Kun je nog iets meer over jullie route vertellen? Vanaf Johannesburg gereden (of juist teruggevlogen) of vanaf Windhoek? Had je niet het gevoel ‘te gehaast’ door Namibie te moeten reizen? Ik kom liever terug dan dat ik voor mijn gevoel echt dingen zou overslaan of redelijk gehaast zou moeten reizen…
Verder geef je aan dat je in Etosha & de Sossusvlei moet reserveren in onze zomer; dit is een veelgehoord geluid, maar kun je met je 4x4 met daktent uiteindelijk niet overal gewoon “kamperen”? Of moét dat altijd op de daarvoor bestemde campsites…?
Verder begrijp ik inmiddels dat GPS en tracks4africa handig/noodzakelijk zijn. Waarom heb jij de benodigde software pas bij aankomst gekocht?
Overigens is ASCO nu geen EUR 54 per dag meer, maar ik begrijp dat er nog enkele andere goedkope aanbieders zijn.
Wanneer je liever terugkomt dan dingen te gehaast te doen dan kan ik je adviseren dat je dat sowieso beter kan doen. Ik ben er al 15 keer geweest en nog steeds kom ik op plekken waar ik nog nooit ben geweest en die zeer interessant blijken te zijn. Afstanden zijn enorm en vele rijden in die 3 weken 5000+ kilometers. Dat kan natuurlijk maar is niet de juiste manier
Met je Daktent kun je niet overal in Namibia ‘gewoon’ (Wild?) gaan kamperen. In Botswana zijn er meer mogelijkheden in die richting. Etosha en Sesriem VOORAF reserveren anderen niet.
Ik gok dat Kohraya Tracks4Africa pas bij aankomst heeft gekocht om de CD in bezit te krijgen? Je kunt het namelijk heel makkelijk downloaden van hun website…
Inderdaad Asco is geen € 54 meer (ik was direct gaan kijken omdat ik het niet kon geloven)…
Ok, duidelijk, het lijkt mij ook dat in Namibie zelf in die paar weken meer dan voldoende te zien is.
Verder begrijp ik dus dat je per se op de campsites moet overnachten, en dat je dus móet plannen omdat je nou eenmaal bepaalde campsites moet reserveren. Dat vind ik bepaald minder, want als ik iets niet wil is het vooraf precies vastleggen waar ik wanneer ben, maar het is kennelijk niet anders…
In ons hoogseizoen betaal je voor een double cab met daktent 62€
In het laagseizoen toch wel 54€ (steeds mét Golden Cover). Check de link. Oh ja … dit is een onderaanneming van ASCO. Vandaar dat jullie het niet konden vinden. Ze zitten in hetzelfde gebouw (dat is wél makkelijk te vinden).
Leuke tip of … leuke tip? :teeth:
Indien je 15x naar Namibië gaat, zal je reis ALTIJD meer, beter en mooier zijn. Niet iedereen heeft echter die mogelijheid. Persoonlijk ondervonden wij die 7000km niet als een nadeel omdat het landschap altijd blijft boeien.
Onze route:
Aankomst Windhoek (gereserveerde kamer in guesthouse)
Welwitchia (wild kamperen)
Walvis Bay - Duin 7 - Naukluft woestijn (wild kamperen)
Sossus (2 nachten gereserveerde camping)
Naukluft woestijn (wild kamperen)
Cape cross (wild kamperen aan ingang van Sketeton coast NP)
Opuwo (3 nachten op camping)
Etosha (4 nachten gereserveerde campings)
Richting Caprivi (onderweg overnachting op camping)
Mahango NP (gereserveerde camping van Ngepi Camp)
Victoria Falls (1 nacht op camping, 2 nachten gratis bij een missiepost)
Kasane (4 nachten op gereserveerde camping)
Savuti (niet gereserveerde camping)
Mahango (2 nachten in luxueuse bungalow van Ngepi Camp)
Windhoek (overnachting in zelfde guesthouse).
Reden waarom ik de software in Windhoek kocht … weet ik niet meer.
Denk dat ik te laat was om het thuis nog allemaal te regelen of omdat ik niet wist hoe ik het moest downloaden. Ik heb nu inderdaad de cd.
Wat betreft plannen: ondanks dat we de eerste week al achter liepen op ons schema en daar bovenop nog een dag pech hadden met de wagen, hebben we dankzij een paar ingecalculeerde dagen al onze gereserveerde campings op tijd bereikt zonder een stress gevoel.
Ps: Mahango is trouwens niet echt geweldig. We deden het vooral als tussenstop op een lang traject en om even te relaxen op een leuke camping.
Eind januari ben ik naar Namibie geweest samen met mijn moeder. We hebben van te voren niks geregeld behalve tranfer naar de 1e lodge.
Natuurlijk gaat er veel mis volgens afrika stijl maar goed.
Elke dag gingen we een stuk rijden en aant einde van de middag gingen we een lodge zoeken. Een rooftop tent is idd vele malen leuker!!!
Natuurlijk ook in Etosha geweest! erg mooi daar en 3 big five beesten gezien nemelijk, 7leeuwen, 1 neushoorn en olifant. T was een mannetje dus helemaal alleen helaas.
Als je een auto ga huren zou ik trouwens uiteraard voor Toyota gaan!! Er is geen betere auto dan dat!
Het is zeker zelfstandig te doen, wij hebben een rondreis gemaakt. maar niet naar skelleton coast, trouwens helemaal niet bij de kust…
Ik voelde me overal op me gemak in Namibie, zelf in Katutura (De stad waar je niet wil wonen of zijn) voelde ik me echt niet bedreigd… T enige stuk waar ik me niet op me gemak voelde was Hereoland tegen Botswana aan. Wel daar bij een school project geweest en dat was geweldig! en de mensen in nl maar klagen dat ze geen ps3 mogen!!!
Als je nog meer wil weten hoor ik t wel! maar Namibie is geweldig en ik ben er verliefd op geworden!!! :wub:
Ik heb net gekeken op de site alleen Namibie is under construction…
Graag zou ik idd willen emigreren naar Namibie, ik ben 25 en weet alleen nog niet wat ik wil daar. In de vakantie mocht ik eindelijk met cheeta`s kroele en eten geven :zon02:
Wat voor bedrijf hebben jullie precies? En kunnen we wat voor elkaar betekenen in de toekomst?
Dank je voor je uitgebreide reisbeschrijving. Het zal inderdaad eigenlijk ook wel meevallen met dat plannen. Mocht iets niet helemaal uitkomen, dan rijden we wel even om of juist wat sneller op ons doel af.
Goede tip inderdaad, van de dochtermaatschappij van Asco, ik kende 'm al; een alternatief is nog www.carrentalsouthernafrica.com, die voor vergelijkbare tarieven dezelfde auto’s aanbiedt. Communicatie met Carhirenamibia verloopt alleen een beetje stroef.
Ik zag trouwens in jouw reisschema dat jij dus wel “wild” hebt gekampeerd. Wat versta je hieronder? Het lijkt erop dat er verschillende meningen bestaan over de al dan niet bestaande mogelijkheid om wild te kamperen…
“Wild kamperen” deden we als we voor 't donker geen camping tegen kwamen. 't Was steeds te mooi onderweg … dus maakten we van de nood een lust (en dit is écht genieten).
Een half uur voor zonsondergang zetten we onze 4x4 achter een heuvel (Welwitchia - zonder permit) of gewoon zo’n 100m van de gravelweg af (Naukluft - zonder permit) en ook eens in een kleine ravijn met droge rivierbedding omdat we daar EHBO hadden toegediend bij een ongeval en op de spullen zouden letten.
De tent staat recht op nog geen 5 minuten, snel eten uitzoeken en dan met de laatste zonnestralen een potje koken. Aangezien er (bijna) niemand in 't donker rijdt, zag je geen kat (hoogstens een jakhals).
Let er wel op dat je rekening houdt met de flora in Welwitchia, dus niet zomaar ergens van de weg rijden.
“Sneller op je doel afrijden” is erg relatief in Namibië. Ofwel zijn de wegen te slecht, ofwel geraak je niet uitgekeken op het landschap …
Maar ik ben er zeker van dat het je wel allemaal zal lukken. Alles gaat vanzelf, net zoals bij het backpacken :slywink:
Sure, reizen gaat altijd vanzelf, da’s nou net het leuke…
Heb er zin in; binnenkort maar eens alles definitief vastleggen (inclusief koelkast uiteraard, back to basics prima, maar een koelkast hoort nou eenmaal bij mijn basics…:p)!
p.s. Kohraya, zijn er ook landen waar je geen verstand van hebt…
Wild kamperen is in Namibie verboden. Als ik je verhaal zo lees moet je een ervaren Namibie ganger zijn die allen niet kan plannen wat betreft de overnachtingen. De enigste plaats waar wild gekampeerd mag worden met toestemming de park ranger is in het Kaudom Game Park.
Voor al de gene die door Namibie trekken en kamperen neem geen risico want een kamping kost gemiddeld tussen de 80 en 120 N$. geniet u reis
Dit forum moest maar weer eens omhoog gehaald worden…
Inmiddels heb ik mijn reis naar Namibie (inclusief 4x4 met daktent) geboekt. Ook heb ik een grove “planning” gemaakt voor de 3,5e week die we er zijn. Het enige duistere stukje in onze planning blijft Kaokoland, simpelweg uit voortdurende onwetendheid. Ik wil alle goede tips hier (en elders) niet in de wind slaan (namelijk dat je in beginsel niet alleen en zonder gids door Kaokoland moet rijden). Wij hebben 4 dagen om vanaf Sesfontein in Etosha aan te komen. Daartussenin zouden wij graag Kaokoland willen beleven.
In de Bradt guide vond ik een geschikte gids voor dit gebied, maar hij is niet beschikbaar. Wie heeft nadere concrete tips/informatie met betrekking tot de dingen die we in ongeveer 3 a 4 dagen in Kaokoland zouden kunnen doen, en over hoe we dit precies aan zouden moeten pakken (en hoe niet…), en wellicht een naam van een gids etc.?
Fax: +264-(0)61-304 714
Mobiel: +264-(0)81-305 2924
Via email kunt u contact met onsnemen in het Nederlands, Engels en Duits: [EMAIL=“info@explore-namibia.com”]info@explore-namibia.com Dit e-mail adres is beschermd door spambots, u heeft Javascript nodig om dit onderdeel te kunnen bekijken Of gebruik onderstaand formulier
Onze site: http://www.explore-namibia.com/
Wij zijn inmiddels ook weer terug in Nederland. Onze ervaringen van de maand april in Namibie, staan net als onze reis van 2 jaar geleden ook weer op onze (niet comm.) site www.bjusterbaarlik.nl in de vorm van een route-/reisverslag, veel foto’s en lijst met tips.
Van Marco en Elise van Explore Namibia kreeg ik snel nuttige antwoorden. Kort en goed komt het erop neer dat Kaokoland prima zelfstandig te doen is, mits met de juiste voorbereidingen. Ook kreeg ik enkele goede tips voor te rijden routes (Hoanibrivier tot en met Amspoort en de Hoarusib rivier naar Purros; toevallig zelf ook ervaring mee?), dus dank voor je verwijzing!