Boeken of e-reader??

Ik heb deze vraag ook op het Chili forum geplaatst, maar omdat ik daar helaas geen reactie heb gekregen, probeer ik het even hier…

Even een praktisch vraagje, misschien heeft iemand er ervaring mee?
Ik houd heel erg van lezen, en wil dit tijdens mijn reis graag blijven doen. Nou twijfel ik, mijn eerste idee was om een boek mee te nemen en steeds te ruilen in hostels, maar ik ben geen held in het lezen van Engelse boeken, en vraag me af of er leuke boeken tussen staan?
Of ik neem een e-reader mee, scheelt gewicht & plaats, en dan kan ik lezen wat ik wil…
alleen vraag ik me af of ik daarmee een risico loop? het is toch een best duur apparaat waar ik dan mee ga lopen… of doen heel veel backpackers dat tegenwoordig?

Hallo Tania,

Alle informatiebronnen die ik tot nu toe heb kunnen raadplegen, adviseren “gewone” boeken mee te nemen. Ik denk dat het engelse lezen vanzelf gemakkelijker wordt. Zelf zou ik boeken meenemen. Ik denk dat het ook een leuke manier van in contact komen met andere mensen is.

Succes met je besluit,
Groetjes,
EBM.

Voor backpackers is een e-reader wellicht nogal fragiel. Ook bij het verblijf in hostels of andere plekken waar men makkelijker bij je spullen kan komen, is het toch een flink verlies als zo’n apparaat ineens weg is. Zelfs in hotels is het altijd goed opletten waar je 'm achterlaat.

Een pocketboek hoeft niet perse zwaarder te zijn dan een e-reader. Ook een handige manier om je Engels op te krikken! :wink:

E-reader !

ABSOLUUT !

Ik heb een eSlick van Foxit (is vrij compact en komt met een echte lederen hoes voor minder dan 200euri als je wat zoekt.

Momenteel heb ik er zo’n kleine 2000 boeken in EPUB-formaat op staan (documentatie, REISboeken, romans, thrillers, magazines, …)
Het is voor mij ook aan boord heel interessant want verbruikt amper electriciteit (eens opladen via USB / stopcontact om de paar dagen) en is leesbaar ook in volle zon (iets wat je met een ipad bvb niet moet proberen)

Belangrijk is volgens mij een e-reader te hebben die minstens zowel epub- als pdf-formaat aan kan. De andere formaten zoals kindle en mobi ed, zijn stilaan naar de achtergrond aan het verdwijnen
Epub is dus zeker de toekomst, er bestaat trouwens een heel interessante plugin voor Firefox waardoor je een epub file erin kunt lezen gewoon door hem binnen het firefox vester te slepen, héél handig
Epub is ook heel compact van formaat, een hele roman neemt tussen de 0.5 en 1 Mb in, in pdf is dat al gauw minstens 5 keer zo veel (om te vergelijken).

Er bestaat ook een interessante (gratis !) software, “Calibre” genaamd, om zelf boeken (of andere documenten) om te zetten naar epub formaat, deze soft komt tevens met een e-reader voor je pc (ook al niet onbelangrijk)

Tot slot zijn er al duizenden epub boeken te downloaden via internet.
Mensen die daarvan eens een voorbeeld-lijst willen zien moeten maar eens naar mijn multi-medialijst kijken op mijn site.

Greetz from the tropIX

1 like

als je de kat bij de melk zet …
als de kettingzaag buiten de blokhut voor het grijpen ligt …

diefstal is altijd mogelijk, klopt
en het ding kan breken (als je er mee gooit of er gaat op zitten, is met de display van een gsm ook zo)

maar het immense voordeel om bvb al je reisdocumentatie, en tevens nog een paar romans bij de hand te hebben in 1 compact toestelletje …
neem gerust een paar kilo’s pocketboeken, reisgidsen en romans mee hoor …

het is een blijft een keuze, inderdaad :wink:

greetz from the tropIX

bedankt!! ik ga toch voor de e-reader, de voordelen zijn groter dan de kans dat het eventueel gestolen wordt…

Ik overweeg ook een e-reader, want tijdens elke reis van gemiddeld 3 weken sleur ik zo’n 4 tot 5 boeken met me mee. Welke het gaat worden weet ik nog niet, maar formaat en praktisch wegen zeker mee.

De nieuwe Amazon Kindle is een prachtapparaatje en de 3G versie is kan je voor zo’n 180 euro incl alles op eBay vinden. De versie zonder 3G is nog een stuk goedkoper, maar het toffe van 3G is dat je gratis internet hebt in de landen die het ondersteunen. Ideaal als reiziger dus :slight_smile:

Sinds wanneer is 3G gratis?

Sinds de laatste generatie. Die heeft een Webkit browser (de oude browser was bagger) en daarmee werkt 3G internet ook buiten de VS. Het kan dat ze er in de toekomst een betaalde service van maken of ermee stoppen, maar het is momenteel geheel gratis.

Edit:
linkje met 3G landen. Als het goed is werkt browsen ook in Nederland trouwens (Wikipedia sowieso)

http://www.amazon.co.uk/gp/help/customer/display.html/ref=hp_k2land_trvl?tag=kwabu-21&nodeId=200504420#browsingcountries

De url UBB tag werkt niet zo lekker hier

leuk toestel inderdaad
als je op de site van amazon gaat kijken stel je echter vast dat er GEEN ONDERSTEUNING is voor het EPUB-formaat (duidelijk ze willen hun eigen formaat door je strot heen jagen omdat idd hun store alleen hun exclusief mobi-formaat verkoopt)
wat ik ook belachelijk vind is de zogezegde batterij-autonomie van 1 maand en 1 week met wifi continu aan (je zou dus 1 week kunnen continu kunnen downloaden ?), dit is totaal onrealistisch (20 jaar ervaring in draadloze telecom en ik kan jullie verzekeren dat dit zelfs met de modernste technologie niet haalbaar is tenzij ze een heel nieuwe revolutionaire akku zouden gebruik … wat gezien de prijs niet het geval lijkt te zijn)

voor diegenen die zich willen beperken tot het amazon-eigen mobi-formaat is hier inderdaad een leuk geprijsd en interessant toestelletje

1 maand is uiteraard de maximale tijd, net als dat je telefoon maximaal een paar honderd uur standy kan staan. Het gaat erom dat je dus niet continu Wifi (of 3G) aan of uit hoeft te zetten.

Qua formaten is de Kindle inderdaad niet zo open, maar er zijn naar mijn weten genoeg conversieprogjes te vinden. De Kindle is momenteel imo de beste 6" reader op de markt en nog goed geprijsd ook.

Edit: even de batterijduur opgezocht. Dat is dus een maand met wireless uit volgens de officiële specificaties. De 3G versie gaat 10 dagen mee met wireless aan.

ja, die batterij-onzin had ik ook gezien op hun site, PUUR marketing blabla dat niks met de realiteit te zien heeft, nogmaals 10dagen constant wifi + tussendoor lezen (want dat doe je toch ook, niet ?) = pure onzin

dat is (weer) zo’n reden waarom sommigen onder ons een gloeiende hekel hebben aan Amazon : beloven maar als het puntje bij paaltje komt is nog niet de helft van het beloofde aanwezig

het toestel is misschien goedkoop, het heeft een aantal heel interessante mogelijkheden aan boord (wifi, 3G) al blijf ik wel met de vraag wat ga je daar mee doen op zo’n toestel ? surfen ? een boek downloaden van de P…bay ? je mails lezen ? een film bekijken ? nee, het scherm laat dat niet toe,
het aantal vrij te downloaden boeken in mobi-formaat is trouwens ook behoorlijk beperkt zeker als je dat vergelijkt met EPUB (waarvoor zelfs ADOBE al een specifieke software voor gemaakt heeft !)

en waarom zou je als gebruiker met conversie-programmaatjes gaan beginnen knoeien voor boeken (die je bovendien dus nog moet kopen terwijl het gratis aanbod in het andere formaat beduidend groter is) ?

het beste op de markt ?
neen dus want GEEN EPUB, het belangrijkste opkomende formaat voor e-readers (ondersteund door adobe)

Is het ePub-formaat al zo populair? Hoeveel fabrikanten ondersteunen dit in hun producten (zonder te converteren) en hoeveel online boekwinkels bieden het aan?

Ik begin steeds nieuwsgieriger te worden naar die digiboeken. :slight_smile:

hier een link voor een aantal e-readers die epub ondersteunen :

http://www.epubbooks.com/ebook-readers

wie staat er niet tussen ? met welk produkt ? juist, ja …
wat er bvb WEL tussen staat is de Ipad en Iphone (om maar even trendy te zijn)
ik heb zelfs een epub reader op mijn pocket-pc geïnstalleerd

op volgende link kan je een voorbeeld zien naar het aanbod van boeken

http://www.epubbooks.com/

daarin staat trouwens een héél interessante link (die mijn stelling ivm de Kindle, nl het beperkte aanbod = je kan alléén kopen bij Amazon, bevestigt)

waaruit ik even een interessant citaat terzake wil halen :

As a consumer I bought a Sony Reader rather than a Kindle for one main reason, choice.
If I buy a kindle I get to buy from Amazon and nobody else. That means I am completely reliant on what amazon make available and how much they charge for it.
With ePub I can buy from WM Smiths or Waterstones, as well as a number of smaller sellers that support the ePub format. I prefer not to be totally reliant on one vendor.

het aanbod is dus véél gedifferentieerder, en bovendien kan je nog uitgebreid torrenten op epub (reeds 1000den boeken gezien daar) ook

waarom dus in godsnaam nog een Kindle ??? Ik weet het in elk geval niet !

en Jurjen, ik heb reeds een uitgebreide epub bib, als er iets tussen zit dat je zint kan ik je wel 1 of ander doormailen (kijk anders eens op mn multi-media-list van mn site, ongeveer halfweg de lijst vind je ‘LIST of LITTERATURE (epub format classified by author)’ :wink:

Wat een onzin. Dit is de maximumtijd met Wifi aan, afhankelijk van hoe intensief je gebruik maakt van Wifi neemt de betterijduur af. Zet je wifi alleen op de momenten aan dat je het nodig hebt, dan doe je er nog veel langer mee. Er is ook geen review te vinden waarbij geklaagd wordt over de batterijduur en alle fabrikanten vermelden de maximale duur.

het toestel is misschien goedkoop, het heeft een aantal heel interessante mogelijkheden aan boord (wifi, 3G) al blijf ik wel met de vraag wat ga je daar mee doen op zo’n toestel ? surfen ? een boek downloaden van de P…bay ? je mails lezen ? een film bekijken ? nee, het scherm laat dat niet toe,

Mail lezen en surfen kan dus prima met de Webkit (zelfde renderengine als de Google Chrome en Safari browsers). Zelfs zaken als Google Maps werken nog, wat erg handig kan zijn op vakantie.

Voor de rest kan je met wifi/3G automatisch kranten, magazines en content van nieuwssites laten ophalen in leesbaar formaat.

het aantal vrij te downloaden boeken in mobi-formaat is trouwens ook behoorlijk beperkt zeker als je dat vergelijkt met EPUB (waarvoor zelfs ADOBE al een specifieke software voor gemaakt heeft !)

en waarom zou je als gebruiker met conversie-programmaatjes gaan beginnen knoeien voor boeken (die je bovendien dus nog moet kopen terwijl het gratis aanbod in het andere formaat beduidend groter is) ?

het beste op de markt ?
neen dus want GEEN EPUB, het belangrijkste opkomende formaat voor e-readers (ondersteund door adobe)

ePubs kan je ook gewoon converteren met MobiPocket. In tegenstelling tot een iPod waarbij je met crappy iTunes moet werken is dat bij de Kindle een minder groot probleem. Boeken heb je veel sneller omgezet en wissel je minder vaak. Als je over torrent begint: je kan natuurlijk ook een torrent met mobibooks downloaden.

Voor de rest heeft de Kindle het beste scherm (geloof dat alleen de Nook ook hetzelfde eInk scherm gebruikt), goede interface, strak design en is het de enige met die gratis wereldwijde connectiemogelijkheden.

Ik snap je anti-Kindle houding niet echt.

al even onzinnig
idd fabrikanten vermelden de “theoretische maximumduur” die je in praktijk NOOIT haalt
als je met je toestelletje op minder dan een meter van een wifi-spot zou zitten zou je heel misschien de theoritische autonomie kunnen benaderen, maar dit is allesbehalve realistisch (meestal weet je nooit waar de wifi spots exact gelokaliseerd staan en dus kan je een maximale ontvangst (en het daarmee gepaard gaande minimale uitzendvermogen !) quasi nooit halen
je hebt gewoon vermogen nodig om in de 2Ghz band afstand te halen, bovendien verspreiden radiogolven in die band zich dan nog hoofdzakelijk in rechte lijn (dwz gezichtsveld ZONDER metalen obstakels) dus ga je zenden EN verbruiken
ga je over 3G dan gebruik je de GSMband, zelfde opmerking je gaat verbruiken en die Kindle gaan ze voor die prijs niet met superkrachtige akku’s uitrusten met mega-capaciteit die bovendien nog eens extra plat moeten zijn

reislijst, ik heb meer dan 20jaar ervaring in alle vormen van draadloze communicatie (van kortegolf, over FMband, over wifi tot de Ku-band voor satellietcommunicatie, dus misschien toch even nadenken vooraleer je zelf met “onzin” (netjes, braafjes en vooral NAIEF-weg overnomen van de fabrikant !) komt aandraven

en dan surfen ? halloooo ? heb jij echt al eens gesurfd met een dergelijk scherm ? met dat toestel ? een e-inkt scherm is monochroom en heeft slechts een vage “simulatie” van grijswaarden (je kan er nog niet eens een zwart-wit foto ernstig op bekijken want je ziet of zwart of wit, en daarbuiten …) laten we ernstig en realistisch blijven : surfen kan misschien maar daar is het niet voor gemaakt, gewoon een marketing-truck om de consument te vangen, meer niet

Ik sta niet alleen, doe eens de moeite om de reeds eerder vermelde links te consulteren EN verder te googlen !

Ik vindt het absoluut niet kunnen dat je als consument slechts bij 1 leverancier terecht kunt voor je e-boeken, omdat (in dit geval) Amazon het dus vertikt van het e-pub formaat te ondersteuren (zij weten verdraaid goed waarmee ze bezig zijn, zelfde ziekte als Apple die bvb controle wil houden over alle applicaties die jij op jouw iphone of ipad wil zetten)

En waarom zou je de consument in godsnaam met je “conversie-programmaatjes” willen opzadelen als het kan zonder te converteren, trouwens bij die conversie-toestanden gaat altijd wel ergens iets verloren

Mij lijkt het dat de Reislijst hier gewoon commercie aan het voeren is voor (onder andere) het Kindeltje van Amazon, ik vertrouw er echter op dat de attente (en potentiële) consument dit door heeft, zich in alle objectiviteit verder informeert en zn beste conclusies neemt

Het toestel heeft interessante mogelijkheden maar het heeft een ernstige tekortkoming : GEEN EPUB en daardoor hangt de consument EXCLUSIEF AF VAN AMAZON en monopolie-situaties zijn nooit gezond.

Pronto, nog iemand een andere suggestie ivm e-readers voor op reis ?

Heb je weleens gezien hoe surfen werkt?

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“OzIlYEp_kDo” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

Ziet er prima uit. Denk je dan in dat het gratis is. Het lijkt mij erg handig om op reis Google maps, email, Wikipedia etc te kunnen raadplegen zonder een vermogen kwijt te zijn aan roamingkosten of afhankelijk te zijn van internetcafé’s of wifi-spots. Voor reizigers (en dit is wereldwijzer.nl) lijkt me dat gewoon ideaal. Ik beweer niet dat het je standaard internetdevice wordt, maar er is geen ander apparaat die gratis 3G biedt in zoveel landen.

Prima dat je 20 jaar ervaring hebt met draadloze technologie, maar bekijk dan ook gewoon één van de tig reviews van techsites lezen en lees je zaken als:

Battery Life

Amazon claims that the Kindle 3G will run for a month on a single charge with wireless off and up to 10 days with wireless on. In our usage, we noted that the battery didn’t even get down to half when using it over 4 days with wireless on. And when wireless was off the battery meter barely budged over 2 days.

Read more: Amazon Kindle 3G - Full Review | Laptop Mag

of gebruikerservaringen op Mobileread.com:

Kindle 3 Battery Life-Compare info here

Die batterijduur wordt in de praktijk dus wél gehaald en als je op reis bent kan je natuurlijk ervoor kiezen om de draadloze verbinding de meeste tijd uit te schakelen.

De bewering dat ik commercie is totaal ongefundeerd en een aardige belediging. Dat soort zaken mag je achterwege laten. Mag je mij vertellen hoe ik geld zou verdienen door te zeggen dat het een prima reader is. Ik baseer me op m’n eigen ervaringen, ervaringen van anderen en reviews. Bij de vorige generatie eReaders vond ik de Kindle zelfs verre van ideaal. Toen was ik vooral gecharmeerd van de prijs/kwaliteit van de Sony’s, waarbij vooral de PRS-505 een pareltje was.

De huidige Kindle is momenteel echter een stapje voor op de concurrentie met het verbeterde scherm(sneller en betere contrast), gratis 3G in veel landen en interface. De directe toegang tot Amazon is voor veel mensen ook een voordeel, aangezien het de grootste online webshop is. Daarnaast waren de Kindles eerst een van de duurste eBook-readers, terwijl ze nu tot de meest betaalbare horen.

Als native ePub support een absolute vereiste voor je is, dan moet je hem vooral niet aanschaffen, maar het is onzin om het apparaat af te serveren als troep en te beweren dat ik commercie bedrijf. De reviews zijn lovend en als je geen probleem met met een conversie van een seconde, dan is er weinig aan de hand (naast het feit dat de meeste boeken al te vinden zijn in Mobi of PDF formaat). Calibre is een goed programma om je eBook library te beheren en te converteren. Niet alleen voor de Kindle, het wordt net zo vaak gebruikt voor andere eBook Readers.

Ik ben een absolute gadgetfreak en volg de ontwikkelingen allemaal nauw op de voet, van smartphones tot spiegelreflexcamera’s tot computers tot tablets tot ereaders. Ben daarnaast een webdeveloper, programmeur en actief member op Tweakers voor het geval dat je m’n technische kennis in twijfel wil trekken. Ik heb geen voorkeur voor merken, behalve dat ik niet echt gecharmeerd ben van Apple’s en Acers :wink: . Als er een eReader uitkomt die beter is dan de Kindle, dan juich ik dat alleen maar toe.

Dit post ik voor de rest niet om jou in diskrediet te brengen, maar het lijkt er een beetje op dat je enigszins bevooroordeeld bent wat betreft de Kindle en de mening vooral gebaseerd is op de vorige generaties eReaders.

Als je trouwens nog op zoek bent naar een simpele goedkope reader: bekijk de Kobo.

De versie zonder Wifi is te vinden voor $120(wifi versie is $140) op: Barnes & Noble Welcomes Borders® Bookstore Customers | Barnes & Noble® (nee, ik werk niet bij Borders :wink: )

Verzendkosten ook vrij goedkoop ($9), dus mocht hij veilig langs de douane komen, dan heb je voor minder dan 100 euro een leuke 6" reader die ook ePubs leest. Reviews en ervaringen op Tweakers.net zijn ook goed.

In hoeverre is 3G gratis? Heb je er geen netwerkkaart voor nodig (die dus geld kost vanwege een abonnement)?