Namibie-Botswana-Zimbabwe

Wie kan vertellen hoeveel je tijd redelijkerwijs (als werkende) nodig hebt om goed te kunnen genieten van de ins en outs van Namibie, Botswana en eventueel Zimbabwe. Tips zijn ook altijd welkom! En wie het weet mag het zeggen: vallen deze landen REDELIJKERWIJS te combineren in 1 trip zonder dat het teveel tijd kost (overigens ben ik niet geinteresseerd in voorafgeboekte overlandtrips etc.; altijd alles zelf regelen)?!

Thanks!

Hoi Anacondor,

Ik ben in maart van dit jaar naar Botswana, Zambia en Namibie geweest. De minimale tijd die je nodig hebt is zeker drie weken. Wij hebben de rondreis op eigen gelegenheid gedaan met 2 4x4’s die we gehuurd hebben bij Kea in Zuid Afrika.

Belangrijk is om van te voren je route uit te stippelen en te bepalen hoeveel tijd je waar wilt door brengen. Je kan dan vervolgens aan je tijd schema bepaalde dingen schrappen of toevoegen. Misschien wel handig om per week 1 dag in te plannen voor onvoorziene omstandigheden, oponthoud e.d.

De wegen in Botswana zijn met een 4x4 in het droge seizoen allemaal goed te bereiden. Behalve de weg tussen Maun en Chobe N.P. deze is echt slecht.

Mocht je alleen naar Zimbabwe willen vanwege de Victoria Falls dan adviseer ik om via Zambia te rijden. Dit scheelt enorm veel geld m.b.t. de invoerrechten van de auto. Je kan daarna bij Livingstone in Zambia te voet de grens over steken om naar de Victoria Falls toe te gaan. Dit hebben wij ook gedaan en het is een absolute aanrader.

Foto’s van deze trip kan je vinden op www.reisbegeleider.com. Je kan hier ook je foto’s zelf plaatsen.

Mocht je verder vragen hebben dan hoor ik het wel.

Wij hebben alleen voor Namibie al 4 weken nodig. We reisden met een gewone huurauto en hebben het hele land doorkruist. Van Fish River tot Epupa en van Luderitz tot Muduma op de Caprivi strip. Mijn advies is neem de tijd voor een van de landen zodat je die goed kunt bezichtigen ipv door drie landen een paar highlights bezichtigen. De wegen waren in Namibie over het algemeen vrij goed, muv Opuwo-Epupa en Rundu-Ruacana.

Manfred

Heel erg bedankt voor jullie reacties. Mijn instelling is doorgaans dat ik een land liever goed zie en dan maar andere landen oversla dan andersom. Dus als hier beweert wordt dat je 4 weken voor Namibie nodig hebt om het goed te kunnen zien, zal ik er ook wel ruim 3 weken voor uit willen trekken. Daar gaan al mijn vakantiedagen dan :sad: …

Hebben jullie nog speciale tips voor Namibie, do’s or dont’s, met name afgezien van de echt bekende spots?

Kom maar even kijken op het forum van de startpagina van Namibie:
http://www.prikpagina.nl/list.php?f=2024
Hier zit het vol met deskundigen.

Oke, bedankt voor jullie reacties.

Ik ben helaas nog niet door heel Namibie geweest. Wel ben ik in de prachtige Caprive strip geweest. Mocht je willen overnachten aan de Kavango River, de rivier die in Botswana over gaat in de Okavango River en Delta dan is Ngepi Camp een onbetwiste aanrader. Hier moet je echt een treehut huren. Dit is een ongelooflijk mooie ervaring.

Douchen in de open lucht met uitzicht op een prachtige rivier terwijl ondertussen de nijlpaarden letterlijk en figuurlijk onder en langs je hutje lopen.
In elk geval was dit smorgens mijn uitzicht;

http://www.reisbegeleider.com/cpg145/displayimage.php?album=10&pos=62

Groetjes,

Patrick

Hoi Anacondor,
Ik ben net terug van 3 weken durende trip door Namibie (vertrokken uit ZA, doorreis door Botswana en dus ruim 2,5 week getrokken door Nambie). Ik adviseer je om er de tijd voor te nemen. Je doet tijdens het reizen zo ongelooflijk veel indrukken op dat het ook lekker is om een keer een dag te relaxen en eea te laten bezinken. Wij zijn van Windhoek naar Etosha gegaan, Damaraland, Swakupmond en via Sossusvlei naar Luderitz. Ruim 4.000 km afgelegd, wat een fantastisch mooi land. Echt jammer als je dat te snel zou doen. Vanaf Etosha naar beneden overigens alleen nog maar gravelroad, neem dus de tijd voor je kilometers! Over Botswana kan ik je helaas niets vertellen…staat nog op mijn wensenlijstje. Veel plezier tijdens je reis!!!

Hoi Rinske, je schrijft dat je bent vertrokken vanuit ZA. Waar vandaan? J’burg of Kaapstad? En waar en bij wie heb je welke auto gehuurd? Wij willen in het voorjaar van 2007 4 weken met een 4 x 4 met daktent rondtrekken. (start en finish in Kaapstad)

Hoi Ed en Maaike,
klinkt als een erg fijn plan! Ik ben naar Jo’burg gevlogen, paar dagen in Pretoria verbleven en vandaar uit vertrokken. Campers hebben we gehuurd bij Maui (zitten op meerdere plekken in ZA en hebben ook 4x4 met daktenten), zie www.maui.co.za Van horen zeggen weet ik dat de route van kaapstad via de kust richting Namibie niet echt bijzonder is…ik weet niet of dat ook in jullie plan zit, of enkel een reis door ZA. Veel plezier met alle voorwerk en let me know als je nog iets wilt weten.
Rinske

De site van maui had ik al gevonden. Een vriendenstel hoorde afgelopen week over onze plannen. Zij hoefden niet eens lang na te denken om te besluiten met ons mee te gaan. Zij hebben een tante in Kaapstad zitten en zullen daar contact mee opnemen om te kijken wij zij voor ons kan doen vwb autohuur. Autohuurprijzen zijn niet echt goedkoop, dus zijn we ons daar nog in het verdiepen. Daarbij komt dat onze vrienden liever in een camper zitten, dan in een tent. Ik ook, maar je moet het geld maar hebben natuurlijk, want campers zijn weer duurder dan 4 x 4 met daktent. Wat ze ook overwegen is een gewone auto en dat zij dat op de campings in een lodge gaan slapen. Voor “noodgevallen” hebben wij dan de 4 x 4. Wij gaan allemaal voor het eerst. Dus een route vanuit Kaapstad naar Namibie is sowieso nieuw. Het wordt geen sight-seeing-route langs de kust, maar de gewone doorgaande weg naar Namibie. Er schijnt hier ook nog een ergens een mooi park te zijn, maar dat moet ik nog uitzoeken. Gisteren naar onze vrienden geweest en we hebben daar al onze info die we tot nu toe hadden verzameld, daar gelaten zodat zij op hun gemak alles wat kunnen doornemen. (Wegenkaarten, Bradt reisgids, div. leesboeken zoals “Olifanten in de nacht” van Ada Rosman en “Juweel van Afrika” van Ine Andreoli en de “Routeplanner van Zuidelijk Afrika” en natuurlijk “Solitaire” van Ton van der Lee).

Ben jij nog veel slangen tegengekomen? Van slangen ben ik namelijk helemaal geen fan. En bij het idee dat ik ze tegen kan komen, voel ik me niet echt lekker. Maar om mijn angst een beetje te laten afnemen ben ik op zoek naar info. Er zijn wel boeken over slangen, maar dit zijn vaak van die dikke pillen. Weet jij of er bijv. kleine overzichtelijke kaarten, boekjes, folders zijn over de slangen die ik in Namibie zou kunnen tegenkomen, waarop ik in 1 oogopslag kan zien welke slang ik voor me heb en of ik wel of niet van in paniek moet raken. Liefst in het Nederlands.
Waar bijvoorbeeld staat:

  • kleurenfoto van de desbetreffende slang (volwassen exemplaar en "baby"slang)
  • wel of niet giftig
  • wat te doen als je wel wordt gebeten

Ik heb inmiddels het volgende boekje besteld van Bill Branch:
“A Photographic Guide to Snakes and other Reptiles of Southern Africa”
Ken je die misschien?

Verder heb ik ook nog “Namibian Wildlife, an alternatative guide for the traveller on safari” van Sean Nicholson aangeschaft.

Je ziet dat ik al een eind op weg ben, maar tips (over welk onderwerp dan ook) van mensen die er zelf al zijn geweest zijn welkom.

Dat is altijd handig om bekenden in ZA te hebben. Mijn ouders wonen in Pretoria en hebben eea geregeld qua de boeking van campers. Het blijkt sowiezo goedkoper te zijn als een ‘afrikaan’ de boekingen maakt en vergeet vooral ook niet een korting af te dingen (is mijn moeder ook gelukt)! Eerlijkheidshalve is het reizen in een camper wel erg ideaal: binnen 10 minuten staat alles en even zo snel ben je weer weg. Verder heb je een goed en lekker bed en kan je gemakkelijk iets koken. Op alle campings hebben ze trouwens per kampeerplek een braai en een vuurplaats en op de meeste campings zijn ook ruimtes waar je een gasstel aan kunt sluiten. Met zo’n tented 4x4 reizen lijkt me trouwens wel erg leuk hoor…nu zaten wij natuurlijk in de winter in Namibie en dan lijkt het me geen feest en waren we erg blij met onze warme bedjes in de camper. Tip: ga naar de camping in Aba Huab, ligt in een opgedroogde rivierbedding, heel basic, maar een geweldige omgeving, daar stoken ze nog met haarden het water warm voor de douches, erg leuk! Slangen ben ik godzijdank niet tegen gekomen, zijn ook niet mijn vrienden. In de winkeltjes in Etosha lagen boekjes (niet te dik en heel basic) over alle soorten en maten. Ik had voor de vakantie mezelf voor genomen niet na te denken over slangen, spinnen en schorpioenen…en ben ze dus ook niet tegengekomen! Vrijwel alle campings zijn omheind ivm wild, je ziet zo af en toe eens een jakhals of een aap voorbij komen maar daar blijft het wel bij. Natuurlijk is de kans aanwezig dat je een slang ziet als je door Etosha reist, maar dan zit je neem ik aan veilig in je auto! Het Bradt boek is overigens erg leuk en handig.
Ik hoop dat jullie de tijd nemen voor de reis, laat eerder een gedeelte weg uit het programma en doe de rest in een rustig tempo. Ik was echt diep onder de indruk van alle natuurschoon en het verandert ook nog eens meerdere malen op een dag. Laat maar weten als jullie reis bekend is, dan kan ik jullie er misschien per gebied (als ik er ben geweest) wel iets over melden…als jullie daar behoefte aan hebben natuurlijk.

Veel plezier met alle uitzoekwerk!

Er is ons aangeraden om een 4 x 4 te nemen “voor het geval dat”. Het is onze 1e keer en daarom durven wij zelf niet zo goed met een “gewone” auto te gaan. Op zich zijn we niet van plan om van de doorsnee wegen af te gaan. Hebben jullie veel lekke banden gehad en/of slechte wegen?
Onze route is de globale toeristische route. Hoe dan ook wil ik minimaal 3 dagen in Etosha zijn. De rest is meegenomen. Eigenlijk zou ik wel naar een dorp van de bosjesmannen en de Himba’s willen, maar ik ben eigenlijk band dat het alleen maar zo’n circusvoorstelling is, waar elke dag hetzelfde dorp wordt “aangeboden” en bezocht door duizenden toeristen. En dat er weinig “echts” aan is.
Die slangen: ik heb begrepen dat er ongeveer 17 erg giftig zijn. De meesten vluchten weg als ze wat horen, maar een paar gaan niet aan de kant zoals de pofadder, de zwarte mamba en de zwarthalscobra en nog een paar… Die moet je dus NIET tegenkomen. Maar ik zal in Etosha kijken. Wij zijn in ieder geval van plan om tegen de klok in te reizen en niet zoals iedereen lijkt te doen met de klok mee. Wij willen dus vanuit Kaapstad rechtsom naar Etosha en linksom weer naar beneden. Onze 1e zorg is om een goedkoop ticket te regelen vanuit Duitsland naar Kaapstad, dan de autohuur definitief te regelen en dan de definitieve route. Wij hebben geen zin om per dag grote afstanden af te leggen. Ook hebben we zoiets van: “als het ergens leuk, goed, gezellig, mooi is”, dat we dan kunnen zeggen dat we nog een dag extra kunnen blijven. Wij hebben per slot van rekening vakantie. En alleen maar jagen en jachten hebben we geen van vieren zin in. Voor zover ik heb begrepen is mei niet erg druk en is het niet echt noodzakelijk om Etosha lang van tevoren te reserveren. We bellen dan 1 of 2 dagen voor we aankomen en reserveren dan pas, zodat we niet te vast aan tijd zijn gebonden. Sossusvlei moet natuurlijk wel worden gereserveerd, maar als dat niet lukt dan kunnen we altijd nog wel een keer terug gaan en de rest van Namibie gaan doen. Het land is 20 x zo groot als Nederland, dus zal het ons in 4 weken echt niet lukken om alles te zien. Daar gaan we ook niet vanuit.

Waar ligt Aba Huab ongeveer? Alle info ligt nu bij onze vrienden en die wonen in Noord Holland en wij in Friesland.

Ook wij hebben de reis tegen de klok in gemaakt, niks mis mee! We zijn begonnen bij Windhoek, ongeveer 20km verder ligt een klein reservaat ‘Daan Viljoen’. Leuke camping, prima faciliteiten. Toen 5 dagen Etosha, begonnen op de 1e camping (naam even kwijt), 2 nachten gebleven en ook een georganiseerde safari gemaakt. Je kan makkelijk zelf rondrijden, het voordeel van zo’n safari is dat men weet waar het wild zich bevind. Echt een ongelooflijke tocht gemaakt en tenminste 70 olifanten bij een waterhole gezien. Er ging werkelijk geen minuut voorbij zonder ergens wild te zien, super! Daarna nog 2 nachten in Halali. Lekker om daar 's middags met je stoeltje bij de waterhole te gaan zitten en even bij te komen. Nog een laatste nacht okaukejo. Alle 3 prima campings, netjes, verzorgd en geen slangen! Vervolgens zijn we afgezakt naar Damaraland, camping bij Aba Huab. Dit is in de omgeving van Brandberg en Twijfelfontein. Voor mij het mooiste deel van de reis qua natuur. Je hebt daar de bosjesman tekeningen (leuk om de 1-uurs route te nemen) en de pertrified forrest en welwitzia’s (wel ok, meer mooi om rond te lopen ivm natuur). Ook daar zijn we 2 nachten gebleven. Toen op richting de zee…swakopmund. Redelijk stadje, maar de overgang van ongerepte natuur naar zee vond ik erg groot. Nog naar de seal-reserve geweest en 1 nacht aan het strand verbleven. Vervolgens via 2 prachtige passen richting Sossusvlei (echt niet uit je programma schrappen, te mooi!). Daar hebben we een ochtend safari gedaan incl een ontbijt bij de duinen. Onwerkelijk! Daar moet je echt een 4x4 hebben wil je zelf het gebied in kunnen rijden…toch handig zo’n jeep! Duinen beklommen, ontbeten, deadvlei, echt allemaal prachtig. Daar zijn we zo’n 3 dagen gebleven. Toen door naar Luderitz. De stad is niks, de camping op Shark Island is leuk, overal waar je kijkt de zee…uniek! Vandaaruit heb ik het vliegtuig naar Kaapstad gepakt en is familie nog doorgereist naar Fish River Canyon, Ai Ais en Augrabies Waterfalls om weer heelhuids in Pretoria aan te komen.
Ik heb al redelijk wat van de wereld gezien, maar Namibie is het mooiste dat ik tot op heden heb beleefd. Moest erg wennen weer in NL, de drukte, de files, blek…Oh ja, in Namibie zijn weinig tot geen tankstations, dus daar waar het kan altijd tanken!

Groet uit het zonnige zuiden (Eindhoven)

Oh ja; we hebben geen lekke banden gehad! De gravelroads zijn goed, af en toe een kuil links of rechts maar je kan redelijk goed doorrijden. Je moet er altijd wel rekening mee houden dat het kan gebeuren en voordat er iemand is als je pech hebt, dan ben je uren verder. Wij vertrokken dan ook meestal vroeg. In het donker moet je overigens niet gaan rijden. En er voor zorgen dat je altijd voldoende water bij je hebt…vond dat voor mijn vakantie allemaal een beetje eng klinken, maar dat is het niet. Er zijn gewoon maar zo weinig mensen/dorpen/winkels die je tegenkomt…

Wat een goeie tips Rinske.
Even nog wat anders. Hadden jullie diesel of benzine? Ik ben er nog niet goed achter of diesel net zo makkelijk verkrijgbaar is als benzine. Zelf geef ik de voorkeur aan diesel, maar als dat moeilijker verkrijgbaar is, dan wordt het dus benzine. En de prijs van diesel en benzine, weet je die nog ongeveer?
Je tips heb ik al gekopieerd en nemen we mee in het bepalen van de route. Jullie zijn zelfs 5 dagen in Etosha geweest! Ik kijk er erg naar uit. Het duurt nog erg lang voor het mei 2007 is, maaar dat houdt natuurlijk wel in dat de voorpret ook heel erg lang is.

Goedemorgen! We reden met diesel campers, overal prima te verkrijgen. Een liter diesel kost 60 cent, lekker tanken dus. In de omgeving van Windhoek en bij alle 3 de campings in Etosha zijn tankstations, geen probleem. Bij twijfelfontein hebben we even gezocht maar een komisch stationnetje gevonden bij een lodge en zodra je weer richting bewoonde wereld aan de kust komt vind je voldoende tankstations. Neemt niet weg dat ze niet zoals hier om de paar kilometer te vinden zijn, vandaar dat je gewoon overal even moet tanken. Als je in Namibie een detailkaart koopt dan staan daar ook alle tankstations op. Ik kan me voorstellen dat het voor jullie nog ver weg klinkt mei 2007…maar alleen de voorpret en het er mee bezig zijn is al heerlijk, geniet daarvan! De steden moet je je overigens niet veel bij voorstellen, klein, weinig sfeervol, dus daar zou ik niet te veel tijd aan besteden. Mmmm, zou echt zo weer terug willen!!!

We gaan ook voornamelijk voor de natuur.

Ik heb inmiddels:
een wegenkaart van “Reise Know How” 1 : 1.250.000
(landkaart van scheur- en watervast materiaal – zeer gedetailleerd, natuurkundig kaartbeeld met veel plaatsen en wegen, spoorlijnen, nationale parken, rivieren, hoogtelijnen, lengte- en breedtegraden, UTM markering. Geschikt voor gebruik met GPS en register).
en
De “Globetrotter Road Altas of Namibia” Op deze (deel)kaarten staan zelfs “supermarkten” aangegeven.
Op beide (kaartatlas en wegenkaart) staan inderdaad de tankstations aangegeven.

We gaan dan voor auto’s op diesel vermoed ik. Een camper heeft ook wel wat natuurlijk. Veel meer gemak, want het lijkt me toch heerlijk dat je 's nachts niet naar buiten hoeft om te plassen. Mannen hebben hier natuurlijk veel minder moeite mee.
Heb je je erg beperkt gevoeld met die camper? Zijn er momenten geweest dat je dacht dat je liever een 4 x 4 had? Is zo’n 4 x 4 nu echt nodig?

Genieten van de voorpret doe ik zeker. Ik ben nu nog steeds druk bezig om goedkope vluchten te organiseren. Laatst kon ik via www.ltu.de wel voor april 2007, maar niet voor mei 2007 boeken. Nu keek ik net en nu staan die prijzen van april er niet meer op, maar gaan de prijzen slechts tot en met maart 2007. Op die van april zaten mooie heenvluchten van 199,00 euro, maar de terugvluchten waren dus nog niet bekend.
Tot nu toe heb ik via cheapticket.nl als goedkoopste tot nu toe € 660,60 gevonden. Dit zijn directe vluchten Frankfurt/Kaapstad vise versa.

Heb me geen moment ‘benauwd’ gevoeld in de camper. We hebben er met zn 5-en in gereisd en dat gaat prima qua ruimte. Overdag lieten we achterste bed opgemaakt zodat je 's ochtends nog even lekker kon blijven liggen. Het bed bovenin is ook prima, evenals het bed achter de voorstoelen. Voornamelijk het 's nachts een plasje plegen in de camper vond ik erg prettig, haha. Maar het feit dat je je spullen in kastjes hebt liggen, makkelijk een kop koffie maakt of even tussendoor je tanden kunt poetsen vond ik allemaal erg prettig. Ook het comfort van slapen natuurlijk. Op geen enkel moment gedacht dat we een 4x4 misten. Met een camper of gewone auto kun je ook gewoon overal naartoe. Richting Damaraland rij je wel door veel rivierbeddingen, ik weet niet of daar in het voorjaar water word verwacht…dan is misschien een 4x4 wel weer handig. Maar volgens mij is Namibie voornamelijk erg droog!

Mijn ervaring leert dat je gemakkelijk last minutes via bijv D-Reizen naar ZA kunt boeken. Ik kan me voorstellen dat je dat voor zo’n vakantie geen prettige gedachte vind. Wij hebben nu circa 750,- betaald voor een rechtstreekse vlucht naar Joburg, vrees dat je niet veel goedkoper uit kan komen als wat je nu gevonden hebt…en op zo’n lange vlucht is het wel prettig om niet nog eens uren te hoeven wachten in spanje of zwitserland.

Nou, succes weer met alles!