed zelfstandig te doen? Welke plaatsen moeten we ze zeker bezoeken?
IK hoop dat er hier andere reizigers zijn die hun ervaringen met Namibie met ons willen delen.
Hallo Tica,
In het noorden vonden wij Opuwo een erg leuke plaats, waar de Himba’s, Zemba’s en Herero’s een prachtig schouwspel opleveren. Ook de Caprivi strook is wel een heel apart deel van Namibie.
Het landschap heeft ons hier geen minuut verveeld. Het is erg afwisselend.
Groet
Ansjovis
Bedankt Ansjovis voor je reactie. We zijn op dit moment druk aan het plannen van de route. Hoe lang zou je ons aanraden om op bepaalde plaatsen te blijven. Voor mijn gevoel is het Etosha NP een erg groot park waar je toch wel meerdere dagen voor zou moeten uittrekken. We vonden de accommodatie die we daar tot nu toe hebben gezien wel erg duur.
En waar hadden jullie de auto/ camper gehuurd? Wij zijn namelijk nog op zoek naar een goed en niet al te duur verhuur bedrijf. In eerste instantie kijken we naar een auto, maar een camper lijkt mij ook wel erg fijn. Wat hebben jullie gedaan?
Dag Tica,
Wij hadden een Landrover (met daktenten) gehuurd in Kaapstad bij de firma Bushlore. Dit was een niet te duur bedrijf en is goed bevallen. Maar ik weet niet of ze ook vanuit Windhoek verhuren. Ze hebben een erg duidelijke website.
Het is het goedkoopst om een gewone auto te huren. In principe geeft dat nergens problemen, als je tenminste niet noordelijker gaat dan Opuwo. Anders heb je wel een 4-Wdrive nodig, dat geldt dus ook voor een camper.
De accommodatie in Etosha is inderdaad niet goedkoop, maar wel heel erg goed. Wij zijn 4 dagen in Etosha geweest, maar we hadden er graag nog langer willen blijven. Het is inderdaad een erg groot park. Wij kwamen binnen via Namutoni (2 nachten gekampeerd, want hier is het erg duur), Halali (1 nacht) en na 1 overnachting in Okaukuejo Camp via de zuid-uitgang het park weer verlaten.
Ik heb wel gehoord van anderen, dat een (gewone)camper nogal lawaaierig werd gevonden op de gravel wegen. Maar daar heb ik zelf geen ervaring mee…
Ik denk niet dat juni al hoogseizoen is daar, anders geeft een camper natuurlijk wel meer vrijheid. Je hoeft je niet druk te maken of je je geplande (=geboekte) accommodatie wel haalt. Want behalve het Etosha N.P. en de Sossusvlei hadden wij niets vooraf geboekt.
Accommodatie kost gemiddeld zo’n 50/70 Euro per nacht in Namibie (per kamer), kamperen 6/15 Euro.
Misschien helpt dit iets om uit te zoeken wat jullie het meest aanspreekt.
Wij waren er vorig jaar september/oktober, dus vrij recent.
Groet Annie
Hebben jullie de tickets al geboekt?
Ga je via Windhoek, J’burg of Kaapstad?
In Namibe kun je volstaan met een camper. Is duurder in huur dan een pers. wagen, maar dan hoef je geen dure lodges te betalen.
Over het algemeen:
camper + camping is ongeveer even duur als pers. auto + lodges.
En je kunt nog op onze eigen (niet commerciele) site www.bjusterbaarlik.nl kijken. Hier staan onze ervaringen van 2 jaar geleden in de vorm van een reisverslag, route, veel foto’s en een grote lijst met tips.
Aanstaande donderdag vertrekken we voor de 2e keer naar ZA en Namibie.
Dit wordt globaal onze route:
26-03-09 Kaapstad
27-03-09 Kaapstad - Algeria (225)
28-03-09 Algeria - Springbok (330)
29-03-09 Springbok - Viooldrif - Norotshama River Resort (150)
30-03-09 Norotshama River Resort - Hobos (Fish RC) (150)
31-03-09 Hobos (Fish RC) - Schloss Duwisib (330)
01-04-09 Schloss Duwisib - na Kuiseb Pass (340)
02-04-09 Net na Kuiseb Pass - Spitzkoppe (270)
03-04-09 Spitzkoppe (-)
04-04-09 Spitzkoppe – Okoukuejo (254)
05-04-09 Okaukuejo – Halali (dagrit)
06-04-09 Halali - Namutomi (dagrit)
07-04-09 Namutomi - Tsintsabis (120)
08-04-09 Tsintsabis (-)
09-04-09 Tsinsabis - Waterberg (330)
10-04-09 Waterberg (-)
11-04-09 Waterberg - Dusternbrook (251)
12-04-09 Duesternbrook (-)
13-04-09 Duesternbrook (-)
14-04-09 Duesternbrook - Aminuis (400)
15-04-09 Aminuis - Bagatelle (210)
16-04-09 Bagatelle (-)
17-04-09 Bagatelle - Mata M. Rest. Camp (170)
18-04-09 Mata Mata - Nossob Rest. Camp (dagrit)
19-04-09 Nossob Rest. Camp - Twee Riv. (dagrit)
20-04-09 Twee Rivieren (dagrit)
21-04-09 Twee Rivieren - Augrabies (397)
22-04-09 Augrabies - Ergens langs de R27
23-04-09 Ergens langs de R27
24-04-09 Ergens langs R27
25-04-09 Algeria - Kaapstad (224)
26-04-09 Schiphol en dan naar huis
Aangezien we maar weinig informatie kunnen vinden op internet en jullie er onlangs nog zijn geweest wil ik je toch nog een paar vragen stellen.
Hoe lang zijn jullie in Namibie geweest?
Welke route hebben jullie gereden?
Wij vinden het erg moeilijk om de afstanden in te schatten. Normaal plannen wij onze vakantie niet heel erg, maar het lijkt er op dat het in Namibie wel nodig is. Misschien dat jullie route ons wat meer inzicht biedt in afstanden en benodigde tijd voor onderdelen.
In ieder geval bedankt voor al je antwoorden en tips.
Nog meer Friezen die naar Namibie gaan. Wij zijn vandaag al de hele dag aan het inlezen en informatie aan het opzoeken. Zometeen gaan we de tickets boeken. We hebben inderdaad goedkope tickets gevonden via Johannesburg (Amsterdam - Johannesburg 994euro voor 2 personen) en Johannesburg - Windhoek (568 euro voor 2 personen).
Bedankt voor jullie informatie. Ik heb al eventjes op jullie site gekeken en zal zometeen jullie verslag ook even gaan lezen. Ik ga ook nog even kijken op de startpagina van Namibie.
Een hele fijne vakantie over een paar dagen en wie weet hebben jullie nog een paar actuele tips voor ons als jullie terugkomen.
Wij hebben een trip van 6 weken gemaakt. Gestart in Kaapstad, via Windhoek, Buitenpos en Botswana zijn we 30 september weer de grens van Botswana naar Namibie overgestoken. Vanaf hier zag onze route er als volgt uit:
30 september - Ngepi Camp (Caprivistrook)
1 oktober - Rundu
2 + 3 - Namutomi
4 - Halali
5 - Okaukuejo
6 - Kamanjab
7 + 8 - Kunene River Lodge
9 + 10 - Opuwo
11 - Community Camp Khowarib (tussen Sesfontein en Palm Lodge)
12 + 13 - Palm Lodge
14 - Uis
15 + 16 - - Via Cape Cross naar Swakopmund
17 - Solitaire
18 - Sesriem
19 - Maltahohe (vanwege lekke band, moest eerst geplakt worden)
20 - Norotshama Lodge (aan de Oranje Rivier)
21 - Fish River Canyon ( Canyon Road House)
22 oktober zijn we de grens overgestoken naar Zuid-Afrika.
Op de heenweg zijn we gestopt bij Keetmanshoop (Quivertree Camp) bij het Kokerbomenwoud. Erg leuk!
We hebben wel de route een paar keer aangepast, omdat b.v. door een lekke band het doel niet gehaald kon worden, of omdat daar de band niet gerepareerd kon worden.
Bij Twijfelfontein konden we de camping niet vinden, die we zochten.
We hadden geen zin om helemaal terug te rijden om verder te zoeken en kwamen zo in Uis terecht (waar trouwens niets te zien is…)
Een leuk boek over Namibie met veel nuttige informatie is “In Namibie” van Ada Rosman. Ze heeft ook een website: www.adarosman.nl
Verder zijn we erg goed geholpen door www.explore-namibia.com bij het boeken van plaatsen in Etosha en Sesriem.
Swakopmund was zelfs in oktober nog koud, dus daar zal het in juni wel helemaal onaangenaam zijn!
Er schiet me zo snel niets meer te binnen, maar als je nog wat wilt weten, kun je me altijd vragen.
Mijn excusses voor mijn late reactie. Bij deze eerste reacties kreeg ik telkens een bericht dat er weer wat was gepost, maar nu voor de twee laatste berichten was dit niet het geval. Bedankt voor het posten van de route. Zo te zien hebben jullie ook een lange reis door Namibie gemaakt. In jullie route komen nog verschillende plaatsen voor waar ik nog niet eerder iets over gehoord heb. Ik zal ze eens op zoeken op een kaart. Wij zijn nog heel erg aan het twijfelen over de auto en wat voor verzekering we moeten nemen. Ik zie dat bijna iedereen wel een paar lekke banden heeft gehad tijdens de tocht door Namibie, maar moeten we daar ook de verzekering voor afsluiten? Wij vinden de prijzen voor autohuur heel erg hoog, maar willen niet in de problemen komen door hier op te besparen. Wat zijn jullie tips hiervoor?
Ik heb voor dat boek over In Namibie al contact gehad met de schrijfster. Ik heb gezien dat ik altijd langs haar rijdt voor mijn werk. Dus misschien kan ik wel eens met haar afspreken.
Hallo,
Het huren van de auto hangt ook af van de route die je van plan bent te gaan rijden.
In principe kun je tot Opuwo met een gewone auto heel goed rijden in Namibie.
Alleen zal het wat meer schudden op de gravelwegen misschien…
Wat het verzekeren betreft, wij zeggen altijd of je verzekerd je zo goed mogelijk, of helemaal niet.
Dat halfbakken gedoe, van wat valt er nu precies wel of niet onder verzekering A of B, hebben we geen zin in. En als je wel pech krijgt of iets anders, kun je maar beter zo goed mogelijk verzekerd zijn. Dan zit je niet te wachten op gedoe met een verzekeringsmaatschappij.
Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.
Nog een tip: kijk even naar welke gebieden je precies gaat en hoe het daar gesteld is met malaria. Lang niet overal in Namibie heb je malaria tabletten nodig. Maar dit hangt ook vanhet jaargetijde af.
Mocht je nog wat willen weten over plaatsen die je niet bekend voorkomen in onze route, kun je me altijd mailen.
Groeten
Annie
Bedankt voor je reactie. Op dit moment zijn we volop aan het inlezen en beslissen wat we nu willen gaan doen. Jammer genoeg hebben we alleen in het weekend echt tijd om er voor te gaan zitten. Bij alle hoofdstukken die ik lees veranderd de route weer. Gelukkig hebben we nog even voordat de route vast moet staan.
Bedankt voor alle hulp en zodra we weer wat vragen hebben dan meld ik mij hier weer.
Ook ik ben bezig een reis naar Namibië te plannen. De bedoeling is om eind augustus/begin september een week of 3,5 rond te trekken in een Nissan 4x4 met daktent.
Ik zag dat jij erin bent geslaagd goedkope vliegtickets te boeken, iets wat mij tot op heden niet is gelukt en bijna onmogelijk leek. Jij schreeft dat jullie voor EUR 1562 retour voor 2 personen hebben geboekt. Zou jij mij ajb kunnen vertellen hoe en waar je dit hebt gedaan? Ik kom namelijk telkens op minimaal EUR 2000 voor 2 personen.
Overigens kan ik iedere Namibiereiziger ook het boek “Solitaire” van Ton van der Lee aanraden. Dit boek is, net als al zijn andere boeken, erg goed geschreven en geeft een mooi inzicht in het leven in de Namibwoestijn. Daarnaast heb ik zelf net de Bradt guide van Namibie aangeschaft; volgens eerdere reizigers is dit een betere gids dan de LP (ook vanwege de hierin genoemde coordinaten van campings etc.).
Tot slot nog een vraag aan allen: wij willen graag ook “off the beaten track” reizen, onder meer door Kaokoland. Nu lezen wij op verschillende websites dat dit slechts kan/mag in kolonnes van minimaal 2 auto’s en een goede gids. Is iemand hier bekend mee, en is dit werkelijk nodig? Wellicht dat een van jullie hier eerder al mee te maken heeft gehad.
Veel van de dingen die je schrijft zijn erg herkenbaar. Ook wij hebben de Bradt reisgids gekocht. Wij vonden deze zelf er beter uitzien dan de LP en tot nu toe zijn we ook erg tevreden. Wij hebben ondertussen ook een 4x4 met daktent geboekt (maandag hopen we de bevestiging uit Namibie te krijgen).
Ik ben erg benieuwd wat voor tips je krijgt over Kaokoland. Wij hebben hetzelfde gehoord van mensen die in Zuid Afrika wonen en ook door Namibie zijn getrokken. Wij zitten nog heel erg te twijfelen of we er ook doorheen willen trekken en hoe we dit dan moeten organiseren.
Wat betreft de vliegtickets: Wij maken gebruik van de KLM aanbieding naar Johannesburg. Een ticket kost nu 498 incl. toeslagen en belastingen en van daaruit hebben we een losse vlucht geboekt naar Windhoek. Wij vliegen nu met British Airways van en naar Windhoek, maar ook andere vliegmaatschappijen doen dit. We hebben deze gegevens opgezocht via cheaptickets en daarna op de sites van de des betreffende vliegmaatschaapijen. Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Met name die aanbieding van KLM drukt de prijs. Wij zijn in totaal voor 2 pers incl. boekingskosten 1542,25€ kwijt.
Mooie diensten die je aanbiedt, en een leuke ‘cv’ ook. NL-Kaapstad staat al enkele jaren op het verlanglijstje, en als alles meezit ben ik over een kleine 3 jaar onderweg. Over een jaar of 2 dus een Toyota Landcruiser zoeken en (laten) vertimmeren. Zijn mooie dingen om naar uit te kijken.
Als ‘test’ hiervoor - voor zover nog nodig :biggrin: - gaan we nu dus enkele weken naar Namibie. Willen daarom ook ‘leren rijden’ in een 4x4 en in gebieden die wat minder goed begaanbaar zijn.
Raad jij trouwens sowieso aan om een GPS mee naar Namibie te nemen, of is dit overdreven. Of ligt dit er - wellicht logischerwijs - gewoon aan waar je heen wil gaan?
Heb jij (of alle anderen hier) nog antwoord op mijn eerdere vraag: is Kaokoland (voldoende goed) begaanbaar voor 1 auto? Deze vraag dus omdat wij veel lezen dat je door Kaokoland slechts kan/mag rijden in kolonnes van minimaal 2 auto’s en een goede gids.
Cheers!
p.s. nog even een vraag aan allen: we twijfelen nog een beetje of we ook een (nader te bepalen) gedeelte van Botswana zouden willen bekijken. Lijkt ons alleen een beetje krapjes in 3,5 week. Of heeft iemand hier een andere visie op? Meestal is less more, leert de ervaring namelijk…
Leuk vooruitzicht dat je een Afrika Overlandreis overweegt. Beetje ver weg nog…
Namibia sowieso GPS meenemen. Moet standaard tot je uitrusting behoren! Met name in de ‘desolate gebieden’ onmisbaar. Natuurlijk geladen met o.a. software van Tracks4Africa.
Kaokoland is begaanbaar voor 1 auto (goede voorbereiding is een must). Evt. huur je een Satphone.
Inderdaad is Less —> More maar een stukje Botswana (Okavango Delta) is wel heel leuk…
Ik zie net dat jouw website is vernieuwd; ziet er mooi en professioneel uit.
Ik zal toch eens gaan uitkijken naar een GPS, en naar hoe zo’n apparaat werkt (tot nu toe nog geen ervaring mee). Wat bedoel je met een goede voorbereiding in Kaokoland (afgezien van voldoende water, benzine, gps, etc.)…?
Even in een notendop mijn 4 weken Namibië/Vic Falls/Botswana:
Traject ± 7000km = ± 1000€ aan diesel
4x4 met daktent & uitrusting: 54€ per dag bij ASCO incl Golden Cover
Tracks4Africa software voor GPS: super handig! Gekocht op dag van aankomst in Windhoek. 80€ of zoiets, maar zijn geld waard (wordt dit jaar weer gebruikt voor ZA & Mozambique).
Etosha & Sossus reserveren in onze zomer. Alles volzet of geen respons? Contacteer Elena Travel. Standaard prijzen.
Vliegtickets betaalde ik net geen 1000€ voor julie/aug.
Als je tot de Victoria watervallen gaat, ga dan ook een dag of 2 naar Chobe River Front in Botswana. Klein maar prachtig reservaat.