De site van tica bus is www.ticabus.com en is in het engels. Vind je het niet raar dat er geen verval datum op je reservering zit? Dat is omdat men die bussen pas op de laatste dag vullen. Waarom zou je dan je reis van te voren betalen en reserveren? Nadenkertje?!?!
Er zijn vele bussen en tica is een van de duurste omdat ze internationaal zijn. Het is moeilijk te zeggen hoelang de reis duurt. Je reist altijd van punt naar punt en op ieder punt heb je meerdere bussen die aankomen en vertrekken. Zorg wel dat je met directo reist en niet die gele schoolkrengen uit de vs want die zijn voor kinderen gemaakt en voor ons kan dat dus wel eens krapje zijn. Maar vooral hobbelig, stoffig, bloedheet en overvol met mensen. De bussen met airco zijn rijdende vleeskoelcellen.
De bus is het standaard vervoer en je kan op verschillende manieren reizen. Zolang je een beetje op de toeristische route blijft is het wel veilig.
Voor de vrouwen wil ik alleen zeggen dat ze niets moeten aantrekken van het machogedrag van de mannen. Laat je niet verleiden. Sterven aan aids noemen ze sterven aan de liefde. Ik hoop dat dat je voldoende zegt.
Voor de mannen geld hetzelfde. Vrouwen kunnen zo in je armen vallen omdat ze je zien als een miljonair en een ticket naar betere oorden. Het liefst hebben ze een kind van je zodat ze voor altijd goed zitten met jouw centjes. Vertrouw ze niet en zeker niet met je zaad en je geld.
Om te reizen raad ik iedereen aan niets vooraf te regelen. Onderweg kan je dan zelf bepalen welke bus je neemt. Je kan de bus bekijken en zelf persoonlijk oordelen. Voor 400euro reis suyper de lux en kan je ook nog een eigen bodyguard meenemen. Sorry maar dat is echt weg gegooid geld als je dat vooraf uitgeeft.
Veiligheid heb jezelf in de hand. Loop niet met bulten geld opzak en niet met je flitsende camera. je moet de mensen niet uitnodigen om je te bestelen.
Als je in Antigua in Guatemala spaans gaat leren zal je genoeg leren om je je geheel reis veilig door te komen. In Antigua zal je ook voldoende reisgenootjes kunnen vinden waar je tijdelijk mee reist of misschien voor de gehele reis. Antigua is werkelijk prachtig maar het lijkt een beetje op Benidorm, veel te veel buitenlanders voor mij. Maar het is goed om spaans te leren en om je reis door midden amerika te starten.
Willen jullie meer tips? Laat het maar weten. Ik woon zelf in Honduras en de landen en cultuur goed doordat ik hier al 5 jaar woon, gewerkt heb in een hotel en zelf gereisd heb door Mexico, Belize, Guatemala, Honduras, El Salvador en Nicaragua. Ik heb ook al vele zijn komen en gaan.
Alle landen zijn mooi en het is eigenlijk jammer dat de meeste maar in een korte tijd al die landen willen zien. Eigenlijk heb je daar jaren voor nodig om alles een beetje te kunnen zien.
Laat het maar weten als je nog meer vragen hebt.
Heel veel succes met je reis. Als je naar La Ceiba in Honduras komt bied ik je bij deze een koud pilsje aan of iets fris als dat je voorkeur is.