Op wat voor manier lees jij het liefst boeken op reis / op vakantie: op een e-reader, tablet, of papieren boeken? En waarom? Wat vind jij de voor- en nadelen?
Als je een elektronisch middel gebruikt, heb je ook tips voor de mensen hier?
Als je papieren boeken leest, ruil je die ook onderweg of wil je ze persé zelf houden?
Ik heb een paar weken geleden een e-reader gekocht voor op reis. Deze zomer gaat hij voor het eerst mee. Hij is klein en licht, en er passen heel veel boeken op. Ook Lonely Planets zijn er op te zetten (ik moet nog testen of dat werkt).
Voorheen nam ik altijd twee boeken mee op reis. Een boek wat ik aan het lezen was, en een reserveboek. Dat reserveboek was voor als ik mijn eerste boek uit had. Vervolgens ruilde ik de boeken meestal (een hele enkeling vond ik goed genoeg om te bewaren, maar meestal is het niet zo’n goede literatuur die achter blijft ;))
Het leuk van ruilen was dat je nooit wist wat je volgende boek was. Soms een aangename verrassing, vaak was het helemaal niks. Maar je bent op vakantie, dus af en toe een flutboek lezen heeft ook zo zijn charmes.
E-reader absoluut!!! Ik heb de mijne nu 1 jaar ongeveer en lees zo ontzettend veel! Heb wel een E-Ink scherm, deze is in de zon goed te lezen en ziet eruit als een gewone pagina in een boek. Afgelopen maart heb ik in 16 dagen tijd 13 boeken gelezen… Die had ik nooit meegenomen als ik geen ereader had!!
En hoe zit het met lezen in het vliegtuig? Klopt het dat dat niet mag tijdens opstijgen en landen?
Zijn je batterijen/accu nooit leeg terwijl je net ergens aan het lezen bent?
Mijn batterij heb ik in die 16 dagen geen enkele keer hoeven op te laden… Wel moet ik er bij zeggen ik heb een ereader waarop je echt alleen maar boeken kan lezen, geen wifi etc.
Tijdens opstijgen en landen heb ik hem gewoon gebruikt… ![]()
Ik lees trouwens ook weleens op mijn ipad, maar daar worden je ogen erg snel moe van!!
Tot nu toe ga ik altijd op reis met 2 of 3 boeken in het Engels, zodat ze makkelijker te ruilen zijn (en ook omdat ik niet graag vertalingen lees… dus alleen niet-Engelstalige boeken lees ik in Nederlandse vertaling). Ik herken wat Jenny zegt: je weet nooit wat je volgende boek wordt, en soms is het alleen flut wat je kunt vinden. Maar soms ook onverwachte leuke boeken van schrijvers die je nog niet kende. En tegenwoordig zijn ruilkasten ook niet meer wat ze geweest zijn: meestal moet je geld bijbetalen of 2 boeken inleveren voor 1 boek terug. En dan staat zo’n kast vol met Duitse of Franse boeken. ![]()
Maar soms kom je ook reizigers tegen die toevallig nog een boek te ruilen hebben.
Sommige boeken blijven dus achter, andere gaan toevallig mee terug naar NL. Soms vond ik een achtergebleven boek zo goed dat ik het opnieuw koop (liefst 2ehands). Ik lees boeken soms voor de 2e of 3e keer en ik vind het ook leuk om goede boeken uit te lenen. Op mijn werk lenen we elkaar altijd veel boeken voor de vakanties (dan organiseer ik een middagje dat iedereen leenboeken meeneemt voor elkaar, erg leuk! Dan hoor je ook wat die ander ervan vond en ontdek je veel nieuwe schrijvers).
Omdat ik op vakantie aardig wat uren lezend doorbreng (maar gelukkig een trage lezer ben, dus in 4 weken haal ik het om ongeveer 6-8 boeken uit te lezen), denk ik ook wel eens aan zo’n e-reader maar toch trekt het me niet zo… ik vind het erg prettig om een papieren boek in de hand te hebben, te zien hoe ver je bent, soms de historie te zien en ruiken (notities van vorige eigenaren, versleten bladzijden… vind ik juist erg leuk). Al zijn ze soms wel zwaar of dik.
Een e-reader lijkt me zo kil… en ik weet ook niet of ik wel al die Engelstalige boeken elektronisch kan vinden.
Het zal wel een kwestie van wennen zijn. Voorlopig is mijn nieuwe ontdekking de Dwarsligger! Klein en licht, maar toch papier en prettig leesbaar. Maar ook maar beperkt aanbod…
http://www.boekhandeljaspers.nl/images/dwarsligger-open-ok.jpg
Dit lijkt me trouwens ook leuk: www.bookcrossing.com: boekenkasten waar je gratis wat uit mag pakken, en ook boeken in mag achterlaten. Als je er een sticker in plakt met code, kun je daarna ook via internet volgen waar ‘jouw’ boek heen reist. Er schijnt vlakbij mijn huis zo’n kast te staan, dus daar ga ik eens wat boeken op reis sturen die ik zelf niet meer hoef te bewaren. ![]()
Dat is inderdaad ook heel handig!!
Ik zelf heb rond de 4000 elektronische boeken en vind ook regelmatig weer nieuwe… Dus genoeg leesvoer!! Engelse boeken zijn ook ruimschoots aanwezig!
Mocht je wel ooit een ereader aanschaffen en boeken zoekt, laat het me maar weten! ![]()
Ik ben er ook niet helemaal over uit, maar ga het binnenkort eens combineren.
Wat ik sowieso in papiervorm denk te blijven gebruiken is mijn reisgids/LP, want dat gaat m.i. wat makkelijker. De iPad gebruik ik vaker om te lezen, maar wel op de sepia/perkament modus en lichtsterkte op 80%. Vind het wel meevallen dan. De accu gaat trouwens zeer lang mee.
De laatste twee reizen had ik meer gewicht aan boeken dan aan schoenen, zelfs met pockets…
Ja dat is nog weer een ander verhaal… ik schrijf altijd veel aantekeningen in mijn LP, dus op de bladzijde van de betreffende stad of attractie, en ik weet niet of dat bij een pdf wel kan. (Als iemand dat weet? Is er een app om zelf aantekeningen te maken op een pdf?)
Wat ik wel nog steeds doe, is van tevoren kopietjes maken van de plattegronden + legenda van de steden waar ik denk heen te gaan, zodat ik op straat alleen dat papiertje bij me hoef te hebben en niet de hele LP.
Wat ik ook vaak doe is hele stukken uit de LP (netjes met schaar of mesje) verwijderen, van gebieden waar ik niet heen ga. Bijvoorbeeld tijdens een reis door Brazilië en Peru had ik 1/4 van de LP Brazilië bij me en 1/4 van die van Peru, want ik ging niet naar gebieden in alle uithoeken. Scheelde een hoop kilo’s. Thuis leg ik die bladzijden weer terug in de LP. Het is dan dus wel een gehavend boek maar het is in mijn ogen ook echt een gebruiksvoorwerp en niet ‘voor de sier’.
Maarja met pdf’s kan je natuurlijk heel makkelijk óf alleen de delen kopen die je nodig hebt, óf gewoon ‘teveel’ bij je hebben.
Ben er ook nog niet uit!
op een e-reader kun je notities maken. zowel bij een e-pub als bij een PDF.
Jenny: helaas geldt dat niet voor alle ereaders…
Ik heb tot nu toe alleen maar papieren boeken mee gehad, nl. de reisgids. Die is soms inderdaad iets te dik en veel info gebruik je natuurlijk niet altijd…
Ik heb sinds kort ook een iPad maar die gebruik ik alleen om te mailen of snel bepaalde dingen op te zoeken als ik wifi in een hotel/restaurant heb.
Nooit aan gedacht om stukken er uit te snijden en thuis te laten? Doe ik vaak.
Ja, dat las ik hierboven al!
Nee, dat gaat mij niet lukken.
Ten eerste omdat ik een nieuw boek niet durf te beschadigen. Hoewel het na elke vakantie echt versleten is.
En ten tweede omdat ik nooit van tevoren echt vastomlijnde reisdoelen heb. Ik weet wel ongeveer wat er te doen/zien is, maar ik bepaal eigenlijk altijd ter plaatse wat ik precies wil doen en zien. Dat is helemaal afhankelijk van de mogelijkheden. En dan zul je altijd zien dat ik net die info nodig heb waarvan ik op voorhand dacht dat het niet nodig zou zijn.
Grappig dat jij een boek niet wilt beschadigen maar dat het toch versleten is op het eind. ![]()
Bij mij ligt het er een beetje aan of ik delen uit een boek snijd… bijvoorbeeld in geval van Brazilië kocht ik een airpass met 4 binnenlandse vluchten en helaas moest ik die van tevoren vastleggen (kon wel omboeken met 30 euro boete per keer)… daardoor had ik toch al aardig wat van tevoren vastgelegd, en sowieso ging ik alleen naar het noordoosten. Dus heel het deel over het zuiden, en stukken over de muziek enzo, heb ik thuis gelaten. Later belandde ik door vluchtwijzigingen toch opeens een dag in Brasília (midden/zuid), maar kon ik me wel redden met plattegrondjes die bij het vliegveld lagen en tips van het touristeninfo punt in het vliegveld.
Voor Peru gold toen hetzelfde: ik zou vooral een vriendin gaan opzoeken in Cuzco en wist al langs welke route ik ongeveer (centrale Andes) naar Lima zou reizen. Nog niet precies waar ik zou stoppen en wat ik allemaal zou gaan bezoeken… maar dat gedeelte van het boek had ik wel bij me. Alle overige stukken kon ik thuis laten.
In geval van Laos, had ik via internet een tweedehands Lonely Planet Thailand gekocht, puur voor het stuk Bangkok, Koh Chang en de treinreizen van en naar Laos. De rest allemaal thuis gelaten.
LP Laos wel in zijn geheel mee.
Maar voor Nicaragua, en voor Andalusië, had ik gewoon de hele LP bij me omdat de plannen nog wat meer open lagen.
Nu met die losse pdf’s per stad / gebied en e-readers is dat toch iets om me eens in te verdiepen voor een volgende reis… in ieder geval eentje waarop ik zelf aantekeningen op pdf’s kan krabbelen. Maar ik blijf het lastig vinden… ben nu wel overgestapt van een papieren naar een elektronische agenda, maar vind het soms nog steeds lastig om snel overzicht te hebben of iets terug te kunnen vinden. Ben zo gewend aan bladeren door papier.
Grappig want het begon over romans, maar over reisgidsen is dit ook wel een interessante discussie vind ik.
Ja, het is voor mij een gebruiksvoorwerp maar ik doe heel erg mijn best om het zo mooi mogelijk te houden! Maar ja, dat lukt natuurlijk niet.
Misschien moet ik ook maar overstappen op e-books…ik ga mij er binnenkort maar eens in verdiepen.
Net terug van 3 weken Kenia en ik heb daar geprobeerd om digitale boeken te lezen. Had boeken op mijn iPhone staan (wat met testen thuis goed leesbaar was) en de mogelijkheid om ze op een iPad te zetten. Maar voor mij was de drempel te hoog om een apparaat te pakken om te lezen. Uiteindelijk heb ik dus in een boekwinkel een boek gekocht (over iets waar we net geweest waren, dus dat is ook wel weer heel leuk).
Sowieso heb ik voor mijn doen erg weinig gelezen, kreeg het ook bijna niet voor elkaar om bij te blijven met mijn reisverslag, geen idee waar alle tijd in heeft gezeten, ben ook laat naar bed gegaan en 's avonds geen activiteiten.
Vorig jaar had ik voor 3 weken 3 boeken bij me, heb er uiteindelijk nog 4 bij anderen kunnen lenen en die waren allemaal uit. Ook was ik iedere avond bij met mijn verslag en ging ik om 9 uur naar bed. Ben erg verbaasd door dit verschil, weet ook niet of het uitgemaakt had als ik zelf al boeken mee had genomen.
Erg leuk trouwens, dat bookcrossing, wist niet dat ze daar in Nederland ook kasten voor hadden!
Waarom? Omdat het toch niet zo prettig leest, of vanwege angst voor diefstal?
Nee, niet de angst voor diefstal, was in de hotelkamer, ik vind het meestal prettig om te lezen voor ik ga slapen.
Ik weet ook niet precies wat het was, maar ik merkte dat ik het niet deed, ben ook in geen een e-boek begonnen. Dit was voor mij ook een test of voor de volgende keer evt een echte e-reader aan te schaffen. Ben er nog niet helemaal uit omdat ook mijn schrijven afweek van normaal, nog maar een keer op deze manier proberen dus denk ik, maar ik vrees dat het voor mij niets wordt.