Ambassade bangkok bestolen

Zie http://www.telegraaf.nl/binnenland/5999387/__Accountant_plundert_schatkist_ambassade__.html

BANGKOK - De Nederlandse ambassade in Bangkok is verwikkeld in een omvangrijk verduisteringsschandaal. Een Thaise accountant is ervandoor met 350.000 euro uit de Nederlandse schatkist.

De man, Phasith Somboon, werkte meer dan tien jaar op de ambassade en genoot een groot vertrouwen van het personeel. Daardoor kon de financieel expert in anderhalf jaar tijd ongestoord zestien tot zeventien miljoen Thaise baht, omgerekend ruim 3,5 ton, doorsluizen naar zijn bankrekening. De accountant is met de noorderzon vertrokken. “Iedereen heeft zitten slapen”, zegt een ambassadebron. “Rekeningen werden dubbel gefactureerd, opbrengsten van visa en ander consulair geld verdwenen uit de kas, maar niemand viel iets op. Hij kon overal bij en werd nauwelijks gecontroleerd.”
De ambassadeur in Bangkok, Tjaco van den Hout, bevestigde de verduistering gisterochtend tegenover De Telegraaf. “Dit soort zaken is natuurlijk hoogst ongelukkig. Het heeft, toen wij het in de gaten kregen, onmiddellijk geleid tot ontslag van betrokkene. Er zijn acties in gang gezet die natuurlijk zullen zorgen dat het bedrag in kwestie wordt teruggevorderd.” Maar waar de Thaise accountant is, weet niemand. Van den Hout: “Wij zijn over deze meneer in contact met de autoriteiten.”
Doofpot
Het schandaal kwam in de eerste week van januari aan het licht tijdens een boekhoudcontrole. In alle stilte liet Buitenlandse Zaken vanuit Nederland vier man invliegen om financieel onderzoek te verrichten. De experts vertrokken twee weken geleden en sindsdien is het volgens bronnen stil op de ambassade. Een van hen vermoedt nu een doofpotaffaire. “Iedereen is gesommeerd zijn mond te houden. De zaak mag niet bekend worden. Men wil zo snel mogelijk over tot de orde van de dag.”
Volgens Buitenlandse Zaken is de verduistering nog niet naar buiten gebracht omdat het financieel onderzoek nog niet is afgerond en de verdachte nog rondloopt. Ambassadeur Van den Hout weerspreekt dat het aan financiële controle heeft ontbroken. “Er wordt natuurlijk met tussentijdse controles en dergelijke naar het financieel beheer heel zorgvuldig omgegaan. Die worden ook normaal uitgevoerd. Maar deze meneer heeft de mogelijkheid gevonden om toch nog kwaad aan te richten. Dat moet dan nu gecorrigeerd worden.”

De Telegraaf online, 10/02/2010

door Johan van den Dongen

BANGKOK - De Nederlandse ambassade in Bangkok is verwikkeld in een omvangrijk verduisteringsschandaal. Een Thaise accountant is ervandoor met 350.000 euro uit de Nederlandse schatkist.

De man, Phasith Somboon, werkte meer dan tien jaar op de ambassade en genoot een groot vertrouwen van het personeel. Daardoor kon de financieel expert in anderhalf jaar tijd ongestoord zestien tot zeventien miljoen Thaise baht, omgerekend ruim 3,5 ton, doorsluizen naar zijn bankrekening. De accountant is met de noorderzon vertrokken. “Iedereen heeft zitten slapen”, zegt een ambassadebron. “Rekeningen werden dubbel gefactureerd, opbrengsten van visa en ander consulair geld verdwenen uit de kas, maar niemand viel iets op. Hij kon overal bij en werd nauwelijks gecontroleerd.”

Lees meer

*Bron: De Telegraaf / *www.detelegraaf.nl

Ja wat kun je daar van zeggen?als je de kat bij de melk zet…!!de man zit misschien een singhatje te drinken aan het strand!g.s

Misschien kom je hem nog wel tegen Georges !

Oeps, eerdere posting van Steven niet gezien…nu dus ff de berichten samengevoegd. Niet goed opgelet, excuses :slight_smile:

Thailand op zijn best…350.000 euro roven en dan alles doen om het in de
doofpot te stoppen en die Thaise ‘crimineel’ komt er waarschijnlijk met een
‘waarschuwing’ vanaf en dan gaan ze over tot de orde van de dag want als de Nederlandse ambassade dat in de pers naar buiten brengt word hun
verblijfsvergunning direkt ingetrokken…
Dit noemen ze dan een ‘democratische rechtstaat’ ik noem het een corrupte dictatuur en dat zal nooit veranderen…

Beste Confederate,

Wat denk je nou zelf ?! Dat dit alleen in Thailand gebeurt ? Dacht het niet…

Tuurlijk gebeurt dit niet alleen in Thailand…
In andere landen verschijnt dit ‘open en bloot’ in de pers op televisie
met positieve en negatieve nabeschouwingen .
In Thailand doen ze alles om het niet in het openbaar te laten verschijnen
zoals hun communistisch broertje China…
Thai doen alles om geen gezichtsverlies te lijden maar maken zich belachelijk voor het oog van de wereld…

@ Confederate,

Als je het stuk goed leest is het juist vanaf Nederlandse kant dat het stil gehouden wordt, en waarschijnlijk ook omdat dit in het belang van het onderzoek is.

Zover ik weet hoe men in Thailand er tegenover staat als het gaat om misdrijven dan sta je gewoon met je snoet volop in de krant of verschijn je wel 10 keer op de TV hoe je moet uitleggen wat en hoe je iets geflikt hebt met 10 coppers om je heen, dus wat nou geen gezichtverlies lijden je gaat Nation wide.

Zoals altijd weer een hoop geschreeuw door Confederate, wat ook altijd weer nergens op slaat en nog verkeerd is ook :tongue:.

Wij komen nu al 6 jaar in Thailand, en zijn daar nu 14 keer geweest. Afgelopen vrijdag zijn we weer thuis gekomen, met een zware kater. Bij het uitchecken uit ons appartementencomplex Marika Apartments (http://www.marikaapartment.com) , bleek er 900 euro te missen. Dit geld hadden wij in een gehuurd kluisje gelegd bij de receptie. Er is dus iemand met een tweede sleutel.

Je kan dan hoog-en-laag springen, er valt voor ons niets te bewijzen, maar dat geld komt natuurlijk nooit meer boven water. Zooo jammer.

Waarschuwing dus voor medereizigers, als je een kluisje huurt, doe je geld/sieraden etc in een gepersonaliseerde enveloppe en plak die dicht. Ik ben in ieder geval weer een mooie les wijzer.

als je regelmatig in thailand komt, jullie schrijven 14x in 6 jaar waarom open je dan geen thaise bank rek. is je geld in elk geval veilig.

of je boekt je geld vanuit ned over of je stort het bij aankomst.

Dit is de realiteit in Thailand het dagelijks bestelen van toeristen die echt
van het land houden en aangifte bij de tourist police doen heeft geen zin
ze knikken ‘ja’ en denken ‘rot op’…
Een goede raad laat NOOIT geld in een kluis zitten ook al kom je/huur je
30 jaar hetzelfde appartement want personeel wisselt konstant en een
paar ‘bad guys or women’ en je word genaait waar je bijstaat.
Neem steeds je visakaart mee en een kleine hoeveelheid cash en open
NOOIT een bankrekening want ze lachen als je grote hoeveelheden stort
maar als je de bankrekening wil afsluiten en je je geld wil lach je niet meer…

We blijven ‘farangs’ en ‘walking visacards’ ook al woon je er 50 jaar
never forget that en worden ‘gedoogd’ in Thailand zolang we geld uitgeven is het geld op dan komt de ware Thai naar boven en dat wil je niet/nooit meemaken…

Die dingen gebeuren ook in Brazilie,ik denk nog op grotere schaal!Ikzelf heb ook een thaise vriendin,en zij is nooit over geld beginnen zagen!Vind je dat niet raar Confederate?Dus uw opmerkingen over de Farangs met de wandelde visacards aan hun achterwerk vind ik toch wel “fel” overdreven!Over het stelen uit een kluis:Het kan ook gebeuren in Bel/Ned of elders in een vreemd land als je op hotel bent.Ik ben een paar jaar geleden ook bestolen geweest in een hotel in Bkk;dus moet ik ook kwaad zijn op de hele bevolking?Volgens uwe uitleg is elke Thai een dief!En lopen er in Brazilie(vorige postings)geen dieven of profiteurs rond die de stranden onveilig maken?Nee want volgens Confederate =het daar allemaal geweldig!Laat me lachen,je verkoopt zever in pakjes.g.s

wat een onzin cq gelul.

ik heb nooit problemen gehad met grote bedragen storten en het eraf halen.
als je het niet vertrouwd dan stort je kleine bedragen maar er is geen reden om het niet te vertrouwen.

ben belgie ook eens bestolen de politie deed niets, alle belgen zijn dieven en zijn alleen maar op je geld uit.

Brazilie is ‘levensgevaarlijk’ daarom woon ik er dat maakt het levend spannend en voel ik elke dag dat ik leef…
Rio de Janeiro zien en sterven…

vreemd je bent een beetje geraakt door wat ik over belgie schreef?

heb genoeg kritiek op thailand en zie het niet door een roze bril, maar kan niet tegen mensen die onzin uitkramen. vraag me af of je ooit wel in thailand bent geweest?

maar ga lekker verder met je domme reacties.

Je hebt gezien dat ik je vorige posting heb verwijderd !Vanaf nu zijn we vriendelijk voor elkaar en laten we de botte bijl achterwegen,Ik heb helemaal niets tegen jou persoonlijk,dat er dingen in Thailand gebeuren,dat betwist ik niet,maar je moet je antwoorden toch een beetje anders gaan formuleren.Je kunt kritiek geven,daar heb ik geen enkel probleem mee,maar in uw ogen is als zwart en slecht in Thailand!Geen enkele posting die je hier op het Thaiforum gezet hebt is possitief.Heb je zoveel nare dingen tegengekomen in Thailand?Laat aub alle nonsens achterwegen,dan moet ik niet elke keer uw posting verwijderen.gegroet:georgessiam.:chin:

Dus, Brazilië is levensgevaarijk, daarom woon je er… En Thailand is volgens al je andere postings ook levensgevaarlijk en daarom is het een ***land…? :retard: Ik kan de gevolgde logica niet echt duiden, maar zal wel aan mij liggen zeker…

Grts,

Jelle

Mijnheer Confederate,

Moest het U ooit de keel uithangen om Th met Uw postings af te breken,
vergeet dan niet even met de dweil te willen passeren aub.
Zodat de mensen niet uitglijden over Uw OBCESIONEEL MEGALOMAAN gezever.
Als U mans genoeg bent, kan U misschien naar de Thailanddag komen om je eeuwige “kritiek” te staven. Op deze site hebt U ja genoeg “valse” noten op Uw zang.
Dank bij voorbaat.

Voor de rest sluit ik mij George aan.