Namibie-Botswana-Zimbabwe

Wat zijn dit weer echte “Namibie-dagen”. Ik zit al 2 dagen bijna de hele dag achter deze comp. om allemaal info te vergaren.
De voordelen van zo’n camper beginnen mij toch wel aan te spreken. Zo’n Discover 2 is ook wel wat en een bushcamper kan eventueel ook nog (dan maar 's nachts op een emmer).
En nee Last-minute durf ik echt niet aan, daar we met 4 personen gaan.

Lekker hè! Ik verkeer nog in de ontkenningsfase wat betreft het leven hier en weer werken en laat dus stiekem iedere keer even mijn gedachten gaan als ik berichten van je lees. Met z’n 4-en zou ik overigens ook geen last minute nemen hoor, te groot risico!
Het is eigenlijk een beetje wat je leuk vind: een tented 4x4 of een bushcamper zijn wat avontuurlijker, een camper geeft net iets meer comfort. En het kamperen is in beide gevallen even leuk! Zulke mooie sterrenhemels gezien, echt onwerkelijk…'s avonds dus kampvuurtje aan (hout kan je in alle winkels krijgen) en met een goed glas in de hand genieten van het spektakel van massa’s vallende sterren…wat wil je dan nog meer??

Het lijkt me heel prettig om in ieder geval niet naar buiten te hoeven om even te plassen. De rest vind ik niet erg. Maar om 's nachts niet goed te kunnen zien waar je loopt (slangen, schorpioenen e.d.) of ergens te “hangen” naast de auto onder het toeziend ook van jakhals of iets dergelijks lijkt me niet zo prettig. En op een emmer in die daktent??? Wel erg weinig ruimte :wink: En 's avonds al niets meer te drinken, zodat ik er 's nachts niet uit hoef lijkt me ook geen goed idee.:sad:

Ik heb net antwoord binnen van www.ltu.de De prijzen voor mei worden pas in november bekend, dus dat duurt wel erg lang. Je krijgt dan wel eerste keus. Maar ja die vrienden van ons moeten volgende maand al hun definitieve vakantie voor volgend jaar opgeven…
Dan maar voor die van 696,-- euro gaan denk ik.

Nou eerst maar eens gaan eten klaarmaken, dan vanavond maar weer verder zoeken. Heb gelukkig nog een paar dagen vrij en kan ik veel uitzoeken…

Tot de volgende keer maar weer.

Haha, 's avonds je glaasje wijn laten staan zodat je 's nachts er niet uit hoeft lijkt me idd geen optie! Klinkt echt als een acceptabele prijs voor de tickets, ik geloof niet dat ik eerder voor minder naar ZA gevlogen ben. Goh, ben wel enigszins jaloers hoor, lekker vooruitzicht voor jullie! Ik heb trouwens thuis nog wel adressen van campings, zal ik je deze week wel een keer doorsturen. Misschien toch niet geheel onverstandig om in ieder geval de campings in Etosha te reserveren, ze laten namelijk maar een x aantal mensen het park in (op welke camping je dan staat maakt niet uit, gaat om het maximum aantal mensen in het park). En dagelijks komen daar van die bussen/vrachtwagens binnen met mensen die zo’n rondreis hebben geboekt. Succes met alles uitpluizen en tot horens!

Gisteravond met onze vrienden overlegd. Hij reserveert in ieder geval 5 weken vakantie zodat we nog wat speling hebben. Wat hun betreft kunnen we nog wel even wachten op ltu.de
Bij LTU hebben ze dan altijd aanbiedingen van 199,-- voor een enkeltje. En met 2 van die enkeltjes is dat toch wel de moeite waard. Meestal zijn dit nachtvluchten. Dat vind ik lekker, want dan kom je ongeveer 5.00 uur aan en heb je de hele dag nog. Bij LTU kunnen we een optie nemen. We moeten alleen wel van alle 4 de adresgegevens geven e.d. We hebben dan 1e keus zodra de prijzen bekend worden.
Die aanbieding van 696 zijn 2 nachtvluchten vanaf Frankfurt en de aanbieding van 771 euro is vanaf Schiphol met 1 nacht en 1 dagvlucht. Ook dit zijn we toch aan het overwegen, want eerst naar Frankfurt of Dusseldorf rijden gaat toch ook al gauw een uurtje of 5 inzitten. En als je terugkomt moet je dus ook nog ruim 5 uur in die auto. Bovendien moet je de auto een volle maand parkeren in Duitsland en dat zal ook niet goedkoop zijn. Als we vanaf Schiphol gaan, dan de auto bij onze vrienden staat, want die wonen daar niet ver vandaan. Scheelt een lading parkeergeld op Schiphol. Je zult hetzelfde wel hebben gehad. Veel wikken en wegen. Toen zei ik gisteravond laat: we kunnen natuurlijk ook nog naar J’burg vliegen! (om het zoekgehalte te verhogen :D). Nou toen heb ik de computer maar uitgezet, want ik kwam er in om en zag door al die “vliegtuigen” het bekende “vliegveld” niet meer.

Adressen en ervaringen op jouw campings zijn welkom hoor! Dit zijn toch altijd van die gouden tips, die je niet in boekjes tegen komt. En wie weet gaan we wel via J’burg. Waarom eigenlijk ook niet? Ik heb alleen maar voor Kaapstad gekozen, omdat ik dacht dat de afstand vanaf Kaapstad naar Namibie korter was dan vanaf J’burg. Maar als er leuke adresjes en mooie routes tussen zitten is dat inderdaad een mogelijkheid. Welke model camper hadden jullie en wat moest jij/je ouders hier voor betalen (als ik dat vragen mag).

Ik had begrepen dat we Etosha niet hoefden te reserveren, omdat het in mei rustig is. Als we dus wel moeten reserveren moeten we straks een strak schema gaan aanleggen om daar op tijd te kunnen zijn. Hoeveel dagen hebben jullie daar over gedaan?

Jee, mijn thread heeft wel wat losgemaakt bij jullie; wat ontzettend leuk om al die voorbereidingen en enthousiaste verhalen te lezen! Op een later moment ga ik zeker al jullie vragen en antwoorden precies doorlezen om er zelf ook profijt van te hebben; lijkt me een fantastische reis. En inderdaad is het verreweg het beste om maar flink de tijd te nemen voor Namibie alleen. Veel plezier!

Hoi Anacondor,
Ik zat net aan je te denken, juist omdat jij deze topic had geopend en vroeg me al af waar jij bleef.
Kom erbij! En zodra er weer een vraag te binnen schiet, gewoon melden bij deze topic. Dan blijft alle info over Namibie lekker in 1 topic staan en hoef je later alles alleen maar uit te draaien en heb je alle info in 1 x bij elkaar :laugh:

:banana: Yes, ik ben er weer bij! Binnenkort ga ik me weer geheel in jullie strijdtoneel mengen, maar helaas voor mij is deze bestemming voor mij nog een heel eind verder weg dan voor jullie. Jammer trouwens dat er zo weinig slangen te zien zijn, ik vind die namelijk altijd fascinerend :laugh: .

Onze reis zag er als volgt uit:
Dag1: Adam - Joburg (dagvlucht: is mooi, kan je de sahari zien!)

Dag 2-3: 2 dagen verblijf in Pretoria, ivm ophalen/laden campers en even acclimatiseren (bij mijn ouders in huis verbleven), hier hebben we voor een paar dagen eten/water ingeslagen

Dag 4: Pretoria - Kang (650 km, camping bij tankstation, niks bijzonders maar een goede plek), elektriciteit beschikbaar

Dag 5: Kang - Daan Viljoen bij Windhoek (735 km, leuke en nette camping in een natuurreservaat). De weg door Botswana is pas nieuw, strak asfalt dus dat rijd lekker door). Paar boodschapjes gedaan in Windhoek, op zich een leuke stad, kijk wel uit voor dieven (hier zijn we helaas een fototas kwijt geraakt)

Dag 6: dagje rust in Daan Viljoen, er loopt klein wild rond, leuke 1e confrontatie met wat je te wachten staat in Etosha

Dag 7-11: Daan Viljoen - Etosha (735 km). 2 Nachten Namutoni (hier een safari georganiseerd), 2 nachten Halali, 1 nacht Okaukuejo - geweldige ervaring, alle 3 de camapings zijn perfect. Hou er rekening mee dat je in alle parken een entrancefee moet betalen, is meestal hoger als het campeergeld en ze vertellen dat er niet bij als je reserveerd

Dag 12-13: Etosha - Aba Huab (380 km, meerendeel gravelroad), camping ligt vlak voor afslag Twijfelfontein, leuke camping, geen elektriciteit, kachels worden gestookt om in warm water te voorzien. Petrified forrest, welwitzia’s, bosjesmantekeningen te bewonderen in de omgeving

Dag 14: Aba Huab - Swakopmund (423 km), daar nog een ommetje van circa 100 km gemaakt naar de seal reserve. Goede camping, wel koud aan zee. De zeeleeuwen zijn leuk om te zien, stinken wel enorm dus neem een sjaal mee

Dag 15-17: Sossusvlei (350 km), verbleven in Sesriem Lodge, ochtendsafari gedaan en een bushdiner beleefd (was een verrassing voor ons, unieke ervaring!), prachtig mooi, mag je niet missen in Namibie

Dag 18-19: Luderitz (470 km), camping Shark Island, bijzonder! Onderweg nog gestopt bij wilde paarden, stadje is niet veel bijzonders, ligging van de camping is mooi.

Dag 20: ik ben van Luderitz via Kaapstad terug gegaan naar Adam, bijzonder klein vliegveldje, met een klein vliegtuigje vertrokken, leuk om mee te maken, nachtvlucht uit Kaapstad terug

Dag 20-21: Ai Ais / Fish River Canyon (470 km) - ik hoor vanavond van mijn zus hoe dit was

Dag 22: Augrabies Waterfalls (450 km) - idem, hoor ik vanavond

Dag 23-24: Augrabies - Pretoria (969 km), ze zijn onderlangs door Zuid Afrika weer terug gereden

Kaapstad is natuurlijk als stad heel erg leuk. Ik weet eerlijk gezegd de afstand van Kaapstad naar Namibie niet…Pretoria is voor ons leuk omdat we er familie hebben. Zowel uit Kaapstad als uit Joburg zijn we terug gegaan met de nachtvlucht, dat is wel lekker, gewoon gaan zitten en 10 later wakker worden. Ik moet toegeven dat de overgang van 3 weken helemaal niks, rust, natuur etc naar de chaos op Schiphol en de A2 erg groot was!

Goed, de camping info volgt nog wel deze week.

Wat een moeite doe je voor ons/mij. Wat een afstanden heb je soms op 1 dag afgelegd. Wij hebben ons voorgenomen niet te veel op 1 dag te reizen en af en toe ook een rustdag te houden.
Maar jouw lijstje is een mooie leidraad.
Die fees bij Etosha wist ik ook niet.
Ai das vreselijk daar in Windhoek. Gelijk in het begin van je vakantie je fototas al gejat. Weet je hoe het gegaan is?
Die camping in Abu Huab moeten we dan even goed over nadenken en/of rekening mee houden, omdat er geen elektriciteit is. Onze vrienden denken erover om met een gewone luxe auto te gaan en dan onderweg in lodges te slapen.
Ben benieuwd naar de rest van je ervaringen.
Ik heb vandaag weer een nieuwe aanbieding via expedia gezien voor 686,77 euro incl tax. Rechtstreeks vanaf Schiphol naar Kaapstad. Heen overdag en terug 's nachts. Lijkt me ook niet gek, dan hebben we heel wat gereis op en neer naar Duitsland minder.

tsja, die fototas was idd meteen in het begin van de vakantie, enorm balen maar maar niet te lang bij stil gestaan. Er waren nog 5 anderen met camera’s dus die foto’s hebben we wel. De tas is verdwenen toen met de camper naar de garage moesten (probleempje met een lampje in het dashboard), natuurlijk handtassen eruit gehaald en verder niet nagedacht over de camera…balen! Deze afstanden vielen allemaal wel mee hoor, de gravelroads zijn goed te doen en onderweg is zoveel te zien dat je het niet eens door hebt dat je ‘aan het reizen bent van A naar B’. Maar des te lekkerder is het dan als je weer ergens een rustdag inbouwd en dus extra lang kunt genieten van Etosha, Sossusvlei of wat dan ook. Goed zeg, hoe langer je zoekt, hoe beter de prijzen van de tickets, ga zo door! Op die camping in Aba Huab konden we elektriciteit krijgen, kabel door het wc raampje…haha, maar die klapte er 's avonds uit. Officieel gezien bieden ze geen elektriciteit aan. Maar met een camper kun je dat 2 dagen volhouden, geen probleem, maar je moet dus wel eten en drinken bij je hebben. Je zit daar in de middle of niks, echt geweldig! Daar hoorden we overigens 's avonds vrouwen zingen en dus zijn we gaan kijken. Stonden daar om een kampvuurtje met zn 3-en te zingen, echt prachtig, daarna met de pet rond…rillingen! Wat je al niet meemaakt op zo’n reis, haha.

Ben je nog meer plaatsen tegengekomen waar het moeilijk/gevaarlijk is om “even” je boodschappen te doen. Op zich ben ik al blij dat we nu met ons vieren gaan, want we zouden eerst alleen gaan. Alleen is echt alleen en dan moet je helemaal alle risico’s uit gaan sluiten. Wat hadden jullie mee aan communicatie? Ik bedoel aan telefoons? Je eigen? Of daar in Afrika of in Namibie eentje gekocht? Laatst zei iemand dat ik dan beter een simlock vrije telefoon vanuit Nederland kan meenemen en dan in Namibie een andere kaart erin? Of had je zo’n telefoon die ze bij een verhuurbedrijf aanbieden?
En weet je al wat je ouders ongeveer voor prijs voor die camper hadden kunnen regelen en welke was het? Dan heb ik een beetje een richtprijs, zodat we wat korting kunnen regelen bij het huren van 2 auto’s.

Hey! Eigenlijk overal waar we boodschappen zijn gaan doen is wel iemand bij de campers gebleven. Hoe duidelijk kan het zijn dat je toerist bent…heb me nergens ongemakkelijk gevoeld overigens, maar er hangt wel meteen volk om je heen als je in een stad/dorp stopt. En zeker na ons ‘foto-tas gedoe’ zijn we wel iets allerter geworden. Voor wat betreft de kosten van de camper: ik heb circa 575,- euro betaald voor de camper en de reserveringen van alle campings en de lodge (en dat dan dus x5 personen), viel mij reuze mee! Dan komt er nog wel je verzekering voor de camper bij en natuurlijk de diesel. Als ik mijn ouders weer spreek zal ik wel eens even de exacte prijs voor enkel de camperhuur opvragen.

Aangezien we met 3 campers op stap waren hadden we walkie-talkies bij ons zodat je in ieder geval onderling kunt communiceren als iemand een klapband krijgt of zo. Door de gravel moet je toch de nodige afstand bewaren tussen de auto’s. En verder had ik mijn eigen mobiele telefoon bij me, zeer weinig bereik, alleen bij grote plaatsen. Mijn vaders mobiel (een Afrikaans nummer) had overal bereik dus misschien is zo’n simkaart nog niet zo’n verkeerd idee.
Tot later

Goeiemorgen :wink: Van die walki talki’s is geen slecht idee. Had ik nog niet aan gedacht. Hoeveel dagen hadden jullie de camper (zodat ik een dagprijs heb)

En daar zijn we weer met een paar adressen:

  • Aba-Huab Camp, PO box 131, Twyfelfontein (Via Khorixas): 80 N$ pp en 10N$ per auto (doe eens gek, nog geen 10 euro per nacht)

  • entree voor petrified forrest en de bosjesmantekeningen elk 30 N$ pp en 10 N$ per auto (dan krijg je er wel een gids bij!)

  • entree Cape Cross (zeeleeuwen) 40N$ pp, 10N$ per auto

  • Camping Kang Ultra Stc, PO Box 328, Kang/Botswana, 20 Pulla pp

  • Sossusvlei Lodge, www.sossusvleilodge.com, ochtend safari incl ontbijt N$ 500,- pp

  • mooie waterholes in Etosha oa Salvadora, Sueda, is op de route van Halali naar Okaukejo (daar hebben we veel gezien, maar deze waterholes liggen ook heel mooi - anders als de plaatsen in het begin van Etosha)

  • Inkopen (voorraad) gekocht in: Windhoek, Otjiwarongo, Outjo, Swakopmund, Luderitz

Nou, kun je weer even vooruit in je speurtocht!

Goeiemorgen is het zeker met weer zoveel nieuwe tips en prijzen. Nu kan ik zeker weer vooruit. Heb ook deze info weer gekopieerd en zitten “veilig” bij mijn info voor Namibie. Bedankt.

Ik snap nu ook een beetje waarom het de bij de verschillende ticketaanbieders prijsverschil is. Ik zat namelijk af en toe te zoeken op de laatste dagen van april en de 1e week van mei. Nu blijkt dat de prijzen in mei € 100,-- schelen met de prijzen in april. We gaan dus in mei. De prijzen zijn dan voor een retourtje Schiphol - Kaapstad vv € 671,79 (incl tax) Daarvoor hoeven we dus niet eerst naar Frankfurt/Dusseldorf etc.

Hoi Maaike,
Sorry heb je nog geen info over de kosten van de camper kunnen sturen…er is ingebroken bij mijn ouders (dus het vooroordeel is bevestigt) en de pc etc is gestolen. Heb dus al even geen contact met ze gehad. Maar ik ben je niet vergeten!
Fijn weekend!!!

Dat is zeker niet leuk voor je ouders. Hoezo vooroordeel? Alsof Nederland zo veilig is. Een paar jaar terug dacht ik dat je 's morgens vroeg om 06.30 uur al/nog in Friesland “veilig” over straat kon naar je werk. Helaas ben ik op dat tijdstip door 2 personen overvallen. Ik heb gevochten als een bezetene totdat ik een mes voelde. Heb toen alles afgegeven wat ik bij me had. Vermoedelijk is dit laatste mijn redding geweest. Later zijn nog meer mensen door dit stel overvallen (zelfs overdag terwijl iedereen toekeek) en hebben het er minder goed af gebracht dan ik. Veiligheid is dus betrekkelijk ook in onze eigen “veilige” Nederland!

Het is eindelijk een feit: we gaan!!!:banana:
Gisteravond hebben we geboekt. ma 30 april t/m 28 mei. Een directe vlucht van Schiphol - Kaapstad VV. € 682,19. Was dus eerst € 671,79, maar ze hebben de brandstoftoelage overal verhoogd. Heen een dagvlucht en terug een nachtvlucht. En nu verder met de voorpret…

Die vrienden van ons zijn inmiddels ook helemaal gek en zitten constant achter de pc reisverhalen te lezen en slurpen alle info op.

Jij ook goed weekend. Ik heb net nachtdienst gehad, dus ik duik mijn bed in.

Ik twijfelde nog over waar mijn volgende Afrika reis naar toe zou gaan maar als ik dit allemaal zo lees dan wordt mijn keuze een stuk makkelijker!

Groeten,
Pat

Hallo Pat, je schrijft:

“Ik twijfelde nog over waar mijn volgende Afrika reis naar toe zou gaan maar als ik dit allemaal zo lees dan wordt mijn keuze een stuk makkelijker!”

Bedoel je dat je het niet meer ziet zitten of juist wel?