Hallo,
In mei 2011 gaan wij naar Namibie en Botswana! We hebben 4 weken de tijd en willen we in ieder geval Sossusvlei, Damaraland, Etosha, Chobe en Okavango Delta bezoeken. We zitten alleen nog met soort vervoer en accomodatie: 2x4/4x4/camper en daktent/B&B.
4x4 of 2x4 of camper: We willen een comfortabele auto voor op de gravelwegen. We hebben geen ervaring met 4x4 rijden en even lekker door diep en mul zand gaan rijden zie ik niet zo zitten. Dat betekent dat we niet zelf in de parken in Botswana kunnen rijden, maar dan gaan we wel met een gids op pad. Een 2x4 lijkt me minder comfortabel en een camper is weer wat duur.
Daktent of B&B: We niet echt campeerders, we vinden het wel ok voor een paar nachten, maar niet voor de hele reis. De B&B die ik heb bekeken zijn erg prijzig.
Wie heeft goede tips?
Alvast bedankt!!
Hey Carolien,
Hoe dan ook, dat gaat een mooie trip worden! Ik heb zelf ook rondgetrokken door Zuidelijk Afrika en ik moet zeggen dat de delta en Sossusvlei wel echt adembenemend waren.
Wij hadden overigens geen 4x4, maar een Toyota Corolla. Niet ideaal voor de gravelwegen, maar het was wel te doen. Ik weet niet welke wegen/paden je daar wilt nemen, maar wegen met diep en mul zand ben ik in ieder geval niet tegengekomen (ze zijn er wel overigens).
Wat betreft de accommodatie zou ik wel van tevoren kijken voor iets bij Sossusvlei. Het is erg afgelegen en de prijzen van accommodatie zijn daar duur. Daarnaast kan het ook heel druk zijn daar (en dus vol). Dan kan je weer flink wat kilometers terug over de gravelweg.
Wij zijn trouwens gewoon gaan rijden en vanuit daar keken we wel waar we eindigden. Hetzelfde met accommodatie (ook in Sossusvlei, we hadden geluk dus). In en bij Maun (bij de delta) zijn genoeg lodges en B&B’s.
Kamperen door Afrika is natuurlijk wel dé manier om door dit continent te reizen. Als je niet zo’n echte kampeerder bent, zou ik het wel op zijn minst een paar keer doen.
Gr. Robbie Campo
Hallo Carolien,
Voor Botswana zijn de hoofdwegen prima te berijden met een standaard personenauto.
Inderdaad zoals al is gezegd, kun je in Maun genoeg hotels, pensions en campings vinden. Ook zijn daar voldoende mogelijkheden voor het vinden van een gids.
Ik heb in Botswana zelf de The Shell Tourist Map and Travel Guide of Botswana gekocht. In deze reisgids van Veronica Roodt, staat echt heel veel informatie over de mogelijkheden in Botswana. Deze gids kan ik je echt aanbevelen.
Veel plezier!
R.Rigter
Beste Carolien,
jouw bericht is precies onze situatie, wat heb je uiteindelijk besloten en wat waren de kosten? heb je tips oid? Mvg Robbert
Carolien, ik zou een 4x4 met kampeerspullen en daktent huren. Dan ben je wat vrijer in je route omdat je niet veel van tevoren hoeft te reserveren. Uiteindelijk ben je waarschijnlijk ook goedkoper uit. Ik kom al meer dan 10 jaar in Namibie en Botswana.
Deze Carolien is al in 2011 op pad geweest…lol2