Guatemala-Nicaragua-Costa-Rica

Hey,

Ik ben van plan om rond oud en nieuw er 4 weken tussenuit te gaan.
Nu heb ik het idee om te aan te komen in Guatemala City, vervolgens te reizen in guatemala, dan verder naar Nicaragua en tenslotte Costa Rica met vertrek in San Jose.

Is dit enigsinds realistisch op 4 weken?

ik wil het zelfde doen maar vertrekken vanuit costa rica en dan naar guatamela gaan in 4weken . nicaragua wil ik gewoon doorsteken. Ik vroeg me ook af of er mensen zijn die dit al gedaan hebben en weten hoelang het openbaar vervoer er ongeveer over doet

Ik zou Nicaragua echt niet overslaan! Granada, Isla Ometepe, leon. Het is een super mooi land!

Ik wou een reactie geven dat ik een site heb waarop je een busticket kan boeken van Antigua (Guatemala) Naar San jose ( Costa rica) voor € 452,- en die gaat door el salvador - honduras - nicaragua. Alleen nu keek ik net zelf op de site kan ik de link met die buskaarten niet meer vinden :O.

Moet vast wel mogelijk zijn wand het stond er gister nog op!

Ik ben zelf namelijk ook van plan om 4 weken in anitgua taalcurcus en vrijwilligers werk te doen en daarna in 4 weken naar costa rica te reizen.

Mn moeder is hier niet blij dat ik als meisje alleen wilt rondreizen maar met zo een bus ticket leek het me al een stap in de veilige richting!

Groetjes.

Hoi, bedankt voor jullie reacties. Ik wou juist nog even zeggen dat ik nu ook Ticabus heb gevonden. Die gaan voor ±70 euro van Costa Rica naar Guatemala. Misschien kan dit voordeliger zijn voor je budget dan jouw busmaatschappij en het lijkt me ook vrij veilig

veel reisplezier

70 euro :open_mouth:
ik vind 400 al mee vallen. en geloof me ik heb haast geen cent te makken haha. alleen het is een organistatie van daar ? wand moet je dat van te voren boeken of doe je dat daar. en ik neem aan dat hij ook van guatemala naar costa rica rijdt wand ik wil het niet andersom doen ?

Bedankt voor de reactie iniedergeval!

Je moet eens kijken op de site, je vind hem wel via google ofzo. Ze geven daar genoeg informatie, maar het is inderdaad wel een maatschappij van daar. Hij rijdt ook nog tussen andere landen en ik heb al vernomen dat er nog goedkopere zijn, maar daar reis je wel niet zo confortabel in. Dus 70 euro lijkt me een mooie prijs, maar 400 veel te veel. beter het geld aan andere dingen besteden. Zo kunnen we onszelf trakteren op een lekker etentje :wink:

Ik ga zoiezo van costa rica naar guatemala in maart - juni. En waarschijnlijk zal het daar met ticabus zijn, maar dat ga ik daar boeken. Ik heb gezien dat je ook een maatschappij hebt in guatemala, maar dat vind je ook allemaal op de site.

Nog een tip om spaarzaam te zijn: vliegen van brussel is vaak goedkoper. (toch naar costa rica)

De site van tica bus is www.ticabus.com en is in het engels. Vind je het niet raar dat er geen verval datum op je reservering zit? Dat is omdat men die bussen pas op de laatste dag vullen. Waarom zou je dan je reis van te voren betalen en reserveren? Nadenkertje?!?!

Er zijn vele bussen en tica is een van de duurste omdat ze internationaal zijn. Het is moeilijk te zeggen hoelang de reis duurt. Je reist altijd van punt naar punt en op ieder punt heb je meerdere bussen die aankomen en vertrekken. Zorg wel dat je met directo reist en niet die gele schoolkrengen uit de vs want die zijn voor kinderen gemaakt en voor ons kan dat dus wel eens krapje zijn. Maar vooral hobbelig, stoffig, bloedheet en overvol met mensen. De bussen met airco zijn rijdende vleeskoelcellen.

De bus is het standaard vervoer en je kan op verschillende manieren reizen. Zolang je een beetje op de toeristische route blijft is het wel veilig.

Voor de vrouwen wil ik alleen zeggen dat ze niets moeten aantrekken van het machogedrag van de mannen. Laat je niet verleiden. Sterven aan aids noemen ze sterven aan de liefde. Ik hoop dat dat je voldoende zegt.

Voor de mannen geld hetzelfde. Vrouwen kunnen zo in je armen vallen omdat ze je zien als een miljonair en een ticket naar betere oorden. Het liefst hebben ze een kind van je zodat ze voor altijd goed zitten met jouw centjes. Vertrouw ze niet en zeker niet met je zaad en je geld.

Om te reizen raad ik iedereen aan niets vooraf te regelen. Onderweg kan je dan zelf bepalen welke bus je neemt. Je kan de bus bekijken en zelf persoonlijk oordelen. Voor 400euro reis suyper de lux en kan je ook nog een eigen bodyguard meenemen. Sorry maar dat is echt weg gegooid geld als je dat vooraf uitgeeft.

Veiligheid heb jezelf in de hand. Loop niet met bulten geld opzak en niet met je flitsende camera. je moet de mensen niet uitnodigen om je te bestelen.

Als je in Antigua in Guatemala spaans gaat leren zal je genoeg leren om je je geheel reis veilig door te komen. In Antigua zal je ook voldoende reisgenootjes kunnen vinden waar je tijdelijk mee reist of misschien voor de gehele reis. Antigua is werkelijk prachtig maar het lijkt een beetje op Benidorm, veel te veel buitenlanders voor mij. Maar het is goed om spaans te leren en om je reis door midden amerika te starten.

Willen jullie meer tips? Laat het maar weten. Ik woon zelf in Honduras en de landen en cultuur goed doordat ik hier al 5 jaar woon, gewerkt heb in een hotel en zelf gereisd heb door Mexico, Belize, Guatemala, Honduras, El Salvador en Nicaragua. Ik heb ook al vele zijn komen en gaan.

Alle landen zijn mooi en het is eigenlijk jammer dat de meeste maar in een korte tijd al die landen willen zien. Eigenlijk heb je daar jaren voor nodig om alles een beetje te kunnen zien.

Laat het maar weten als je nog meer vragen hebt.

Heel veel succes met je reis. Als je naar La Ceiba in Honduras komt bied ik je bij deze een koud pilsje aan of iets fris als dat je voorkeur is.

Hoi,

bedankt voor je tips in ieder geval. En dan nog een vraagje.

Wij hebben een ticket van belgie naar costa rica en terug naar belgie vanuit guatemala. Omdat wij geen 90 dagen in costa rica verblijven moeten wij geen visum hebben. Binnen die 90 dagen zijn we al de grens over. Nu zegt de ambassade dat we het vliegtuig niet op zullen mogen zonder visum als we geen bewijs hebben dat we het land tegen dan zullen uit zijn. We moeten dus een bewijs van busticket hebben ofzo. Ik regel deze dingen niet graag op voorhand want daar ter plaatse is dat allemaal veel duidelijker, maar ik vrees dat we zullen moeten deze keer.

Bij Ticabus is er al geen online ticketsservice. Kan jij misschien de namen geven van de andere bussen en tips over hoe we dit kunnen oplossen.

Groetjes

Ik denk dat je mij beter kan vertellen welke ambassade je hebt gesproken. Dit is een raar verhaal voor mij namelijk.

Het zit namelijk zo:
De landen van Midden Amerika hebben een verdrag gesloten dat je met 1 visum door geheel midden Amerika kan reizen. Guatemala en Costa Rica beide in Midden Amerika. Dus je gaat er binnen met een visum voor Midden Amerika en daar blijf je en je hebt een ticket om weer naar huis te gaan vanuit Midden Amerika.

Nu is mijn vraag: wilden ze geld rekenen voordat visum? Dat is namelijk het geval meestal.

Als jij aantoont dat je een ticket hebt om binnen 90dagen weer terug te zijn in Belgie, wat hebben ze dan nog meer aan bewijzen nodig dat je binnen 90 dagen weg bent.

Ik heb zelf ooit voor 4 maanden gewerkt in Honduras, dat was voor ik emigreerde. Ik kwam aan, liet mijn terug ticket zien en klaar. Ik heb toen na 90 dagen mijn visum verlengd voor een maand en daarna was ik weer weg. En er was geen enkel probleem.

Een busticket hoeft ook niet te gelden als een zekerheid dat je het land weer gaat verlaten. Een ticket terug naar Belgie kost wat meer dus is meer zekerheid voor hun en het is binnen de 90 dagen. Daarbij komt dat je niet in 1 dag van Costa Rica naar Guatemala zal kunnen reizen en dat zullen zij ook wel moeten begrijpen.

En waar zou je dan eigenlijk het vliegtuig niet opkunnen? In Belgie of in Guatemala? In Guatemala lijkt me erg sterk en daar zou ik me zeker geen zorgen om maken.

Ik heb 4jaar in Honduras gewoont zonder verblijfsvergunning en iedere 3 maanden mijn visum verlengd en zelfs dat was geen enkel probleem.

Ik ken helaas geen andere bus die internationaal is zoals ticabus. En ik ken zeker geen busmaatschappijen in Costa rica.

Waarom zou jij een busticket nodig hebben terwijl jaarlijks duizenden door geheel midden Amerika reizen zonder problemen.

Misschien is dit alvast een voorproefje voor je om te ervaringen hoe men op allerlei vormen geld proberen te verdienen aan buitenlanders. Ik heb het idee dat je de Ambassade van Costa Rica of Guatemala hebt gesproken.

Ik hoop dat je mij een beetje begrijpt dat je je ook niet moet laten verassen door die regeltjes verzinners om maar weer geld af te troggelen of om die buitenlanders maar op kosten te jagen.

Wat zegt de vliegvaartmaatschappij eigenlijk? Die willen geen ticket verkopen als ze weten dat je het vliegtuig niet op kunt. Die willen dat je volgende keer weer met hun vliegt. Vraag hun eens wat ze er over denken en misschien kunnen die wat meer zekerheid geven.

Ik wil nog eventjes iets kwijt over dat visum gebeuren.
Is het niet zo dat men altijd om een terugticket vragen en geen busticket? Je hebt een terug ticket wat aangeeft dat je weer terug gaat. Dat moet voldoende zijn toch? Ze kunnen je hooguit een boete geven als je na die 90 dagen het land uit gaat en je hebt je visum niet verlengd. En dat is niet jouw geval.

Boek helemaal niets online en ga niets reserveren. Geen bussen, geen hotels. Misschien een hotel voor bij aankomst maar meer heb je niet nodig.

Als ze inderdaad moeilijk doen in Costa Rica kan ik je nog wel een uitnodiging schrijven om aan te tonen dat je naar Honduras komt of je mag mijn gegevens gebruiken om aan te geven dat je naar Honduras. Ik denk alleen dat dat niet nodig is.

Je lan mij ook direct mailen naar cornelis@ikwilemigreren.nl zodat ik uitgebreider kan antwoorden als je meer informatie nodig hebt.

Ik heb contact gehad met de ambassade van Costa Rica in België.
Ik heb geen visum nodig als ik minder dan 90 dagen blijf.

Nu verblijf ik van 8 februari tot 1 mei in Costa rica (minder dan 90 dagen)
Dan met de bus naar Guatemala: (30 dagen) en van daar terug naar belgie

Ze zeiden dat ik nog steeds geen visum nodig heb als ik maar Costa Rica uit ben binnen die 90 dagen.

Ik vind het ook nog steeds raar en heb inderdaad geen zin om nu al een busticket te boeken. Ik zal jouw advies opvolgen en eens contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij. Als ik meer weet post ik het hier voor mensen met dezelfde problemen.

Bedankt en groetjes
Cleo

Ik denk dat je je inderdaad geen problemen hoeft te maken als de ambassade van Costa Rica dat zegt in Belgie. Zij zijn tenslotte niet de gene die jou moeten toelaten op het vliegtuig.

Ik zal deze week eens kijken of ik contact kan krijgen met iemand hier die daar meer over kan vertellen en kijken of ik meer informatie kan krijgen.

Als ik meer informatie heb zal ik dat posten.

Als je op het vliegveld in San Jose aankomt krijg je een stempel, dat is dan je visum. Let wel op dat ze 90 dagen geven en geen 30 dagen want zo vriendelijk zijn ze soms en soms is dat gewoon een stomme gewoonte van ze.

Hier ben ik weer. Het probleem is nog steeds niet opgelost.

Ik heb contact gehad met de vliegmaatschappij en zij lieten me dit weten.

*Het is een voorwaarde dat als u zonder visum vertrekt u dan een bewijs (in de vorm van ticket) kan voorleggen dat u Costa Rica binnen de 90 dagen verlaat.

Dus ofwel moet u -op voorhand - een visum hebben voor Costa Rica ofwel dergelijk vervoersbewijs (vlieg of busticket)
*

Ik blijf nu ook verder zoeken hoe ik dit kan oplossen. Tips zijn altijd welkom.

Groetjes
Cleo

Als de vliegmaatschappij dat zegt zou ik eens kijken of de ambassade van Costa Rica je dan een visum kan geven voor die periode. Wel raar dat ze je dan toch een ticket verkocht hebben.

Voor zover ik het weet krijg je een visum bij aankomst en dat is waarom ik dit een beetje raar vind.

Ik hebben ze mij verteld dat er een ticabus kantoor zit in de plaats waar ik woon, nu moet ik nog uitvinden of dat echt waar is want ik woon ongeveer 500Km van de ticabusroute.
Hier kom ik nog op terug.

Ik heb inmiddels de regels/wetten van Costa Rica gelezen over het visum voor touristen.

De wet Art. 90, Ley Migración 8487 de Costa Rica zegt dat iedereen die recht heeft op een visum om tot 90 dagen binnen Costa Rica te blijven het recht hebben dit visum te verlengen.

Vereisten:

• Geldig paspoort(Zorg dat die niet binnen 6 maanden verloopt na terugkomst in Belgie?
  • Een schriftelijk verzoek om het visum te verlengen met een reden waarom je langer wilt blijven. Slijmen, land is te mooi om binnen 90 dagen te zien. Trappen ze allemaal in door hun trots.
  • Een ingevuld formulier(formulario de filiación) te verkrijgen bij de migratiedienst, consulaat, ambassade of te downloaden van internet.(mijn tip: invullen en meenemen en laten zien als men moeilijk doet)
  • Formulier moet ondertekend zijn door een advocaat of ambtenaar van migracion. Dat wordt de laatste dus.
  • Een bewijs dat je zal vertrekken naar je eigen land. Ticket heb je al begrijp ik, dus dat is duidelijk genoeg.
  • Formulier moet ondertekend zijn door een advocaat of ambtenaar van migracion. Dat wordt de laatste dus maar zal niet nodig zijn omdat je wel binnen 90 dagen vertrekt.
  • Je moet aantonen dat je voldoende geld hebt voor een terug ticket als dat nodig is.
  • 3 pasfoto’s modelpaspoort. (Dat zou je enige investering kunnen zijn)
  • Je moet 100 Dollar betalen. Dat moet je aan het eind doen dus dat zal nooit nodig zijn.

Als je dus het formulier ingevuld en wel meeneemt en een paar pasfoto’s (wat je enige investering is) kan je zeggen op het vliegveld dat je je visum zal verlengen volgens de bovengenoemde wet.
Dat visum kunnen ze niet vooraf geven, je moet dat verkrijgen bij de migratie dienst voordat je termijn van 90dagen verloopt en dus niet op het moment dat je je visum voor 90 dagen krijgt.

Ik heb zelf meerdere keren mijn visum moeten verlengen door verschillende redenen. Iedere keer netjes een brief geschreven, kort maar krachten en 20 dollar betalen in de bank. Klaar.

Als jij dan toch binnen die 90dagen het land verlaat zal bij de grens niemand je nog vragen naar je ticket en dergelijken. Je hebt dan alleen geinvesteerd in de foto’s maar je kan ook zeggen dat je die wilt laten maken als je je verlenging aanvraagt want de foto’s moeten recent zijn. Zo heb je dus nul komma nul kosten en geen problemen.

Blijf altijd wel vriendelijk bij migratie. Breek het ijs door een geintje, maar niet over hun en overdrijf niet. Die latinos zijn machtsgeil en als je doet wat ze zeggen loop je zo door de paspoort controle heen. Als je moeilijk doet of bijdehand vinden ze het erg leuk om jouw het leven zo zuur mogelijk te maken.

Het klinkt allemaal een beetje omslachtig maar kort gezegd doe je gewoon of je je visum wilt verlengen en dat kan je niet vooraf maar je toont wel je goeie wil om dat te gaan doen. Wie houd jou dan nog tegen het land binnen te komen?

Als je wilt kan ik je nog wel voorzien van een nette brief om je verlenging aan te vragen. Geen probleem.

Wow, wat een mooie hulp van je. Dit hou ik zeker in het achterhoofd en als het blijkt dat we een visum moeten aanvragen zal ik het zeker zo doen. Lijkt me inderdaad goed te doen.

Ik probeer nu nog even verder om toch zonder visum te gaan, want bij verblijf van minder dan 90 dagen heb ik als belg geen nodig.

Alvast heel erg bedankt

Graag gedaan. Ik hoop dat dit gelijk goeie informatie is voor anderen die dezelfde plannen hebben.

Ik zou inderdaad gewoon gaan en als ze dan moeilijk doen kan je je simpel weg beroepen op de mogelijkheid tot verlengen. Maar ik denk dat het allemaal niet nodig zal zijn. Meestal wordt de soep niet zo heet gegeten als die wordt op gediend. Een vriendelijke glimlach en rustig blijven bij de paspoortcontrole voorkomt al een hoop problemen.

Laat na je vakantie nog eventje een berichtje achter over hoe is verlopen zodat anderen daar weer iets aan hebben.

Veel succes op je vakantie en vooral heel veel plezier.

Nieuwe informatie

Sinds 1 december is het ca4 afgeschaft. Waarschijnlijk komt het door de problemen die Nicaragua veroorzaakt op het moment.

In ieder geval betekend dit dat er geen centraal amerika visum is en dus ieder land zijn eigen visum weer geeft aan toeristen en dergelijken.

Dit bracht mij dus op het volgende idee. Als je misschien bijna langer dan 90 dagen in Costa Rica wilt blijven hoef je alleen maar eventjes de grens over en weer terug om je visum te verlengen. Hahahahahaha
Dat is de truc die alle buitenlanders hier uithalen om hun visum steeds te verlengen. Iedereen is nu blij want dat scheelt een heel grote berg met geld.

Ik hoop dat je nu voldoende informatie hebt om gerust op vakantie te gaan.
Goeie reis alvast