5 Weken naar Botswana / Namibie evt Zambia

Wij willen 5 weken naar Botswana / Namibie / evt Zambia, en hebben nu een planning gemaakt zoals de route er ongeveer uit zou moeten komen zien. We willen daar een 4x4 huren en zo het allemaal gaan bereizen. Meeste tijd gewoon op campings slapen.

Graag horen wij of er aanvullingen / veranderingen / tips zijn m.b.t. onze route. We hebben nog wat tijd over en zaten er aan te denken om bijv. ook naar South Luanga te gaan in Zambia, maar misschien zijn er betere alternatieven of plekken waar we langer moeten blijven of die we totaal gemist hebben.

Als het advies qua opties, route, planning staan we voor open.

Planning zoals die er nu uit ziet:
[TABLE=“width: 261”]

Dag 1
J’Burg

Dag 2
Makgadikgadi Pans

Dag 3
Maun

Dag 4
3rd Bridge

Dag 5
3rd Bridge

Dag 6
Khwai

Dag 7
Savuti

Dag 8
Ihaha

Dag 9
Kasane

Dag 10
Livingstone

Dag 11
Livingstone

Dag 12
Ngepi Camp

Dag 13
Ngepi Camp

Dag 14
Grootfontein

Dag 15
Etosha Namutoni

Dag 16
Etosha Halali

Dag 17
Etosha Okaukeujo

Dag 18
Twyfelfontein

Dag 19
Ugap Rhina Camp

Dag 20
Spitzkoppen

Dag 21
Swakopmund

Dag 22
Sesriem

Dag 23
Sesriem

Dag 24
Windhoek

Dag 25
Ghanzi

Dag 26
Kalahari

Dag 27
Kalahari

Dag 28
Kalahari

Dag 29
J’burg

Dag 30

Dag 31

Dag 32

Dag 33

Dag 34

Dag 35

[/TABLE]

Hallo,
Het lijkt mij een kamikazeprogramma. Als je dit schema aanhoudt hou je geen tijd over om ergens te zíjn, ben je alleen aan het rijden.Tenzij je asfaltwegen kiest, maar dan mis je nogal wat en heb je geen 4x4 nodig. Wij zijn net een maand terug, dus als je meer info wilt laat het dan maar weten.

Hallo,

Helemaal met Iene eens. Het lijkt er op dat het veel rijden wordt van plaats naar plaats. Ook ik heb een rondreis Namibië en Botswana gemaakt met 4x4 gedurende een volle maand. Wij zijn niet bij de Fishriver geweest omdat het ons toen al ver rijden leek en achteraf zou ik zelfs nog minder kilometers inplannen. De afstand tussen Johannesburg en de Makgadikgadi zoutpannen is meer dan 800 kilometer. Die rij je nooit weg op een dag.
Ik weet hoe het gaat hoor, je denkt: ik ben er toch, dus wil ik alles zien. Die gedachten heb ik ook altijd als ik ergens naar toe ga.
Heb je ook overwogen om je reis in Windhoek te beginnen?
ALs je wilt kan ik je mijn reisschema wel eens mailen en er dan bij vertellen welke afstanden ik achteraf toch te groot vond.

Succes in ieder geval met de voorbereidingen!

Gr Bernd

South luangwa is prachtig en zou je niet moeten missen, de wegen zijn erg slecht en het kost je een dag om er te komen. Met iene eens dat het wel een zwaar programma is met lange reisdagen. Beter een keuze maken tussen de landen, bijvoorbeeld Namibië en Bostwana, of Zambia, Mozambique.
Wij hebben 2 dagen op de rivier de Zambezi gekanood o.l.v. een gids en wild gekampeerd, super gaaf.

Neem de tijd voor al dat natuurschoon! Succes met plannen.

Behoorlijk ambitieus programma. Vooral met een 4x4. Die je overigens wel nodig hebt maar waarmee je niet de hele dag 120-130 km per uur kunt rijden. Zeker niet in de nationale parken. Je zou de strepen van de zebra’s rijden :slight_smile:
Maar zonder dollen: Van Johannesburg naar Makgadigadi zoutpannen is meer dan 1 dag rijden. Maak er daar 2 van. En zo geldt het nog wel voor meer dagen / planningen. Maar ik zie ook dat je planning nog niet compleet is, dus trek het wat meer uit elkaar. Kun je onderweg ook lekker genieten en stoppen. Want dat is de moeite waard!

Veel plezier met al het voorwerk. Daar begint de vakantiepret al mee.
Met zonnige groet,
Natascha Snelder | ZaZoe Xperience

Nabrander: ik weet niet om welke periode het gaat, maar leg je 4x4 huurauto vroeg en vanuit Nederland vast. Probeer dat niet hier te plekke nog te doen. Vooral niet als het bijv. om juni - aug gaat (hoogseizoen bij de verhuurders). Ook moeten diverse campings al vroeg geboekt worden. Met name in de nationale parken in Botswana. Je kunt dus zeker niet zomaar op de bonnefooi rond rijden.

En zoek je een fijne overnachtingsplek tussen Johannesburg en Makgadikgadi zoutpannen, dan ligt onze eigen lodge nog net voor de grens met Botswana. Heerlijk op de helft van die totale route. We hebben geen camping maar wel heerlijke rondaweltjes met goede bedden, eigen douche & toilet :wink:
Nogmaals veel plezier met voorpret en reis zelf!

Met zonnige groet,

Zoals iedereen hier al zegt, dit is een kamikaze programma. Je moet je realiseren dat auto rijden in Botswana iets anders is dan auto rijden in Europa. Onderweg moet je regelmatig stoppen voor koeien, ezels en geiten op de weg. Ook zijn de medeweggebruikers niet bijzonder risico bewust, dus voor elke blinde bocht moet je gas terugnemen, omdat er altijd een kans is dat er iemand besluit daar een inhaalmanoeuvre te maken, op jouw weghelft.
Ook leidt de snelweg door meerdere dorpen, waar je niet harder mag dan 60.

Als je alleen op Johannesburg vliegt om je auto op te halen, vlieg dan gewoon door naar Maun, huur daar een auto en rij dan naar Makgadikgadi toe. Je moet je ook realiseren dat elke dag safari anders is. Drie dagen op dezelfde plek met safari levert drie compleet verschillende dagen op, omdat je elke dag ander wild ziet. Meer verschillende plekken is niet beter, en door op dezelfde plek te blijven, heb je meer tijd voor game drives.

Meer dan 400-500 kilometer rijden op een dag is zonde van je vakantie. Als je echt met een noodgang zoveel mogelijk wil zien, kun je beter een reis met een overland truck boeken, dan hoef je zelf niet te rijden en kom je uitgerust op alle bestemmingen aan.

Reden om in Joburg te beginnen is dat huurautos daar over t algemeen goedkoper zijn dan bij start in Maun. Maar dat is n kwestie van prijzen vergelijken! Let op dat je dezelfde huurvoorwaarden met elkaar vergelijkt!

Sent from my GT-P5110 using Wereldwijzer Reisforums mobile app

Hoi,
5-25 november hebben we 1200 km afgelegd alleen in Noord-oost Botswana. Iedere plek 2 nachten op 1 plek na. We zijn 2 nachten in nxai phan geweest en 8 nachten achter elkaar in de bush geweest van Kasana naar Maun. (Ihaha, Savuti, Kwai,3th bridge). Alles dus op relaxte wijze gedaan en juist daardoor veel mogen en kunnen beleven en zien. Dus het programma wat jij in gedachten hebt zou ik zelf niet voor kiezen ivm snelheid.
Botswana mag je 120 km per uur maar met de vele koeien, ezels en andere dieren die daar naast de verharde weg grazen is het zeker niet aan te raden om zo hard te rijden. De diepe zandwegen mag je blij zijn met 30 km per uur want ieder uitstekend stuk tak uit het zachte zand zal zich graag in je banden boren. We hebben mensen gezien met volledig kapotte band door zulke takken. Acaciadoorns niet te vergeten want wij hadden 1 band met 7 gaten erin en sja ook dat soort oponthoud zul je meemaken. Heb je geen haast dan maakt dat niets uit maar zit je vast aan je schema dan is het niet meer relaxed. Wij hadden alle parken en public campsites een half jaar van tevoren gereserveerd. Op de bonnefooi reizen in natuurgebied Chobe, Moremi zal lastig tot niet mogelijk zijn. Ik ben voorstander van 1 reis per land en dan ieder mooi plekje uitpluizen in het gebied waar je uithangt. Wat betreft huren 4x4. Als je in Johannesburg 4x4 huurt moet hulp ook van daaruit komen. Dat duurt toch wat langer dan hulp vanuit Kasane of Maun. Tevens zijn er extra kosten aan een buitenlandse gehuurde auto die je meeneemt naar Botswana, ook die moet je meetellen. Let erop of je auto een snorkel heeft want wil je riviercrossings doen in Moremi dan is dat zeker handig bij de diepere rivieren. Wij hadden 4x4 gehuurd in Maun en ja die was op en top bedoeld voor het zwaardere werk, alles erop en eraan waardoor wij als beginners door menig moeilijke te berijden weg zijn gekomen. Inclusief satelliet telefoon. Apart huren van satelliet telefoon kost ook geld wat je evt erbij moet tellen. Mijn advies, ga niet zonder satelliet telefoon op pad. Diverse toeristen die we gesproken hebben dachten daarop te kunnen bezuinigen maar hebben 1 a 2 dagen vakantie “gemist” omdat ze geen telefonische hulp konden inschakelen. Het gsm netwerk is lang niet overal werkzaam in de bush. Ik heb dit uitgeprobeerd met plaatselijke simkaart in botswana. Sta je op een afgelegen weggetje dan zul je ook niet snel gepasseerd worden door een andere toerist. Andere tip: maak thuis alvast een boodschappenlijst klaar voor als je langer in de bush gaat dan voorkom je dat je belangrijke dingen vergeet. Wij kwamen mensen tegen die 2 dagen op rijst moesten leven door verkeerde inschatting…geen ramp natuurlijk maar tijdens mijn vakantie wil ik ook “lekker” kunnen eten zoals een pannekoek.

Dat van Zambezi klinkt erg gaaf, heb je daar te plekke geregeld of vanuit hier? En zo ja, bij wie?