Ik ben van plan om van begin februari tot eind juli door midden-amerika te trekken. Ook wil ook voor enkele maanden vrijwilligerswerk doen in Granada, Nicaragua. Nu had ik het idee om een retour naar en van San Jose te boeken (dit omdat ik met een vriendin begin in Costa Rica en er ook nog mensen aan het eind van mijn reis naar Costa Rica willen komen). Het blijkt echter dat ik dan wel een bewijs moet hebben dat ik het Costa Rica binnen drie maanden zal verlaten. Anders bestaat de kans dat ik Schiphol niet eens afkom…
Ik vroeg me af of het volstaat om een ticket van een ticabus van San Jose naar Granada (of Managua) te reserveren. En kan dat al zo lang van tevoren en vanuit Nederland? Of moet ik persé een vliegticket naar een ander land hebben?
het kost een paar centen, maar je krijgt het geld aan het eind van het verhaal ook weer terug. Koop een ticket die je ten alle tijde weer kunt inleveren. Refundable Ticket heet dat.
Het is een ticket die je bij je hebt als je vertrekt van Schiphol en aan het einde van de reis lever je de ticket bij het reisbureau weer in en krijg je je geld weer terug.
Als ik het goed heb ben je nog niet opweg naar Costa Rica. Ik wil je even zeggen dat je je geen zorgen hoeft te maken. Ik begrijp alleen niet wie er steeds met die verhalen komen als bewijs dat je Costa Rica zal verlaten.
Ik heb hier al meerdere stukken over geschreven dus zoek eventjes via mijn profiel want ik ben nu eventjes kwijt waar ik al die informatie heb geschreven.
Eventjes in het kort. Ze zullen je niet weigeren het vliegtuig in te stappen en in Costa Rica zullen ze je ook gewoon doorlaten als je een terug ticket hebt.
Als Nederland of Belg krijg je bij aankomst een visum voor 90 dagen. De emigratie wet van Costa Rica zegt dat iedere buitenlander die recht heeft op die 90 dagen ook dat weer kan verlengen. Dat gaat meestal per maand en is een simpel lulverhaal. Op het vliegveld leg je gewoon uit dat je ook naar andere landen wilt zoals Nicaragua, Guatemale, Honduras of zelfs El Salvador. En dat als je wilt blijven dat je dan een beroep wilt doen op de mogelijkheid je visum te verlengen.
And that’s all…
Koop geen extra ticket want je hebt het niet nodig en je krijgt nooit al je centjes terug van dat extra ticket.
Ik woon in Honduras dus als ik je een uitnodig stuur heb je ook een bewijs dat je naar Honduras komt. En dat kost niets maar je hebt het echt niet nodig.
Kijk eventjes rond. Ik heb hier zo veel over geschreven dat ik door het bos de bomen niet meer zie en het zijn hele lappe met tekst dus kopieeren is iets te veel werk alhoewel ik je graag help.
Ik hoop dat dit voldoende informatie is voor. Je kan anders altijd mailen naar cornelis@ikwilemigreren.nl voor uitgebreide info.
Kijk eens in de het guatemala forum in de topic Guatemala-Nicaragua-Costa-Rica daar staat alle informatie over het visum van Costa Rica en dergelijken.
Nog even een opmerking over de Tica-bus. Helaas is het (nog) niet mogelijk een stoel te reserveren via internet dus vanuit nederland.
Mijn ervaring is dat je alleen bij een kantoortje (agencia of terminal) een stoel kan reserveren.
Ze hebben je paspoort nodig bij het maken van de reservering en de betaling voor een ticket kan alleen worden gedaan met contant geld.
Heel veel plezier met je vrijwilligers werk in Granada, ik denk dat je het daar geweldig zult vinden. Granada is mijn favoriete stad van Nicaragua!
Ik heb zelf op het vliegveld meegemaakt dat personen niet werden toegelaten tot het vliegtuig naar Costa Rica omdat ze geen uitgeprinte versie konden laten zien van hun (e-mail) ticket van Costa Rica naar een ander land. Deze mensen konden niet mee. Dit is geen lul verhaal, dit is gewoon zoals het gaat als je naar Costa Rica wilt reizen.
Er zijn baliemedewerkers van sommige luchtvaartmaatschappijen die je soms wel willen helpen met het boeken van een ticket, maar meestal wordt je gewoon botweg de deur gewezen.
Bij Condor in Duitsland zijn ze nog botter, daar zul je absoluut niet geholpen worden.
Als je langer dan 90 dagen in Costa Rica wilt blijven zul je uiterlijk op de voorlaatste dag het land tenminste voor 72 uur moeten verlaten. Daarna mag je weer 90 dagen blijven. Je visum verlengen terwijl je in Costa Rica bent is theoretisch mogelijk, in de praktijk echter niet.
Binnenkort moet je 100 dollar gaan betalen voor elke extra maand dat je hier bent na die 90 dagen. Bij vertrek moet je tenminste 72 uur + de extra maanden waar je 100 dollar voor hebt betaald wegblijven uit Costa Rica. Daarna mag je er weer in. ( Hoe ze het verzinnen…)
Je kunt van San Jose naar Managua vliegen met Copa Airlines of Taca Airlines. Ik persoonlijk vind het niet goedkoop zo rond de 400 dollar p.p. voor een ticket, maar dat is natuurlijk voor iedereen anders.
Soms hebben ze wel eens aanbiedingen, dan valt de prijs wel mee.
Een andere optie is om een volledig refundable ticket extra te kopen. Als je die dan niet gebruikt dan kan je het geld terug vragen. Zo heb je een bewijs dat je het land binnen 3 maanden verlaat en het kost niet zo veel uiteindelijk.
Vraag wel eventjes naar de voorwaarden.
Veel mensen willen van Costa Rica naar Guatemala reizen, waarom wil men dan niet van Guatemala naar Costa Rica reizen? Dan ben je namelijk in 1 keer van het gehele probleem af.
Overigens hebben El Salvador, Honduras, Nicaragua en Guatemala weer hun eigen visum sinds de afschaffing van de C4 regeling. Nu kan je dus in ieder land een visum krijgen van 90 dagen en niet 90 dagen voor geheel Midden Amerika. Goed nieuws dus
Ik ben sinds vorige week aangekomen en heb een ticket voor 4 maanden. Mijn ervaring is dat ik zo een visum kreeg voor 90 dagen! Hoefde verder helemaal niks te laten zien
Bedankt voor je feedback Rosalie. Dit is eigenlijk precies wat ik had verwacht namelijk.
Ik heb nog maar van 1 persoon gelezen dat die het vliegtuig niet in mocht omdat die geen bewijs had het land binnen 90 dagen te verlaten. Ik vind dat maar vreemd want waarom zou men je weigeren het vliegtuig in te stappen en je wel een ticket verkopen voor meer dan 4 maanden. In de migratiewet van Costa Rica staat dat je je visum kan verlengen na die 90 dagen.
Ik kan me goed voorstellen dat dat soort dingen iedereen bang maakt. Maar ik hoop dat de mensen zich nu minder zorgen en vooral minder kosten maken.
Iedereen krijgt die inderdaad standaard maar je moet wel opletten dat ze je niet per ongeluk maar 30 dagen geven, dit gebeurd namelijk.
Je krijgt bij aankomst 90 dagen en die kan je eenmalig verlengen met 30 dagen. Zo schrijft de wet.
In alle Miden-Amerikaanse landen krijg je tegenwoordig een visum van 90 dagen.
wat de wet schrijft en wat werkelijkheid is, zijn in Costa Rica soms twee verschillende dingen. Zo is laatst een undercover-journalist eens gaan proberen om samen met een toerist haar visum te verlengen bij het kantoor van Migración in San José. Nou, dat gaf problemen en kon niet worden afgegegeven, omdat men er nog niet voor was ingericht. De vrouwelijke toerist kreeg zelfs het advies om maar gauw te trouwen met een leuke Tico, dan was ze van alle problemen af…
Migración in Costa Rica is een willekeur, het hangt erg af van het humeur van de betreffende ambtenaar of je wel of niet een verblijfsvergunning krijgt. Laatst hadden twee echtparen onder dezelfde condities op dezelfde datum een aanvraag ingediend. Het ene echtpaar kon binnen een week de papieren ophalen, het andere echtpaar heeft 18 maanden moeten wachten. Het is dus maar waar jouw papieren op welke stapel terechtkomen. En dan raken ze het ook nog kwijt en moet jij met gewaarmerkte kopieen komen.
Toch is Costa Rica een prachtig land om te wonen!
Dat is typisch latino gedrag. Wat het probleem hierbij kan zijn is ook of je wel exact volgens de regels je aanvraag tot verlenging doet. Als je dat niet doet dan raken ze in paniek, vergeten alles en gooien je papieren op een andere stapel.
Wat ik probeerde te zeggen is dat het raar is dat als je voor 4 maanden naar midden amerika kom en een bewijs moet hebben dat je binnen 90 dagen weer het land verlaat. En dat terwijl de wet schrijft dat je je visum met een maand kan verlengen. Waarom zouden ze je de toegang dan weigeren. Dit lijkt mij een beetje vreemd.
Zoals ik altijd zeg, blijven lachen en nooit zenuwachtig doen bij migracion. Als je gewoon vriendelijk bent en geduldig wordt je over het algemeen sneller geholpen en zonder problemen.
Ik ben blij deze topic te vinden, al is hij misschien een beetje oud! Ik hoop dat er nog mensen op willen reageren want ik zit met hetzelfde probleem.
Ik heb een ticket naar costa rica vertrek juli 2012 en terugkomst maart 2013, ik blijf in totaal 8 manden weg! Ik ga als ik in costa rica ben na 90 dagen een paar dagen naar nicaragua zodat ik daarna weer naar costa mag. Alleen nu hoor ik dus ook al die verhalen over dat je op schiphol (ik vlieg trouwens van Brussel) het vliegtuig niet inkomt als je niet kan bewijzen dat je na 90 dagen het land verlaat.
De een zegt maak je geen zorgen, de anders zegt je komt er absoluut niet in! Ik vind het een raar en moeilijk verhaal, en vooral hoe los ik dit nu op??
Alvast heel erg bedankt voor de reacties, groetjes Marieke
Om je zorgen volledig weg te nemen. En 100% zeker te zijn zou je een
ticket van Liberia (niet ver van Coco) naar Managua kunnen kopen bij Nature Air.
Je heb zo een bewijs dat je het land uit gaat en een paar dagen
de tijd om Nicaragua te bezoeken. http://www.natureair.com/
En kan je ook zeggen wat dat dan kost?
Volgensmij is een kaart ticabus veel goedkoper en ook makkelijker. Ook kan je bij migraciones eventjes babbelen, gebruik mijn tips en je hebt geen problemen. Ga alleen niet de toerist uithangen met een groot mond.
Nederlanders zijn allang niet meer geliefd in het buitenland dus hou daar rekening mee.