Bomaanslag in Marmaris en Istanbul

Dit nieuws hoorde ik vanmorgen in de radio:
Voorlopig nog uit de Nederlandse krant, In België enkel op radio en teletekst momenteel…

**maandag 28 augustus 2006 07:46
**
Bloedbad in Turkije door serie bomaanslagen

Vier bomaanslagen hebben zondagavond voor een bloedbad gezorgd in Turkije. In de populaire badplaats Marmaris ontploften kort na elkaar drie bommen. Ook in de hoofdstad Istanbul ontplofte een bom. Er vielen zeker 27 gewonden, onder wie toeristen.

De meeste gewonden vielen in Marmaris, toen een bom ontplofte die verstopt was onder een stoel in een busje. Onder de gewonden zijn tien Britse toeristen, die waarschijnlijk in het busje zaten. Vier van hen verkeren in kritieke toestand.

In de badplaats Marmaris ontploften drie bommen
Twee andere ontploffingen bij de boulevard van Marmaris richtten minder schade aan. Wel vielen er vijf gewonden. In Istanbul vielen zes gewonden. De aanslag had plaats in een woonwijk, bij een school in het district Bagcilar. De bom zat verstopt in een pakketje.
Koerden
De aanslagen zijn nog niet opgeëist, maar de Turkse politie vermoedt dat de Koerdische afscheidingsbeweging erachter zit. De Koerden plegen regelmatig aanslagen, net als linkse extremisten (lees ook Aanslagen verijdeld op toeristen in Turkije).
In juni vielen bij een aanslag in de badplaats Manavgat vier doden en 25 mensen gewonden. Onder de doden waren drie toeristen (lees Toeristen gedood bij explosie Turkse badplaats). Vorige zomer kwamen bij een reeks aanslagen op toeristische badplaatsen verschillende mensen om, onder wie een Britse toerist. Een Nederlandse toerist raakte gewond (lees Doden na derde aanslag Turkije binnen een week).
In november 2003 pleegden moslimextremisten een reeks verwoestende bomaanslagen op Britse en Joodse doelen in Istanbul. Hierbij vielen meer dan zestig doden.

Ja ik heb het ook gehoord, probeer al vanaf zes uur vanochtend contact te krijgen met marmaris, maar nog steeds geen gehoor. Ik weet van een vriend dat het goed met hem gaat alleen geschrokken! maar het is volgens mij gebeurd bij mac donalds, in de hoofdstraat, bij hotel balim? als iemand meer weet, van waar het precies gebeurd laat het mij dan zo snel mogelijk weten aub?

thanks

Was het eerste nieuws wat ik vanmorgen hoorde. Verschrikkelijk…al die gewonden. Houdt het dan nooit eens op met al dat geweld :frown: ?

Snap niet waarom dit gedaan wordt. Turkije heeft het al moeilijk dit jaar, heeft veel minder toeristen en als er vaker aanslagen gepleegd worden, blijven er nog meer mensen weg. Het is toch vreselijk.

Denk dat dat juist de bedoeling is van de PKK…dat de toeristen weg blijven.

Ja, denk ik ook dat dit hun doel is om toeristen weg te houden… Maar toch vreemd dat het altijd britten zijn …

Hoorde het net ook op het nieuws,

3 britten lagen in kritieke toestand zeiden ze.

Vreselijk zeg

Verschrikkelijk wat er gebeurd is. Zojuist op www.nu.nl gelezen dat er ook weer een bomaanslag in Antalya heeft plaatsgevonden. Ik weet niet waar precies de de aanslag hebben plaatsgevonden in Marmaris maar het is wel raar om te lezen dat het waarschijnlijkgebeurd is tegenover Balim. Dat is namelijk het hotel waar wij altijd verblijven als wij in marmaris zijn. Mijn vriend werkt weliswaar aan de boulevard maar het schilt misschien maar 2oo meter het komt wel eng in de buurt. Hij was gelukkig ongedeerd maar je zou er toch maar lopen als nietsvermoedende toerist. Het was toch al niet al te druk in Marmaris heb ik begrepen van Tahir, nu zullen de boekingen wel helemaal wegblijven voor dit jaar. Begrijpelijk ook natuurlijk maar dit is nu net waar de aanslagen voor bedoelt zijn denk ik. Terwijl het voor de gehele economie van Turkije toch alleen maar goed is dat er veel toeristen zijn.
Ik hoop maar dat de daders snel gepakt worden maar of het iets helpt???

Dode bij explosie in Turkse badplaats Antalya

**ANKARA - Een explosie in de Turkse badplaats Antalya heeft maandag aan een persoon het leven gekost. Vijf raakten er gewond. Of het om een bomaanslag gaat is nog niet duidelijk, berichtte de tv-zender NTV. **

De explosie had plaats voor een café in het centrum van Antalya. Verdere gegevens ontbreken nog.
Eerder al aanslag in Marmaris
Bij een bomaanslag in de Turkse badplaats Marmaris raakten zondagavond elf Turken en tien Britse toeristen gewond, meldde het persbureau Anatolia. Het persbureau Dogan zei dat een van de gewonden er slecht aan toe is. Volgens Anatolia zijn er drie kinderen onder de gewonden.
De bom was verborgen in een minibus die geparkeerd stond op de boulevard van Marmaris, waar restaurants, cafés, bars en nachtclubs zijn gevestigd. Tegelijk met de busbom gingen nog twee bommen af die in afvalbakken langs de boulevard verstopt waren. Daarbij vielen geen gewonden.
Niemand heeft de verantwoordelijkheid opgeëist voor de explosies. In het verleden hebben Koerdische separatisten aanslagen gepleegd op toeristenoorden. Het aan de Middellandse Zee gelegen Marmaris trekt veel buitenlandse bezoekers. Na de explosies nam de politie extra veiligheidsmaatregelen en zette zij buiten de stad wegversperringen op.
Eerder zondag raakten in Istanbul zes mensen gewond bij een bomaanslag die de politie toeschreef aan Koerdische separatisten. De bom ontplofte in het district Bagcilar vlak bij het kantoor van de gouverneur. Een van de gewonden is er slecht aan toe.
In 2005 lieten Koerdische separatisten een minibus ontploffen in de badplaats Kusadasi aan de Egeïsche Zee. Daarbij vielen vijf doden, onder wie een Britse vrouw en een Ierse tiener, en dertien gewonden.

ik hoorde dat het al 2 doden waren in antalya

En iedere keer schrik je weer als er zo iets ernstigs gebeurd in de wereld.
Waarom maken mensen elkaar kapot???:angry: :angry: :angry:
Ik leef mee met de families mee die hierdoor een geliefde moeten missen.

Bij het woord Turkije schrik je extra omdat je daar familie en vrienden hebt wonen. Ik denk daarbij altijd aan Side. Heel ego, maar ja daar ligt je hart toch het dichtst bij.

Ik zou willen dat alle narigheden eens ophielden en mensen tot bezinning kwamen.

Gr. Fransijn:TURKEY: :NETHERLAN

Ik word hier ook niet bepaald vrolijk van, ik vertrek donderdag naar Dimertas, en land op Antalya, vrienden zeggen nu, bellen ineens, je gaat toch niet he met je 4 kindjes, nou, vandaag brak hier op de dow brand uit, als t daar fout gaat, dan is heel Zeeuwsch-Vlaanderen weg, dus daar maak ik verder ook niet ongerust om, Maar leuk is t niet, en ik hoop maar dat t stopt en wens in gedachten de families daar sterkte.

Hallo

Echt wel erg die bomaanslagen
Ik hoop dat ze het wel een beetje rustig houden nu
Wij gaan 20 September voor 15 dagen naar Marmaris
Toch wel een beetje angstig om er heen te gaan

Theo

aaaah kop op ! Ik was er vorig jaar toen een bom ontplofte in een dolmusje in kusadasi. Ok, in het begin ben je bang, maar na enkele dagen stap je toch de dolmus op en gaat het leven gewoon weer zijn gewone gang ! En 1 voordeel: de controle is weer extra scherpgesteld !

Weet iemand waar die 3 bommen ontploft zijn? Ik krijg van het meerendeel van mn vrienden wel een bericht dat ze ok zijn, maar 2 kan ik niet bereiken. Zal wel niets zijn, maar toch…

x Randy

Ok,even de stand van zaken:

Ikzelf moest het vernemen uit de nederlandse kranten en via ons forum,moet je nagaan.

Hier wordt er langoliek over gedacht,Marmaris,ok opgeeist door een koerdische afscheiding maar over Antalya nog niet,3 doden tot nu toe.

Vroeg naar de exacte plaats maar kreeg nog geen mededelingen daarover.

Hou jullie op de hoogte,hier in Side alles veilig,

Groetjes,

Hans.

Hallo, de bomaanslagen in Marmaris gebeurde in de hoofdstraat. Valkbij Hotel Balim en de MC Donalds. IK hoorde het van mijn vriend die in Turkije werkt.

Het lijkt in ieder gaval op een bewuste campagne, 5 aanslagen op 24 uur, dat is gepland, daar zit een organisatie achter, PKK of niet. In ieder geval, mensen, die gewoon van vakantie wilden genieten, verloren het leven. Het is om ziek van te worden. Ik was van plan om in november naar Antalya te gaan. Ik vind dit een schitterende stad en ik hou van Turkije, maar als de Turken de boel verknoeien, dan zoek ik wel een alternatieve bestemming.

Is idd om ziek van te worden, lijkt de laatste weken iedere dag te gebeuren, waar dan ook ter wereld.
Stukje van een artikel uit de Telegraaf:

**Een extremistische Koerdische groepering, de Vrijheidsvalken van Koerdistan, heeft maandag de verantwoordelijkheid opgeëist voor de aanslagen in Marmaris en Istanbul. De beweging is een afsplitsing van de in Turkije verboden Koerdische Arbeiderspartij (PKK). *
*Op hun website meldden de Vrijheidsvalken dat er meer aanslagen zullen volgen zolang de Koerdische leider Abdullah calan gevangen blijft zitten. calan zit een levenslange gevangenisstraf uit. *
*Enkele uren na de explosie in Antalya pakte de Turkse politie in Izmir een man op die in de westelijke havenstad een aanslag zou hebben willen plegen. De verdachte zou een Koerdische extremist zijn. *
*

Ziek word je ervan…maar ja de turkse regering is alleen te pakken via de toerist! Men vergeet daar alleen dat je dan ook de kok, het kamermeisje en de obers enzo te pakken hebt, dan die zitten dan zonder baan!!

Ik blijf vooralsnog vertrekken op 10 sept!!! Het moet wel HEEEEEELLLL gek lopen wil ik niet gaan. Ben gegaan toen de koerden opspeelden, ben gegaan toen de oorlog aan de overkant was, was in Marmaris toen daar een “bom” ontplofde(bleek een ‘gewone’ schietpartij te zijn!?!) en nu ga ik ook!!