Verblijf Namibie

Ik snap heel goed wat je bedoeld. En deel wel een beetje je mening. Er zijn voorbeelden genoeg van mensen die in de problemen komen door overmoed in afgelegen gebieden.

En natuurlijk zeiden die vooraf hetzelfde als ik nu: Wij lopen niet in zeven sloten tegelijk (lastig ook, in droge gebieden lol2 )
Maar hoewel we voor het eerst naar Afrika gaan, hebben we wel de nodige 4x4 ervaring, en ook in afgelegen gebieden.
Dus we rijden echt niet blind ‘de polder’ in, maar zorgen voor een gedegen voorbereiding en uitrusting.

Want ik moet wel eerlijk zeggen, dat gevoel wanneer je na een paar dagen door desolaat gebied hebt gereden en weer in de beschaving komt, dat is toch wel erg lekker hoor. Je voelt je dan toch wel erg stoer.

Dat gevoel ken ik goed. Ik kan je niet tegenhouden, maar vond wel dat het gezegd moest zijn. Er gaan soms echt mensen dood. Meestal is er wel iets wat in hun voorbereiding dat niet deugde achteraf, maar niet in alle gevallen. Ik ben er nog niet over uit of ik je opweg wil helpen met de juiste kaarten.

De 4x4 liefhebber heeft in Namibie bijna alles wat zijn hartje maar kan begeren. Bijna alles, voor moeras, modder en zoveel rivierdoorwadingen als je maar aan kunt, moet je in Botswana zijn. In het droge seizoen bedoel ik dan.

Mooie Kaarten van Namibia Online:

http://karte.namibia-forum.ch:8080/tracks4africa/?map=t4a_namibia&cps=4003.498213110965,6575.818324058105,2835

http://karte.namibia-forum.ch:8080/tracks4africa/?map=t4a_namibia&cps=4003.498213110965,6575.818324058105,2835

http://thegeoshop.co.za/pdfmaps/namibiasouth.pdf

http://thegeoshop.co.za/pdfmaps/namibianorth.pdf

Ja, heel mooi Schoelink. En gratis ook nog. En ook heel onnauwkeurig. Het klopt wel dat daar ergens op zo’m stippellijntje een track loopt. Maar het is niet de enige track, er zijn er vast meer. Welke track moet je dan volgen als je daar ergens rijdt?

Die tracks zijn niet gemaakt om van punt naar punt te rijden op die kaart. Die tracks zijn gemaakt door rangers die zo nu en dan ‘hun’ territorium verkennen. Die gaan dus alle kanten op en daarom ook vaak in een grote cirkel. Je weg vinden door al die elkaar snijdende tracks van punt a naar b helpen die kaarten echt niet bij.

Neem, als je perse van het bekende padje af wilt, gps kaarten van tracks4africa. Die zijn niet duur, maar wel de beste die je kunt krijgen. Accuraat en actueel. Actueel is wel heel relatief. De toestand of begaanbaarheid van een track kunnen in een dag compleet veranderen.

Mijn punt blijft: Het gevaar zit niet zozeer in het verdwalen, maar vooral in het vast komen zitten. Vast in heel diep zand dat meer op stof lijkt dan zand. Of je auto vakkundig op een rots muurvast parkeren.

Neem dan aub in ieder geval satelietnavigatie mee voor de zekerheid. En mocht je in diep zand vast komen te zitten en je denkt dat je echt niet meer los kan komen, probeer het dan de volgende ochtend vroeg nog een keer. De kou en dauw van de nacht maakt het zand hard.

Met satellietnavigatie bedoel ik satelliettelefoon.

Dit zijn handige kaarten om thuis te gebruiken bij het plannen van je route. Ik heb de links ‘gegeven’ omdat ik vind dat een ieder zelf wel kan (of moet) bepalen wat verantwoord is en wat niet.

De kaarten van Tracks4Africa zijn gemaakt door en voor Selfdrivers en worden uitvoerig gecontroleerd en 2 keer per jaar is er een Update. Hun kaarten (hardcopy & software) zijn top!

Helemaal mee eens!

Bekende uitspraak is: “Being lost is part of the Adventure”…

Nog een zeer bescheiden bijdrage van mijn zijde (want wat valt er valt er nog wezenlijk toe te voegen aan de informatie van Ed & Maaike en Hans Schoelink…?).

Namibië is een fantastisch en goed te bereizen land. Wil je iets meer “buiten de gebaande paden om” dan is een 4x4 weldegelijk zeer aan te raden. Wel zo veilig ook. Bovendien is het overnachten in je eigen daktent op afgelegen plekken priceless.

Dan nog even ere wie ere toekomt: Hans Schoelink heeft mij bijzonder goede informatie verstrekt ten behoeve van de planning van mijn eigen trip (en kan je prima helpen met tracks4africa, gps, etc.; zijn bemiddeling bij een sateliettelefoon heeft ons uiteindelijk een ongekende lading problemen voorkomen toen wij een frontale botsing hadden diep in Kaokoland (nogmaals: lang leve de 4x4 in deze relatief verkeersgevaarlijke landen)).

Voor uitstekende en goed geprijsde 4x4’s, zeker aankloppen bij:

Veel plezier en succes verder!

Ja, natuurlijk moet iedereen dat zelf bepalen. Ik heb ook maar een mening. En misschien ben ik wel te overdreven voorzichtig of te schijterig. Dat kan goed. Maar krijg ook vaak verwijten te horen over die ‘irrisponsible Dutchmen’.

Zelf vind ik Google Earth het handigst om te zien waar ik heen wil, wat er te zien is, en wat voor een omstandigheden je er zou kunnen aantreffen.

Een frontale aanrijding in Kaokoveld is wel verdomd veel pech. Dat is het laatste wat ik zou verwachten. Maar zo zie je maar weer alles is mogelijk. En dat is meestal dat gene wat je het laatste verwacht. Ik zou Namibie dan b.v. nooit als verkeersgevaarlijk land bestempelen. Niet voor toeristen althans.

Voor kaarten van tracks4africa heb je geen bemiddeling nodig, die kan je bestellen op hun website. Het forum dat erbij hoort, is ook verstandig om een tijdje rond te hangen. En ze zijn dolblij met je tracks als je ze upload. Vergeet dan niet om ‘Lock on Road’ uit te zetten op je Garmin. Als je dat vergeet krijg je de wind van voren.

En en satelliettelefoon kan je meestal bij de autoverhuurder als extra optie bijbestellen. Bijvoorbeeld bij Asco:

Daar heb je allemaal geen bemiddeling voor nodig.

Als je in Google Earth als taal Engels kiest verschijnt er bij de layers onder het kopje “Gallery” Tracks4Africa. Dit zijn niet de tracks, alleen de waypoits. Zoals campsites, stores, fuel. Maar ook gevaren op de weg, zoals dust of river bed etc. Heel handig.

Da’s inderdaad pech, was ook met ongeveer de enige auto die we die dag tegenkwamen (en die op de verkeerde weghelft reed en opeens van boven opdoemde in een bocht). Overigens gaf ik aan Namibie relatief verkeersgevaarlijk te vinden. Dat is erin gelegen dat ik in enkele weken veel ongelukken heb gezien en veel verhalen heb gehoord van en over toeristen die een ongeval hebben gehad, veelal overigens gelegen in te hard rijden (100 km/u is vaak al veel te hard).

Ik gaf trouwens niet aan dat je bemiddeling nodig hebt bij het verkrijgen van de kaarten van tracks4africa, maar het is wel handig als iemand (zoals Hans Schoelink) een en ander voor je kan regelen (dus zonder bemiddelingskosten). Datzelfde gold voor de satelliettelefoon: hij hielp mij lastminute uit de brand toen juist bleek dat de autoverhuurder er geen meer beschikbaar had. Overigens is Carhirenamibia (Value Car Rental) een dochtermaatschappij van Asco; is ook op hetzelfde terrein gevestigd.

Je kunt ook de Tracks4Africa Layer voor Google Earth hier downloaden:
www.megaupload.com/?d=YMDOR4L0

Gr. Hans

Ik waardeer je bezorgdheid maar heb je ook niet een beetje dubbele agenda, als organisator van georganiseerde rondreizen in Namibie?

Irresponsible Dutch heb je overal, die kwam ik zelfs in Oostenrijk tegen. Het is een feit dat veel toeirsten (van allerlei nationaliteiten) lompe dingen doen omdat ze denken in hun eigen achtertuin rond te rijden.
Ik zal niet zeggen dat mij niets overkomt hoor, maar ben me in elk geval bewust van de riciso´s.

Ja, dat kan. Maar je hebt nu wel de kaarten en je bent goed gewaarschuwd. Probeer anders vrienden of familie zo gek te krijgen om mee te gaan.

Ik denk dat je het niet begrijpt, wij willen JUIST lekker met zijn tweeen het avontuur aangaan. Nogmaals, ik weet dat het geen weekendje Antwerpen is, maar het risico maakt het juist ook zo mooi. We zitten hier met z´n allen een beetje veilig in west europa, en zodra het asfalt ophoud weten we het ineens niet meer.Als er een grote huiskat op de veluwe rondloopt is iedereen al in rep en roer.

Dat is wat reizigers toch ook willen doorbreken? Terug naar de natuur en eens onafhankelijk zijn van al die veiligheid die ons eigen huis en onze samenleving bied. Voelen dat je echt leeft?

Jij zit msschien zo tussen de georganiseerde reizen dat je er anders tegenaan bent gaan kijken.

Ik bedoel niet dat dat goed of fout is, we hebben gewoon een verschillend referentiekader.

Wat ik een beetje mis, zijn reacties van mensen op dit forum die reeds in Namibie zijn geweest. Wat vinden jullie van wat vanhetpadjeaf zegt? Zo krijgen we een mooie discussie want in wezen roep ik maar wat in me opkomt, ik kan (nog) niets staven met ervaring wat betreft Namibie.

Ik begrijp heus wel wat je wilt. Begrijp dat heel goed.

Ik denk niet dat je hier veel mensen tegenkomt die hebben gedaan wat jij wil. ‘Diep in Kaokoveld’ is niet perse hetzelfde als ‘Diep in Kaokoveld’. Nu staat Kaokoveld wel bekend als de laatste wildernis van Afrika, en wordt daarom graag genoemd. Maar van de laatste keer dat het fout ging met een europees echtpaar in Namibie was meen ik ergens in het zuiden. Niet bepaald waar je het verwacht. En die keer daarvoor met een zeer ervaren man alleen, was ergens in het midden tegen de grens van Botswana aan. Je hebt in Namibie overal de middle of nowhere als je de tracks durft te nemen die niemand neemt.

Maar om je toch verder te helpen is dit forum beter:

http://groups.google.com/group/overland-forum

Althans, dat was het een paar jaar terug, als ik nu op www.overland.co.za kijk hebben ze ook een twitter account. En van dat twitter snap ik de ballen. Dus misschien zijn ze over op twitter, maar dat kan je dan wel vragen in die google group. Daar zitten zat mensen die alleen het avontuur aan gaan en je verder kunnen helpen.

Hallo Hink,

Ik ben ook terug in 1996 zo begonnen: Lekker Solo en Self sufficient Afrika in trekken. Het avontuur tegemoet! Sindsdien al meer dan 100.000 km door Afrika gereden in een 4x4. Zelfs één keer van Kaapstad terug naar Nederland gereden:slywink: http://home.wanadoo.nl/schoelink

Het gaat erom hoe je zelf in elkaar steekt. Sommige hebben toch graag de zekerheid van de groep e.a. willen dat juist achter zich laten. Een degelijke voorbereiding vind ik wel aan te raden. Dan kun je prima zelf op weg naar de wildste streken van deze wereld!

Gr. Hans

Ik denk dat je het niet begrijpt, wij willen JUIST lekker met zijn tweeen het avontuur aangaan. Nogmaals, ik weet dat het geen weekendje Antwerpen is, maar het risico maakt het juist ook zo mooi. We zitten hier met z´n allen een beetje veilig in west europa, en zodra het asfalt ophoud weten we het ineens niet meer.Als er een grote huiskat op de veluwe rondloopt is iedereen al in rep en roer.

Dat is wat reizigers toch ook willen doorbreken? Terug naar de natuur en eens onafhankelijk zijn van al die veiligheid die ons eigen huis en onze samenleving bied. Voelen dat je echt leeft?

Je hebt helemaal gelijk. Eerder gaf ik al aan: ga gewoon met een 4x4 met daktent op pad en geniet van je vrijheid. Echte garanties kan ik natuurlijk niet geven, maar ik kan me haast niet voorstellen dat iemand die zoiets schrijft als jij doet niet van een dergelijke reis (en reisstijl) zou genieten. Kortom: gewoon gaan en zien waar het schip strand. Vantevoren en met wat boerenverstand kun je wel natuurlijk bepalen waar je in ieder geval niet wil dat het schip strandt.

Op dit forum (en dus van een afstand) is het een tamelijk abstracte discussie. Als je daar eenmaal bent, zie je vanzelf wel wat allemaal kan en wat niet kan. Het wordt hier nu een beetje zwaar aangezet allemaal, wat mij betreft (zo kun je ook praten over iedere andere reis…).

Precies mij gedachte!

Als je er eenmaal bent zie je vanzelf wat wel en niet gaat. Natuurlijk lees je je van te voren in over de risico´s van een land (Dieren bijvoorbeeld) en verzamel je zoveel mogelijk informatie, maar gezond verstand (daar is tie weer) en je ogen open houden zijn de belangrijkste zaken.

Grappige aanvulling bijvoorbeeld is dat ik echt maar dan ook ECHT NIETS van slangen moet hebben. Logisch om dan te reageren dat ik niet naar Afrika moet gaan.
Maar ook niet naar Australie of Mexico. Maar ondanks dat er heel veel (soorten) slangen in die landen zijn heb ik er geen één gezien.

Loop ik rustig op mijn slippertjes op een pad in oertoeristisch Cyprus… :paranoid:

Dus niets is te voorkomen.