Visa/reizen zonder retourticket

Hallo,

Ik ga met mijn vriendin een jaar reizen in Zuid-Amerika, we starten op 30 mei in Quito. Waar we eindigen weet nog niemand :slight_smile: Ik heb een vraag aan ervaren reizigers m.b.t. visa.

Ik heb begrepen dat je in Zuid-Amerika de meeste landen binnenkomt met een touristenvisum dat je bij aankomst krijgt en dat drie maanden geldig is. Er wordt ook een eis gesteld dat je kan aantonen dat je ook de intentie hebt het land weer te verlaten binnen die termijn, bijvoorbeeld met een retourticket.

Nou hebben wij een enkele reis geboekt naar Quito, en omdat we onze route nog niet wilden vastleggen hebben we geen terugreis of doorreis geboekt. Doet de douane daar in de praktijk moeilijk over? En zo ja: wat is voldoende? Een busticket het land uit ook goed bijvoorbeeld? Of een hotelboeking in een ander land? En kan je het ter plekke alsnog regelen, of wordt het allemaal heel vervelend met boetes en zo?

Heb in 2005-2006 ruim 7 maanden door Ecuador, Peru, Bolivia, Argentinie, Chili, Uruguay, Paraguay en Brazilie gereisd en kan je derhalve wellicht enigszins helpenā€¦

Je krijg inderdaad bij binnenkomst van de landen steeds een stempel in je paspoort dat als visum geldt; deze is doorgaans 90 dagen geldig (vraag iig om 90 dagen). Ikzelf had wƩl een retourticket (heen: Quito, terug: Rio de Janeiro), maar mij is zowel bij aankomst in Ecuador als bij binnenkomst in de andere landen nooit gevraagd om enigerlei bewijs inzake terugvlucht of iets dergelijks. Kortom: problemen zullen er niet komen.

Zoals je je wellicht kunt voorstellen zijn de douanes in genoemde landen ook op zijn zachtst gezegd knullig, onprofessioneel en soms heel formeel en soms juist helemaal niet. Problemen krijg je zelden, maar als ze intreden en je merkt dat ze geld van je willen: stug volhouden dat je ze niet begrijpt; een reprimande van hen en een mea culpa van jou later is alles dan in orde.

@Anacondor

Dus je hoeft nooit te betalen voor een visum? Ik ga in sept 2 weekjes naar Argentinie en Brazilie (erg kort, maar ga wel de grens over) en vraag me dit dus afā€¦

Bij de grens van Nicaragua hoefden we alleen te zeggen wanneer we weer vertrokken, bij Panama waren ze strenger en ik had mijn terugvlucht al geboekt dus kon die tickets laten zien, een vriendin had dat niet en heeft een busticket gekocht voor 2 dollar ofzo en dat geldde dan ook als bewijs.
Ik neem aan dat dit zo ongeveer overal is in midden/zuid-amerikaā€¦de een doet er moeilijk over de andere niet :no:

@Dishere

Je gaat zeker naar Iguazu falls? Nee, je hoeft voor die visa niet te betalen (en betaal ook niet als ze dat toch willen! Behalve in Bolivia, daar had je een kleine vaste vergoeding). Overigens, als je naar Iguazu gaat, het je niet eens een officieel visum of zo nodig; zelfs Amerikanen (die doorgaans $100,-- moeten betalen) kunnen daar gewoon voor 1 dagje naartoe gaan.

Saludos!

Hoe raad je het? :wink: Is het trouwens wel een aanrader?
Ok thanksā€¦anders had ik misschien onnodig betaald.

Mijn ervaring met Peru is dat er nooit en te nimmer bij welke grensovergang of luchthaven van Lima dan ook interesse wordt getoond voor een ā€œvertrek uit het landā€ ticket. Helaas hebben sommige luchtvaartmaatschappijen daar wel belangstelling voor. Vorig jaar reisde ik vanuit Brussel met Delta airlines en zij wilden me niet aan boord laten. Ze hebben de Peruaanse ambassade gebeld die zei dat het geen probleem was. Toen kon ik wel aan boord. Als de Peruaanse ambassade anders had gereageerd zou Delta gratis mijn terugdatum vervroegd hebben. In Peru zou ik de verandering weer ongedaan kunnen maken, maar dan wel tegen betaling. Het ging in mijn geval om een terugdatum die voorbij de uiterste visumdatum lag. Een jaar eerder was Iberia makkelijker. Ik zei dat ik in de tussentijd met de bus naar Chili zou reizen (wat ook zo was). Ze vroegen naar het busticket. Dat had ik niet en ik zei dat zoā€™n ticket hooguit 30 euro zou kosten en dat koop je toch niet van te voren. Dat werd geaccepteerd.
Kortom, bij grensovergangen zijn geen problemen te verwachten, wel mogelijk bij vertrek bij de luchtvaartmaatschappij met het inchecken. Amerikaanse maatschappijen zijn strikter dan de andere. Dit jaar vlieg ik met LAN Peru uit Miami naar Lima in de hoop dat ze geen interesse zullen tonen voor retourticket of een ander ā€œvertrek uit het landā€ ticket

Iguazu Fallsā€¦!!! Zeker een aanrader (met name de braziliaanse kant)!! Doen!!

Slds, Eveline
:ARGENTINA

Iguazu falls is zeker de moeite waard, zelfs om voor om te rijden, hoewel het ook weer geen wereldwonder is. Ik zou overigens wel 2 dagen ervoor reserveren: vanaf de Argentijnse zijde zie je de falls van het dichtstbij en vanaf de Braziliaanse zijde heb je het beste overzicht over het geheel. Zeker niet 1 van de 2 kanten overslaan!

Enfinā€¦ We zijn inmiddels in Quito, maar dat ging niet zonder problemen. Bij het inchecken in Madrid kregen we te horen dat we niet mee mochten zonder retourticket. Erg vervelend, erg veel stress. We hebben het op kunnen lossen door ter plekke een terugvlucht te boeken - hiervoor moesten we natuurlijk wel 1600 euro op kunnen hoesten. De tickets kunnen we zeer waarschijnlijk weer inwisselen voor geld, tegen een kleine vergoeding - orde van grootte 50 euro. Hoe dit nou geldt als een bewijs dat we het land weer willen verlaten is me een raadsel, maar dat heet dan bureaucratie. Ik kan er ook andere woorden voor verzinnen.

Overigens denk ik niet dat deze onzinnige situatie aan het beleid van Ecuador ligt, eerder aan de kant van Air Madrid.

Toch bedankt voor al jullie reacties.

Wat vreselijk vervelend voor je. En wij op dit forum allemaal maar roepen dat het wel mee zou vallen. Dikke pech, lijkt me. Bovendien ken ik Air Madrid niet, ik vloog met Iberia. En zoals je terecht stelt: dit zal wel typisch Spaanse bureaucratie zijn en geen Ecuadoriaanse of van een ander ZAā€™s land. En een bescheiden ā€˜bribeā€™ :no: doet het natuurlijk in Spanje wat slechter dan in ZAā€¦

Hey,

ik heb ook een vraagje in deze richting. In oktober vlieg ik naar Buenos Aires met United Airlines. Ik heb een retourticket, en mijn terugvlucht is in juni 2007. Ik ga enkel over een toeristenvisum kunnen beschikken dus ik moet in principe binnen de 3 maanden het land verlaten. Gaan die mensen van United Airlines nu moeilijk doen als ik mijn vliegtuig wil nemen richting Argentiniƫ? Zullen ze zover gaan dat ze me weigeren die vlucht te nemen? En wat kan ik doen om hen ervan te overtuigen dat ik binnen die periode van 3maand het land zal verlaten?
Ik heb al gehoord dat ik misschien best een busticket koop richting Chili of enig ander buurland, maar dit is behoorlijk dom omdat het ginder goedkoper zal zijn.

Ik wil in oktober samen met een vriend naar Peru om vervolgens door te reizen naar het noorden, hopelijk tot aan Mexico. We willen zo lang mogelijk, lees zolang we geld hebben. We wilden in eerste instantie een enkeltje kopen, maar ivm visumproblemen is ons aangeraden een worldticket te kopen, bv heen naar Lima en terug via Mexico stad. Zoā€™n ticket is namelijk een jaar geldig. kosten zijn ca. 1000 euro.

Wat raden jullie aan, een dergelijk ticket kopen of gewoon een enkeltje met het risico aan de gens een beetje te moeten onderhandelen?

je zegt dat je een retourticket hebt dus dan zijn er op dat gebied geen problemen te verwachten.
Als je langer dan 3 maanden in Argentinie wilt blijven kun je Ć³f even het land uit gaan en terugkomen(= weer gratis visum), of anders in t land in een grotere stad je visum voor nog eens 3 maanden laten verlengen ( waarschijnlijk tegen betaling).
Als je naar t zuiden reist zul je een paar x tussen Chile en Argentinie moeten wisselen en krijg je sowieso steeds weer een nieuw 3 maanden visum

met je enkeltje vanuit Europa vertrekken loop je steeds hetzelfde risico als eerder in deze thread is gebleken. Ik zou dan maar een goedkoop retourtje Lima nemen (is trouwens vaak nog goedkoper dan een enkeltje hoor!!) en de terugreis vervalt dan gewoon. Landsgrenzen in Latijnsamerika hebben mij (in zoĀ“n 8 jaar reizen in deze contreien) nog nooit een probleem opgeleverd.Enige obstakel zou Panama kunnen zijn als je van Colombia daarheen gaat vliegen.Daar was ik wel verplicht een retourtje te kopen.

In Peru over het algemeen geen probleem, maar je mag eigenlijk geen land binnen zonder retourticket en het kan zijn dat ze je in het vliegtuig al weigeren! Dat hebben ze namelijk bij mij ook een keertje gedaan. Vooral een probleem als je via de VS gaat. dus vraag even goed na. Fijne reis, Josan

Ik zag dat een vorig antwoord in de trant van ā€œgeen probleemā€ was. Helaas is mijn ervaring anders. Ik had in 2004 een jaarticket gekocht, retourtje Rio de Janeiro. Geen Braziliaans visum gehaald, omdat ik minder dan 3 maanden in BraziliĆ« zou zijn. Volgens de Braziliaanse ambassade geen enkel probleem.

Dus ik om 5 uur 's ochtends op Schiphol voor de vlucht met Air Portugal via Lissabon naar Rio, willen ze me niet laten vliegen omdat ik niet kon bewijzen dat ik minder dan 3 maanden in Braziliƫ zou zijn. Maakte niet uit wat de Braziliaanse ambassade gezegd had (en die konden ze toch niet bellen om 5 uur 's ochtends), ze hielden vol dat ze me niet zouden laten instappen. Je kunt je de stress voorstellen, ik wilde 9 maanden door Zuid Amerika trekken en nu zou ik niet eens weg kunnen komen.

Uiteindelijk heeft Air Portugal mijn terugvliegdatum veranderd in 3 maanden na de heenreis, wat me mijn gratis datumverandering kostte. En uiteraard was het ook geen enkel probleem dat ik dat twee maanden later (bij het TAP kantoor in Santiago de Chile) weer terug veranderde naar de oorspronkelijke datum. Kostte me wel 100 euro, die ik om de een of andere reden aan TAP in Rio zou moeten betalen. Ja gezegd, nee gedaan, ook geen probleem.

Dus bespaar jezelf een hoop stress en vraag de luchtvaartmaatschappij om ZWART OP WIT te zetten dat ze je moeten vervoeren, ook al is je retourdatum later dan de maximale verblijfsduur in 1 land. Geen ā€œdat komt wel goed, we vervoeren je welā€ accepteren, anders krijg je dezelfde ellende als ik had.

Heb ooit Ā“s met een enkeltje via de VS naar Guatemala gereisd.

Guatemala is geen probleem daar kom je zonder problemen binnen zonder retourticket, en bij de migratie in de VS vroegen ze alleen maar wanneer mijn doorvlucht wasā€¦3 dagen later zou ik pas de VS weer verlaten en dat was ook geen probleemā€¦ welkom in de vs en goede reis werd mij gewenst :confused:

Iguazu Falls heeft op dit moment problemen met de watertoevoer vanwege de grote droogte de laatste tijd. Op dit moment is er maar 15% van de normale capaciteit beschikbaar.
Maar dit moet over een tijdje wel opgelost zijn.
Vergeet ook niet Chili aan te doen. Atacama (droogste woestijn ter wereld), Aconcagua (hoogste berg van Zuid Amerika en tweede na de himalaya), PatagonĆÆe, of gewoon even Santiago om een beetje bij te komen.

In principe is er geen land in de wereld die een toerist MAG accepteren zonder dat er een bewijs word getoond van een vertrek uit het land. Dit is voor een echte toerist natuurlijk behoorlijk vervelend (ik heb het zelf ook meegemaakt), maar bekijk het ook eens van de andere kant. De douane in Europa kan er op deze manier voor zorgen dat mensen van buiten europa niet illegaal gaan verblijven in het land, of in ieder geval die kans verkleinen. In Midden Amerika is mij meerdere malen gevraagd om een ticket uit het land te tonen en het is zelfs de reden geweest dat ik Ecuador moest verlaten. Spijtig, maar wel begrijpelijk. Bel de gemiddelde ambassade en ze zullen je dezelfde informatie geven.