Blut in Thailand

Bangkok (AP) - Machiel Scholten dacht na zijn 65ste rustig te kunnen gaan leven in Thailand van zijn AOW. Maar plots neemt de deurwaarder zijn hele uitkering in beslag. In een sloppenwijk in Bangkok zit oud-fietsenhandelaar Machiel Scholten gedesillusioneerd onder een stuk spaanplaat dat als dak fungeert.

Volledig platzak. Een faillissement en een mislukt huwelijk deden Scholten in juni dit jaar naar Thailand vertrekken, het land dat hij kende van eerdere zakelijke reizen. Hij zou in Pattaya gaan wonen, een feestelijke kustplaats onder Bangkok. Samen met zijn Thaise vriendin, die hij al een paar jaar kent.

Maar het liep anders. Na een maand bekeek Scholten zijn afschriften en zag tot zijn schrik dat er over juni niks was binnengekomen. Zijn AOW-uitkering, ruim 870 euro, was in beslag genomen ter afbetaling van z’n schulden. Normaal geldt een beslagvrije voet, zodat iemand een minimumbedrag overhoudt voor het eerste levensonderhoud. Die geldt echter niet voor wie zich uitschrijft uit Nederland.

,Gelukkig had ik nog kennissen, bij wie ik op de grond kan slapen,’’ zegt Scholten door de telefoon. ,Het is een krot vlak bij het spoor, maar ik heb in elk geval een dak boven mijn hoofd.’’ Scholten kan geregeld mee-eten en heeft ook een paar honderd Thaise baht geleend, ongeveer een tientje. Meer geld heeft hij niet.
Afbetalen schuld makkelijk in Thailand
De reden is een oude schuld van ongeveer 10.000 euro, een restant van het persoonlijk faillissement van Scholten in 2005. ,Ik had een eenmanszaak en handelde in fietsen.’’ Een strop van twee ton deed Scholten de das om. De perikelen zetten zijn huwelijk onder druk. Hij scheidde en moest weer bij zijn moeder gaan wonen.

Toen Scholtens moeder, korte tijd voor hij zelf 65 werd, overleed werd het allemaal te duur. „Neem 900 euro AOW. Daar gaat 100 euro verzekering af, 500 euro huur, gas water licht, dan blijft er niet veel over.’’ Van de woningbouwvereniging mocht hij bovendien niet langer blijven wonen in het huis van zijn moeder. Het waren allemaal redenen om de AOW mee te nemen naar Thailand. ,Het dagelijks levensonderhoud is er 2 euro. Dan kan ik nog eens wat afbetalen, in Nederland lukt dat niet.’’
Geen goede vrienden
Om weer geld te krijgen, moet Scholten zich dus opnieuw inschrijven op een Nederlands adres. ,Ik had nog wel kennissen waar dat kon.’’ Zoiets moet echter aan de balie bij de gemeente gebeuren en Scholten had geen geld voor een terugvlucht. Hij was immers op een enkeltje gereisd.

Zonder inkomen zit hij nu vast in Thailand. ,De ambassade kan niet helpen, de inschrijving moet in Nederland worden geregeld. En ik kon ook geen geld lenen. Nee, ook niet bij Nederlandse vrienden, niemand wil geld voor een ticket lenen. Dus zulke goede vrienden zijn het ook niet.’’
Backpacken
Scholten baalt ervan dat niemand hem vertelde dat deze consequentie verbonden is aan het uitschrijven uit de burgerlijke stand. ,Terwijl ik wel bij de gemeente en de sociale verzekeringsbank ben langsgeweest voor informatie.’’ Achteraf had hij zich beter niet kunnen uitschrijven. ,Er zijn genoeg mensen die een jaar gaan backpacken en ingeschreven blijven staan in Nederland. Dat controleert niemand.’’

Hoe lang de situatie nog duurt is onduidelijk. Een beroep op politici, de ambassade en kennissen helpen niet. …De mensen hier beschouwen me inmiddels als een soort familie. Maar ik moet nu van straatarme mensen verlangen dat ze me onderhouden,’’ zegt Scholten. ,Dat kan niet eeuwig duren!’’

Tja… zo zie je maar weer… de kunst van het leven is jezelf staande houden, als je omvalt is er niemand die je opraapt.

Wat denk je, Jan? Te weinig voorbereiding van hemzelf of ook een niet doorgeven van info door de overheid hier? Maar het blijft een uiterst vervelend iets.

Ton

Geen idee wat de huidige situatie is, maar dit stamt al van 4 maanden geleden.

Je hebt gelijk. Eventjes gemist. bedankt.

Hoi Ton,

Zoals je al hebt ontdekt was dit een postje van alweer 4 maanden geleden, uiterst vervelend voor het persoon in kwestie als het allemaal een waar verhaal is.( Er zijn personen die door list & bedrog op deze manier leven).

Verder vind ik persoonlijk dat als ik weet dat ik op de een of andere manier ergens een financieële schuld aan heb, deze dan zelf eerst probeer goed af te handelen en alles goed op papier te hebben, ipv me biezen te pakken met zo te zien alle gevolgen van dien.
Beter eerst alles tot op de bodem uitzoeken alvorens je bepaalde stappen neemt.

En wat dat betreft is Thailand wel een geweldig vakantie/pensionado’s land, maar als er geen munten meer zijn is het ophoepelen. :dag:

Het is een beetje een zielig verhaal, maar tegelijkertijd krommen mijn tenen bij de gepresenteerde feiten.

Wat doet deze man uberhaupt in Thailand met een inkomen van 870 euro? Voor een retirement-visa moet je maandelijks 1600 euro (80000 baht) aantoonbare inkomsten presenteren. Hij zal dus wel toeristenvisa aan elkaar proberen te knopen, maar daarvoor zal hij toch af en toe eens in een vliegtuig moeten stappen. Waar betaalt hij dat dan van?

Als ik een debiteur zou hebben die met zijn toch al karige inkomen naar Thailand vertrekt dan zou ook ik als de wiedeweerga beslag leggen.

Wat heeft deze man uberhaupt uitgespookt om met zijn eenmanszaak fietsenhandel een strop van 2 ton op te lopen? Een strop van 2 ton loop je niet zomaar op, daarvoor moet je het toch behoorlijk bruin bakken.

Wat gaat er met deze man gebeuren wanneer hij (flink) ziek wordt? Uitgeschreven in NL en geen geld voor een verzekering in Thailand. Wie gaat de ziekenhuisrekeningen betalen?

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Enfin, een in alle opzichten droevig verhaal van iemand die zichzelf volkomen in de nesten heeft gewerkt. Hij had wel andere keuzes. Hij had zich eerst eens bij de schuldsanering kunnen melden. Geen pretje, maar leven in een Thaise achterbuurt is dat helemaal niet.

En dan dit verhaal even op het draadje klikken, nog vrij recent.

http://www.dutch-thai.coevordennet.nl/

Maak er verder niet uit op dat ik zieltje’s werf of zo omdat ik dit post, maar als je dit echt gebeurt is het echt zwaar. Kilo Uniform Tango.

Met die vervelende (Thaise) visa regeltje’s, en de daarbij verlaging van je ( Nederlandse) WAO uitkering.

Hou op!:biggrin: Deze actie loopt via het andere grote Thailand forum waar voor- en tegenstanders van deze actie elkaar de afgelopen weken op niet mis te verstane wijze in de haren zijn gevlogen…

Voorstanders zeggen:
Erg triest geval vooral vanwege de kinderen hulp bieden.

Tegenstanders zeggen:
Natuurlijk droevig echtgenote overleden, maar man heeft uiteindelijk alles over zichzelf afgeroepen en of verplaatsing naar NL nou zo goed is voor die kinderen is nog zeer de vraag…

Enfin, ieder moet onder zijn eigen kerstboom maar bepalen hoe hij erover denkt…

Ook niet gepost om elkaar in de haren te vliegen.

Maar weer een duidelijk voorbeeld als er weer een politiek figuur opstaat wie zo nodg zijn naam in de geschiedenisboeken moet schrijven onder het kopje, kijk deze maaatregel (na eerder bepaalde regeling), heb ik getrofffen om de schatkist verder te spekken, terwijl…

De kerstboom staat er mooi bij dit jaar, zoals elk jaar :dag:.

Daar kun je een punt mee hebben, maar de “waarheid” heeft vele invalshoeken. Het is namelijk ook een voorbeeld voor de stelling dat de WAO niet bestemd is als pensioenregeling voor langdurig verblijf in het buitenland (20 jaar! en nu kennelijk nog geen 65; al heel jong in de WAO dus!) met de AOW daarentegen wel.

Ik geloof niet dat onze overheid de verplichting heeft om regelingen 10-tallen jaren in stand te houden om mensen die daarvan genieten in het buitenland niet tekort te doen.

Daar heb je ook een punt mee, maar is het voor een buitenstaander moeilijk in te schatten in wat voor molen je eerst wordt ingeduwd als het je ongewild gebeurd,(bedrijfsongeval) etc, en er vervolgens jaren later weer wordt uitgetrokken, nadat je eigenlijk is meedegedeeld dat je bent afgeschreven voor de arbeidsmarkt.

Daarbij is het nu wel beter om na tegaan of je na een eventuele afkeuring na omscholing weer passend werk kan vinden/doen.

Iets waar ik ook met volle verwachting na uitkijk met de huidige plannen om de bevolking door te laten werken tot hun 67 ste(omdat de bankiers het verkloot hebben). En de regering besluit om miljarden te pompen in banken waardoor in nu als Amsterdammer ook shirt sponser ben van 010 :lol:.

Wanneer gaat men bepalen in zware beroepen(lichamelijk of geestelijk) om je te laten omscholen tot een lichter beroep met baan garantie, en er toch wel vanuitgaand dat je er financieel niet op achter uitgaat.

Verder heb ik geen kennis op dit gebied dat als je afgekeurd wordt voor zegge 100 %, je niet zelf mag bepalen waar je gaat wonen/leven.

Mijn keuze zou ook heel duidelijk zijn :zon02:, zoals vele van onze gastarbeiders :vak01:.

Ben voor de rest geen voor of tegenstander in het verhaal.

Sawadee chockdee pi mai.

Kan-hoeft niet. Overstayers zijn er bij de 1000en-weet je ook wel. en vliegen hoef je ook al helemaal niet-bus of trein (hij kan er schijnbaar zo opspringen…) naar Laos/via Nongh Khai-brug-en een nieuw 2 mnd gratis toeristvisum is ook een optie. Als ie er al genoeg Thai uitziet is de stoptrein gratis…
Maar inmiddels blijkt dus dat dit alweer een oud verhaal is-en dat wilde ik eigenlijk ook melden, al wist ik de bron niet meer.
En welzeker-als het niet enkel over NL/BE gaat zijn dat soort gevallen er bij de 100en of 1000en. In India schijnen nog van die oude hippies uit de jaren 70 nog steeds als bedelende druggies rond te lopen-alles ooit kwijtgeraakt en ze hebben niks meer om maar iets te bewijzen.
En dan is er nog die NLer die al jaren+langer op diverse voetbruggen hier in BKK zit met een net bordje-engels en Thai-dat ie alles kwijt is en voor ticket home inzamelt. Schijnt leuk getrouwd te zijn, kindje te hebben en in een net huisje te wonen… Ik papagaai nu alleen maar wat ik heb gehoord/gelezen-wat er van klopt-dat weet ik niet.
Heb als iemand die nog seizoenen voor een alarm-hulpcentrale heeft gewerkt (vooal voor deze regio) genoeg gevallen aan de lijn gehad die helemaal niet meer wisten hoe te beginnen na complete uitroverij door ‘‘zo’n leuke ladyboy etc…’’ en ben blij dat niet meer te hoeven regelen! Maar hoe dat zou moeten, weet ik nog heel goed.

Wat betreft die Nederlander die jarenlang rond Sukhumvit e.o op die voetbruggen zat, waarvan zelfs op een gegeven moment filmpje’s circuleerde op het internet(zie beneden), die is het afgelopen jaar overleden hier in Nederland, was namelijk een vriend van een zwager van me. Als ik er vanuit mag gaan dat er daar niet meer van waren. Haalde inderdaad voordat hij wereldberoemd werd op goede dagen 10.000 TB p/d op.

[ame=“http://www.youtube.com/watch?v=68qeExiAMY8”]YouTube- Dutch Beggar in Bangkok[/ame]

God hebbe zijn ziel/ Yabba Kills.

Zo zie je maar hoe vrijgevig we zijn op vakantie :wink:

Wat denk je dat de gemiddelde daklozenkrant verkoper p/d ophaald bij de ingang van bijna elke supermarkt. :redface:
Zonder dat hij/zij zijn krantje verkoopt maar v/d voorbijganger in het handje gedrukt krijgt…

Ik heb werkelijk geen idee Jan. Maar 10.000 Baht is 200 euro en dat vind ik best veel.

Dat vind ik ook Irish maar,

Een overeenkomend bedrag met wat de daklozenkrant verkoper op goede dagen op de goede stekje’s ophaald, ondanks dat men moet wisselen van plaats, maar daar heerst een soort van maffia lijkende organisatie onder elkaar…de goede stekje’s dus, maar laten we niet alles over een kam scheren.

Verder is het dan de bedoeling dat je als passant het krantje koopt waarbij de verdeling je mogelijk wel bekend is, organisatie % verkoper, maar in werkelijkheid geeft de passant meestal gewoon wat overgebleven wisselgeld :dag:. Een enkeling neemt daadwerkelijk het krantje dat kost je dan ook meer.

Ik ben persoonlijk niet zo een weldoener(achteraf gezien niet zo gek soms), maar behalve als ik zit te eten in een (buiten)restaurant dan mag/kan ik niet afwenden, en dan kan het er nog van af hangen…zeg ik je eerlijk.

wat een triest verhaal.

Ach de overheid,die weten het zelf niet eens,dus laat staan dat ze jouw goed informeren!!

frank

je af vragen hoeveel is de schuld?
retourtje nl
inschrijven nl
regelen
enweer terug is de optie denk ik~!

2 ton schuld…en al jaren een vriendin in thailand. tja