Boeken of e-reader??

3G is nooit gratis, je gaat over GSM !
laat dat nu net 1 van de lucratiefste markten zijn in de telecom-sector heden ten dage
bij mijn weten is dan ook géén enkel gsm-netwerk ter wereld gratis !
je hebt dus idd een SIM-kaart nodige, de gesprekken of het data-verkeer
betaal je per factuur (post-paid) of met oplaadkaarten (pre-paid)

tegendeel dus van gratis … als je met je (bvb) nederlands abonnement in het buitenland op het net gaat kan je voor waanzinnig hoge roaming-kosten komen te staan (die je pas op je faktuur ziet 1 of 2 maanden na je thuiskomst, nadat het kwaad geschiedt is)

maar dat zal mister super gadget waarschijnlijk niet (willen ?) weten
of het is ofwel bijzonder naief of pure domheid van te beweren dat 3G-communicatie gratis is !
je kan dan wel gebruik maken van 3G als onderdeel van je abonnement of pre-paid tarief, maar het data-verkeer ga je altijd betalen (om het even heel duidelijk te stellen !)

natuurlijk gaan verkopers van die toestellen die “3G” aanbieden dat ook niet aan je neus hangen, voor hen is het gewoon een verkoopsargument(je) waar een bepaalde categorie “gadget-geile” consumenten maar al te graag in loopt !

je kan dus alleen gratis op internet als je in de buurt geraakt van een vrij toegankelijke wifi hotspot !

1 like

Ik kon me al niet voorstellen dat het bij bedrijf A gratis is en bij bedrijf B tegen een betaling te verkrijgen is. Is een misleidende tekst van Amazon dus, of begrijp ik het niet helemaal…?

Amazon zegt namelijk:

Gratis 3G Wireless
Geen jaarlijkse contracten, geen maandelijkse kosten. Download boeken anytime, anywhere.

Ixke, lees je alsjeblieft even in.

Amazon heeft het eigen Whispernet, waarbij ze dus samenwerkingen hebben met 3G netwerken over de hele wereld en deze gratis kunnen aanbieden aan hun klanten. Surfen is in veel landen gratis(meer dan 80 landen naar mijn weten), in sommige andere landen kan je alleen Wikipedia, hun webstore en nog een paar dingen bereiken.

Amazon zal dus de telefoonmaatschappijen betalen voor het dataverkeer, maar dat verdienen ze weer terug door de boeken die ze via 3G verkopen. Ze bieden ook nog andere betaalde diensten aan, maar 3G op zich is gratis.

ik moet je dit geven reislijst ! je haalt een punt met 3G

maar ergens moet een addertje (of is het cobra) onder het gras zitten ?

als dit al zou waar zijn dan is wereldwijd de data-communicatie markt voor gsm-toestellen om zeep, daar worden talloze miljarden winst in gemaakt
denkt men nu echt dat telecom-operatoren dat zomaar gaan opgeven ?

als ik erop verder in begin weg te snuisteren lijkt er inderdaad mogelijkheid te zijn om te gaan shoppen bij amazon (uiteraard) en er schijnt een “experimentele browser” in te zitten

om een te citeren :
(bron : [ame=“Amazon.com”]Amazon.com: Kindle Wireless Reading Device, Free 3G, 6" Display, White - 2nd Generation: Kindle Store: Reviews, Prices & more[/ame])
" Basic Web Browser
Kindle’s basic Web browser works well to read simple, text-centric Web sites such as Google and Wikipedia. Need to find a movie listing or look up a sports score? Now it’s easier than ever to find the information you’re looking for right from your Kindle. The experimental Web browser is not currently available for some customers outside of the U.S. Check your country
"

als je echter op Check Your country gaat klikken krijg je verder geen enkele info, alleen dezelfde pagina die zich herlaadt … blijft dus een duister gedoe hoor !

bovendien las ik ook ergens dat de snelheid bijzonder traag is (wat is dan het 3G gedoe voor)

ik blijf me de vraag stellen in hoever de telecom-sector dit soort praktijken echt en volledig gaat toestaan, want hiermee gooien ze hun eigen ruiten in …

nu, het hele onderwerp intregeert me bijzonder
en ik geef toe dat reislijst ergens scoort met zn 3G (beperkt tot de US, al schijnt er in China sedert kort ook toegang te zijn, waarbij het systeem zelfs de censuur zou omzeilen …)

stof voor verdere studie en opvolgen dus !

Het punt is natuurlijk dat de Kindle geen bedreiging is voor de telecommaatschappijen, maar eerder een extra inkomstenbron. Het is een extra consumentenapparaat en vervangt tenslotte niet de telefoons. Dataverkeer is ook erg beperkt aangezien het alleen tekst en zwart-wit plaatjes zijn.

De marges op boeken zijn zoals bekend vrij groot, dus als Amazon een deel daarvan met de telecommaatschappijen deelt, dan hebben ze er beiden profijt van. Het surfen is meer een experimenteel bijproduct dat ze er gratis bij kunnen leveren (waarschijnlijk omdat de gereserveerde bandbreedte voor Whispernet nooit geheel benut wordt). Een snelheidsmonster is het uiteraard niet en foutloos werken zal het ook niet, maar in mijn ogen toch een mooie feature om te hebben.

De simkaart zit trouwens ingebouwd. Extra roamingkosten heb je als het goed is alleen wanneer je een boek aanschaft (geloof een euro of wat).

Het grote verschil tussen de Kindle en andere readers is dat Amazon vooral verdient op de verkoop van boeken en diensten (en daardoor het netwerk en de Kindle goedkoop kan aanbieden), terwijl de andere fabrikanten de winst moeten pakken op de eReader zelf, maar geen grote boekenwinkel hebben. De Nook van Barnes & Nobles is een uitzondering, maar meer geschikt voor de VS.

Beperkt surfen is voor mij een reden naar iets anders te kijken, maar ik zoek een compromis en geen pure reader. Normaal gesproken zou ik als eerste naar een iPad kijken, maar die vind ik in vergelijk met de rest eerst nog te duur. Ik werk thuis al 15 jaar met Apple en het zou een “logische” keuze kunnen zijn, maar ook de iPhone heeft me tot op heden niet kunnen overtuigen :wink:

Ik wil van m’n stapel boeken af en het meesleuren van een 13,5" laptop op sommige reizen vind ik ook niet echt handig. Nu er readers zijn waarmee je beide opties zou kunnen invullen krijg ik meer en meer interesse, maar in het bovenstaande filmpje blijkt dat de Kindle voor mij geen goede optie zou zijn. Verder vind ik het trouwens wel een practisch apparaat.

3G is leuk, maar afgelopen maand in Brazilie bijna overal gratis wifi ter beschikking gehad. Laatste jaren steeds meer in centra gezeten die compleet en gratis wifi gedekt zijn, dus daar maak ik me minder zorgen over.

Bij mij is het waarschijnlijk een 50/50 verhaal, maar een combinatie van beiden zou een ware verlichting met reizen kunnen zijn.

ixke, geld de aanbieding voor mij ook??.. heb even tussen je lijst met boeken gekeken, en binnenkort gaat er een e-reader komen en een paar van je boeken zou ik graag willen hebben :slight_smile:

waarom ook niet
eigenlijk doe ik het wel op ruilbasis
dus verwacht ik er enkele andere terug, ok ?

stuur me je mail pm door of zet me op je msn

greetz from the tropIX

dat begrijp ik! Ik heb nu natuurlijk nog niks (want heb nog geen e-reader) dus dan neem ik wel contact met je op zodra ik iets te bieden heb :slight_smile:

Afgezien van dat er goed en passievol wordt gediscussieerd, merk ik soms toch een tikje onnodige vijandigheid in de posts. :wink:
Voor de rest vind ik het prachtig om te zien hoe alle voor- en nadelen van een aantal eReaders worden behandeld. Komend weekend toch maar eens verder in de verschillende eReaders verdiepen met de aangehaalde links. :slight_smile:

hmmmm,
ik liet me even gaan en ging heel even passioneel te ver in het onderwerp …
excuus aan de lezers/posters :wink:

Dus je bent op zoek naar een tablet? Dan kom je uit bij de iPad en de Samsung Galaxy Tab als je kwaliteit wilt tegen een forse prijs.

Als je een betaalbare tablet wilt met een capacitive touchscreen voor een redelijke prijs, dan moet je nog even wachten. Android 2.3 komt eraan en zodra de Chinezen ook capacitive touchscreens in hun tablets proppen kan het hard gaan.

Meer een iPad-concurrent dan een simpele eReader, maar heeft er iemand toevallig al eens met de Viewsonic ViewPad tablets gespeeld?

Leuk dat jullie zoveel weten over e-readers en dergelijken en het maar hebben over de batterijen. Hebben jullie er ook wel eens over nagedacht hoe die dan op te laden. Voor zo ver ik het begrijp heeft alle Nederlanders opladers voor 220Volt. Voor zo ver ik het weet zijn de meeste landen van het Amerikaanse continent aangesloten op 110Volt. En meedere landen over de gehele wereld natuurlijk.

Voordat je een e-reader mee wilt nemen en je denkt dat je in de tijd dat je opvakantie bent je e-reader moet opladen zou ik toch maar eens kijken of je het ook op 111Volt kan opladen en of wat eventuele gevolgen zijn voor je e-reader en of baterij.

Misschien heb ik het mis maar ik denk dat het toch niet verkeerd is om daar eens naar te kijken. Of misschien hebben andere hier de juiste informatie over.

géén probleem
ze laden (bijna) allen op via een mini-usb stekkertje
lader kan je in elk land kopen, en diegene die bij je toestel komt is in 99% van de gevallen bi-volt en kan zowel 50 als 60hz aan
er bestaan zelfs cigaren-aansteker-stekkers met een usb-uitgang, kan je in elke auto opladen

je kunt toch ook gewoon opladen via je wereldstekker?

Als die opladers overal verkrijgbaar zijn zal het niet zo duur zijn ook waarschijnlijk en zou ik zelf persoonlijk voor de e-reader kiezen om te reizen. Boeken nemen gauw toch te veel ruimte in en je kan nooit zo veel boeken meenemen als je in je e-reader kwijt kunt.

Ik zou wel voorzichtig zijn, niet uitlenen en niet zomaar mee overstraat lopen. Een risico loop je altijd maar probeer het risico te veel mogelijk te vermijden om van je droomvakantie geen nachtmerrie te maken.

De wereldstekkers. Is dat een universeel ding dat je in elk gat kan steken waar stroom uitkomt? Zou ik dan maar niet direct op vertrouwen als je oplader de verschillende Voltages en Herzen niet ondersteund.

Naast de e-reader zou ik me meer zorgen maken om mijn camera want je bent tenslotte op vakantie. Beter kiekjes schieten dan boekjes lezen zeg ik maar.

Tegenwoordig is alles met een interne accu of batterij toch via een oplader voor een netspanning van c.a. 100 tot 240 volt? Ik wet ondertussen dat een iPad een oplader heeft met een losse usb stekker, dus heb je de keus tussen laptop/macbook en netaansluiting.

Op zich heb je gelijk: altijd controleren op de voeding geschikt is voor een ander voltage/netfrequentie. Tegenwoordig worden alle apparaten waarvan je enigszins kan verwachten dat ze door reizigers worden meegenomen, wel geschikt gemaakt voor 100-240Vac en 50-60Hz.

De sticker met het verlossende antwoord staat altijd op de voedingsadapter of daar waar het voedingssnoer het apparaat binnenkomt.