Zonder retourticket naar Zuid Amerika

ik zou graag voor enkele maanden naar zuid amerika willen trekken, maar heb geen idee wanneer ik zou terugkomen. Wellicht vertrek ik naar Colombia of Ecuador.
Nu vraag ik me af of het een probleem is om hier binnen te geraken als je geen retour ticket hebt, of als dit meer dan 3 maand na aankomstdatum is. Heeft iemand hier ervaring mee?

Binnenkomen met een enkeltje zal niet zo’n probleem zijn, alhowel ik persoonlijk de regels van Colombia en Ecuador niet ken.

Echter, het schijnt idd. waar te zijn dat europese vliegmaatschappijen soms eisen dat je het land van bestemming weer gaat verlaten binnen drie maanden en willen daar graag een bewijs voor hebben. Het waarom is mij tot op heden ook nog niet duidelijk maar wellicht is het verstandig om een bus- of vliegticket (op jouw naam) te boeken vanuit het land van aankomst naar een buurland.

Bij mij is er nog nooit naar gevraagd. Ik had 1x een retourticket Santiago met 5 maanden ertussen. Niks over gehoord. En 1x een open jaw, heen naar Salvador (Brazilië) en 2 maanden later uit Lima wegvliegen. Ook toen is me niks gevraagd, maar ik weet ook niet of ze het dan in een systeem al kunnen zien dat ik uit Peru weg vlieg bijvoorbeeld…? En dat ze dat genoeg vinden?

Het schijnt wel te kunnen gebeuren dat ze het checken en dat je het vliegtuig niet in mag bij de start (ik hoorde dat laatst over iemand die van Nieuw Zeeland naar Bangkok wilde met een enkeltje. Die hebben toen ter plaatse nog een goedkoop vliegticket erbij gekocht als bewijs dat ze Thailand weer zouden verlaten). Het ligt er denk ik aan welke vliegmaatschappij enzo… geen idee welke streng zijn en welke niet!

Tja de regels zijn een beetje raar en onbegrijpelijk, maar ik bedenk altijd maar dat de gemiddelde Colombiaan of Ecuadoriaan niet eens zomaar Nederland in mag zonder garantstelling of moeilijk gedoe. Dus dit valt reuze mee voor ons.

Een busticket de grens over kan uitkomst bieden (of je dat nu daadwerkelijk gaat gebruiken of niet). Sommige mensen fabriceren zelfs nep-e-tickets (vliegtickets) met Photoshop ofzo.
Goeie reis!